Laddstation till eGolf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Laddstation till eGolf

Inlägg av Walker »

Vill bara passa på att utfärda en liten varning till er som ska skaffa laddbox till eGolf.
Se upp för Charge-Amps Halo med följande kontakt:
47280BDB-6BEF-4784-946C-0F6BEA96849D.jpeg
Eftersom kontakten under ”tanklocket” på Golfen sitter så högt upp, tar flärpen eller spoilern på Halons kontakt i mot övre kanten. Det gör att det är svårt att få kontakten att ”fästa” i bilen. Laddboxen i sig må vara bra (även om man måste koppla den med ett trådlöst nätverk för att överhuvudtaget få igång den) men vad hjälper det när man varje gång måste trixa och bruka våld för att få igång laddningen.
Själv har jag Teslas WC hemma - funkat utan anmärkning i 2 månader. Halon har jag med mig när jag besöker kompisar med 3-fas uttag eftersom Golfen saknar laddkabel som kopplar bilen till 3-fas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddstation till eGolf

Inlägg av Leo »

Var med på beta-tester av den och påpekade just det! Men tyvärr för sent att ändra då designen redan var spikad.

Dessutom var kontakten aningens ”felgjuten” (=fel mått) omkring hålet där låsstiftet går in så även där kärvade det.

Sen tyckte jag det var lätt att ”ställa om den av misstag” då man höll runt klumpen då man satte fast kontakten på bilen.

Så på just e-Golf i alla fall så är den inte så lyckad tycker jag också.

I övrigt är det dock kul med en produkt konstruerad i Sverige och där jag t.o.m tror den skulle tillverkas i Sverige!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
BosseB
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 apr 2019 00:03

Re: Laddstation till eGolf

Inlägg av BosseB »

Bumpar den här tråden för att se om det går att få några tips på annan laddstation till eGolf?
Är det någon som har t.ex. Bee / Clever, som VW verkar förmedla som laddbox just nu?
Hur funkar den?
EVBox är en annan som jag fått offert på.
Skriv svar