Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker att EQC är ett bra första försök av Mercedes. Jag är Mercedes-frälst, men nästa bil blir en Model 3 för min del. Supercharger-nätverket är väldigt bra, men så småningom är väl IONITY ett likvärdigt alternativ.
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
Fast problemet är väl inte jämförelsen i sig utan att man inte tar med alla aspekter och/alternativt väljer en specifik aspekt som avgörande trots att bilarna är så olika. Ex som i i-Pace vs Model X fallet där körglädjen ofta togs upp som avgörande faktor. Något som blir lite märkligt med tanke på storleksskillnaden på bilarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
En EQC är väl en eldriven GLC? Det enda som skiljer exteriört är väl fronten?
För min del så EQC mest till för märkestrogna Mercedes-fantaster. Precis som den eldrivna X3:an blir för BMW-fantaster först och främst.
Vad gäller jämförelsen med Tesla så haltar det både här och där. Hade gärna tagit en Mercedes med Teslas drivlina och laddnätverk. Man kan faktiskt undra om det inte vore det allra bästa för Tesla på lite sikt, att gå över till att bli underleverantör till de andra tillverkarna alltså?
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png
Det är för att de inte ska behöva bygga om fabriken. Så att de kan montera EQC på samma lina som på ICE bilar. Så i ställer för att lyfta i motor och växellåda så kan de lyfta i ett paket med massa elbils grunkor i stället.
Enligt ett youtubeklipp från Mercedes.
Naturligtvis är det bara en del av sanningen. Den bör ju även vara en del av krocksäkerheten, allt annat är ju korkat. Mercedes är inte korkade
Vet inte om det stått tidigare i tråden. Då får det bli repetition.
Förmånsvärde: 3030kr för bas modellen. Jag antar att de medar Netto vid 50% marginalskatt.
Bagagevolymen är 500l-1400l Antar att det är upp till fönstren som tyskarna brukar mäta.
Leverans från oktober-november. (1886 modellen kommer lite tidigare.)