Hyundai Ioniq
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq
Tror inte det är samma celler Ioniq som Kona. Ioniq har troligen en NCM 523 cellblandning för att kunna laddas snabbt till skillnad från Kona som har NCM 622. Ioniq batteriet ska vara på 38,3 Kwh vilket skiljer sig från Kona.
Priset är det som tyvärr är väldigt fel med Ioniq
Priset är det som tyvärr är väldigt fel med Ioniq
nöjd med min Ampera tillsvidare
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Hyundai Ioniq
Det är kanske troligt, men ännu är vi inte ”där”. Efterfrågan borde vara stor ändå nu, och jag undrar lllite hur länge de där med lägre räckvidder och batterier legat ute?juristen skrev:Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.FredrikR skrev:Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.juristen skrev:Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Kan det vara så att det är dessa faktorer som inte får dem sålda?
Re: Hyundai Ioniq
Nu händer det äntligen saker!
https://electrek.co/2019/05/02/hyundai- ... n-refresh/
Från 28 kWh batteri till 38 kWh batteri ökar räckvidden till 29 mil (WLTP). Det ska bli intressant att se vad prislappen blir och i vilka volymer man kan leverera.
https://electrek.co/2019/05/02/hyundai- ... n-refresh/
Från 28 kWh batteri till 38 kWh batteri ökar räckvidden till 29 mil (WLTP). Det ska bli intressant att se vad prislappen blir och i vilka volymer man kan leverera.
Re: Hyundai Ioniq
Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Re: Hyundai Ioniq
Har inget direkt sug efter nya versionen pga ladd begränsningen. Till 80% på 100kw laddare på 54min, laddar idag 28kWh versionen på ionity laddare till 80% på 28min. Så det blir bara längre laddtider.halper skrev:Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq
Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.
Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Polestar 2 awd -21
Re: Hyundai Ioniq
Annan kemi då troligen.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Ioniq
Ja det vore synd faktiskt, bara 90 celler i serie precis son en Tesla LV. Då tar det sin lilla tid att ladda. Men för min del personligen så är snabbladdningen typ helt onödig. Kör sällsynt så långt att 25mil inte räcker enkel resa och jag stannar i så fall alltid minst en natt.LarsA skrev:Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.
Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
38kWh Ioniq dyrare än Kona 64?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Ioniq
Såg nu den norska pressreleasen för nya Ioniq, med 100kW laddar den 0-80% på 54 minuter.
Ger en snitt effekt på 0,8*38,3*60/54 = 34kW, ser inte ut som en storsäljare
"Gamla" Ioniq ger ett snitt på ca 63kW 0-80% med 100 kW laddare
Inte alltid bättre med större batteri om man paketerar fel.
Ger en snitt effekt på 0,8*38,3*60/54 = 34kW, ser inte ut som en storsäljare
"Gamla" Ioniq ger ett snitt på ca 63kW 0-80% med 100 kW laddare
Inte alltid bättre med större batteri om man paketerar fel.
Polestar 2 awd -21
Re: Hyundai Ioniq
Ja, det är lite konstigt. Jag måste säga att jag inte läste de där tiderna de angivit särskilt noga. Tänkte inte ens på det. Låter som att de kanske fortfarande inte förstår de avväganden som är viktiga i alla fall för många här. Vi har 28 kWh-versionen och vi har bara varit på ett fåtal resor där vi behövt snabbladda (med treåringen i baksätet är bilsemester mer plåga än nöje – för oss alla! – så vi har inte gjort några längre resor). Måste säga att det fungerar rätt bra med även det lilla batteriet, just för att det laddar så snabbt. En och en halv timme på motorvägen, ett stopp för kaffe, toabesök och fem minuters promenad för att sträcka på benen och sedan kan man köra en och en halv timme igen. Fungerar bra, även om det hade varit skönt att ha bättre marginaler. Tänkte i min enkelhet att det var just detta som 38-varianten skulle ge, men nu inser jag ju att det verkar vara en helt annan ekvation att lösa för att få långresor att fungera bra.
Re: Hyundai Ioniq
Enligt Recharge så får Ioniq nu äntligen en app för både BEV och PHEV.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mobilapp/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mobilapp/
Re: Hyundai Ioniq
Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.
The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Ioniq
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.Zalman3 skrev:Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.
The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Bättre och billigare än Ioniq?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Hyundai Ioniq
juristen skrev:Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Har haft alla modeller av Ioniq och bilat 4 pers i Plug-In till Spanien och tillbaka så det är både en större och mer praktisk bil än man kan tro.
Re: Hyundai Ioniq
Man får själv värdera höjden på bilens värde men att Kona skulle vara bättre skulle jag inte påstå. Har iofs bara provkört under en kort stund och det var något år sedan jag testade Ionic men jag var inte imponerad av Kona. Föredrar Ionic, det gjorde även Hyundai försäljaren, för vad det nu är värtZalman3 skrev:Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Ioniq
Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Du har missuppfattat. Den laddar inte 100kW i snitt. Långt ifrån.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
Aha det var electrive.com som inte kunde räkna.juristen skrev:Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.
AC laddningen verkar ju inte helt korrekt den heller i den artikeln.
Idealt borde det ta 4 tim och 15 min att nå 80% med 7.2kw laddning. Om man bortser från förluster dvs.
6 timmar motsvarar verkningsgrad på 71%. Dvs 29% bort i värme. Kan de vara så dåligt eller har dom bara klantat sig med siffrorna?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Njae, jag tror att siffrorna i artikeln är rätt och att de gått på officiella uppgifter. Däremot tror jag du kan ha missat att det är LADDAREN som kan ge 100kw, och att det inte är specificerat vad BILEN kan ta emot. Troligen så laddar nya Ioniq med ca 50-60kw som topp på en dalande laddkurva, ungefär som Kona 39kwh.[JM] skrev:Aha det var electrive.com som inte kunde räkna.
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.
"At a DC charging station that delivers at least 100 kW, the charging process takes around 54 minutes to 80 per cent. "
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
Mycket att ta hänsyn till.juristen skrev:Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Antar att CCS uttaget "endast" stöder CCS 1.0, d.v.s. max 80 kW max 500V och max 200 A. Samma som en del andra Kia och Hyundai elbilar som ska klara av 100 kW, kan vara så att systemet i bilen klarar av det men begränsas av uttaget.
Batteriet i nya Ioniq är på 319,4 V medans befintlig Ioniq är på 360 V, så befintlig Ioniq ska klara högre effekt.
BMS, minst lika stor betydelse har hur tillverkaren har programmerat hanteringen av laddningen. Hyundais angivna laddtid för nya Ioniq tyder på en laddkurva motsvarande Leaf 40, d.v.s. laddningen avtar redan vid 65% batteri. Fast detta vet vi först när någon har testat.
Polestar 2 awd -21
Re: Hyundai Ioniq
Priset i Norge för Hyundai Ioniq 38,3kWh är 282.900Nok.
Den gamla 28kWh kostar 254.900Nok.
Den gamla 28kWh kostar 254.900Nok.
https://www.hyundai.no/modeller/nye-ioniq-electric/Nye IONIQ electricRask lading – lang rekkevidde
Nye IONIQ electric gir deg fascinerende kjøreopplevelser og en rekkevidde på 311 kilometer (WLTP-syklusen). Det nye litium-ion polymerbatteriet kan lades til 80 % på under en time på en 100 kW-hurtigladestasjon. Next Awaits.
Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september.
Kundeleveranser starter 21. oktober.
(Siden er under oppbygging)
Fra kr.
282 900,-
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Ioniq
Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Ioniq
Är väl inte så långt från sanningen.Limbster skrev:Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
Men räcker 38,3kWh när det finns konkurrenter med +50kWh som har ett pris under 350.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension