Första milen med elbilen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

TomasRJ
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 nov 2018 20:27

Första milen med elbilen

Inlägg av TomasRJ »

Har nu avverkat de första milen med min ettårsleasade Nissan Leaf Tekna 40kWh 2019.

Allmänt som "elbilist" så har allt gått väldigt bra så här långt. Och då skall ni veta att jag är en riktig "Petrolhead".
Det var förvånansvärt lätt att lära sig köra "på reserven" om man nu jämför med en bensinbil. Och väldigt snabbt kom man in i tänket att plugga i laddningen vid hemkomst. Jag laddar ca: varannan/ var tredje dag om jag vet att körningen bara skall ske till från jobbet (ca: 5mil/ dag), mer ofta om jag vet att extra körning till annat skall förekomma.
Så här vintertid så består min körning av mestadels kort-/ medeldistans med resor inom en radie av ca:3-7 mil. Och 15 mil t.o.r. trots ett antal minusgrader och snöiga vägbanor klarar "Leffe" galant och utan minsta "räckviddsångest" trots fulldubbade vinterdäck och varm och go kupé. En härlig känsla att köra lokalt utsläppsfritt och redan har väl 2-3 besök på bensinmacken sparats in.

Själva bilen däremot, Leafen, blandar väl högt och lågt tycker jag så här långt; -På plussidan förutom ovan så kan nämnas otroligt bra och snabb värme (mycket snabbare än på min Volvo V60 T3 som ändå har "PTC" värmare som gör att värmen skall komma snabbare mot rutorna m.m.), smidig och kvick i stan, lätt insteg både bak o fram, bra sikt genom stora rutor, bra "parkeringsvärmarfunktion" som är ovärderlig och gör att man har en varm o go isfri bil, förvånansvärt bra räckvidd (fått 21-23 mil så här långt med go kupevärme, dock utan att kört helt till "0%" och mestadels 80-90 vägar som högst), bra säkerhetsutrustning m.m.
-På minussidan står framstolarna först (jag är van vid Volvo- och Saabstolar som är/ var bland bilvärldens bästa både vad gäller komfort o säkerhet), och i "Leffe" är framstolarna "annorlunda" om man nu skall skriva något snällt... Otroligt att Nissan istället för att lägga pengar på Bose-ljud inte satsar mera på framstolarnas fasthet/ justermöjligheter m.m. Inredningen blandar också vilt allt från helt OK displayer till knappar till stolsvärmen som jag får vibbar från Nissan King cab 1989 typ (men det fungerar naturligtvis), väghållningen i hög fart är väl inte helt på topp, dock har jag ju som sagt bara kört 16 tum dubbdäck ännu.

Återkommer kanske då jag lagt ytterligare några hundra elbilsmil bakom mig.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Första milen med elbilen

Inlägg av Tars »

Kul att höra!
Välkommen till sekten!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Första milen med elbilen

Inlägg av Erxon »

Hålller med TS om framstolarna, kommer från Volvo V70 och saknade Volvons stolar redan efter ett par dagar...

Hämtade ut Leaf'en den 2/1 och har nu den och en Zoe på uppfarten.
Verdi

Re: Första milen med elbilen

Inlägg av Verdi »

Jag saknar stolarna i min gamla XC70 också. Dock är premiumstolarna helt ok. Bättre än mycket annat jag haft.
Skriv svar