Hyundai Ioniq

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Hyundai Ioniq

Inlägg av FredrikR »

Tror inte Ioniqen har fått en egen tråd? Hittar inget vid sökning.

Verkar som att den äntligen kommer med större batteri.
Tycker att med ett batteri på omkring 40 kWh så är den, med sin låga förbrukning, en väldigt kompetent bil.
Sen måste ju Hyundai börja producera den i mer än bara små symboliska mängder, för efterfrågan lär bli ganska hög.

https://pushevs.com/2019/01/19/2020-hyu ... ore-range/

Men jag trodde att den hade ett vätskekylt batteri! Har den ingen kylning alls? Eller någon sorts fläktar?

Hur långt kommer man i 110 Km/h med nuvarande batteri? ca 15 mil vid 0-gradigt? och typ 17-18 mil på sommaren eller?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av TeslaTissel »

Kika på Bjørn Nylands tester

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av TeslaTissel »

FredrikR skrev:
Tror inte Ioniqen har fått en egen tråd? Hittar inget vid sökning.

Verkar som att den äntligen kommer med större batteri.
Tycker att med ett batteri på omkring 40 kWh så är den, med sin låga förbrukning, en väldigt kompetent bil.
Sen måste ju Hyundai börja producera den i mer än bara små symboliska mängder, för efterfrågan lär bli ganska hög.

https://pushevs.com/2019/01/19/2020-hyu ... ore-range/

Men jag trodde att den hade ett vätskekylt batteri! Har den ingen kylning alls? Eller någon sorts fläktar?

Hur långt kommer man i 110 Km/h med nuvarande batteri? ca 15 mil vid 0-gradigt? och typ 17-18 mil på sommaren eller?
Klart intressant tabell i artikeln.
Hyundai-Motor-Company-sales-in-2018.png
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Henrik Torphammar »

Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.

*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar

Kanske kunde vara något?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.

*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar

Kanske kunde vara något?
Men Hyundai Kona 39kWh kostar ju under 300.000kr redan idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.

*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar

Kanske kunde vara något?
Men Hyundai Kona 39kWh kostar ju under 300.000kr redan idag?
Den går ju inte att köpa, har inte snabbladdning, ingen app, är en SUV och så vidare...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av FredrikR »

Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.

*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar

Kanske kunde vara något?

Just det! Har tagit för givet att det är samma batteri som finns i Konan (med 39 kWh) som hamnar i nya Ioniqen, men det kan ju faktiskt bli en försämring (beroende på ens körvanor). Längre räckvidd men sämre laddhastighet.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av FredrikR »

juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

FredrikR skrev:
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.

Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Limbster »

Tror inte det är samma celler Ioniq som Kona. Ioniq har troligen en NCM 523 cellblandning för att kunna laddas snabbt till skillnad från Kona som har NCM 622. Ioniq batteriet ska vara på 38,3 Kwh vilket skiljer sig från Kona.

Priset är det som tyvärr är väldigt fel med Ioniq
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av TeslaTissel »

juristen skrev:
FredrikR skrev:
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.

Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Det är kanske troligt, men ännu är vi inte ”där”. Efterfrågan borde vara stor ändå nu, och jag undrar lllite hur länge de där med lägre räckvidder och batterier legat ute?
Kan det vara så att det är dessa faktorer som inte får dem sålda?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av ochso »

Nu händer det äntligen saker!

https://electrek.co/2019/05/02/hyundai- ... n-refresh/

Från 28 kWh batteri till 38 kWh batteri ökar räckvidden till 29 mil (WLTP). Det ska bli intressant att se vad prislappen blir och i vilka volymer man kan leverera.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av halper »

Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Lophornis »

halper skrev:
Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Har inget direkt sug efter nya versionen pga ladd begränsningen. Till 80% på 100kw laddare på 54min, laddar idag 28kWh versionen på ionity laddare till 80% på 28min. Så det blir bara längre laddtider.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av LarsA »

Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.

Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av MSO »

Annan kemi då troligen. :(
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsA skrev:
Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.

Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Ja det vore synd faktiskt, bara 90 celler i serie precis son en Tesla LV. Då tar det sin lilla tid att ladda. Men för min del personligen så är snabbladdningen typ helt onödig. Kör sällsynt så långt att 25mil inte räcker enkel resa och jag stannar i så fall alltid minst en natt.

38kWh Ioniq dyrare än Kona 64?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av LarsA »

Såg nu den norska pressreleasen för nya Ioniq, med 100kW laddar den 0-80% på 54 minuter.
Ger en snitt effekt på 0,8*38,3*60/54 = 34kW, ser inte ut som en storsäljare :o
"Gamla" Ioniq ger ett snitt på ca 63kW 0-80% med 100 kW laddare ;)

Inte alltid bättre med större batteri om man paketerar fel.
Polestar 2 awd -21
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av halper »

Ja, det är lite konstigt. Jag måste säga att jag inte läste de där tiderna de angivit särskilt noga. Tänkte inte ens på det. Låter som att de kanske fortfarande inte förstår de avväganden som är viktiga i alla fall för många här. Vi har 28 kWh-versionen och vi har bara varit på ett fåtal resor där vi behövt snabbladda (med treåringen i baksätet är bilsemester mer plåga än nöje – för oss alla! – så vi har inte gjort några längre resor). Måste säga att det fungerar rätt bra med även det lilla batteriet, just för att det laddar så snabbt. En och en halv timme på motorvägen, ett stopp för kaffe, toabesök och fem minuters promenad för att sträcka på benen och sedan kan man köra en och en halv timme igen. Fungerar bra, även om det hade varit skönt att ha bättre marginaler. Tänkte i min enkelhet att det var just detta som 38-varianten skulle ge, men nu inser jag ju att det verkar vara en helt annan ekvation att lösa för att få långresor att fungera bra.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av vigge50 »

Enligt Recharge så får Ioniq nu äntligen en app för både BEV och PHEV.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mobilapp/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.

The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.

The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av GreenMachine »

juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.

Har haft alla modeller av Ioniq och bilat 4 pers i Plug-In till Spanien och tillbaka så det är både en större och mer praktisk bil än man kan tro.
Skriv svar