Elbilsförsäljningen exploderar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av 12man »

norge 2019..
+ 105% YoY, jisses

I februar ble det registrert 4516 nye personbiler med nullutslipp. Det er 2316 flere (+ 105,3 %) enn i februar 2018. Nullutslippsbilene hadde 40,7 prosent markedsandel blant personbilene i februar, i februar 2018 var markedsandelen 21,6 prosent. 8 av de nye personbilene med nullutslipp som ble registrerte i februar var hydrogenbil, resten var elbiler.

Det ble bruktimportert 575 personbiler med nullutslipp i februar, det er 298 færre (- 34,1 %) enn i februar 2018.

Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 5083 personbiler med nullutslipp i februar, i februar 2018 ble det totalt førstegangsregistrert 3071 nullutslipp personbiler.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

JFAH skrev:
Bjelke skrev:
Beigler skrev:
Jag tror jag vill ta det ett steg till. Om två år står elbilar för 80% av nybilsförsäljningen. Med nuvarande antal sålda bilar är det i princip omöjligt, så många elbilar kommer tillverkarna inte få fram redan om två år. Men jag tror vi väldigt snart tippar över och ingen vill köpa en ny bensin. De kommer då hellre att vänta om tillgången på elbilar inte räcker till. Totala försäljningen av bilar kommer därför att gå ned i en djup dal tills tillgången på elbilar kommit ikapp.
Mycket talar för att det blir så, det känns tom som att vi redan är i början av det scenariot...
Osborne effekten kan bli mycket allvrlig för existerande bolag. Anekdotiskt kan jag titta på mig själv som exempel; jag *vet* att min nästa bilkommer bli en elbil, jag är inte nöjd med prisbild och utbud för tillfället, men jag vet att min bil överlever några år till, så den får gå sin tekniska livslängd ut i väntan på att jag kan få tag i ett bra alternativ.

Det är en allvalrig klämma för företag som volvo mf. Och någonstans tror jag att det är en huvudtanke bakom att volvo lade sin tillvekrning i polestar. De kinesiska äganra räknar nog kallt med att över tid avveckla volvo, man isolerar förlusterna för ICE tillverkningen där medan man bygger upp varumärket polestar separat, och isolerar det för transitions konsekvenserna. Överlever, mot förmodan volvo, så har de endå inte gjort förlust på det hela, men nu har de en transitionsväg.

På samma sätt sitter företag som WV och mercedes i en rävsax; deras kunder väntar till de har utsläppsfria bilar, deras aktieägare kräver vinst på kort sikt och på de investeringar som redan finns. Det är oförenliga storheter och kommer bli mycket svårnavigerat för dessa företag.
Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. :) För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av JFAH »

Geni87 skrev:

Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. :) För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Jeppe_E »

JFAH skrev:
Geni87 skrev:

Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. :) För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...
Nej, polestar är ett bolag inom Volvokoncerner. Det är inte ett fristående bolag. Handpenningen på Polestar 2 gick till...... Volvo.
19A94F59-6AC1-426C-BAF5-3BBAF356FB23.jpeg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

JFAH skrev:
Geni87 skrev:

Helt allvarligt vart ifrån kommer det här missförståndet om att Volvo lägger sin elbilstillverkning i Polestar? Det upprepas hela tiden här och där. :) För det första, Polestar är Volvo. Utan Volvo inget Polestar. För det andra, det kommer elbilar under båda varumärkena framöver. Det är superenkel information att hitta.
Detk ommer från det faktum att Polestar _är_ ett eget bolag. Sure; volvos ägare äger också polestar, Och historiskt had det inte existerat utan volvo. Men så blir det inte med en egen tillverkad BEV, som dessutom tillverkas i Kina, inte torslanda...
Fast Volvo tillverkar också bilar i blandannat Kina, de har en global tillverkningskapacitet där olika modeller tillverkas på olika ställen av olika anledningar. S90 tillverkas bara i Kina, XC40 i Belgien och S60 i USA. Polestar 2 bygger ju på CMA och Torslanda tillverkar bara SPA-bilar, CMA tillverkas i Belgien och Kina. Att Volvo skulle lägga alla elbilarna i Polestar är ett märkligt antagande som inte stämmer överens med det som har kommunicerats. :) Polestar är ett eget bolag, men det är främst på pappret.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Elof »

Några jag känner har privatleasat sina fossilbilar för att slippa oroa sig för störtdykande andrahandsvärde. På väldigt kort sikt ett sätt för biltillverkarna att "sälja" fossilbilar. Jag vet inte om det är tillverkarna eller andra organisationer, såsom finansbolag som står med Svarte Petter om bilarna är osäljbara om tre år.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av pefreli »

Osborn-effekten som nämns tidigare i tråden ska nog inte underskattas.

Jag resonerar på exakt samma sätt. Nästa bil blir eldriven. Jag väntar tills prisbilden är den rätta. Till dess får befintlig ICE-bil rulla vidare. Aldrig att jag köper en ny ICE igen.

Ska bli intressant att följa utvecklingen vidare. Jag tror att ICE-tillverkarna får en mkt tuff period framöver med dalande försäljning.

När det gäller Polestar tycker jag att Volvos ägare gjorde rätt. Börja från ett blankt ark och bygg upp en ny affärsmodell, vilket kommer krävas. Dessutom får varumärket Polestar en ordentlig vitalisering och värdet på varumärket har antagligen redan ökat ordentligt i värde.

Att bygga om en stor koncern tar för LÅNG tid. Bygg ist nytt från grunden med Polestar.

Polestar har potential att bli Volvo 2.0.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

pefreli skrev:
Osborn-effekten som nämns tidigare i tråden ska nog inte underskattas.

Jag resonerar på exakt samma sätt. Nästa bil blir eldriven. Jag väntar tills prisbilden är den rätta. Till dess får befintlig ICE-bil rulla vidare. Aldrig att jag köper en ny ICE igen.

Ska bli intressant att följa utvecklingen vidare. Jag tror att ICE-tillverkarna får en mkt tuff period framöver med dalande försäljning.

När det gäller Polestar tycker jag att Volvos ägare gjorde rätt. Börja från ett blankt ark och bygg upp en ny affärsmodell, vilket kommer krävas. Dessutom får varumärket Polestar en ordentlig vitalisering och värdet på varumärket har antagligen redan ökat ordentligt i värde.

Att bygga om en stor koncern tar för LÅNG tid. Bygg ist nytt från grunden med Polestar.

Polestar har potential att bli Volvo 2.0.
Håller med, jag kommer aldrig skaffa en ICE-bil igen och just det något osäkra andrahansvärdet framöver var den främsta orsaken till att jag valde att leasa min nuvarande. :)

Vet inte riktigt om jag håller med om Polestargrejen dock. Det blir nog bra, men det kostar flis att bygga upp ett nytt varumärke från noll och för att Polestar ska lyckas måste även Volvo lyckas med sin omställning - eftersom det är Volvo som utvecklar bilarna (och förmodligen sköter tillverkningen också även om Polestar har byggt en mindre monteringshall). :) Polestar har nog en del gratis i varumärkesbyggandet dock just pga det faktum att det är Volvo som ligger bakom, det gör att folk tar dem mer på allvar och litar på produkterna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av pefreli »

Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig. :mrgreen:

Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?

Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.

Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.

En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!

En hundraårig industri håller på att transformeras.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

pefreli skrev:
Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig. :mrgreen:

Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?

Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.

Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.

En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!

En hundraårig industri håller på att transformeras.
Nä ICE kommer nog inte vara premium så länge till, med några få undantag inom vissa lågvolymsegment. :) Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa det men Volvo har ju inte lagt in alla BEV:ar i Polestar... 5 BEV:ar kommer från Volvo car group fram till 2021, varav 3 under varumärket Volvo och 2 under varumärket Polestar. Det är information som har varit tillgänglig i flera år nu och har bekräftats i flera intervjuer med Volvochefer.

Får nog ändå säga att med de senaste modellerna (start nya XC90 2015) så har Volvo etablerat sig i premiumsegmentet och tjänar bra med pengar, de knycker ju iaf marknadsandelar från Tyskarna. :) Jag tror att Polestar kommer positioneras ett snäpp högre framöver, dvs att Volvo ligger kvar där de ligger men att Polestar positioneras mot exempelvis Porsches elbilar. Tror inte Volvo har någon ambition att bli en masstillverkare likt VW och Toyota, den rollen får andra märken i koncernen ta. Typ Lynk&co och Geelys egna märke.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av LarsL »

Volvo har nog samma problem som VW, de har en avgasbilsaffär de måste hålla igång. Därför kan de inte satsa fullt ut på elbilar och dekan inte/vill inte göra en för bra elbil.

https://electrek.co/2019/02/28/vw-admit ... -business/
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Volvo har nog samma problem som VW, de har en avgasbilsaffär de måste hålla igång. Därför kan de inte satsa fullt ut på elbilar och dekan inte/vill inte göra en för bra elbil.

https://electrek.co/2019/02/28/vw-admit ... -business/

Jo det är klart att det blir en svår övergång för befintliga tillverkare. VW säljer måånga gånger fler bilar än vad det totalt säljs elbilar på hela världsmarknaden, så det är ingen enkel sak att få igenom en hyfsat jämn övergång till enbart elbilar och undvika att gå i konkurs under tiden. Att de inte skulle kunna/vilja göra en "för bra" elbil tror jag dock är BS, speciellt för Volvo som är en relativt liten tillverkare - de har inte råd att göra halvkassa bilar med flit. Polestar 2 verkar riktigt konkurrenskraftig och e-Tron är också riktigt bra, sen blir den straffad i räckvidd pga karosstypen men det är ju väntat. I år får vi se de första elbilarna på VW's MEB-plattform som verkar riktigt lovande. Men det är upp till bevis såklart. :)

Men Tesla har såklart en fördel i att de redan idag enbart tillverkar elbilar, de kan kan växa i takt med att elbilsmarknaden växer och behöver inte samtidigt utveckla produkter för de som fortfarande köper ICE-bilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av HenrikC »

Begagnatmarknaden kan bli intressant. Hittills verkar alla elbilar hamnat på något slags "prisgolv" en bra bit över 100 000 kr, oavsett hur dåliga de är. Jag har antagit att detta skulle försvinna när utbudet av begagnade elbilar ökar.

Men tänk om folk faktiskt kan räkna? Antag att man kör 2000 mil per år, förbrukning 0,8 l/mil på en standardbil, bränslepris 15 kr/liter = 24 000 kr/år. El ca 4 000 kr/år.

Det innebär att en fossilbil som någon ger till dig gratis motsvaras av en elbil som du betalar 20 000 kr för om du behåller den ett år. Tänkte du behålla elbilen fem år får den kosta 100 000 kr minus räntan. På en nyare bil kan skillnaden kompenseras med lägre pris, men till slut är fossilbilarna i en prisklass där det inte går att kompensera.

Det kommer att bli tidig utskrotning av dieselbilar som säljs nu: År 2030 är dieslarna av årsmodell 2020 värdelösa och på väg till skroten medan Tesla årsmodell 2015 fortfarande är värda pengar och rullar på. 8-)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Jeppe_E »

HenrikC skrev:

Det kommer att bli tidig utskrotning av dieselbilar som säljs nu: År 2030 är dieslarna av årsmodell 2020 värdelösa och på väg till skroten medan Tesla årsmodell 2015 fortfarande är värda pengar och rullar på. 8-)
Nja, så snabbt tror jag inte att vår fordonsflotta kommer att elektrifieras. En 10 år gammal dieselbil kommer inte att vara värdelös och redo för skroten. Samtidigt kommer förmodligen en Elbil från 2015 med 30000-35000 mil på mätaren vara ganska sliten. Oavsett om man får nytt batteri så är det fortfarande många slitdelar som måste underhållas. Min dieselbil är 8 år gammal och knappast redo för skroten. Förhoppningsvis så får jag några tusenlappar för den när jag byter in den mot en elbil.

Det är faktiskt så att det finns många som aldrig har råd att köpa en ny bil, inte ens en för 100.000 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Hammar »

Jeppe_E skrev:
HenrikC skrev:

Det kommer att bli tidig utskrotning av dieselbilar som säljs nu: År 2030 är dieslarna av årsmodell 2020 värdelösa och på väg till skroten medan Tesla årsmodell 2015 fortfarande är värda pengar och rullar på. 8-)
Nja, så snabbt tror jag inte att vår fordonsflotta kommer att elektrifieras. En 10 år gammal dieselbil kommer inte att vara värdelös och redo för skroten. Samtidigt kommer förmodligen en Elbil från 2015 med 30000-35000 mil på mätaren vara ganska sliten. Oavsett om man får nytt batteri så är det fortfarande många slitdelar som måste underhållas. Min dieselbil är 8 år gammal och knappast redo för skroten. Förhoppningsvis så får jag några tusenlappar för den när jag byter in den mot en elbil.

Det är faktiskt så att det finns många som aldrig har råd att köpa en ny bil, inte ens en för 100.000 kr.
Om det är en elbil, kanske de faktiskt har råd. Borde ju vara lättare att få billån på en begagnad elbil än en ice. Säg att du tar ett billån med 4 års avbetalning på en begagnad elbil för 100 000kr.
Du kör så mycket att du sparar 20 000kr/år minskade bränslekostnader. Det är ju pengar som säljaren ser att du kan betala av bilen med.
Så om säljaren är villig att ge dig ett billån på 100 000kr på en elbil, vad är då säljaren villig att sätta för summa om du köper en ice? 40 000kr, eller mindre?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1576
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av pefreli »

Geni87 skrev:
pefreli skrev:
Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig. :mrgreen:

Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?

Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.

Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.

En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!

En hundraårig industri håller på att transformeras.
Nä ICE kommer nog inte vara premium så länge till, med några få undantag inom vissa lågvolymsegment. :) Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa det men Volvo har ju inte lagt in alla BEV:ar i Polestar... 5 BEV:ar kommer från Volvo car group fram till 2021, varav 3 under varumärket Volvo och 2 under varumärket Polestar. Det är information som har varit tillgänglig i flera år nu och har bekräftats i flera intervjuer med Volvochefer.

Får nog ändå säga att med de senaste modellerna (start nya XC90 2015) så har Volvo etablerat sig i premiumsegmentet och tjänar bra med pengar, de knycker ju iaf marknadsandelar från Tyskarna. :) Jag tror att Polestar kommer positioneras ett snäpp högre framöver, dvs att Volvo ligger kvar där de ligger men att Polestar positioneras mot exempelvis Porsches elbilar. Tror inte Volvo har någon ambition att bli en masstillverkare likt VW och Toyota, den rollen får andra märken i koncernen ta. Typ Lynk&co och Geelys egna märke.[/quote]


Jag förstår inte. Vem påstår att Volvo lägger in alla BEV i Polestar? Självklart kommer även varumärket Volvo bygga BEV.

Men Volvo väljer en annan strategi än t.ex BMW/Audi/MB genom att använda varumärket Polestar där de mer eller mindre kopierar Teslas affärsidé. Vilket absolut inte behöver vara en dålig idé. :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Geni87 »

pefreli skrev:
Geni87 skrev:
pefreli skrev:
Hur länge till kommer det anses vara premium att köra ICE? Knappast mer än några år till om ni frågar mig. :mrgreen:

Volvo har länge försökt att ta sig in i premiumsegmentet men har haft svårt att etablera sig här fullt ut. Med Polestar får Volvo en chans att "köpa sig in" i premiumsegmentet samt provtrycka nya affärsmodeller.
Samtidigt kanske det innebär att varumärket Volvo i övrigt cementeras i ett lägre segment, då Polestar kommer vara spjutspetsen i koncernen?

Det blir då Polestar som tar upp kampen med Tesla och premiumtyskarna. Vilket kanske innebär att Volvo får ta sig an jättar som VW och Toyota i de lägre prissegmenten. Om så blir fallet tror jag det blir tufft för varumärket Volvo.

Premiumtyskarna har valt en lite annorlunda strategi och har inte lagt BEV i sina "prestandavarumärken". Kanske det beror på att de känner sig "trygga" i att de tillhör premiumssegmentet och kan ta sig an Tesla inom respektive varumärke.

En sak är säker, de kommande åren blir mkt spännande att följa!

En hundraårig industri håller på att transformeras.
Nä ICE kommer nog inte vara premium så länge till, med några få undantag inom vissa lågvolymsegment. :) Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa det men Volvo har ju inte lagt in alla BEV:ar i Polestar... 5 BEV:ar kommer från Volvo car group fram till 2021, varav 3 under varumärket Volvo och 2 under varumärket Polestar. Det är information som har varit tillgänglig i flera år nu och har bekräftats i flera intervjuer med Volvochefer.

Får nog ändå säga att med de senaste modellerna (start nya XC90 2015) så har Volvo etablerat sig i premiumsegmentet och tjänar bra med pengar, de knycker ju iaf marknadsandelar från Tyskarna. :) Jag tror att Polestar kommer positioneras ett snäpp högre framöver, dvs att Volvo ligger kvar där de ligger men att Polestar positioneras mot exempelvis Porsches elbilar. Tror inte Volvo har någon ambition att bli en masstillverkare likt VW och Toyota, den rollen får andra märken i koncernen ta. Typ Lynk&co och Geelys egna märke.

Jag förstår inte. Vem påstår att Volvo lägger in alla BEV i Polestar? Självklart kommer även varumärket Volvo bygga BEV.

Men Volvo väljer en annan strategi än t.ex BMW/Audi/MB genom att använda varumärket Polestar där de mer eller mindre kopierar Teslas affärsidé. Vilket absolut inte behöver vara en dålig idé. :)[/quote]

Ber om ursäkt då missförstod jag dig. :) Har sett det skrivas av många andra dock. Jo absolut har de valt en annan strategi och vi får se hur den utvecklar sig. De verkar även satsa hårt på att man ska prenumerera på sin bil a la Care by Volvo.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av Jeppe_E »

Hammar skrev:
Jeppe_E skrev:
HenrikC skrev:

Det kommer att bli tidig utskrotning av dieselbilar som säljs nu: År 2030 är dieslarna av årsmodell 2020 värdelösa och på väg till skroten medan Tesla årsmodell 2015 fortfarande är värda pengar och rullar på. 8-)
Nja, så snabbt tror jag inte att vår fordonsflotta kommer att elektrifieras. En 10 år gammal dieselbil kommer inte att vara värdelös och redo för skroten. Samtidigt kommer förmodligen en Elbil från 2015 med 30000-35000 mil på mätaren vara ganska sliten. Oavsett om man får nytt batteri så är det fortfarande många slitdelar som måste underhållas. Min dieselbil är 8 år gammal och knappast redo för skroten. Förhoppningsvis så får jag några tusenlappar för den när jag byter in den mot en elbil.

Det är faktiskt så att det finns många som aldrig har råd att köpa en ny bil, inte ens en för 100.000 kr.
Om det är en elbil, kanske de faktiskt har råd. Borde ju vara lättare att få billån på en begagnad elbil än en ice. Säg att du tar ett billån med 4 års avbetalning på en begagnad elbil för 100 000kr.
Du kör så mycket att du sparar 20 000kr/år minskade bränslekostnader. Det är ju pengar som säljaren ser att du kan betala av bilen med.
Så om säljaren är villig att ge dig ett billån på 100 000kr på en elbil, vad är då säljaren villig att sätta för summa om du köper en ice? 40 000kr, eller mindre?
Absolut. Problemet med de flesta är att man inte tänker TCO utan bara vad bilen kostar. Tror inte gemene man inser hur mycket billigare det är att köra elbil. Här har motorpressen ett ansvar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av LarsL »

Tycker i och för sig att de inte gör annat än att klaga över bränslepriset hela tiden.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsförsäljningen exploderar

Inlägg av HenrikC »

Det är ju den typ av övergång som man sett tidigare: Valolja ersattes av mineralolja - mycket billigare, gaslyktor ersattes av el - billigare. Internet ersattte BBS:er - mycket coolare. Vikbara mobiler ersattes av smarta telefoner - mycket dyrare men bättre. Det gick fort när det väl hände.

Den som kört original-Leaf på vintern fattar direkt varför elbilar inte slagit igenom tidigare - så fort man svänger ut på vägen rinner räckvidden bort som om det vore hål i batteriet. Ungefär en lika usel upplevelse som internet 1993. "Alla" pratade om det, få använde det.

40 kWh är gränsfall till användbar som normal bil även på vintern och en elbil med 60 kWh är användbar på riktigt. Teslorna är ju redan där, men för sex månader sedan kostade den billigaste Teslan (S75D) över 900 tkr. Hela marknaden har förändrats radikalt under 2018/2019 med Tesla Model 3, Niro EV, iPace, e-Tron och framtida nytillskott som Peugeot 208.

Om trenden fortsätter är den överväldigande majoriteten alla nya bilar laddbara efter 2025 och dessa som begagnade 2030 har helt oslagbar ekonomi. Dessutom kanske självkörande bilar fått sitt genombrott. Jag står fast vid att dieslar skrotas i förtid 2030.
Skriv svar