Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Mercedes har den klart bästa CCS luckan jag sett.

Normalt är annars en billig lösning där DC luckan hänger i ett plastsnöre.
CCS och 1fas på samma gång.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MangeT »

Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Jeppe_E »

MangeT skrev:
Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html
Frågan är om det blir billigare eller dyrare :)

Men det är ju ett intressant ordval "Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar"

Å vad snällt, att man får tillgång till offentliga laddningsstationer :lol: Tack. Om man inte väljer Mercedes me Charge då? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MangeT »

Skulle tippa att priserna blir samma. Kanske är samma leverantör av lösningen bakom.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

nu finns EQC att konfigurera i Sverige. Bra pris vs Etron och Ipace.
https://www.mercedes-benz.se/passengercars.html
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Beigler »

Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval. Försöker hitta fakta om dragvikt. Någon som vet det?
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Magnus71 »

1800kg dragvikt
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

jag tycker bilen verkar ganska schysst. Undrar om 80kWh är netto eller brutto, det påverkar ju ganska mycket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Bankiren »

Finns en del att läsa hos Teknikens värld:

https://teknikensvarld.se/svenskt-pris- ... 00-4matic/
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Mr S »

Magnus71 skrev:
1800kg dragvikt
Snyggt att den är elektriskt infällbar. Det kommer jag sakna med e-tron.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Laban »

Beigler skrev:
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.

Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Beigler skrev:
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.

Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Jeppe_E »

*klick* *klick* *klick* 1 miljon :lol:

Varför har de använt NEDC? Ger WLTP alldeles för låga siffror?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mercedes EQC

Inlägg av LarsL »

Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av helix »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.
WLTP-siffrorna ser ut så här enligt deras svenska broschyr:
eqc2.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Jeppe_E »

Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Ja det verkar rimligt med den karossformen (tyvärr)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQC

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Mercedes EQC

Inlägg av gellerstam »

Har någon sett siffror på bagagevolym?

Varför har den endast två-fas laddning? SUCK
Tesla Model Y
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Nilp »

Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Ric »

vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Laban »

Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQC

Inlägg av vigge50 »

Ric skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar