Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.
F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...
ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Har haft 6 olika BMW och aldrig fått lånebil. Bra om de ändrat på det nu dock. Fick det inte ens vid sista servicen av X6an som kostade nära 10.000:-.
Har också testat ett antal BMW service-ställen runt Stockholm då jag aldrig var riktigt nöjd med någon. Har testat Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Bavaria Solna, Bavaria Danderyd och Bavaria Tyresö.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.
F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...
ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Har haft 6 olika BMW och aldrig fått lånebil. Bra om de ändrat på det nu dock. Fick det inte ens vid sista servicen av X6an som kostade nära 10.000:-.
Har också testat ett antal BMW service-ställen runt Stockholm då jag aldrig var riktigt nöjd med någon. Har testat Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Bavaria Solna, Bavaria Danderyd och Bavaria Tyresö.
Vet inte vem du svarar. Uppsala hade lånebil mot självriskreducering på 150:- förut. Inte längre. Så där går det åt fel håll. De har dock blivit uppköpta två ggr. Först köptes Novation av Bavaria och sen köpte Hedin hela Bavaria (tror jag). Bavaria använde sig av Sixt men de åkte ut när Hedin köpte för de har samarbete med Mabi. Och på gamla Novations tid så var det också Mabi som de samarbetade med. Så det har varit lite rockader.
Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.
F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...
ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Har haft 6 olika BMW och aldrig fått lånebil. Bra om de ändrat på det nu dock. Fick det inte ens vid sista servicen av X6an som kostade nära 10.000:-.
Har också testat ett antal BMW service-ställen runt Stockholm då jag aldrig var riktigt nöjd med någon. Har testat Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Bavaria Solna, Bavaria Danderyd och Bavaria Tyresö.
Vet inte vem du svarar. Uppsala hade lånebil mot självriskreducering på 150:- förut. Inte längre. Så där går det åt fel håll. De har dock blivit uppköpta två ggr. Först köptes Novation av Bavaria och sen köpte Hedin hela Bavaria (tror jag).
Jag svarade er båda. Jag instämde i dina erfarenheter av att inte fått lånebil. Mycket möjligt att jag erbjudits mot avgift dock, det minns jag inte. Vet bara att jag inte haft annan bil från BMW än mina egna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.
F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...
ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Då får jag backa på det då. Men hela tiden när jag jobbade där var det fri lånebil och när jag själv hade min F11 för 3-4 år sedan hade jag också fri lånebil. Men klart dom kan ha ändrat sen det blev Hedin ägt.
Konstigt angående XC70n där min mamma o hennes gubbe blev imponerade utav lastningen när dom lånade V90n. Men du kanske har ägt båda så du har testat flera gånger ?
Bmw har visst fri lånebil. Valfritt att betala självriskreduceringen på 130kr.
F11 är ju inte direkt en storpackare heller, ägt en sådan jag med.
Alltså, jag har ägt 10+ olika BMW och har en nu med som andrabil. Jag skulle inte skriva så om jag inte visste vad jag snackade om. BMW i Uppsala (gamla Novation) har slutat med lånebil. De hänvisar istället till Sixt/Mabi eller vilken firma de samarbetar för tillfället som har en disk inne i deras lokaler. Så det kostar >600 spänn. Även om man kommer in med garantiärende...
ps. Jag nämnde även XC70 som packar mer än V90.
Då får jag backa på det då. Men hela tiden när jag jobbade där var det fri lånebil och när jag själv hade min F11 för 3-4 år sedan hade jag också fri lånebil. Men klart dom kan ha ändrat sen det blev Hedin ägt.
Konstigt angående XC70n där min mamma o hennes gubbe blev imponerade utav lastningen när dom lånade V90n. Men du kanske har ägt båda så du har testat flera gånger ?
Nej men V90 fick kritik när den kom för att den inte lastade lika bra.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Tror inte att företag eller aktieägare skiter i hur mycket det växer, det är bara de som inte vill ta åt sig av informationen som skiter i hur mycket det växer. Världsmarknaden för laddbara elbilar växte alltså med 169% senaste halvåret. Från knappa 750k till dryga 2 miljoner. Det är en ökning på mer än 1,25 miljoner bilar på ett halvår där ett fåtal märken stod för huvuddelen av tillväxten. Detta samtidigt som marknaden för avgasbilar krympte med 3 procent eller mer. Är det samma utveckling om ett år, dvs första 6 månaderna för 2020 så står laddbara elbilar för ca 14% av världens totala försäljning mot dagens ca 5%.
Var får du dessa siffrorna ifrån? Enligt denna sidan som jag tidigare delade från på detta forumet är vi inte nära några 2 miljoner första halvåret 2019, speciellt inte om endast reba elbilar räknas.
Det tog verkligen fart i denna tråd efter min stilla undran om EQC börjat levereras eller ej iaf
När levererades de första e-Tron i Sverige? Januari-februari? Så Mercedes bör då få ut sin första el-suv 6-9 månader senare?
Hur länge får vi vänta på BMW? Det är iX3 som blir först om jag förstått det rätt? Känns som minst ytterligare ett år, kanske ett och ett halvt?
Är fortfarande förundrad att det tar sådan tid för BMW, man var ju riktigt tidiga med i3 och den har ju sålt ganska skapligt trots allt.
Är det inte så att BMW har nått kapacitetstaket för batterier redan med i3?
Mmm, mycket möjligt att det är där "skon klämmer".
Det tror jag inte. Varför då? För övrigt så är det lite roligt att i3 säljer bättre än nånsin nu trots att modellen är ganska gammal.
BMW’s first electric model continues to be a success story worldwide. According to a statement issued today by the former BMW CEO Harald Krueger, the sales of the BMW i3 have climbed 21 percent in the first half of 2019, worldwide. In Germany alone, sales of the fully electric BMW i3 surged 85 percent. The BMW i3 has been expanding its sales for the sixth year in a row since its market launch in 2013.
Är det inte så att BMW har nått kapacitetstaket för batterier redan med i3?
Det tror jag inte. Varför då?
Tja, varför inte
BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.
Mercedes hävdar att det inte problem att få tag på celler till EQC. Men det beror väl på avtal och produktionsmål. Det är skillnad på 500k bilar/år och 50k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.
Mercedes hävdar att det inte problem att få tag på celler till EQC. Men det beror väl på avtal och produktionsmål. Det är skillnad på 500k bilar/år och 50k.
Mmm, o sen vet vi ju av erfarenhet att det är stor skillnad mellan vad de traditionella tillverkarna "tror" att de säkrat upp mot vad de faktiskt får levererat.
Personligen har jag dessutom en känsla av att Hyundai och Kia har en relativt stor fördel när/om det blir kamp om LG och Samsungs batterier.
Känns faktiskt som en viktig potentiell fördel för Volvo/PS att de ha bättre tillgång till batterier från BYD och CATL.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Är det inte så att BMW har nått kapacitetstaket för batterier redan med i3?
Det tror jag inte. Varför då?
Tja, varför inte
BMW plockar väl ihop packen själva, men de köper väl in celler precis som "alla" andra. Finns det någon tillverkare idag förutom Tesla (och kanske Nissan?) som inte har långa köer på BEVs och PHEVs pga brist på battericeller? Jaguar verkar iofs ha så usel efterfrågan i USA att de inte har köer, men det är väl snarare pga att de var tidigt ute.
Sån stark brist på batterier vore ju bra för Tesla men uruselt för jorden och omställningen till elbilar. Är det så illa så är det ju skit samma vad vi gör.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Tror inte att företag eller aktieägare skiter i hur mycket det växer, det är bara de som inte vill ta åt sig av informationen som skiter i hur mycket det växer. Världsmarknaden för laddbara elbilar växte alltså med 169% senaste halvåret. Från knappa 750k till dryga 2 miljoner. Det är en ökning på mer än 1,25 miljoner bilar på ett halvår där ett fåtal märken stod för huvuddelen av tillväxten. Detta samtidigt som marknaden för avgasbilar krympte med 3 procent eller mer. Är det samma utveckling om ett år, dvs första 6 månaderna för 2020 så står laddbara elbilar för ca 14% av världens totala försäljning mot dagens ca 5%.
Var får du dessa siffrorna ifrån? Enligt denna sidan som jag tidigare delade från på detta forumet är vi inte nära några 2 miljoner första halvåret 2019, speciellt inte om endast reba elbilar räknas.
Ser dock att jag läste på fel rad, dryga miljonen är det vilket stämmer med din länk. Jag jämförde med uppgifterna från förra året i https://insideevs.com/news/339265/june- ... port-card/ där det är sista raden som är den som ska användas men i årets tabell bytte Insideevs plats på innevarnade och föregående år. Elbilar växte alltså 47% under första halvan av året jämfört med samma period förra året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sån stark brist på batterier vore ju bra för Tesla men uruselt för jorden och omställningen till elbilar. Är det så illa så är det ju skit samma vad vi gör.
Det byggs väl nya batterifabriker konstant. Att dessa inte synkas helt med bilfabrikernas produktion är svårt att göra något åt.
Sen kan det säkert slå åt andra hållet också kortsiktigt, ex:
Kikade på lite reviews på youtube igår och kontentan verkar vara att det är en välbyggd bil.
Ska bli kul att se vad Mercedes kan göra med tekniken för deras övriga modeller.
Enligt denna artikel så ska Mercedes släppa EQS 2020 som till skillnad från EQC kommer att byggas på en ren EV plattform
However, compromises were made. For example, the EQC misses out on a front trunk as its front electric motor needed to be positioned where the internal combustion engine normally sits. Weight is also an issue, with the EQC tipping the scales at 5,346 pounds. In comparison, the Jaguar I-Pace which has a dedicated electric car platform weighs only 4,702 pounds
With the EQS featuring a dedicated electric car platform, code-named MEA2, designers will be able to tap all the benefits of EVs. Compact electric motors at the front and rear axles plus a fully flat floor will boost interior space and storage. The car will also have short overhangs front and rear and a very low center of gravity. An insider told Autocar that the EQS, which will be similar in size to a CLS, will benefit from “a whole new dimension in interior packaging.”
Jag väntar på EQS..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kikade på lite reviews på youtube igår och kontentan verkar vara att det är en välbyggd bil.
Ska bli kul att se vad Mercedes kan göra med tekniken för deras övriga modeller.
Enligt denna artikel så ska Mercedes släppa EQS 2020 som till skillnad från EQC kommer att byggas på en ren EV plattform
However, compromises were made. For example, the EQC misses out on a front trunk as its front electric motor needed to be positioned where the internal combustion engine normally sits. Weight is also an issue, with the EQC tipping the scales at 5,346 pounds. In comparison, the Jaguar I-Pace which has a dedicated electric car platform weighs only 4,702 pounds
With the EQS featuring a dedicated electric car platform, code-named MEA2, designers will be able to tap all the benefits of EVs. Compact electric motors at the front and rear axles plus a fully flat floor will boost interior space and storage. The car will also have short overhangs front and rear and a very low center of gravity. An insider told Autocar that the EQS, which will be similar in size to a CLS, will benefit from “a whole new dimension in interior packaging.”
Jag väntar på EQS..
EQS lär bli DYR. Borde väl även komma en EQE nån gång? Fossilerna heter ju GLC, GLE, GLS.
Kikade på lite reviews på youtube igår och kontentan verkar vara att det är en välbyggd bil.
Ska bli kul att se vad Mercedes kan göra med tekniken för deras övriga modeller.
Enligt denna artikel så ska Mercedes släppa EQS 2020 som till skillnad från EQC kommer att byggas på en ren EV plattform
However, compromises were made. For example, the EQC misses out on a front trunk as its front electric motor needed to be positioned where the internal combustion engine normally sits. Weight is also an issue, with the EQC tipping the scales at 5,346 pounds. In comparison, the Jaguar I-Pace which has a dedicated electric car platform weighs only 4,702 pounds
With the EQS featuring a dedicated electric car platform, code-named MEA2, designers will be able to tap all the benefits of EVs. Compact electric motors at the front and rear axles plus a fully flat floor will boost interior space and storage. The car will also have short overhangs front and rear and a very low center of gravity. An insider told Autocar that the EQS, which will be similar in size to a CLS, will benefit from “a whole new dimension in interior packaging.”
Jag väntar på EQS..
EQS lär bli DYR. Borde väl även komma en EQE nån gång? Fossilerna heter ju GLC, GLE, GLS.
EQS är sedan, så de följer inte helt nomenklaturen till 100%
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tesla Björn har problem med EQC.
Gom visar galet. Vid ca 40% ramlar den snabbt ner till 10%.
Vid ca 1.07.32
Han hade liknande problem när han laddade i fredags kväll. Han började ladda på 7% efter typ bara drygt 5 minuter så var han uppe på 30% med 108 kW laddning.
Totalt laddade han från 7% till 100% men fick bara i 60 kWh. Batteriet i EQC är väl lite drygt 80 kWh så han borde ha fått i typ 75 kWh från 7 till 100%.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
?? 1.07.32 kör han bara rakt fram?? Jag kan inte se någonting som har med % att göra??
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14