Re: Polestar 2
Postat: 21 aug 2019 07:46
ja, PS2 kommer nog aldrig ut. Ett så litet och obetydligt bolag som Volvo, kommer helt enkelt gömma sig under mattan och låtsas som ingenting när folk frågar varför bilen aldrig kom ut
Men du tror väl inte på allvar att de kommer att avvika från detta med någon större marginal. Det är ju inte något de hittat på, det är framräknat, designat och testat. Det är ju inte så att Volvo är känt för att twittra ut en massa saker. De levererar när det är dags att leverera. Det är precis samma förfarande som alla andra (tesla inkluderat) använder. Redan när Tesla lanserade Model 3 så var ju räckvidden 310 miles. 310 miles är ju 498 km, precis det man får när man laddar upp sin Model 3 till 100%. Tesla använder sedan den Europeiska testcyklen och enligt den kan man köra 560 km, men då får man också köra lite långsammare/effektivare.Stevvee skrev:Står fortfarande MÅL så länge det är så är det hittepåsiffra.Jeppe_E skrev:
Specifikationer
Elektriska motorer 2 elektriska motorer (bak- och framaxel)
Effekt 300 kW / 408 hk
Vridmoment 660 Nm
Räckvidd Mål 500 km (WLTP)
Batterier 78 kWh i 27 moduler
0 till 100 kilometer i timmen Mål 4.7 sec
Längd 4607 mm
Höjd 1478 mm
Bredd inkl. backspeglar 1859 mm
Hjulbas 2735 mm
Pris: Beräknat på växelkurs, vagnskada och svensk moms; ca 660-680 kkr
WLTP 500 km, vilket enligt gängse norm bör hamna runt 440-450 km i verklig (rated) räckvidd. 78000W / 450/440km = 173-177Wh/km. Det är liksom inte svårare än så. Man kan göra det svårare, det är inte rätt...men man kan.
Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Laban skrev:Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja upp till 100k bilar årligen för PS2 har jag också läst, i en intervju med Ingenlath om jag inte minns fel. XC40 BEV har jag inte sett några planerade volymer för men jag läste att de planerar att öka XC40-produktionen i Gent från 100k till 180k årligen, kanske går att läsa mellan raderna där.Jeppe_E skrev:Laban skrev:Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Finns många osäkerhetsfaktorer.Jeppe_E skrev:Laban skrev:Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Är det inte väldigt svårt att välja Skodan 2020?Zalman3 skrev:Finns många osäkerhetsfaktorer.Jeppe_E skrev:Laban skrev:Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
I-pace är en bra och enligt många snygg elbil, men den skulle behöva uppdateringar på ett antal punkter för att bli riktigt attraktiv. Jag blir inte förvånad om något sådant är på G.Zalman3 skrev:
Finns många osäkerhetsfaktorer.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
Skoda har väl varit billigare och större än motsvarande Volvo så länge vi kan minnas utan att det varit svettigt för volvo. Tror också att xc40 bev kommer sälja bra. Eftersom fossilvarianten har sålt över förväntan vore det ju konstigt annars.Zalman3 skrev:Finns många osäkerhetsfaktorer.Jeppe_E skrev:Laban skrev:Jag har också svårt att tro att de kommer avvika speciellt mycket från nuvarande spec. Mer intressant är väl produktionstakten kontra efterfrågan. Om 2-3 år har vi en relativt komplett modellflora elbilsmässigt, ID.3 (ID.2 ?), Q4 e-tron, Skoda Vision IV för att nämna några. Eventuellt några kinesiska märken. Hur många skulle exempelvis ha köpt Model 3 om Model Y fanns på marknaden samtidigt ?Jeppe_E skrev:2-3% avvikelse från ovan specifikation kommer varken göra till eller från för de som är intresserade av bilen. Det är inte så att om PS2 kommer ut och den har 490 km WLTP och 400 km i användbar räckvidd så kommer köparna att backa. Det är bara här inne i filterbubblan som det kommer att kritiseras.
Och Polestar 2 är väl på samma sätt som Model 3 en modell som inte tillhör det hetaste på marknaden på fossilbilssidan. Men de siktar å andra sidan "bara" på 50k bilar/år (åtminstone initialt) och och det borde rimligen inte vara några problem att sälja den mängden globalt.
Mer intressant blir nog den eldrivna XC40'n volymmässigt. Volvo sålde som exempel 7257 XC40 i Europa i juni jämfört med 5673 XC60, 5200 V60.
Ja, 50k globalt kommer ju inte att vara några problem att sälja (jag vill minnas att jag hört/läst dubbla siffran). Tror inte att Polestar komme att stå med osålda bilar. XC40 BEV kommer att sälja som smör.
Se på Jaguar I-pace. Trots att den var hyfsat tidigt ute och fått bra recensioner, så har den inte sålt särskilt bra.
I USA så slumpas den bort nu med stora rabatter.
Om Polestar 2 ska konkurrera med Skoda Vision EV, så blir det svettigt.
Båda är hyfsat snygga, men Skodan är billigare och större.
Jag skulle välja Skodan alla dagar i veckan.
Letade efter detta och hade lite svårt att hitta men i kommentarsfältet på officiella instagramkontot såKlintan skrev:P2 har dragkrok, lastvikt 1400 kg enligt uttalande från Polestar.
Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?Fredrik j skrev:Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Den vattentäta (till höger på bilden) är mindre och har färre funktioner.zed skrev:Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?Fredrik j skrev:Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Vattentäta saknar knappar och man kan ej byta batterier i den. Funkar helt okej och vissa har den som ”vanlig” nyckelzed skrev:Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?Fredrik j skrev:Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Hade ju varit smartare att göra den som ett armband, som Jaguar har. Om den nu ska främja aktivitet i tex vatten.Stevvee skrev:Vattentäta saknar knappar och man kan ej byta batterier i den. Funkar helt okej och vissa har den som ”vanlig” nyckelzed skrev:Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?Fredrik j skrev:Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Finns en ögla. Tror det tänkt att man ska kunna ha den runt halsen eller på nyckelknippan.HelectriC skrev:Hade ju varit smartare att göra den som ett armband, som Jaguar har. Om den nu ska främja aktivitet i tex vatten.Stevvee skrev:Vattentäta saknar knappar och man kan ej byta batterier i den. Funkar helt okej och vissa har den som ”vanlig” nyckelzed skrev:Ah se där! Är den vattentäta enklare eller sämre på något sätt, varför inte båda är vattentäta alltså?Fredrik j skrev:Det har dagens volvobil också. Två "nycklar" och en vattentät activity key.zed skrev:De nämnde på ett par ställen att två "vanliga" nycklar följer med varav en "activity key" som ska vara vattentät.
Nu ska jag sluta spamma
Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.
Legato skrev:Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.
65 meter!?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.
Min XC60-nyckel har varit 65 meter under ytan utan problem. En riktig aktivitetsnyckel, redan 2011. Dykning är ju en aktivitet?