KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av 12man »

Ring of fire
soul-ev_2020_exterior-rear-view--kia-480x-jpg.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av taliz »

Men.... får den dragkrok?! :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Tars »

Limbster skrev:
Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
Men den är så fruktansvärt ful!!!
Vad har de gjort med rumpan??????
Den har alltid varit ful/annorlunda.
Vilket snack, den är ju snygg!!!

Box bilarnas skönhet :lol:
Liknelsen är ju slående!

Bild
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vet ärligt inte vad ni har för problem med Kia Soul, jag tycker den ser bra ut.

Å andra sidan kan mitt estetiska sinne ha skadats av att ha tittat för mycket på min egen Nissan Leaf... :?

Kia Soul är iaf frugans absoluta dröm-elbil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Tars »

TiborBlomhall skrev:
Jag vet ärligt inte vad ni har för problem med Kia Soul, jag tycker den ser bra ut.

Å andra sidan kan mitt estetiska sinne ha skadats av att ha tittat för mycket på min egen Nissan Leaf... :?

Kia Soul är iaf frugans absoluta dröm-elbil.
Alla har olika smak. Och tur det, annars hade vi bara haft tex vita Volvo V70 på vägarna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Henrik Torphammar »

TiborBlomhall skrev:
Jag vet ärligt inte vad ni har för problem med Kia Soul, jag tycker den ser bra ut.

Å andra sidan kan mitt estetiska sinne ha skadats av att ha tittat för mycket på min egen Nissan Leaf... :?

Kia Soul är iaf frugans absoluta dröm-elbil.
Håller med dig, inget större fel på dom men det är ju en bil som alla andra. Vare sig Soul, Niro eller Kona är ju bilar som siktar in sig på hjärtat, snarare hjärnan. Det är inte eleganta bilar men hyfsat praktiska. Det tråkiga är ju att elvarianten kostar dubbelt så mycket som bensinversionen utan att utseendet följer med i prisbilden. För mig är 400k väldigt mycket för en bil, då vill man gärna vara lite kär.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag vet ärligt inte vad ni har för problem med Kia Soul, jag tycker den ser bra ut.

Å andra sidan kan mitt estetiska sinne ha skadats av att ha tittat för mycket på min egen Nissan Leaf... :?

Kia Soul är iaf frugans absoluta dröm-elbil.
Alla har olika smak. Och tur det, annars hade vi bara haft tex vita Volvo V70 på vägarna.
Nu förstår jag inte alls hur du menar (det är min längst bort och det var helt oplanerat och jag bor i ett litet samhälle) :lol: :lol: :lol:
30762713_1658302554246008_2853981246108732622_n (2).jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
Tars skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag vet ärligt inte vad ni har för problem med Kia Soul, jag tycker den ser bra ut.

Å andra sidan kan mitt estetiska sinne ha skadats av att ha tittat för mycket på min egen Nissan Leaf... :?

Kia Soul är iaf frugans absoluta dröm-elbil.
Alla har olika smak. Och tur det, annars hade vi bara haft tex vita Volvo V70 på vägarna.
Nu förstår jag inte alls hur du menar (det är min längst bort och det var helt oplanerat och jag bor i ett litet samhälle) :lol: :lol: :lol:
30762713_1658302554246008_2853981246108732622_n (2).jpg
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
Men.... får den dragkrok?! :D
Trefas då?! :lol:
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av krivik »

Kan man ställa sig på kö på dem redan nu?
Har ni hört något om leveransvolymer osv?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Jerker »

Jag tillhör dem som inte tycker att den är ful. Ser ut lite som en snabb keps. :D Om den hade ett längre bagageutrymme så hade jag hellre haft den. Rak baklucka är bra. Då får man in större grejer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av mati »

Den gamla Soul tyckte jag var ful. Den nya är väl ganska neutral. Okej, den vinner inte några skönhetstävlingar, men alla kan ju inta vara snyggast. Det räcker väl att den inte ser ut som ett ufo eller än värre - en Toyota.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ELFI
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mar 2018 06:37
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av ELFI »

Det finns spekulationer att Soul 2020 modell kommer bara som EV till Europa... det pga. Skarpare utsläpskrav och att KIA klarar inte dem och behöver förbättra sin flöttan i EU...

Shönheten är i tittaren ögon... framme är nya Soul ganska futuristisk och intressant, back är det anpassad tull USA köpare, och bilen som sådan är mest såld Kia modell i USA... jag tycker det ser mycket bättre i verkligheten än på bild, och jämfört med E-Niro är det skönhet...
Renmark
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 okt 2018 12:21

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Renmark »

ELFI skrev:
.. och jämfört med E-Niro är det skönhet...
Håller fullständigt med. Vet inte om man får säga det högt,men jag tycker e-Niron är otroligt ful. * så ja,nu fick jag det sagt* :D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Laban »

Ful vet jag inte om e-Niro är men definitivt tråkig. Soul däremot är lite fulsnygg. En rolig andrabil som jag kan tänka köpa begagnad om några år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Niro faller mig inte i smaken heller. Soul och Kona är där emot lite fräcka. Fortfarande inte någonting jag valt om det inte var för eldriften men lite fräcka är dom. e-niro är katastrof tyvärr. Gammal design som påminner om Sportage 2011, Santa fe 2006 eller Honda accord 2003. Tror på Soul som likt Tesla matat på med lite vågade idéer. Nosen på Model 3 tog ju ett tag att smälta in, nu ser det helt rätt ut.


Bild

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av FredrikR »

Hehe, smaken är verkligen olika. Tycker Niron är ganska snygg och känns modern (till skillnad från Hondan som finns på bild här uppe som känns 90-tal). Inte Model S snygg, men verkligen inget fel på designen.

Soul kan jag acceptera, men det är ju främst för att det är en elbil, och så har jag ju ägt en 24 kWh Leaf säger kanske det mesta :D
Min fru däremot vägrar helt att vi köper en Soul pga utseendet. Annars så hade jag kanske slagit till på kampanjen förra året.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av krivik »

Någon som har någon intressant information om Soul, tex när det planeras att den ska börja levereras? Jag läste att någon skrev här på forumet att det är maj i år som gäller. Kan det stämma?

Också det där med hur uppkopplad den är, OVU läste jag till mig är Kias system borta i USA. Stämmer det så är det väl inte helt säkert att vi får uppdateringarna hit till Sverige för vi har ju inte fått den app som USA har till e-Niro.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Mickep »

Smaken är som baken, jag tror att en målgrupp kommer fullständigt älska utseendet på kia e-niro just för att det ser ut som en gammal modell.
om soul är bättre vet jag inte.(appstyring är en liten detalj som man har varit utan länge och har man inte upptäkt att det kan vara bra att ha kommer man nog inte sakna det heller). Vet ej heller priset på soul, så det har en inverkan på vad man kan förvänta sig. kia har ju nästan 500 km räckvidd och rpis under 400 000 så även om den inte är billig så är den inte överprisatt heller.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av dhanjel »

Smidigt med app för att se laddstatus, men om den är lika dålig som leaf:en så gör det inte så mycket om det saknas om jag ska vara ärlig :)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av krivik »

dhanjel skrev:
Smidigt med app för att se laddstatus, men om den är lika dålig som leaf:en så gör det inte så mycket om det saknas om jag ska vara ärlig :)
Det verkar ju som att de satsat lite mer på app/uppkoppling den här gången. Men som sagt, bara för att USA får det är det inte säkert att vi får det. Den nuvarande e-Niro får inte någon app trots att den finns på USA-marknaden.

Soul får 10cm kortare hjulbas än e-Niro så lite kortare benutrymme bak är väl att vänta. Det blir samma hjulbas som Hyundai Kona.

Tänk om de hade lagt till 3-fasladdning också...
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av juristen »

krivik skrev:
dhanjel skrev:
Smidigt med app för att se laddstatus, men om den är lika dålig som leaf:en så gör det inte så mycket om det saknas om jag ska vara ärlig :)
Det verkar ju som att de satsat lite mer på app/uppkoppling den här gången. Men som sagt, bara för att USA får det är det inte säkert att vi får det. Den nuvarande e-Niro får inte någon app trots att den finns på USA-marknaden.

Soul får 10cm kortare hjulbas än e-Niro så lite kortare benutrymme bak är väl att vänta. Det blir samma hjulbas som Hyundai Kona.

Tänk om de hade lagt till 3-fasladdning också...
Inte säkert att Soul får sämre benutrymme i baksätet än e-Niro. Soul verkar ha kortare bagageutrymme istället.

Tycker den verkar intressant. Nya Soul borde bli lite billigare än e-Niro och dessutom verkar den få app. Den tidigare versionen verkar vara helt OK för landsvägskörning, så den nya borde inte vara sämre. Ett frågetecken är dock laddningen. Syskonen e-Niro och Kona EV har bara typ ~40-45kW i laddhastighet på vintern... Ska bli spännande att prova den när den kommer!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av juristen »

Nya Kia Soul 64kWh kommer ju som bekant med app.

Här finns lite info om Kias app UVO, det intressanta står lite längre ner under UVO eco. Man kan fjärrstarta laddning och klimatanläggning samt kolla laddstatus, med mera.
https://www.kia.com/us/en/content/techn ... ducing-uvo

In addition to the UVO essentials, UVO eco owners can enjoy these added eco features to help keep them charged and ready to go. The suite even has the added convenience of remote features.

Charging Status Control: Check if your vehicle is done charging without taking a step outside. View your Kia’s battery charge status from your computer, tablet, or smartphone using the online portal or app.

Charge Schedules: With Charging Schedules, you can plug in anytime and charge when you want to. You can even schedule times that repeat automatically, making it easy to charge up during off-peak hours when electric rates are at their lowest.

Find Charging Stations: Need a charge? Finding one is quick and easy with UVO’s Nearby Stations feature. No need to look anything up—just select the Nearby Stations icon on your vehicle screen, in the app, or via the online portal, and you’ll get real-time info on nearby locations.

Remote Lock/Unlock: Don’t remember if you locked your door? With Remote Lock/Unlock, there’s no need to go outside to check. You can always send a command to lock or unlock your Kia right from the UVO eco app or online portal.

Remote Climate Control: Set yourself up for comfort right from the get-go. Remotely start your engine from the smartphone app. Then either turn on the heater and defroster to stay warm or turn on the air conditioner to keep cool. For the perfect cabin climate the moment you step in.

Find My Car: Keep track of your Kia, even when you’re not driving it. The Find My Car feature can locate your Kia remotely and give you directions to it, helping put your mind at ease when your friend or family member is behind the wheel.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av juristen »

Nya e-Soul 64kWh (som den slutligen kom att heta) verkade verkligen högintressant och i mina ögon ett bättre köp än både e-Niro och Kona Electric. Funderade allvarligt att boka en e-Soul så fort det bara gick.

+App!
+Förmodligen något billigare än e-Niro.
+Bättre baksäte än e-Niro (lägre golv).
+Gamla Soul var tystare än e-Niro enligt Tesla-Björns tester så nya e-Soul borde inte vara sämre.
+Kia har 7 års nybilsgaranti, Hyundai har 5 år.
+Skulle man boka direkt vid lanseringen i april så skulle man förmodligen få en hyfsat snabbt, medan det är rätt lång väntetid på både Kona och e-Niro.

...men jämfört med en Model 3 SR+ för ca 50k mer så känns inte e-Soul prisvärd längre.

Här i Norrland finns det bara ensamma CCS-laddare på 50kW och det är rätt glest emellan dem vilket är en klar nackdel för e-Soul. Teslan kan till nöds ladda på alla dessa men har dessutom tillgång till Supercharger - helt avgörande vid långresor. e-Soul blir iofs klart billigare att försäkra och äga vilket gör den till ett mycket ekonomiskt köp som andrabil om man kan ladda hemma, men för en bil som ska användas även till långresor så går det inte att jämföra med Teslan. Plus att Model 3 SR är snabbare, sexigare, effektivare och roligare. Inte heller omöjligt att de kommer börja levereras ungefär samtidigt om det är så att SR är ca 6 månader bort för Sverige/Europa. Jag har bestämt mig för att avvakta och se när Model 3 SR+ kommer och vad priset blir.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA soul 64kWh bättre än e-niro?

Inlägg av Zalman3 »

Priset i Österrike för en KIA Soul 64kWh är från 39.390 euro.

https://www.kia.com/at/kaufberater/konf ... usstattung
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar