Hyundai Ioniq

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Limbster »

Tror inte det är samma celler Ioniq som Kona. Ioniq har troligen en NCM 523 cellblandning för att kunna laddas snabbt till skillnad från Kona som har NCM 622. Ioniq batteriet ska vara på 38,3 Kwh vilket skiljer sig från Kona.

Priset är det som tyvärr är väldigt fel med Ioniq
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av TeslaTissel »

juristen skrev:
FredrikR skrev:
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.

Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Det är kanske troligt, men ännu är vi inte ”där”. Efterfrågan borde vara stor ändå nu, och jag undrar lllite hur länge de där med lägre räckvidder och batterier legat ute?
Kan det vara så att det är dessa faktorer som inte får dem sålda?
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av ochso »

Nu händer det äntligen saker!

https://electrek.co/2019/05/02/hyundai- ... n-refresh/

Från 28 kWh batteri till 38 kWh batteri ökar räckvidden till 29 mil (WLTP). Det ska bli intressant att se vad prislappen blir och i vilka volymer man kan leverera.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av halper »

Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Lophornis »

halper skrev:
Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Har inget direkt sug efter nya versionen pga ladd begränsningen. Till 80% på 100kw laddare på 54min, laddar idag 28kWh versionen på ionity laddare till 80% på 28min. Så det blir bara längre laddtider.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av LarsA »

Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.

Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av MSO »

Annan kemi då troligen. :(
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsA skrev:
Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.

Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Ja det vore synd faktiskt, bara 90 celler i serie precis son en Tesla LV. Då tar det sin lilla tid att ladda. Men för min del personligen så är snabbladdningen typ helt onödig. Kör sällsynt så långt att 25mil inte räcker enkel resa och jag stannar i så fall alltid minst en natt.

38kWh Ioniq dyrare än Kona 64?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av LarsA »

Såg nu den norska pressreleasen för nya Ioniq, med 100kW laddar den 0-80% på 54 minuter.
Ger en snitt effekt på 0,8*38,3*60/54 = 34kW, ser inte ut som en storsäljare :o
"Gamla" Ioniq ger ett snitt på ca 63kW 0-80% med 100 kW laddare ;)

Inte alltid bättre med större batteri om man paketerar fel.
Polestar 2 awd -21
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av halper »

Ja, det är lite konstigt. Jag måste säga att jag inte läste de där tiderna de angivit särskilt noga. Tänkte inte ens på det. Låter som att de kanske fortfarande inte förstår de avväganden som är viktiga i alla fall för många här. Vi har 28 kWh-versionen och vi har bara varit på ett fåtal resor där vi behövt snabbladda (med treåringen i baksätet är bilsemester mer plåga än nöje – för oss alla! – så vi har inte gjort några längre resor). Måste säga att det fungerar rätt bra med även det lilla batteriet, just för att det laddar så snabbt. En och en halv timme på motorvägen, ett stopp för kaffe, toabesök och fem minuters promenad för att sträcka på benen och sedan kan man köra en och en halv timme igen. Fungerar bra, även om det hade varit skönt att ha bättre marginaler. Tänkte i min enkelhet att det var just detta som 38-varianten skulle ge, men nu inser jag ju att det verkar vara en helt annan ekvation att lösa för att få långresor att fungera bra.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av vigge50 »

Enligt Recharge så får Ioniq nu äntligen en app för både BEV och PHEV.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mobilapp/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.

The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.

The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros.
https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av GreenMachine »

juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.

Har haft alla modeller av Ioniq och bilat 4 pers i Plug-In till Spanien och tillbaka så det är både en större och mer praktisk bil än man kan tro.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Man får själv värdera höjden på bilens värde men att Kona skulle vara bättre skulle jag inte påstå. Har iofs bara provkört under en kort stund och det var något år sedan jag testade Ionic men jag var inte imponerad av Kona. Föredrar Ionic, det gjorde även Hyundai försäljaren, för vad det nu är värt :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av [JM] »

juristen skrev:
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min

Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Verdi

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
juristen skrev:
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min

Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Du har missuppfattat. Den laddar inte 100kW i snitt. Långt ifrån.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

[JM] skrev:
juristen skrev:
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min

Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av [JM] »

juristen skrev:
[JM] skrev:
juristen skrev:
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min

Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.
Aha :idea: det var electrive.com som inte kunde räkna.
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.

AC laddningen verkar ju inte helt korrekt den heller i den artikeln.
Idealt borde det ta 4 tim och 15 min att nå 80% med 7.2kw laddning. Om man bortser från förluster dvs.
6 timmar motsvarar verkningsgrad på 71%. Dvs 29% bort i värme. Kan de vara så dåligt eller har dom bara klantat sig med siffrorna?
/JM
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av juristen »

[JM] skrev:
Aha :idea: det var electrive.com som inte kunde räkna.
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.
Njae, jag tror att siffrorna i artikeln är rätt och att de gått på officiella uppgifter. Däremot tror jag du kan ha missat att det är LADDAREN som kan ge 100kw, och att det inte är specificerat vad BILEN kan ta emot. ;) Troligen så laddar nya Ioniq med ca 50-60kw som topp på en dalande laddkurva, ungefär som Kona 39kwh.

"At a DC charging station that delivers at least 100 kW, the charging process takes around 54 minutes to 80 per cent. "
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av LarsA »

juristen skrev:
[JM] skrev:
juristen skrev:
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min

Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.
Mycket att ta hänsyn till.

Antar att CCS uttaget "endast" stöder CCS 1.0, d.v.s. max 80 kW max 500V och max 200 A. Samma som en del andra Kia och Hyundai elbilar som ska klara av 100 kW, kan vara så att systemet i bilen klarar av det men begränsas av uttaget.

Batteriet i nya Ioniq är på 319,4 V medans befintlig Ioniq är på 360 V, så befintlig Ioniq ska klara högre effekt.

BMS, minst lika stor betydelse har hur tillverkaren har programmerat hanteringen av laddningen. Hyundais angivna laddtid för nya Ioniq tyder på en laddkurva motsvarande Leaf 40, d.v.s. laddningen avtar redan vid 65% batteri. Fast detta vet vi först när någon har testat.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Priset i Norge för Hyundai Ioniq 38,3kWh är 282.900Nok.

Den gamla 28kWh kostar 254.900Nok.
Nye IONIQ electricRask lading – lang rekkevidde
Nye IONIQ electric gir deg fascinerende kjøreopplevelser og en rekkevidde på 311 kilometer (WLTP-syklusen). Det nye litium-ion polymerbatteriet kan lades til 80 % på under en time på en 100 kW-hurtigladestasjon. Next Awaits.
Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september. 
Kundeleveranser starter 21. oktober.
(Siden er under oppbygging)
Fra kr.
282 900,-
https://www.hyundai.no/modeller/nye-ioniq-electric/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Limbster »

Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq

Inlägg av Zalman3 »

Limbster skrev:
Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
Är väl inte så långt från sanningen.

Men räcker 38,3kWh när det finns konkurrenter med +50kWh som har ett pris under 350.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar