Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Det går att ladda ett batteri på 11minuter! Inga problem, jag gör det själv till min RC-helikopter. Men..... absolut inte en Bolt EV. Det är helt enkelt inte möjligt med de cellerna dom använder även om man har effekten och skiter i tillverkarens skydd.

Bild
Exakt, visst går det att bygga battericeller som kan laddas i- och ur på extremt kort tid (minibatterierna i 48 V mildhybriderna t.ex.) Men det får stora konsekvenser på främst energitäthet och pris. Det funkar inte i en BEV mao.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
MrSteelneck
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
Ort: Vallentuna

Re: Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Inlägg av MrSteelneck »

Låter som för bra för att vara sant
Model S LR
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Inlägg av _TonyV »

Tja men nu var det en clickbait eller grovt lögn från NyTeknik att ens skriva ChevyBolt i artikeln.
Det som sker i videon är att företaget demar laddningen av ett batteri till en Dewalt Powertool. Den gula klumpen under skärmen i videon.

Sen som jag förstår sägs inget om hur lång tid laddingen av 60kwh tar eller så har jag missat något.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Verdi

Re: Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Inlägg av Verdi »

_TonyV skrev:
Tja men nu var det en clickbait eller grovt lögn från NyTeknik att ens skriva ChevyBolt i artikeln.
Det som sker i videon är att företaget demar laddningen av ett batteri till en Dewalt Powertool. Den gula klumpen under skärmen i videon.

Sen som jag förstår sägs inget om hur lång tid laddingen av 60kwh tar eller så har jag missat något.
Står i artikeln.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny teknik laddar fullt på elva minuter?

Inlägg av _TonyV »

Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Tja men nu var det en clickbait eller grovt lögn från NyTeknik att ens skriva ChevyBolt i artikeln.
Det som sker i videon är att företaget demar laddningen av ett batteri till en Dewalt Powertool. Den gula klumpen under skärmen i videon.

Sen som jag förstår sägs inget om hur lång tid laddingen av 60kwh tar eller så har jag missat något.
Står i artikeln.
- "I en video demonstrerar GBatteries hur de laddar en Chevrolet Bolt – på drygt fem minuter är batteriet halvfull, och efter elva minuter är det fullt. Se filmen nedan."

Problemet är att filmen började med informationen att nu laddas ett DeWalt batteripack, inte Chevy Bolt.
Dessutom så är filen borttagen nu iaf från NYT artikel länken.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar