Ja, det kanske är användbart ur företagets perspektiv. Men man kan väl göra marknadsundersökningar och sånt för det ändamålet? Man vet ju ändå inte hur många av de som förhandsbokar som sen faktiskt köper bilen. Och för mig som kund känns det konstigt att förhandsboka när jag ändå inte vet vad jag får för pengarna.Jeppe_E skrev:Det är ett sätt för tillverkarna att se vilken tillverkningstakt de måste hålla. "Alla" andra tillverkande industrier använder projektion baserat på både aktuell och historisk försäljning. Det är ju lite svårt när man lanserar något helt nytt.
Dessutom i Volvos (ja, ok Polestars) fall så är det inte flera år.. det gick att reservera en bil i februari i år, för leverans 15 månader senare.
Ja, absolut. Jag har länge ansett att övriga biltillverkare sneglar väl mycket på Tesla, på gott och ont.Verdi skrev:
Det är ju en trend som Tesla startade.
Elbilar med rejält batteri: kanon!
Elbilar med snygg design: ja! Härma det!
Snabbladdning + nätverk: Nödvändigt. Bygg!
Självkörning: Gärna det, men det är inget måste så länge det ligger på dagens nivå.
Fasta priser, inga rabatter: gärna!
Hattande med priserna: neeej!
Jättestora skärmar: oviktigt.
"En uppkopplad upplevelse": totalt oviktigt.
OTA-uppdateringar: Ja, MEN...
Sälja funktioner som inte finns än: Nej!
Osv, osv. Förhandsbokning är en av de saker jag inte tycker tillför något.