Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Sen beror det helt klart på hur Volvo väljer att prissätta modellen i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -i-sverige
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Finns mer marginal på fossila bilarna och Hade man valt ett lägre pris i Sverige hade dom nog gått ut med det redan nu.dd88 skrev:Sen beror det helt klart på hur Volvo väljer att prissätta modellen i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -i-sverige
Re: Polestar 2
Stevvee skrev:670+ enligt enbart momsen, Utan något tillval.Jeppe_E skrev:Sant, jag missade den svenska momsen, så då lär den landa in på 650-660k. Det är ju inte bara växelkurs som styr, utan den generella prisnivån i respektive land. 60k eur är ju i princip lika mycket som Tesla tar för sin Model 3 med AP och 19" hjul. Så då bör den ju landa in i samma härad som Model 3 i Sverige. Den kan ju bli dyrare, men jag tror personligen att den inte får kosta mycket mer än konkurrenterna.Stevvee skrev:Vart har du fått det priset ifrån ? Går man in och konfigurerar en polestar 2 är det från 59 900 euro och dom friskriver sig även från att priset ändras och att skatter skiljer. Antar att priset är i tysk moms så den kommer starta högre än 630kJeppe_E skrev:Polestar själv säger att det är leverans i maj, tillverkning i februari och kommer att kosta ca 630,000 kr. De är övertygade om att tidsramarna hålls. Det finns ju faktiskt en del företag som gör realistiska planer.Svenssons skrev:Polestar 2 kommer väl kanske efter eller eventuellt under sommaren nästa år och kommer väl då kosta kring 700kkr här i Sverige.
Men det är klart, om man tror att man ska få en bil bland de första om man väntar att beställa en till det faktiskt går att beställa en, så kan det nog dröja till efter sommaren 2020.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Räknar jag helt fel?
50.000 Eur ex moms = 522.000 SEK * 1,25 = 652.500 kr. De enda tillval man kan göra (enligt Polestar) är Färg, klädsel (skinn), dragkrok och större fälgar. Bilen kommer standardutrustad (i lanseringsversionen) med Adaptiv farthållare, alla säkerhetssystem, filhållningsassisten osv. VSG är förstås en sådan sak som förmodligen kommer att höja priset. Men det är ju bara spekulationer. Bilarna prissätts ju per marknad. En Model 3 i Tyskland med AP och 19" hjul kostar 59500 Eur. I sverige kostar den 692.000 kr. Så i värsta fall så hamnar den där med VSG. Vi får väl se hur Polestar ska positionera sig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Nu var den artikeln visserligen från 2019 och kanske inte får så stor påverkan på priset för Polestar. Men i Sverige så är det ju ganska tydligt att en hel del bilar erbjuds till ganska exakt 7,5 basbelopp.dd88 skrev:Sen beror det helt klart på hur Volvo väljer att prissätta modellen i Sverige: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -i-sverige
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Jag översatte bara 59900 till sek sen la jag på 7% moms bara så kan ju vara jag som räknat tokigt med. Men 670 grund närmare 700 är ungefär vad jag trott hela tiden. Vi får se när priserna släppa offentligtJeppe_E skrev:Stevvee skrev:670+ enligt enbart momsen, Utan något tillval.Jeppe_E skrev:Sant, jag missade den svenska momsen, så då lär den landa in på 650-660k. Det är ju inte bara växelkurs som styr, utan den generella prisnivån i respektive land. 60k eur är ju i princip lika mycket som Tesla tar för sin Model 3 med AP och 19" hjul. Så då bör den ju landa in i samma härad som Model 3 i Sverige. Den kan ju bli dyrare, men jag tror personligen att den inte får kosta mycket mer än konkurrenterna.Stevvee skrev:Vart har du fått det priset ifrån ? Går man in och konfigurerar en polestar 2 är det från 59 900 euro och dom friskriver sig även från att priset ändras och att skatter skiljer. Antar att priset är i tysk moms så den kommer starta högre än 630kJeppe_E skrev:Polestar själv säger att det är leverans i maj, tillverkning i februari och kommer att kosta ca 630,000 kr. De är övertygade om att tidsramarna hålls. Det finns ju faktiskt en del företag som gör realistiska planer.
Men det är klart, om man tror att man ska få en bil bland de första om man väntar att beställa en till det faktiskt går att beställa en, så kan det nog dröja till efter sommaren 2020.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Räknar jag helt fel?
50.000 Eur ex moms = 522.000 SEK * 1,25 = 652.500 kr. De enda tillval man kan göra (enligt Polestar) är Färg, klädsel (skinn), dragkrok och större fälgar. Bilen kommer standardutrustad (i lanseringsversionen) med Adaptiv farthållare, alla säkerhetssystem, filhållningsassisten osv. VSG är förstås en sådan sak som förmodligen kommer att höja priset. Men det är ju bara spekulationer. Bilarna prissätts ju per marknad. En Model 3 i Tyskland med AP och 19" hjul kostar 59500 Eur. I sverige kostar den 692.000 kr. Så i värsta fall så hamnar den där med VSG. Vi får väl se hur Polestar ska positionera sig.
Re: Polestar 2
59900/1.19*1.25 EUR in SEK = 656 938 kronor. Så lite grann har du nog slarvat.Stevvee skrev:Jag översatte bara 59900 till sek sen la jag på 7% moms bara så kan ju vara jag som räknat tokigt med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Polestar 2
Ja för man får ju inte fuska med att slå på 7% såklart ! Men tror ändå på 670 i slutändanSurfaren skrev:59900/1.19*1.25 EUR in SEK = 656 938 kronor. Så lite grann har du nog slarvat.Stevvee skrev:Jag översatte bara 59900 till sek sen la jag på 7% moms bara så kan ju vara jag som räknat tokigt med.
Re: Polestar 2
Ja, det ska ju läggas på vagnskadegarant (ca 20kkr för denna svenska egenhet) plus att frakten kan vara dyrare. Självklar kan Volvo/Polestar sätta vilket pris som helst på varje marknad men tror nog att de vill ha ungefär samma vinst på varje marknad om det inte finns någon annat som gör att de vill gynna en marknad över en annan.Stevvee skrev:Ja för man får ju inte fuska med att slå på 7% såklart ! Men tror ändå på 670 i slutändanSurfaren skrev:59900/1.19*1.25 EUR in SEK = 656 938 kronor. Så lite grann har du nog slarvat.Stevvee skrev:Jag översatte bara 59900 till sek sen la jag på 7% moms bara så kan ju vara jag som räknat tokigt med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Renault Zoe och Nissan Leaf har hyfsat korta leveranstider.dhanjel skrev:Tycker största nackdelen med polestar 2 är att det dröjer minst ett år till innan man kan få tag på en.
Kanske att man skulle satsa på en m3 under tiden, om dom släpper några billigare varianter. Tesla är väl de enda idag som faktiskt kan leverera bilar.
(Vår leaf-leasingen går ut i december, och vi klarar oss inte utan bil)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Frågade på en e-Niro på Hedin i Halmstad... December-Januari...Zalman3 skrev:Renault Zoe och Nissan Leaf har hyfsat korta leveranstider.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Polestar 2
Är på Polestarevent på södermalm i Sthlm och har fått klämma och känna på bilen en stund.
Fin bil, absolut. Men det blir väl naturligt att man jämför med Model 3, och jag kämpar med att hitta vad den bidrar med som man inte hittar i Teslan. En halvkombilucka räcker liksom inte för att jag skall gå igång ordentligt.
Polestar 2 kommer säkert att hitta sina köpare, men kanske inte för att den slår andra på specifikationer. Utan kanske mer på vad den inte är. Alltså en Tesla. Om man av någon anledning inte vill åka Model 3 är detta ett rimligt alternativ.
Fast jag blev lite besviken på inredningen. Inte alls lika mycket förvaring som M3 och även om allt satt fast som det skulle, så kändes materialen bitvis billiga. Stora mängder hård och repkänslig plast. Fast mycket av det det man oftast ser och tar på har fått en mjukare, mer gummiartad yta. Dorrtjoffet är inte heller speciellt förtroendeingivande. Rätt trist, då representanter här använder just hantverket som ett argument för bilen kontra M3.
Men, men... jag kanske inte skall döma bilen för hårt. Det är ju en handbyggd bil, och materialen kanske förbättras till produktionsstart.
Däremot kommer man inte kunna göra mycket åt utrymmena. Fram sitter man inboxad i två tydligt avgränsade fack. Vill man vara snäll kan man kalla det intimt och nästan sportbilsmässigt. Men det var fler än jag (och dessutom kortare än jag) som tyckte att det kändes lite klaustrofobiskt. I cm kanske det inte är så stor skillnad, men till känslan av luftigheten i M3 är det en bit kvar. Se till att provsitta innan ni lägger en skarp order.
Bilen är lite högre byggd, men eftersom midjelinjen är ganska hög känns det ändå inte som att man sitter så högt som man faktiskt gör. Bra.
Hade gärna klämt lite mer på infotainmentsystemet, men det var inte riktigt klart ännu.
Lustigt nog var det locket på när det gäller vem som levererar cellerna. De säger att det är klart, men att det inte är officiellt ännu. Jag hade hört rykten om LG, men det ville man inte alls kännas vid här. Någon av er andra som hört något? Kanske kinesiska celler?
150kW DC laddning iaf. Måste ha blivit en tryckt stämning på Polestars marknadsavdelning när Tesla släppte sin V3 laddare.
AC laddning var lustigt nog inte heller officiellt. Man kan iaf ”ladda hemma över natten”, fast det kan ju betyda nästan vad som helst.
Nu när jag läser det jag skrivit inser jag att det verkar ganska negativt. Fast egentligen är jag genuint glad över att Volvo, flåt Polestar, kommit så här långt, och att det finns ett verkligt alternativ till Tesla.
Fin bil, absolut. Men det blir väl naturligt att man jämför med Model 3, och jag kämpar med att hitta vad den bidrar med som man inte hittar i Teslan. En halvkombilucka räcker liksom inte för att jag skall gå igång ordentligt.
Polestar 2 kommer säkert att hitta sina köpare, men kanske inte för att den slår andra på specifikationer. Utan kanske mer på vad den inte är. Alltså en Tesla. Om man av någon anledning inte vill åka Model 3 är detta ett rimligt alternativ.
Fast jag blev lite besviken på inredningen. Inte alls lika mycket förvaring som M3 och även om allt satt fast som det skulle, så kändes materialen bitvis billiga. Stora mängder hård och repkänslig plast. Fast mycket av det det man oftast ser och tar på har fått en mjukare, mer gummiartad yta. Dorrtjoffet är inte heller speciellt förtroendeingivande. Rätt trist, då representanter här använder just hantverket som ett argument för bilen kontra M3.
Men, men... jag kanske inte skall döma bilen för hårt. Det är ju en handbyggd bil, och materialen kanske förbättras till produktionsstart.
Däremot kommer man inte kunna göra mycket åt utrymmena. Fram sitter man inboxad i två tydligt avgränsade fack. Vill man vara snäll kan man kalla det intimt och nästan sportbilsmässigt. Men det var fler än jag (och dessutom kortare än jag) som tyckte att det kändes lite klaustrofobiskt. I cm kanske det inte är så stor skillnad, men till känslan av luftigheten i M3 är det en bit kvar. Se till att provsitta innan ni lägger en skarp order.
Bilen är lite högre byggd, men eftersom midjelinjen är ganska hög känns det ändå inte som att man sitter så högt som man faktiskt gör. Bra.
Hade gärna klämt lite mer på infotainmentsystemet, men det var inte riktigt klart ännu.
Lustigt nog var det locket på när det gäller vem som levererar cellerna. De säger att det är klart, men att det inte är officiellt ännu. Jag hade hört rykten om LG, men det ville man inte alls kännas vid här. Någon av er andra som hört något? Kanske kinesiska celler?
150kW DC laddning iaf. Måste ha blivit en tryckt stämning på Polestars marknadsavdelning när Tesla släppte sin V3 laddare.
AC laddning var lustigt nog inte heller officiellt. Man kan iaf ”ladda hemma över natten”, fast det kan ju betyda nästan vad som helst.
Nu när jag läser det jag skrivit inser jag att det verkar ganska negativt. Fast egentligen är jag genuint glad över att Volvo, flåt Polestar, kommit så här långt, och att det finns ett verkligt alternativ till Tesla.
Re: Polestar 2
Det jag har läst är LG, men det känns ju mer logiskt med CATL genom att Geely nyligen ingick ett JV med CATL kring batterier. Skulle gissa att LGs celler är betydligt dyrare, särskilt med tanke på hur många andra tillverkare som valt LG samt att de konstant verkar ha problem med att möta efterfrågan.Wilson skrev:
Lustigt nog var det locket på när det gäller vem som levererar cellerna. De säger att det är klart, men att det inte är officiellt ännu. Jag hade hört rykten om LG, men det ville man inte alls kännas vid här. Någon av er andra som hört något? Kanske kinesiska celler?
En möjlig teori gällande "locket på" kan ju faktiskt vara att det inte är klart än... De kanske hoppas på att få tilldelning av CATLs produktion, men har LG som backup?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Tråkigt att du upplevde inredningen som plastig. Jag fick för mig att hela instrumentpanelen var klädd i något textilliknande material. Hoppas på att det blir standard Volvo-kvalitet på inredningen i produktionsbilarna. Dörrsidorna såg väldigt fina ut på de videos som jag sett? Mittkonsolen lite sådär. Det var väl ändå inte dummy-bilen de visade upp?Wilson skrev:Fast jag blev lite besviken på inredningen. Inte alls lika mycket förvaring som M3 och även om allt satt fast som det skulle, så kändes materialen bitvis billiga. Stora mängder hård och repkänslig plast. Fast mycket av det det man oftast ser och tar på har fått en mjukare, mer gummiartad yta. Dorrtjoffet är inte heller speciellt förtroendeingivande. Rätt trist, då representanter här använder just hantverket som ett argument för bilen kontra M3.
Däremot kommer man inte kunna göra mycket åt utrymmena. Fram sitter man inboxad i två tydligt avgränsade fack. Vill man vara snäll kan man kalla det intimt och nästan sportbilsmässigt. Men det var fler än jag (och dessutom kortare än jag) som tyckte att det kändes lite klaustrofobiskt. I cm kanske det inte är så stor skillnad, men till känslan av luftigheten i M3 är det en bit kvar. Se till att provsitta innan ni lägger en skarp order.
150kW DC laddning iaf. Måste ha blivit en tryckt stämning på Polestars marknadsavdelning när Tesla släppte sin V3 laddare.
AC laddning var lustigt nog inte heller officiellt. Man kan iaf ”ladda hemma över natten”, fast det kan ju betyda nästan vad som helst.
Ja, det är inte mycket förvaringsutrymme jämfört med Model 3. Tunneln är ju både bra och dålig. Bra för att sittkomforten i baksätet inte blir lidande, dåligt för att mittkonsolen inte kan utnyttjas fullt ut för att ha förvaringsutrymme. För mig personligen så är det inte ett problem. Har inte behov av en massa förvaringsutrymme. Men ja, det är en brist.
Ja, framsätet är verkligen inboxade. Precis som du säger, sportbilskänsla, det är min reflektion också efter att ha sett flera olika videos från genevemässan. En helt annan approach helt enkelt.
Ska finnas 11kW ombordladdare för AC. Konstigt om det inte var officiellt? Det är det ivf på polestar.se
"Med främre och bakre växelriktare, inbyggd laddare på 11 kW, litiumjonbatteri med 27 moduler och 78 kWh kapacitet (72 kWh i Kina) samt eldrivning på framaxeln (EFAD) och bakaxeln (EFAD) med permanentmagnetmotorer"
Tack för rapporteringen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Re: Polestar 2
Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Om det är tyst eller inte lär ju märkas. Björn nyland kommer ljudisolera sin model3, vet inte om hur mycket det kostar, men det går)
Är volvo tysta? kanske, men sköna säten har de iallafall.
Hoppas de kommer ha några bilar som på riktigt kan testköras snart.
Är volvo tysta? kanske, men sköna säten har de iallafall.
Hoppas de kommer ha några bilar som på riktigt kan testköras snart.
Re: Polestar 2
"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Polestar 2
Vid körning på en parkeringsplats kanske den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil, men det är mer intressant hur bullernivån är i landsvägs/motorvägs-fart.Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Polestar 2
Jo helt ärligt så I motorväg fart så uppfattar jag de som är de är väg ljudet så påverkar mest, dvs om man kör bensin diesel eller el I motorväg fart har inte så stor betydelse ljudmässigt.Niklas Z skrev:Vid körning på en parkeringsplats kanske den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil, men det är mer intressant hur bullernivån är i landsvägs/motorvägs-fart.Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Mmm, samtidigt är det ju så att det krävs en höjning med 10 db för att det ska upplevas som dubblerad ljudnivå.Zalman3 skrev:"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Nu är jag inte nån expert på decibel, men effekten 10-faldigas vid en ökning av 10 decibel enligt Wikipedia. Omvänt blir det väl att för en upplevd fördubblad ljudnivå krävs en ökning på 3 decibel.Legato skrev:Mmm, samtidigt är det ju så att det krävs en höjning med 10 db för att det ska upplevas som dubblerad ljudnivå.Zalman3 skrev:"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
Re: Polestar 2
Sååååå.... ska man anta att PS2 kommer låta runt 71-72db då?
(Hastighet och underlag... who knows!)
(Hastighet och underlag... who knows!)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Sååååå.... ska man anta att PS2 kommer låta runt 71-72db då?
(Hastighet och underlag... who knows!)
Nej alltså bilen i sig kommer nog inte att låta så högt Den är nog väldigt tyst.
Det som presenterades (marknadsfluff) var att en konventionell bil i 100 km/h har en ljudnivå av 74 db och att Polestar 2 då har 3,7 (väldigt exakt) dB lägre ljudnivå.
Tyvärr funkar inte tidstaggen på detta forum. Men 40 min in i videon så ges det ett exempel (naturligtvis helt taget ur verkligheten)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Nej. Fördubblad effekt ger 3db extra, men fördubblad effekt innebär inte fördubblad upplevd ljudnivå:Jerker skrev:Nu är jag inte nån expert på decibel, men effekten 10-faldigas vid en ökning av 10 decibel enligt Wikipedia. Omvänt blir det väl att för en upplevd fördubblad ljudnivå krävs en ökning på 3 decibel.Legato skrev:Mmm, samtidigt är det ju så att det krävs en höjning med 10 db för att det ska upplevas som dubblerad ljudnivå.Zalman3 skrev:"En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån"Jeppe_E skrev:Ja, marknadsfluffet hävdar ju att den är 3,7 dB tystare än en konventionell bil. Mycket märkligt uttalande. Alla? elbilar är väl tystare än en konventionell bil (det finns naturligtvis undantag).Verdi skrev:Model 3 har ju fått rätt mycket kritik för att den är bullrig på svensk asfalt. Polestar 2 kanske är tystare?
Men under presentationen så spelades det upp ett vägljud på 75 dB och sedan ett slinga som var 3,7 dB lägre. Stor skillnad. Men säger förstås absolut ingenting om ljudnivån i bilen. Det går inte att säga någonting fören det kommer ut provkörningsbilar.
"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Polestar 2
Det är lite bökigt med ljud.
Man kan se en ljud dels som variationer i tryck, dels som varationer i luftmolekylernas rörelsehastighet. Det finns alltså två perspektiv som man kan betrakta ljud ur. Det här blir väldigt tydligt när man t ex studerar hur stående vågor uppstår i blåsinstrument, då trycknoder sammanfaller med hastighetsbukar och vice versa.
Till detta kommer begreppet ljudintensitet, som betecknar den effekt per kvadratmeter som ljudvågen transporterar. Den effekten är proportionell mot amplituden i kvadrat på trycket, eller hastigheten hos luftmolekylerna.
Följaktligen ger en dubbling av intensiteten 3 dB ökning, medan en dubbling av tryckets amplitud ger 6 dB ökning.
Man kan se en ljud dels som variationer i tryck, dels som varationer i luftmolekylernas rörelsehastighet. Det finns alltså två perspektiv som man kan betrakta ljud ur. Det här blir väldigt tydligt när man t ex studerar hur stående vågor uppstår i blåsinstrument, då trycknoder sammanfaller med hastighetsbukar och vice versa.
Till detta kommer begreppet ljudintensitet, som betecknar den effekt per kvadratmeter som ljudvågen transporterar. Den effekten är proportionell mot amplituden i kvadrat på trycket, eller hastigheten hos luftmolekylerna.
Följaktligen ger en dubbling av intensiteten 3 dB ökning, medan en dubbling av tryckets amplitud ger 6 dB ökning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.