nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka brand

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av MSO »

Mickep skrev:
Som att använda brödrosten i badkaret.

Men är att använda ett vanligt uttag dåligt( jag tror att många tänkt använda samma uttag som de tidigare använt för motorvärmaren)?
Det är inga problem så länge man inte brassar på för mycket. Ingen bra idé att dra 13A nån längre tid. Sub 10A är lugnt skulle jag säga.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Svenssons »

Erxon skrev:

Gjordes repotaget före årsskiftet?
Om jag förstått rätt så är bidraget borttaget nu, eller?
Det är en gammal brand som ältas om och om igen av media. Stats-TV bryr sig inte om att nämna att brandorsaken troligen berodde på inomhustimern mellan laddboxen och vägguttaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av LarsL »

Ja, brister i elsystemet kan alla ha och därför bör man hela tiden ha koll på värmeutveckling. Jag hittade precis en dålig kontakt till min vattenkokare och kaffemaskin, det var en dåligt åtdragen anslutning till vägguttaget. Så ha koll på uttagen och alla skarvar ut till huvudsäkringarna. Jag blev lite lockad att skaffa mig värmekamera till telefonen faktiskt.


Jag gissar att SVT kör den här stroyn i ett led i att kritisera/belysa M+KD budgeten.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Erxon skrev:

Gjordes repotaget före årsskiftet?
Om jag förstått rätt så är bidraget borttaget nu, eller?
Det är en gammal brand som ältas om och om igen av media. Stats-TV bryr sig inte om att nämna att brandorsaken troligen berodde på inomhustimern mellan laddboxen och vägguttaget.

Ja suckars elände. Det verkar ha orsaker i deras angreppsätt, är en story känd går det att rida på den så att man behåller läsarna??
Det verkar vara så.

Man får lätt det intrycket. Och det här kritiseras och diskuteras livligt på Fake-book också
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Jeppe_E »

Erxon skrev:
12man skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ll-elbilar

Var väl där som de hade satt in en dygnstimer i uttaget


Texttv
Elbilsladdare kan orsaka bränder
Elsäkerhetsverket går ut med en varning för användning av de laddare som ofta följer med elbilar i vanliga el-uttag, skriver SVT Nyheter Värmland.

-Om man har brister i sin elanläggning kan en brand uppstå. Ett vanligt vägguttag klarar inte av höga belastningar, säger Mikael Carlsson, expert vid Elsäkerhetsverket, till SVT.

Elsäkerhetsverket rekommenderar istället användning av laddboxar.

-Det är en trygg investering som man till och med får bidrag för att installera, säger Mikael Carlsson.

Gjordes repotaget före årsskiftet?
Om jag förstått rätt så är bidraget borttaget nu, eller?
Incidenten inträffade sommaren 2018. Fattar inte hur SVT kan gräva upp sådant...nu... Nyhetstorka?

Men ja, laddahemma bidraget är bortplockat i 2019 års budget.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Grimlos »

Vilken uselt skriven artikel. Om det nu är en inomhustimer som var med och orsakade branden är det ju högst relevant att tydliggöra detta!

Nu är det istället nån slags click-bait-artikel där "elbilsladdare" varnas för trots att det är KABEL I VANLIGT VÄGGUTTAG som varningen avser, men likväl används en bild på en säkrad laddbox.

Ja inte är man förvånad tyvärr, okunnighet och vinkling av gamla nyheter.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Svenssons »

Grimlos skrev:
Vilken uselt skriven artikel. Om det nu är en inomhustimer som var med och orsakade branden är det ju högst relevant att tydliggöra detta!

Nu är det istället nån slags click-bait-artikel där "elbilsladdare" varnas för trots att det är KABEL I VANLIGT VÄGGUTTAG som varningen avser, men likväl används en bild på en säkrad laddbox.

Ja inte är man förvånad tyvärr, okunnighet och vinkling av gamla nyheter.
Ja men det är i alla fall oberoende nyheter som alla över 18 år och med inkomst är med och betalar för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av chaffis75 »

Tror de lika mycket är elsäkerhetverket som lobbat, dvs elektriker förbundet, elektriker vill ha snabba jobb som de kan överdebitera på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Kevork »

Ja dålig el kan ju finnas överallt, håller med er andra att atrikeln är dålig och slirar rätt rejält på korrekt information.

Hemma hittade vi detta nu när vi började renovera badrummet. En så kallad sockerbit till spotlightsen i taket som inte mådde så bra. Bör ju ha varit gjort av behörig elektriker anlitad av de tidigare husägarna iom badrum. Men vem vet. Så jag kanske ska skriva en artikel om de livsfarliga spotlightsen...
DSC_0382.JPG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Jerker »

Ja, tyvärr är ju alla inte hantverkare kompetenta bara för att de har lyckats få en yrkestitel/behörighet på något sätt. Det krävs lite mer för att man ska bli duktig på sitt jobb också. Det finns alltid rötägg som slarvar och gör dåliga jobb eller bara är inkompetenta helt enkelt. Därför kan man inte vara säker på att en elinstallation är korrekt gjord ens om en behörig elektriker gör det (även om sannolikheten ökar).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Tror de lika mycket är elsäkerhetverket som lobbat, dvs elektriker förbundet, elektriker vill ha snabba jobb som de kan överdebitera på.
Solklart är det så också, det tvivlar jag inte en sekund på, samma fenomen ser man ju inom dom
flesta yrkesgrupper...
Målare tycker alltid att hela kåken ska målas om från grunden, snickaren tycker att hela skiten ska byggas om,
elektrikern vill dra om all el i hela fastigheten och gärna halvvägs till närmast större station, rörmokaren
ska naturligtvis dra om precis allt och så ska hela jäkla köket bytas ut också om man frågar rätt person...
Dra det här till hela förbund för en yrkesgrupp så är det enkelt att förstå hur dom agerar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Bonden Roger »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Erxon skrev:

Gjordes repotaget före årsskiftet?
Om jag förstått rätt så är bidraget borttaget nu, eller?
Det är en gammal brand som ältas om och om igen av media. Stats-TV bryr sig inte om att nämna att brandorsaken troligen berodde på inomhustimern mellan laddboxen och vägguttaget.

Ja suckars elände. Det verkar ha orsaker i deras angreppsätt, är en story känd går det att rida på den så att man behåller läsarna??
Det verkar vara så.

Man får lätt det intrycket. Och det här kritiseras och diskuteras livligt på Fake-book också
Vad är Fake-book ? (jag kan gissa vad det är). Har googlat men hittar inget.

För var det mycket vanligt att det hände "olyckor" på går på gården med elen. Men sedan den nya standarden på handskar och jordfelsbrytare , händer detta inte nu. Det gäller att använda kvalitet.

Går det att få tag i vilka det är som lobbar. Blir så jävla förbannad. Skall iväg på kalas idag. Kommer att få höra om denna artikel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av LarsL »

En elektriker som är inne och jobbar medgett system ansvarar för att det fungerar så självklart vill de dra om hela instalationen så att de får kontroll på den, särskilt om de kan låta någon annan betala. Samma gäller ju för en rörmokare eller snickare även om de inte riskerar någon behörighet om de gör fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av LarsL »

Bonden Roger skrev:

Går det att få tag i vilka det är som lobbar. Blir så jävla förbannad. Skall iväg på kalas idag. Kommer att få höra om denna artikel.
Jag tycker att en bra jämförelse att göra är att ta ett elelement, det vet de flesta vad det är och de har ungefär samma effekt som en laddsladd för elbilsladdning. Ett elelement går att koppla in i ett vanligt eluttag eller att fastmonterad, bägge sakerna är tillåtna men det är lite säkrare att ha ett fastmonterad element då en elektriker har kollat jordning och anslutningen.

Vilka intressen kan ligga bakom detta?
Ja, det första jag tänker på är SVT (Svensk Vänster Teve) i ett försök att kritisera M+KD budgeten, men jag ser ingen kommentar åt det hållet så kanske inte.
Elektriker i form av fackförbund eller elsäkerhetsverket som vill säkerställa arbete åt sina kollegor?
Laddbox leverantörer, det finns några som tidigt var väldigt aggressiva på Facebook om hur osäkert Schuko laddning var och hur bra deras (Garo?) boxar var. De kan mycket väl ha bearbetat journalister på SVT.
Biljournalister typ Collin som är riktiga fossilkramare och som bara vill förstöra för elbilismen så mycket de bara går. De är påhejade av Volvo i synnerhet, skulle jag säga.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av 12man »

Lite kommentarer

Du jag ni som fastighetsägare har ansvar för hela husets el-installation.. kommer aldrig att falla på elektrikern/firman.

Var det så smart att lägga ner Semko, och starta Elsäkerhetsverket?

CE märkning ska vara en bekräftelse på att tillverkaren har idkat självkontroll, tveksam om det fungerar. Ändå lullas folk in i att det ger säkerhet..

Jag har flera timers i min ägo som är CE märkta och specade till 10A, trots att de kan stoppas in i vilken jordad schuko som helst.

Familjen i Sunne verkade äga en Kia laddhybrid, så så många timmar med höga ampere kan det inte vara fråga om.

Hantverkare har i alla tider sagt "jag ska inte bo här"

"Byggfusk" förekommer inte bland amatörer, de allra flesta vet sin begränsning, eller så lär de sig snabbt

De krävs proffs för att fuska lite lagom,

Det engelska systemet med säkring i varje stickpropp verkar smartare och smartare.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av LarsL »

Ägaren av anläggningen har ansvar för att elinstallationen är korrekt, ett sätt att säkerställa det är att anlita en behörig elektriker. Gör den behöriga elektrikern fel tex kopplar in en laddbox som kan ge 16A på 1,5kvmm kablar eller ”glömmer jorda kan hen förlora sin behörighet. Men det är fortfarande du som ägare som ansvarar för din anläggning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Ja, det första jag tänker på är SVT (Svensk Vänster Teve) i ett försök att kritisera...
Ser att du fortfarande använder det gamla namnet på SVT fast de bytt det officiellt namnet till ”Skattefinansierad Vänster Television” fr.o.m 2019-01-01. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Viper »

Är nog mest förbryllad av detta: "Samtidigt kan man också göra en översyn av fastighetens elsystem. Elinstallationer åldras väldigt snabbt numera, tillägger Mikael Carlsson".

Åldras elinstallationer snabbare nu 2019? Varför då? För att alla elektriker använder billigt skitmaterial vid installationer??
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: nyhet; Medföljande laddare används fel och kan orsaka br

Inlägg av Bjelke »

Viper skrev:
Är nog mest förbryllad av detta: "Samtidigt kan man också göra en översyn av fastighetens elsystem. Elinstallationer åldras väldigt snabbt numera, tillägger Mikael Carlsson".

Åldras elinstallationer snabbare nu 2019? Varför då? För att alla elektriker använder billigt skitmaterial vid installationer??
Ja det styrker ju bara just det jag skrev tidigare :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar