Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag köpa?
Moderator: Redaktion
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Nissan har väl hållt NV200 i fas med Leaf, med nån/några månaders eftersläp?
Har för mig att när Leaf 40kwh släpptes dröjde det inte länge innan NV200 också fanns med 40kwh.
Så det skulle inte förvåna mig alls om NV200 säljs med 62kwh i sommar/höst.
Har för mig att när Leaf 40kwh släpptes dröjde det inte länge innan NV200 också fanns med 40kwh.
Så det skulle inte förvåna mig alls om NV200 säljs med 62kwh i sommar/höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Blir väldigt bra för mig!!taliz skrev:Nissan har väl hållt NV200 i fas med Leaf, med nån/några månaders eftersläp?
Har för mig att när Leaf 40kwh släpptes dröjde det inte länge innan NV200 också fanns med 40kwh.
Så det skulle inte förvåna mig alls om NV200 säljs med 62kwh i sommar/höst.
Får hålla ut med i3:an ett tag till.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
The battery system of the ABT e-Transporter is built to be scalable so that it can satisfy the needs of a wide variety of potential applications and budgets in a possible production model. In its base configuration, the Transporter has a lithium-ion battery with an energy capacity of 37.3 kWh; the second battery version offers an energy capacity of 74.6 kWh. Driving ranges with these two batteries are between 208 and 400 km (predicted NEDC figures).
400km i räckvidd är helt ok.
400km i räckvidd är helt ok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
De siffrorna verkar väääldigt optimistiska,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Visst är de optimistiska, kanske 25-30mil är närmare verkligheten.Gustafsson skrev:De siffrorna verkar väääldigt optimistiska,
Men å andra sidan, vilken konkurrent har större än 75kWh batteri idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Jag lånade en E-NV200 under en vecka i somras, med planen att testa den för att beställa sådana till företaget jag är fordonsansvarig på.
Nu beställde vi förvisso några bilar ändå av pr-skäl (ej levererade än) men jag tyckte verkligen inte att den var speciellt bra, riktigt slö men framförallt var räckvidden dålig. Från handlaren till vårt kontor har vi ganska exakt fem mil, men trots att den vid start skulle ha en räckvidd på c:a 17 mil var det typ tre mil kvar när jag kom fram till kontoret. Nu vågar jag inte svära på siffrorna exakt men under vår provperiod kom man generellt bara c:a 1/3 av distansen som färddatorn utlovade vid resans start.
Den version som levereras nu har längre räckvidd på pappret än lånebilen jag hade, det ska man dock vara medveten om.
Vidare körde jag som man normalt kör med fossilbilar, lite för fort på motorväg, full ac, omkörningar osv. Jag vet ju att det är exakt så personalen kommer köra med dem, de kommer inte försöka snålköra för att spara på elen.
Vi har diesel-nv idag och vi hade några intresserade förare men efter den prov-vecklan var det ingen som ville gå över till elversionen, tyvärr.
Nu beställde vi förvisso några bilar ändå av pr-skäl (ej levererade än) men jag tyckte verkligen inte att den var speciellt bra, riktigt slö men framförallt var räckvidden dålig. Från handlaren till vårt kontor har vi ganska exakt fem mil, men trots att den vid start skulle ha en räckvidd på c:a 17 mil var det typ tre mil kvar när jag kom fram till kontoret. Nu vågar jag inte svära på siffrorna exakt men under vår provperiod kom man generellt bara c:a 1/3 av distansen som färddatorn utlovade vid resans start.
Den version som levereras nu har längre räckvidd på pappret än lånebilen jag hade, det ska man dock vara medveten om.
Vidare körde jag som man normalt kör med fossilbilar, lite för fort på motorväg, full ac, omkörningar osv. Jag vet ju att det är exakt så personalen kommer köra med dem, de kommer inte försöka snålköra för att spara på elen.
Vi har diesel-nv idag och vi hade några intresserade förare men efter den prov-vecklan var det ingen som ville gå över till elversionen, tyvärr.
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Förstår faktiskt inte alls hur man kan föredra en vibrerande dånande diselskåp bil före en tyst och lugn eldriven variant... men folk är väl olika.
Jag undviker kommentarer i övrigt om hantverkare i vita skåpbilar för det är ett helt annat ämne.
Jag undviker kommentarer i övrigt om hantverkare i vita skåpbilar för det är ett helt annat ämne.
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Jag tyckte inte att det var så stor skillnad, elbilen upplevdes slöare i långa backar men den gick inte direkt tystare eller mjukare i övrigt, utom vid acceleration. Motorn, trots att den är en äldre diesel, vibrerar inte speciellt mycket in i kupén på dem. Däremot är ju dieselbilarna manuella, så att man inte valde automat framför det är obegripligt.
Men hursom; sammantaget hade jag inte köpt en E-NV om jag inte absolut ville ha något som såg extra bra ut för kunderna, framförallt blev jag inte klok på räckvidden / färddatorn, i övrigt gick den att leva med.
Men hursom; sammantaget hade jag inte köpt en E-NV om jag inte absolut ville ha något som såg extra bra ut för kunderna, framförallt blev jag inte klok på räckvidden / färddatorn, i övrigt gick den att leva med.
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Tack för dina erfarenheter Jonas. Får helt enkelt bli så att vi utreder räckvidd noggrant innan köp.
stämmer dina farhågor på vår situation eller på dagens version av bilen, får man kanske vänta till nästa batteripack eller kunkurrerande model.
stämmer dina farhågor på vår situation eller på dagens version av bilen, får man kanske vänta till nästa batteripack eller kunkurrerande model.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Inga problem:)
Men som sagt; de som levereras nu har större batterier än den vi hade och vi körde inte speciellt snällt med den, jag körde ju medvetet lite hårdare för att testa "vad den verkligen gick för". Kör man snällt är den säkert snålare på elen, har man en förare som tycker att det är kul med elmotor och att det är en utmaning att köra snålt, då blir situationen nog en helt annan.
Sen är ju inte NV-serien speciellt rolig från första början, den är ju minst två generationer äldre än konkurrenternas bilar oavsett motor.
Men som sagt; de som levereras nu har större batterier än den vi hade och vi körde inte speciellt snällt med den, jag körde ju medvetet lite hårdare för att testa "vad den verkligen gick för". Kör man snällt är den säkert snålare på elen, har man en förare som tycker att det är kul med elmotor och att det är en utmaning att köra snålt, då blir situationen nog en helt annan.
Sen är ju inte NV-serien speciellt rolig från första början, den är ju minst två generationer äldre än konkurrenternas bilar oavsett motor.
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Varför inte bygga om En Model X ? Ut med baksäte in med lastgaller så lär inte skatteverket bråka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Nu går jag all in electric, men vilken skåpbil ska jag k
Den torde väl bli väldigt, väldigt dyr sett till totalkostnaden med försäkring, däck, service om man jämför med exempelvis Kangoo och Nissan E-NV. Även kapitalkostnaden bör väl rimligen bli helt enorm jämfört med exempelvis E-NV som kostar c:a 350.000kr.Smutt skrev:Varför inte bygga om En Model X ? Ut med baksäte in med lastgaller så lär inte skatteverket bråka