Peugeot e208
Moderator: Redaktion
Peugeot e208
Peugeot har nu visat upp att årsmodell 2019 av 208 även kommer som elbil. Denna kommer få ett batteri på 50 kWh och klara laddning på 11 kW AC och 100 kW DC via CCS. Motorn på 136 hk ska vara tillräckligt för att den ska göra 0-100 på 8,1 sekunder. Enligt WLTP ska räckvidden vara 340 km.
https://insideevs.com/2019-peugeot-e208 ... ile-range/
https://insideevs.com/2019-peugeot-e208 ... ile-range/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Peugeot e208
Kul!
Kan dom få in så pass mycket batterier i den lilla bilen så är det ju intressant, även om det alltid är lite synd när dom ska baseras på en
fossil modell då det inte blir så jättebra, det blir garanterat lite klent med förvaringsutrymmen, jag vågar mig på en gissning på en ryggsäck typ...
Kan dom få in så pass mycket batterier i den lilla bilen så är det ju intressant, även om det alltid är lite synd när dom ska baseras på en
fossil modell då det inte blir så jättebra, det blir garanterat lite klent med förvaringsutrymmen, jag vågar mig på en gissning på en ryggsäck typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Peugeot e208
Det står i artikeln den har samma bagageutrymme som vanliga 208 på 220 liter.Bjelke skrev:Kul!
Kan dom få in så pass mycket batterier i den lilla bilen så är det ju intressant, även om det alltid är lite synd när dom ska baseras på en
fossil modell då det inte blir så jättebra, det blir garanterat lite klent med förvaringsutrymmen, jag vågar mig på en gissning på en ryggsäck typ...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Peugeot e208
Jo jag såg det men tvivlar starkt på att dom lyckas men det visar sig ju lite senare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Peugeot e208
En flodvåg av bilar i 40-50kWh klassen kommer nu.
Till rimliga priser.
Med räckvidder på 30-35 mil.
Exempel
VW
Skoda
Seat
Opel
Peugeot
Honda
DS
Nissan
Renault
Hyundai
Kia
Alla i prisklassen 200-300.000kr netto efter rabatt och stöd
Till rimliga priser.
Med räckvidder på 30-35 mil.
Exempel
VW
Skoda
Seat
Opel
Peugeot
Honda
DS
Nissan
Renault
Hyundai
Kia
Alla i prisklassen 200-300.000kr netto efter rabatt och stöd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Peugeot e208
Ser ju väldigt tuff ut både exteriör och interiör. Återstår att se hur kvalitetskänslan blir i detaljer. Har inte varit så imponerande på tidigare Peugeot, men det kanske har blivit bättre de senaste åren?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Peugeot e208
Men så kostar den 400 loppor, har 1 års garanti och börjar tillverkas 2021.
.... eller?
.... eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Peugeot e208
Jag gillar den.... är det en Zoe V2 i Peugeotkläder eller är det en egen modell från grunden?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Peugeot e208
Tror den här kan funka riktigt bra om priset blir rimligt och om de får tag på batterier nog för att producera i vettiga volymer!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Peugeot e208
Tycker det är bra att det kommer rimligt prisatta budgetelbilar. Men återstår hur kvalitetskänsan blir. (med det menas kvaliten på grunden hur bra batterierna håller et.c.) Elbilar kommer att bli billigare att producera ä vanliga bilar och det borde återspegla sig i priset, men får de bara samma kostnadsbild så får vi vara nöjda.
Man kan inte räkna med prestanda eller lyxinredning men det tror jag det flesta förstår, men för den dellen så är bilarna lite väl dyra för att det skall kännas snålt. (gillar dock mer textil än läder)
Man kan inte räkna med prestanda eller lyxinredning men det tror jag det flesta förstår, men för den dellen så är bilarna lite väl dyra för att det skall kännas snålt. (gillar dock mer textil än läder)
Re: Peugeot e208
Varför tror du det skulle vara en Zoe?Henrik Torphammar skrev:Jag gillar den.... är det en Zoe V2 i Peugeotkläder eller är det en egen modell från grunden?
Renault och Peugeot har inget med varandra att göra.
Peugeot tillhör PSA tillsammans med Citroën och numera Opel.
Renault äger delvis Nissan och numera Mitsubishi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Peugeot e208
Vad jag förstått har de lyckas stuva in batterierna bra i den bilen...Bjelke skrev:Jo jag såg det men tvivlar starkt på att dom lyckas men det visar sig ju lite senare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Peugeot e208
Håller med om detta. Formspråk samt beskrivningen av bilen verkar spot on som andrabil iaf i vår familj.Legato skrev:Tror den här kan funka riktigt bra om priset blir rimligt och om de får tag på batterier nog för att producera i vettiga volymer!
Håller tummarna på ett rimligt pris.
Miljöbilsrabatten gör ju susen på dessa lite billigare bilar!!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Peugeot e208
Verkar lovande, kan man få den med dragkrok kanske.
Skulle vara som "gjuten" för oss.
Skulle vara som "gjuten" för oss.
Polestar 2 awd -21
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Peugeot e208
Skulle snarare se det som att jag vill försäkra mig om... än att jag tror saker om bilen.taliz skrev:Varför tror du det skulle vara en Zoe?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Peugeot e208
Jag ställer mig initialt positiv till denna modell. Första gången jag överväger en Peugeot (eller en fransk bil över huvud taget). Tillräckligt vettiga materialval, hyggligt ihopskruvad och en rimlig prislapp så kan det bli aktuellt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Peugeot e208
Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Peugeot e208
Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.chaffis75 skrev:Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Peugeot e208
Japp jag och min fru satt faktiskt och diskuterade just vad en zoe kostar och att de kanske är ett alternativ.. Men vad för range har man i jämförelse med en 208? Jag får ju säga att en 208 känns mycket mer intressant då de är nyare och modernare bil med bättre laddning möjligheterGrimlos skrev:Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.chaffis75 skrev:Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Men vi kommer nog ta och titta lite på Zoe, de är nog den elbil jag kan minst om eftersom de tidigare bara var batteri hyra vilket jag inte gillar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Peugeot e208
Vänta isf och se nästa generation Zoe som kommer i höst. Den får CCS 100 kW och större batteri och blir lite längre m.m.chaffis75 skrev:Japp jag och min fru satt faktiskt och diskuterade just vad en zoe kostar och att de kanske är ett alternativ.. Men vad för range har man i jämförelse med en 208? Jag får ju säga att en 208 känns mycket mer intressant då de är nyare och modernare bil med bättre laddning möjligheterGrimlos skrev:Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.chaffis75 skrev:Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Men vi kommer nog ta och titta lite på Zoe, de är nog den elbil jag kan minst om eftersom de tidigare bara var batteri hyra vilket jag inte gillar.
Re: Peugeot e208
Jo de är ett alternativ. Problemet är att vi lämnar vår leaf i mitten på april så vi behöver en bil senast tidig höst känner jag. Men bra på påminner mig om den för den kan vara intressant också.Jerker skrev:Vänta isf och se nästa generation Zoe som kommer i höst. Den får CCS 100 kW och större batteri och blir lite längre m.m.chaffis75 skrev:Japp jag och min fru satt faktiskt och diskuterade just vad en zoe kostar och att de kanske är ett alternativ.. Men vad för range har man i jämförelse med en 208? Jag får ju säga att en 208 känns mycket mer intressant då de är nyare och modernare bil med bättre laddning möjligheterGrimlos skrev:Zoe inkl batteriköp går lös på strax över 300.000 så möjligheten finns. 208an får dock både mer utrustning, ccs och större batteri.chaffis75 skrev:Ja hoppas mer detaljer kommer snart.. Vi är desperata efter en ny bil (lämnar vår leaf i april men kan klara oss till efter sommaren med att låna bil) men de finns ju inget vettigt att köpa med kort varsel till rätt pris.
Kostar den 300000 eller mindre före bidrag så tror jag vi kommer slå till så snart de går.
Vad tror ni, kan de tänkas hamna runt detta priset?
Men vi kommer nog ta och titta lite på Zoe, de är nog den elbil jag kan minst om eftersom de tidigare bara var batteri hyra vilket jag inte gillar.
Jo vi får se var de slutar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Peugeot e208
Någon måste hissa ner priset en hundring istället för upp.
Honda E har ju prestanda likt en 15år gammal elbil så den går bort. Zoe är liten, men till litet pris så visst.... Peugeot ser fräck ut men den får ju inte kosta mycket över 200k efter rabatter
Honda E har ju prestanda likt en 15år gammal elbil så den går bort. Zoe är liten, men till litet pris så visst.... Peugeot ser fräck ut men den får ju inte kosta mycket över 200k efter rabatter
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Peugeot e208
e208 ser riktigt trevlig ut, bra specs och vätskekylt batteri bådar gott.
ID 3, zoe och e208 är ungefär lika långa utvändigt. Tyskarna har visserligen försökt beskriva sin bil som väldigt stor istället för att säga att den är 1,5 centimeter längre än en zoe
ID 3, zoe och e208 är ungefär lika långa utvändigt. Tyskarna har visserligen försökt beskriva sin bil som väldigt stor istället för att säga att den är 1,5 centimeter längre än en zoe
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Peugeot e208
31.000 euro för Peugeot e208 som har en räckvidd på 340km WLTP.
While specs are important to determine the success of an electric car, price and availability are crucial.
According to the French auto magazine L’Argus the PEUGEOT e-208 will have a starting price of 31.000 euros. Moreover, PEUGEOT expects the all electric variant (e-208) to represent 15 % of the new PEUGEOT 208’s sales. Last year 230.049 PEUGEOT 208 were sold in Europe, 15 % would be 34.507 cars, therefore less than Renault ZOE.
Curiously, the Renault ZOE already represents 12 % of Renault’s sales on the B segment in Europe and this figure will increase with the arrival of the improved model.
Anyway, the PEUGEOT e-208 is undeniably an appealing electric car, however I think that the Renault ZOE 2.0 will be more successful. Not only the production capacity for it will be higher, but specs are also expected to be better. According to Automobile Propre the new ZOE 2.0 will have a 61 kWh battery, which will put it in Kia e-Soul and Hyundai Kona Electric’s territory. Moreover, the 22 kW on-board charger gives it an unrivaled practicality.
https://pushevs.com/2019/03/12/peugeot- ... ilability/
100 kW (136 bhp) electric motor developing 260 Nm of torque
0 to 100 km/h in 8,1 seconds in Sport Mode
50 kWh battery is guaranteed for 8 years or 160.000 km (100.000 miles) for 70 % of its charge capacity
The battery is linked to the passenger compartment cooling system, fluid-cooled temperature control enables fast recharging, optimised range and increased life-span
340 km (miles) range in WLTP and 450 km (280 miles) in NEDC
11 kW 3-phase on-board charger
100 kW fast charging via CCS allows to charge the battery from 0 to 80 % in 30 minutes
Heat pump
Heated seats (according to version)
Configurable head-up display
Capacitive 7” or 10″ HD colour touchscreen
3D digital instrument panel
MyPeugeot app
Full LED 3-claw headlight signature (according to version)
While specs are important to determine the success of an electric car, price and availability are crucial.
According to the French auto magazine L’Argus the PEUGEOT e-208 will have a starting price of 31.000 euros. Moreover, PEUGEOT expects the all electric variant (e-208) to represent 15 % of the new PEUGEOT 208’s sales. Last year 230.049 PEUGEOT 208 were sold in Europe, 15 % would be 34.507 cars, therefore less than Renault ZOE.
Curiously, the Renault ZOE already represents 12 % of Renault’s sales on the B segment in Europe and this figure will increase with the arrival of the improved model.
Anyway, the PEUGEOT e-208 is undeniably an appealing electric car, however I think that the Renault ZOE 2.0 will be more successful. Not only the production capacity for it will be higher, but specs are also expected to be better. According to Automobile Propre the new ZOE 2.0 will have a 61 kWh battery, which will put it in Kia e-Soul and Hyundai Kona Electric’s territory. Moreover, the 22 kW on-board charger gives it an unrivaled practicality.
https://pushevs.com/2019/03/12/peugeot- ... ilability/
100 kW (136 bhp) electric motor developing 260 Nm of torque
0 to 100 km/h in 8,1 seconds in Sport Mode
50 kWh battery is guaranteed for 8 years or 160.000 km (100.000 miles) for 70 % of its charge capacity
The battery is linked to the passenger compartment cooling system, fluid-cooled temperature control enables fast recharging, optimised range and increased life-span
340 km (miles) range in WLTP and 450 km (280 miles) in NEDC
11 kW 3-phase on-board charger
100 kW fast charging via CCS allows to charge the battery from 0 to 80 % in 30 minutes
Heat pump
Heated seats (according to version)
Configurable head-up display
Capacitive 7” or 10″ HD colour touchscreen
3D digital instrument panel
MyPeugeot app
Full LED 3-claw headlight signature (according to version)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Peugeot e208
Se till att börja sälja och leverera då, vi behöver en ny andra bil nu...
Tycker de låter som båda bilarna kan bli intressanta. Dock behöver vi inte 61 kWh batteri på en småbil men visst blir priset och övrigt rätt så varför inte..
Hoppas beställning snart är möjligt.
Sen blir de ett par års vänta på ps2 så hinner de bygga bättre laddnätverk till dess så vi kan köra våra resor till fjällen och europa utan bekymmer.
Tycker de låter som båda bilarna kan bli intressanta. Dock behöver vi inte 61 kWh batteri på en småbil men visst blir priset och övrigt rätt så varför inte..
Hoppas beställning snart är möjligt.
Sen blir de ett par års vänta på ps2 så hinner de bygga bättre laddnätverk till dess så vi kan köra våra resor till fjällen och europa utan bekymmer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19