Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Mickep skrev:
Kameran går inte att lita på, kan täckas av snö, vilket är lika allvarligt som om bakrutan inte är skrapad. Polisen kan bötfälla för sådant. Så sikten bakåt genom backspegeln är viktig. Det är dock modernt med dålig sikt bakåt, flera recensenter klagar på hög bak. (Oavsett om man har kamera eller ej)
Njae. Just bakrutan har du inget krav på. Tänk bara på alla skåpbilar, bussar och lastbilar som inte ens har en bakruta.
Eller om man fyller en kombi över baksätets ryggstöd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Om man reserverar en ps2 så har jag förstått att man kan få tillbaka pengarna på samma sätt som tesla har de. Var hittar jag denna info på deras hemsida?

Jag är väldigt sugen på att reservera en bil men vill samtidigt inte låsa mig vid denna, den händer lite för mycket på marknaden för att binda sig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Mickep skrev:
Kameran går inte att lita på, kan täckas av snö, vilket är lika allvarligt som om bakrutan inte är skrapad. Polisen kan bötfälla för sådant. Så sikten bakåt genom backspegeln är viktig. Det är dock modernt med dålig sikt bakåt, flera recensenter klagar på hög bak. (Oavsett om man har kamera eller ej)
Bakrutan är inte alls viktig.Har du aldrig sett reklam folie på bakrutan? Ingen har fått böter för icke skrapad bakruta.
Ingen lastbil har backspegel och många körs på vägarna.
Mina kameror täcks väldigt sällan utav snö, och finns inget lagkrav på sikt bakåt eller en backspegel. Sidospeglar är lagkrav.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
och här har jag skrapat bakrutan som en idiot! Tur att det finns folk med koll.

http://www.barometern.se/kalmar/trafikp ... e-skrapar/
Bristfälligt skrapade rutor

Det finns ingen lag som reglerar hur is- och snöfria rutorna måste vara men praxis är att framrutan, de främre sidorutorna och backspeglarna måste vara rena.

– Själv skulle jag aldrig drömma om att köra iväg utan att ha skrapat alla rutor, säger Barbro Ottestam.

Ofta slipper bilister med isiga rutor undan med en tillsägelse, men det finns flera fall där sikten har varit allvarligt skymd och bilister har dömts för ”vårdslöshet i trafik”.

Det här är en förseelse som trafikpolisen Barbro Ottestam säger är viktig att ingripa mot.

– Det finns ju människor som kör med en liten skrapad skottglugg. Det är direkt trafikfarligt.
http://www.barometern.se/kalmar/trafikp ... e-skrapar/

Bra att någon har koll
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
Om man reserverar en ps2 så har jag förstått att man kan få tillbaka pengarna på samma sätt som tesla har de. Var hittar jag denna info på deras hemsida?

Jag är väldigt sugen på att reservera en bil men vill samtidigt inte låsa mig vid denna, den händer lite för mycket på marknaden för att binda sig.

Man kan läsa köpvillkoren om man vill. Man måste inte, men det är ju bra att inte bara klicka i och gå vidare :lol:

6. RÄTT TILL ANNULLERING OCH ÅTERBETALNING
6.1 Du har rätt att när som helst och oavsett anledning annullera din Förbeställning. Om du vill annullera Förbeställningen, kontakta kundsupporten enligt anvisningarna på https://www.polestar.com/se/contact.
6.2 Vi har även rätt att när som helst annullera Förbeställningen. I händelse av en annullering från vår sida kommer vi att kontakta dig.
6.3 Om Förbeställningen av någon anledning annulleras, antingen av dig eller av oss, återbetalas Depositionen till det betalkort som användes för att betala Depositionen. Inga avgifter debiteras för annulleringen. Vi behandlar annulleringen utan dröjsmål och under inga omständigheter senare än fjorton (14) dagar efter att vi har mottagit annulleringsmeddelandet. Efter annulleringen går det inte längre att använda Förbeställningsbekräftelsens nummer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Vilken märklig diskussion det blev av min fråga om bakåtsikt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Vilken märklig diskussion det blev av min fråga om bakåtsikt :lol:
Den blev annullerad :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Om man reserverar en ps2 så har jag förstått att man kan få tillbaka pengarna på samma sätt som tesla har de. Var hittar jag denna info på deras hemsida?

Jag är väldigt sugen på att reservera en bil men vill samtidigt inte låsa mig vid denna, den händer lite för mycket på marknaden för att binda sig.

Man kan läsa köpvillkoren om man vill. Man måste inte, men det är ju bra att inte bara klicka i och gå vidare :lol:

6. RÄTT TILL ANNULLERING OCH ÅTERBETALNING
6.1 Du har rätt att när som helst och oavsett anledning annullera din Förbeställning. Om du vill annullera Förbeställningen, kontakta kundsupporten enligt anvisningarna på https://www.polestar.com/se/contact.
6.2 Vi har även rätt att när som helst annullera Förbeställningen. I händelse av en annullering från vår sida kommer vi att kontakta dig.
6.3 Om Förbeställningen av någon anledning annulleras, antingen av dig eller av oss, återbetalas Depositionen till det betalkort som användes för att betala Depositionen. Inga avgifter debiteras för annulleringen. Vi behandlar annulleringen utan dröjsmål och under inga omständigheter senare än fjorton (14) dagar efter att vi har mottagit annulleringsmeddelandet. Efter annulleringen går det inte längre att använda Förbeställningsbekräftelsens nummer.
Jo de är lätt att läsa såklart men som jag skrev så hittade jag inte dit, allt är lätt när man kan de..
Men jag tackar för du tog tid tiden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Börjar snart bli dags att välja konfiguration? :lol:

Fick Mail i går kväll... Lite tidigt va? :shock:
ECCCE10B-135B-486D-A60C-7D30F6579902.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Polestar 2

Inlägg av dhanjel »

Kul att få lite uppdateringar ändå, kan inte minnas att jag fick någon alls(?) på min model 3 reservation.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Polestar 2 kommer att visas i Stockholm & Göteborg under maj/juni i år. Fler Polestar Spaces kommer att presenteras under 2019, men de flesta kommer inte fören 2020. Göteborg borde rimligtvis ligga högt på listan över vilka spaces som öppnar först?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
Polestar 2 kommer att visas i Stockholm & Göteborg under maj/juni i år. Fler Polestar Spaces kommer att presenteras under 2019, men de flesta kommer inte fören 2020. Göteborg borde rimligtvis ligga högt på listan över vilka spaces som öppnar först?
Kommer man få sitta i bilarna då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
Polestar 2 kommer att visas i Stockholm & Göteborg under maj/juni i år. Fler Polestar Spaces kommer att presenteras under 2019, men de flesta kommer inte fören 2020. Göteborg borde rimligtvis ligga högt på listan över vilka spaces som öppnar först?
Kommer man få sitta i bilarna då?

Det får man väl förutsätta, med tanke på att bilarna befunnit sig på mässan där tusentals människor har provsuttit den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Efter att ha fingranskat lite videoklipp på tuben...

Snow = Volvo Chrystal White Pearl (707)
Magnesium = Volvo Bright Silver Metallic (711) eller Glacier Silver (729)
Thunder = Volvo Thunder Grey (728)
Moon = Volvo Luminous Sand Metallic (719)
Midnight = Volvo Denim Blue (723)
Void = Volvo Black Stone (019) (Solid)

Om inte Polestar tar ut premiumpriser på lacken, så bör Snow, som är pearl kosta 11.900 kr och resten 8.900kr utom Void, som förmodligen kommer att vara standard (undra var de fick den idén ifrån :lol: )

Thunder är lite speciell, den ser platt ut, men ska enligt polestar vara metallic (vilket då stämmer sett till Volvo Thunder Grey).

Här är syskonet, i Thunder Grey
Skärmavbild 2019-03-17 kl. 22.06.15.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Jeppe_E skrev:
Efter att ha fingranskat lite videoklipp på tuben...

Snow = Volvo Chrystal White Pearl (707)
Magnesium = Volvo Bright Silver Metallic (711) eller Glacier Silver (729)
Thunder = Volvo Thunder Grey (728)
Moon = Volvo Luminous Sand Metallic (719)
Midnight = Volvo Denim Blue (723)
Void = Volvo Black Stone (019) (Solid)
Nästan rätt, 5 av 6 :)
Polestar bekräftar följande
Void = Volvo Black Stone (019) (Solid)
Snow = Volvo Chrystal White Pearl (707)
Magnesium = Volvo Glacier Silver (729)
Thunder = Volvo Thunder Grey (728)
Moon = Volvo Pebbel Grey (727)
Midnight = Volvo Denim Blue (723)

Fastnade på tuben där de recenserade nya XC40 och herre jösses vad många delar/funktioner som de två modellerna delar på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ser verkligen fram emot att klämma och se på PS2. Börjar så smått att tröttna på Teslas halvdåliga finish på bilarna. Har nu sen bilen var ny för över ett år sedan påpekat till Tesla att hjulupphängningen fram skramlar och bilen låter som en 15år gammal bil varje gång man kör över ett gupp tex. Enda svar jag får varje gång är ”vi vet att det är ett problem men har fortfarande ingen lösning”. Har en förhoppning om att Volvo (PS) klarar att skruva ihop bilarna bättre. Ipacen var en fröjd i upplevd kvalitet och kändes mycket gedigen. Tyvärr var bagaget för litet och infotainmentsystemet för dåligt/huvudskärmen för liten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Ser verkligen fram emot att klämma och se på PS2. Börjar så smått att tröttna på Teslas halvdåliga finish på bilarna. Har nu sen bilen var ny för över ett år sedan påpekat till Tesla att hjulupphängningen fram skramlar och bilen låter som en 15år gammal bil varje gång man kör över ett gupp tex. Enda svar jag får varje gång är ”vi vet att det är ett problem men har fortfarande ingen lösning”. Har en förhoppning om att Volvo (PS) klarar att skruva ihop bilarna bättre. Ipacen var en fröjd i upplevd kvalitet och kändes mycket gedigen. Tyvärr var bagaget för litet och infotainmentsystemet för dåligt/huvudskärmen för liten.

Japp, även om Tesla levererar många felfria Model 3, så är det ändå oroväckande "många" som rapporterar allt ifrån småfel till allvarligare problem. Jag är helt övertygad om att Polestar har betydligt bättre precision, QA och processer som gör att PS2 kommer att kännas premium. Allt i från materialval till hur bilen sitter ihop.

När jag provsatt TM3 i Malmö så tyckte jag att kvaliten var riktigt bra, men det var ju en utställningsbil och det finns förstås mängder av bilar som levereras i det skicket. Men för mig är det ganska tydligt att något brister i Teslas QA/QC när bilar med fel lämnar fabriken. Men till deras försvar, så är det ju inte lätt om man tillverkar 5000 bilar i veckan, då kan det tyvärr bli hellre än bra och det är ju inte det man vill uppleva om man betalar ett premiumpris för en bil.

Polestars intention att bygga 50.000 bilar första året visar ju ändå på någon sorts insikt i att bygga med kvalitet istället för kvantitet. 2018 så sålde Volvo nästan 190.000 XC60 (642.000 bilar total 2018). Så att bygga bilar det kan de.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Ser verkligen fram emot att klämma och se på PS2. Börjar så smått att tröttna på Teslas halvdåliga finish på bilarna. Har nu sen bilen var ny för över ett år sedan påpekat till Tesla att hjulupphängningen fram skramlar och bilen låter som en 15år gammal bil varje gång man kör över ett gupp tex. Enda svar jag får varje gång är ”vi vet att det är ett problem men har fortfarande ingen lösning”. Har en förhoppning om att Volvo (PS) klarar att skruva ihop bilarna bättre. Ipacen var en fröjd i upplevd kvalitet och kändes mycket gedigen. Tyvärr var bagaget för litet och infotainmentsystemet för dåligt/huvudskärmen för liten.

Japp, även om Tesla levererar många felfria Model 3, så är det ändå oroväckande "många" som rapporterar allt ifrån småfel till allvarligare problem. Jag är helt övertygad om att Polestar har betydligt bättre precision, QA och processer som gör att PS2 kommer att kännas premium. Allt i från materialval till hur bilen sitter ihop.

När jag provsatt TM3 i Malmö så tyckte jag att kvaliten var riktigt bra, men det var ju en utställningsbil och det finns förstås mängder av bilar som levereras i det skicket. Men för mig är det ganska tydligt att något brister i Teslas QA/QC när bilar med fel lämnar fabriken. Men till deras försvar, så är det ju inte lätt om man tillverkar 5000 bilar i veckan, då kan det tyvärr bli hellre än bra och det är ju inte det man vill uppleva om man betalar ett premiumpris för en bil.

Polestars intention att bygga 50.000 bilar första året visar ju ändå på någon sorts insikt i att bygga med kvalitet istället för kvantitet. 2018 så sålde Volvo nästan 190.000 XC60 (642.000 bilar total 2018). Så att bygga bilar det kan de.
Du är "övertygad" om väldigt mycket tycker jag.
Nu har ju du en "gammal" Volvo XC60, och tur är väl det. Det är nämligen väldigt mycket kvalitetsproblem med nya Volvos.
De har rasat till botten i mätningar:
https://www.autoblog.com/2018/10/25/maz ... r-reports/

"And then there's Volvo, a brand often vaunted for its quality and reliability, dropping six spots to dead last"

Dead. Last.

Har själv kollegor(göteborgare...) med nya Volvos med alla möjliga lustiga fel. En med en XC90 där de inte kan få dörrarna att hålla tätt. En annan med en massa elektronikfel i en V90.
Mina egna problem med min V60 har jag nämnt (för) många ggr.

Med tanke på detta så tycker jag inte man bör förvänta sig att de är mkt bättre än andra. Särskilt inte när det dessutom är deras första riktiga elbil.
Lite potentiellt extra salt i såren är ju att de också är först med Googles mjukvara för att styra bilen, skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer strula enormt i början.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Ser verkligen fram emot att klämma och se på PS2. Börjar så smått att tröttna på Teslas halvdåliga finish på bilarna. Har nu sen bilen var ny för över ett år sedan påpekat till Tesla att hjulupphängningen fram skramlar och bilen låter som en 15år gammal bil varje gång man kör över ett gupp tex. Enda svar jag får varje gång är ”vi vet att det är ett problem men har fortfarande ingen lösning”. Har en förhoppning om att Volvo (PS) klarar att skruva ihop bilarna bättre. Ipacen var en fröjd i upplevd kvalitet och kändes mycket gedigen. Tyvärr var bagaget för litet och infotainmentsystemet för dåligt/huvudskärmen för liten.

Japp, även om Tesla levererar många felfria Model 3, så är det ändå oroväckande "många" som rapporterar allt ifrån småfel till allvarligare problem. Jag är helt övertygad om att Polestar har betydligt bättre precision, QA och processer som gör att PS2 kommer att kännas premium. Allt i från materialval till hur bilen sitter ihop.

När jag provsatt TM3 i Malmö så tyckte jag att kvaliten var riktigt bra, men det var ju en utställningsbil och det finns förstås mängder av bilar som levereras i det skicket. Men för mig är det ganska tydligt att något brister i Teslas QA/QC när bilar med fel lämnar fabriken. Men till deras försvar, så är det ju inte lätt om man tillverkar 5000 bilar i veckan, då kan det tyvärr bli hellre än bra och det är ju inte det man vill uppleva om man betalar ett premiumpris för en bil.

Polestars intention att bygga 50.000 bilar första året visar ju ändå på någon sorts insikt i att bygga med kvalitet istället för kvantitet. 2018 så sålde Volvo nästan 190.000 XC60 (642.000 bilar total 2018). Så att bygga bilar det kan de.
Du är "övertygad" om väldigt mycket tycker jag.
Nu har ju du en "gammal" Volvo XC60, och tur är väl det. Det är nämligen väldigt mycket kvalitetsproblem med nya Volvos.
De har rasat till botten i mätningar:
https://www.autoblog.com/2018/10/25/maz ... r-reports/

"And then there's Volvo, a brand often vaunted for its quality and reliability, dropping six spots to dead last"

Har själv kollegor(göteborgare...) med nya Volvos med alla möjliga lustiga fel. En med en XC90 där de inte kan få dörrarna att hålla tätt. En annan med en massa elektronikfel i en V90.
Mina egna problem med min V60 har jag nämnt (för) många ggr.

Med tanke på detta så tycker jag inte man bör förvänta sig att de är mkt bättre än andra. Särskilt inte när det dessutom är deras första riktiga elbil.
Ja, det lät ju inte så bra

"It’s now in last-place among the 29 brands in the survey due in large part to an infotainment system that’s common to a number of different models including the XC60 and XC90 and the S 90. For the XC60, owners also reported problems with the climate system and interior cabin rattles."

Verkar som det nya infotainmentsystemet inte riktigt levererar.

Jag sa aldrig att Polestar skulle leverera så mycket bättre än andra. Jag menade mer att Volvo/Polestar håller en jämnare kvalitet. Jag tror inte Polestar har råd att få dåligt mottagande. De måste leverera bra bilar från start. Men vi får väl se.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
HelectriC skrev:
Ser verkligen fram emot att klämma och se på PS2. Börjar så smått att tröttna på Teslas halvdåliga finish på bilarna. Har nu sen bilen var ny för över ett år sedan påpekat till Tesla att hjulupphängningen fram skramlar och bilen låter som en 15år gammal bil varje gång man kör över ett gupp tex. Enda svar jag får varje gång är ”vi vet att det är ett problem men har fortfarande ingen lösning”. Har en förhoppning om att Volvo (PS) klarar att skruva ihop bilarna bättre. Ipacen var en fröjd i upplevd kvalitet och kändes mycket gedigen. Tyvärr var bagaget för litet och infotainmentsystemet för dåligt/huvudskärmen för liten.

Japp, även om Tesla levererar många felfria Model 3, så är det ändå oroväckande "många" som rapporterar allt ifrån småfel till allvarligare problem. Jag är helt övertygad om att Polestar har betydligt bättre precision, QA och processer som gör att PS2 kommer att kännas premium. Allt i från materialval till hur bilen sitter ihop.

När jag provsatt TM3 i Malmö så tyckte jag att kvaliten var riktigt bra, men det var ju en utställningsbil och det finns förstås mängder av bilar som levereras i det skicket. Men för mig är det ganska tydligt att något brister i Teslas QA/QC när bilar med fel lämnar fabriken. Men till deras försvar, så är det ju inte lätt om man tillverkar 5000 bilar i veckan, då kan det tyvärr bli hellre än bra och det är ju inte det man vill uppleva om man betalar ett premiumpris för en bil.

Polestars intention att bygga 50.000 bilar första året visar ju ändå på någon sorts insikt i att bygga med kvalitet istället för kvantitet. 2018 så sålde Volvo nästan 190.000 XC60 (642.000 bilar total 2018). Så att bygga bilar det kan de.
Du är "övertygad" om väldigt mycket tycker jag.
Nu har ju du en "gammal" Volvo XC60, och tur är väl det. Det är nämligen väldigt mycket kvalitetsproblem med nya Volvos.
De har rasat till botten i mätningar:
https://www.autoblog.com/2018/10/25/maz ... r-reports/

"And then there's Volvo, a brand often vaunted for its quality and reliability, dropping six spots to dead last"

Har själv kollegor(göteborgare...) med nya Volvos med alla möjliga lustiga fel. En med en XC90 där de inte kan få dörrarna att hålla tätt. En annan med en massa elektronikfel i en V90.
Mina egna problem med min V60 har jag nämnt (för) många ggr.

Med tanke på detta så tycker jag inte man bör förvänta sig att de är mkt bättre än andra. Särskilt inte när det dessutom är deras första riktiga elbil.
Ja, det lät ju inte så bra

"It’s now in last-place among the 29 brands in the survey due in large part to an infotainment system that’s common to a number of different models including the XC60 and XC90 and the S 90. For the XC60, owners also reported problems with the climate system and interior cabin rattles."

Verkar som det nya infotainmentsystemet inte riktigt levererar.

Jag sa aldrig att Polestar skulle leverera så mycket bättre än andra. Jag menade mer att Volvo/Polestar håller en jämnare kvalitet. Jag tror inte Polestar har råd att få dåligt mottagande. De måste leverera bra bilar från start. Men vi får väl se.
"engine computer problems, exhaust leaks and harsh shifting from the transmission".

Vad säger att de håller en jämnare kvalitet?
De är bokstavligen sämst. Jämnast usel kvalitet? :)

Med det sagt så hoppas och tror jag nog att PS2 kommer få magnituder fler nöjda än missnöjda köpare, precis som Tesla.
Men om de når riktigt lika högt är jag inte så säker på, främst med tanke på SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Man kan väl enkelt säga att jag tror att Polestar kommer att hålla en hög kvalitet. Precis som en del andra här håller Teslas kvalitet högt, även när det rapporteras om dåligt ihopsatta bilar. Hur det faktiskt blir med PS2 kan vi bara spekulera i. Men jag förbehåller mig rätten att vifta med Polestar flaggan precis lika högt som en del teslaanhängare gör för Tesla :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Man kan väl enkelt säga att jag tror att Polestar kommer att hålla en hög kvalitet. Precis som en del andra här håller Teslas kvalitet högt, även när det rapporteras om dåligt ihopsatta bilar. Hur det faktiskt blir med PS2 kan vi bara spekulera i. Men jag förbehåller mig rätten att vifta med Polestar flaggan precis lika högt som en del teslaanhängare gör för Tesla :lol:
Med den "lilla" skillnaden att de som "viftar Tesla-flaggan" ofta kör just en Tesla.
Du har bara sett Polestar 2 på bild.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Polestar 2

Inlägg av Ptesla »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Man kan väl enkelt säga att jag tror att Polestar kommer att hålla en hög kvalitet. Precis som en del andra här håller Teslas kvalitet högt, även när det rapporteras om dåligt ihopsatta bilar. Hur det faktiskt blir med PS2 kan vi bara spekulera i. Men jag förbehåller mig rätten att vifta med Polestar flaggan precis lika högt som en del teslaanhängare gör för Tesla :lol:
Med den "lilla" skillnaden att de som "viftar Tesla-flaggan" ofta kör just en Tesla.
Du har bara sett Polestar 2 på bild.
Precis!

Dessutom är ju detta trots allt ett Tesla-forum, inte ett Polestar-forum. Du får givetvis skriva hur mycket du vill om Polestar här och du kan vifta med den där imaginära flaggan hur mycket du vill, men självklart kommer det uppfattas som lite onödigt, töntigt och ointressant av oss som är här för att diskutera Tesla och i många fall baserar vår erfarenhet på en faktisk ägarupplevelse till skillnad från dig som enbart har teorier baserat på vad du läst/sett på nätet. Det väger liksom inte lika tungt i relevansbägaren, i alla fall inte min.

Viktigt att tänka på är också att alla de problem du läser om kanske inte alltid är representativa, för det finns en tendens att de som inte har några problem och är glada och nöjda inte gör något oväsen, medan de som har problem bankar på sina trummor som om de går på speed. Inget konstigt med det, det är så det fungerar. Sen plockar olje- och och shortsmaffians FUD-maskineri upp mycket av detta och blåser upp det till galna proportioner. Sorgligt men sant.

Så, här kommer en min rapport från verkligheten: Jag meddela att min Model 3-leverans och efterföljande äganade hittills varit utmärkt. Tesla har kommunicerat oklanderligt, alltid svarat snabbt på mail, alltid varit otroligt trevliga och hjälpsamma och bilen är finfin och går som en drööööööööm. Vilken bil! Vilken vägkänsla, vad tyst den går, vad underbart att slippa alla knappar och den meningslösa instrumenteringen mitt i synfältet. The list goes on. Som om Charles och Ray Eames designat en bil.

Med andra ord har jag inte skrivit några klagotrådar här, och finns därför inte representerad. Skulle gissa på att det finns ett hyfsat stort mörkertal med ägare som har liknande upplevelser.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Ptesla skrev:
Dessutom är ju detta trots allt ett Tesla-forum, inte ett Polestar-forum. Du får givetvis skriva hur mycket du vill om Polestar här och du kan vifta med den där imaginära flaggan hur mycket du vill, men självklart kommer det uppfattas som lite onödigt, töntigt och ointressant av oss som är här för att diskutera Tesla och i många fall baserar vår erfarenhet på en faktisk ägarupplevelse till skillnad från dig som enbart har teorier baserat på vad du läst/sett på nätet. Det väger liksom inte lika tungt i relevansbägaren, i alla fall inte min.
Du menar precis lika tötigt som att stå och vifta med Teslaflaggan? Dessutom ligger denna tråden i kategorin Elektriska fordon. Varför finns denna kategorin om det explicit är ett Teslaforum?

Ptesla skrev:
Viktigt att tänka på är också att alla de problem du läser om kanske inte alltid är representativa, för det finns en tendens att de som inte har några problem och är glada och nöjda inte gör något oväsen, medan de som har problem bankar på sina trummor som om de går på speed. Inget konstigt med det, det är så det fungerar. Sen plockar olje- och och shortsmaffians FUD-maskineri upp mycket av detta och blåser upp det till galna proportioner. Sorgligt men sant.
Håller helt med, dock så blir jag personligen lite orolig över det faktum att det startas trådar med rubriken: Vilka fel har vi på våra Model 3, de är inte representativa för modellen i sig, men det är trots allt en nackdel för Tesla att dessa diskussioner dyker upp och får så stort genomslag som det får.

Ptesla skrev:
Så, här kommer en min rapport från verkligheten: Jag meddela att min Model 3-leverans och efterföljande äganade hittills varit utmärkt. Tesla har kommunicerat oklanderligt, alltid svarat snabbt på mail, alltid varit otroligt trevliga och hjälpsamma och bilen är finfin och går som en drööööööööm. Vilken bil! Vilken vägkänsla, vad tyst den går, vad underbart att slippa alla knappar och den meningslösa instrumenteringen mitt i synfältet. The list goes on. Som om Charles och Ray Eames designat en bil.

Med andra ord har jag inte skrivit några klagotrådar här, och finns därför inte representerad. Skulle gissa på att det finns ett hyfsat stort mörkertal med ägare som har liknande upplevelser.
Absolut. Många bilar levererade till många ägare utanför detta forum. Det är jättepositivt. Men ibland får jag känslan att nepotismen är ganska utbredd i detta forum och det i sig skapar en ganska skev bild av omvärlden.
Många ser negativa inlägg om Tesla som ett direkt personligt påhopp. Många missförstår mig, jag har ingen agenda mot Tesla, tycker det är bilar med en intressant teknik men hela hanteringen av kunder/bilar/kommunikation är under all kritik. Det är ju inte bara jag som återger detta. Ett märkes tillförlitlighet ses inte genom mängden nöjda ägare, utan genom mängden missnöjda.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Var på personlig visning på PS HQ idag och fick sitta i bilen och ställa massor med frågor. Jag grillade kontaktpersonen i över 1 timme ;)
C74DBDE6-91C3-4CBD-9C19-966258DAF7AA.jpeg
Efter att ha sett PS2 i verkligheten, så gillar jag den ändå mer. Bilder gör den inte helt rätt, speciellt inte bakdelen som jag var lite skeptisk till innan jag sett den i verkligheten. Bilen har riktigt schysst stance, den har en häftig kombination av sportighet och offroadighet med sin aningen högre markfrigång och olackade detaljer. Platsen i bilen är det inget att klaga på. Ungefär lika stor som en Ipace invändig. Bagage inkl frunk och utrymme under bagagegolvet gör dock PS2 till en betydligt mer praktisk bil. Ipace hade helt enkelt för lite stuvutrymme. Det enda jag störde mig på interiört var dålig platsutnyttjande av utrymmet mellan förare och passagerare. Bara 1 mugghållare och en helt onödig växelspak som tar upp den plats man hade kunnat ha till annat. Men det går att leva med iom att det finns dörrfickor (som Model S inte har).
En del intressanta fakta:
-spolarmunstycken i torkararmarna
ABE1511F-BA5C-44FD-AA16-3602240C9C1D.jpeg
-möjlighet att dela elektronisk nyckel till andra som ska låna bilen, tidsbestämd som man skickar till en annan mobil utan att ge ifrån sig lösenord till konto (MyTesla hos Tesla)
-150kW DC och ett infotainmentsystem som beräknar rutt på samma sätt som Tesla, dvs man får upp hur länge och var man behöver stanna. AC 3-fas laddning
-möjlighet till takräcken och dragkrok
-en slags projicering av PS-loggan i panoramataket när det är mörkt ute (hade inte möjlighet att testa, men det kan nog bli effektfullt och en del i någon slags ambientbelysning.
-sidobackspegelglaset sitter helt ute vid själva huset och när man ställer in speglarna, så ändras inte spegeln i huset, men istället hela huset. Att glaset är placerat så långt ut ska tydligen ge en markant förbättring i sidospeglarnas aerodynamik
B037CCB2-9A54-495C-8918-A8234FA24626.jpeg
Det som var lite synd var att enda möjligheten till ventilation i stolarna är att välja det ljusbeigea skinnet. Väljer man performancepaketet så är alltid bältena gula och det tycker jag passar mindre bra med de beige skinnet. Kanske ändrar de på interiörvalen till lansering?

Han som svarade på alla frågor fick inte säga om varianten med mindre batteri får bak- eller framhjulsdrift. Får verkligen hoppas det blir bak. FWD på elbil är inte helt optimalt.

Performancepaketet innehåller ställbara Öhlinsdämpare, men det roliga är att för att ställa in de måste man öppna huven och bagaget och skriva manuellt på fyra små skruvar/vred :D känns som racing haha. Dock är dämparna alltid i en slags auto mode där de är mjukare vid försiktig körning för att hårdna så fort man trycker på i kurvor.

PS ska erbjuda flera tjänster likt conciergeservice tex när bilen ska på service, så hämtar verkstaden bilen från jobbparkeringen och kör tillbaks den när den är färdig. De behöver inte få nyckel från ägaren eftersom den delas elektroniskt. Det kommer att bli utvalda Volvoverkstäder som servar PS.

Tydligen är PS ganska säkra på att kunna leverera ut de första kundbilarna vid mitten av nästa år och jag ser verkligen fram emot det :D

Tyvärr inga bilder från frunk, Öhlinsinställning eller utrymme under bagagegolvet eftersom denna bil faktiskt var en dummy :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Fler bilder
CBD3BD92-CD64-4FB6-90AE-8C2D09625550.jpeg
157DAF16-EC5C-408E-8A2A-6E09A1E86BFA.jpeg
131F8B06-AD53-49ED-B216-7674D5FB112D.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar