bylund skrev:Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart
Det är ändå bara käbbel
Jag är övertygad om att PS2 kommer att klara 400 km utan problem på 95% av batteriet, 74000/400 = 185Wh/km.
Moderator: Redaktion
bylund skrev:Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart
Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.Stevvee skrev:Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?taliz skrev:Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.Stevvee skrev:taliz skrev:Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.Stevvee skrev:Ja jag läser igen och du dömmer en bil som är
Lite trubbig som mindre effektiv aerodynamisk. Och då har du även talat om för alla att du anser att man med en bil som bryter luften som en ”pil” är det mest effektiva. Men att ex hur vinden passerar bakluckan också har stor påverkan på hur enkelt en bil förs fram igenom vinden tar du inte med. Kan säga som så att får du bort virvlar vid hjul och bak så är det mer effektivt än ett spjut till front.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.
Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.
Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.
Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
taliz skrev:Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.Stevvee skrev:Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?taliz skrev:Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.Stevvee skrev:taliz skrev:Nej, fel. Det första jag skrev är att den är betydligt högre. Dvs likt en Model X är betydligt högre än en Model S.
Det påverkar aerodynamiken en hel del.
Min gissning är att PS2 kommer ha en förbrukning som överstiger Model 3 i ungefär samma grad som Model X överstiger Model S.
Det mest aerodynamiska brukar man förövrigt säga är formen av en vattendroppe.
Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.
Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.
What he said.bylund skrev:Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart
Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?!Stevvee skrev:taliz skrev:Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.Stevvee skrev:Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?taliz skrev:Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.Stevvee skrev:
Ja jäklar polestar 2 är ju hela 3 cm högre än model 3! Att jag missade det, förändrar ju allt och jag förstår din kritik mot den och dess aerodynamik.
Btw det skiljer 24 cm mellan S och X men behöver inte heller det vara hela sanningen bakom förbrukning.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.
Sluta slingra dig din orm och svara istället.
Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.
Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.taliz skrev:Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?!Stevvee skrev:taliz skrev:Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.Stevvee skrev:Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?taliz skrev:Fel igen, det är dubbelt så mycket. 6cm. Men det är inte nödvändigtvis det största problemet. Snarare att den är byggd som en ”Cross country”, dvs högre markfrigång. Man vill ha så lite luft som möjligt under bilen för att få bra effektivitet.
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.
Sluta slingra dig din orm och svara istället.
Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.
Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
Vad får dig att tro att du har mer kunskap om aerodynamik än mig? Just att du hävdar det är ofta ett tecken på motsatsen.Stevvee skrev:Nej men jag har erfarenhet och kunskap om saker du bara chansar hej vilt om. Sen när man kommer med mängder utav fakta försöker du flytta fokus.taliz skrev:Herregud. Är du blind, oförmögen till logiskt tänkande, eller jobbar du på Volvo?!Stevvee skrev:taliz skrev:Som du verkar resonera borde det inte vara någon skillnad på tex en Volvo V90 och en V90 Cross Country.Stevvee skrev:Lägg bara ner Taliz. Jag har gått på spec från tillverkaren och då skiljer det 3 cm men då ljuger någon tillverkare och du har rätt. Går jag efter evdatabase som troligtvis är din bibel så är ps2 1478 och m3 1443. Du får skicka in rättelsen helt enkelt! Och vad vet du om markfrigången på bilarna?
Men det är det, Cross Countryn är högre och har högre förbrukning(men det får inte så stor påverkan på en avgasbil).
Enligt mig är Model 3 som V90 och PS2 som Cross Country.
Man behöver inte vara särskilt kunnig inom aerodynamik för att förstå att en V90 är mer effektiv än en V90 Cross Country.
Sluta slingra dig din orm och svara istället.
Varför dra in andra modeller? V90 vs V90cc så skiljer det 7 cm inte 3 som mellan M3 och PS2. Sedan vet du som sagt inte hur hög markfrigång ps2 har kontra m3 för du går bara på bilder och inget annat.
Jag har praktiska erfarenheter gällande aerodynamik och hur det fungerar på en bil. Vad man vill ha och vad man inte vill ha. Du chansar bara hej vilt precis som med höjden på bilen. Lägg bara ner.
What they said...Geni87 skrev:What he said.bylund skrev:Kan ni sluta citera detta förstörda inlägg, eller annars fixa taggarna? Det är ju helt oläsbart
Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?taliz skrev:
Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Såg precis att V90 har 0,30-0,33 medans XC90 har 0,33. Måste betyda att XC90 ärJeppe_E skrev:Hur vet du det? Har du några siffror som visar hur dålig PS2 är i fråga om luftmotstånd?taliz skrev:
Många har kritiserat Model 3 för dess utseende. Men kan man något om just aerodynamik så är den väldigt imponerande. PS2 är det inte.
Volvo S60 har 0.29, har svårt att tro att PS2 skulle ha högre luftmotstånd. Model 3 har 0.23, XC40 har 0.34.
Finns ingen mening att jämföra PS2 med Model 3, för det är som att säga att Model 3 är en kass bil för det är en sedan, där är PS2 100x bättre eftersom det är en sportback.
I början av 2020Ulfie2 skrev:Är det någon som har uppgifter på när man kommer kunna provköra denna i Sverige?
Jag hade inte möjlighet att titta på den när den var på visning.
Jag är väldigt nyfiken på denna, jag har haft en M3 LR på låns över natten nu och gillade den skarpt. Men denna har några styrkor över M3 så jag är nyfiken.
Som jag har förstått de så just nu finns den inte här.. De sägs att de ska bli provkörningar runt årskiftet och jag skulle gissa på att de är nästa tillfälle den visas öppet.OfarligTesla skrev:Frun ville kolla på Polestar 2, finns det att så någonstans i Sverige nu?
Ca 660.000 kr, men det är med veganklädseln och ingen dragkrok. Men i princip allt annat (förmodligen lite prispåslag för metalliclack enligt gängse volvoprislista).Ulfie2 skrev:Kul att höra att en får dragkrok med så pass bra dragvikt.
Intressant ifall ventilerade stolar ingår i läderklädseln det skulle vara ett stort plus för mig.
Volvos säkerhetssystem är bra att de använder sig av. Min spontana känsla är att Telsa ligger längre fram här men jag kan ha fel.
Man undrar ju vad de kommer lägga sig på för svenskt pris.
59 900 eur har det ju pratats om för en ganska fullutrustad version men inte vad det blir i Sverige.