Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
60.000 £ lär väl betyda typ 700.000 i Sverige, sen ska den utrustas, så 850.000 kr
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
60.000 £ lär väl betyda typ 700.000 i Sverige, sen ska den utrustas, så 850.000 kr
Ja? 200 tusen billigare än Audin sa jag ju...
Jag har precis köpt en S 100D så jag är inte intresserad personligen. Vill gärna se hur det blir med Ionity i Sverige också innan det alls skulle kunna bli aktuellt med en icke-Tesla som förstabil.
Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"
Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"
Men det är ju ett intressant ordval "Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar"
Å vad snällt, att man får tillgång till offentliga laddningsstationer Tack. Om man inte väljer Mercedes me Charge då?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jag tycker bilen verkar ganska schysst. Undrar om 80kWh är netto eller brutto, det påverkar ju ganska mycket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.