De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
De största hindren för mig är att den är väldigt tung och det största problemet, att den inte låter. Känns helt livsfarligt att zippa förbi folk ljudlöst. Vill höras när jag kommer, märker att folk hör mig när jag kommer med min nuvarande hoj och är mer aktsamma.
220kg är inte farligt. Min lilla er6 väger 213 har jag för mig.
Jag har inte märkt nån direkt skillnad på folks uppmärksamhet relaterat till att köra med öppet blås eller pluggat.
Inbillar mig att stark gul strålkastare gör lite skillnad dock.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det.
Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
220 pannor är snarare sensationellt lite för en elektrisk hoj med den prestandan. Jag hade en BMW R1100S med 99 hästars boxer och den vägde rätt precis 220, en grym sporttourer. Räckvidden ser ju också klart rimlig ut - 26 mil i stadstrafik gör att man åtminstone borde kunna närma sig 20 mil vid landsvägskörning om man inte blåser på för fullt i motorvägsfart. Den enda "issue" som kvarstår i min bok (ja, förutom priset då...) är laddningstiden; man vill kanske inte alltid stanna en timme var 20'e mil. Men detta är absolut ett kliv i rätt riktning!
Sitter man hela 20 mil på hoj egentligen? Har själv kört väldigt mycket hoj som pendlare och gjorde långresor på 60 mil då och då men då stannade jag väldigt ofta tack vare det är så smidigt med hoj. Fick träsmak rätt snart och vibrationer i händerna var irriterande vanligt om jag envisades köra långa etapper.
Körde iofs inte stora hojar så sittkomfort är också en viktig faktor. - Bara min reflektion kring det.
20 klarar man utan problem - eller tja, på bra vägar i alla fall - men sen vill man gärna ha en paus. Vibrationerna beror ju ofta på motorn, inte minst om man har en twin eller singel, så det lär du förmodligen slippa med en elhoj. De flesta dagar på en långresa kör man kanske inte så långt men jag har ibland t.ex. förflyttat mig 60+ mil under en dag och då är det lite segt att behöva ta flera timslånga pauser.
taliz skrev:
Nja, 132km i 113kmh säger dom ju. Så tippar på knappt 10 mil om man vill ha några procent över i botten, och slippa ladda till 100%.
Dvs det är definitivt ingen långfärdshoj. Lagom för lite skoj efter jobbet, eller som pendlare/stadshoj.
Jo jag läste siffrorna efter jag skrev inlägget. Men jag menade också att kör man landsväg och håller sina 80-90 borde man åtminstone ha en möjilghet att närma sig 20 mil. Och kör man t.ex. i Norge som jag gjort några gånger räcker det oftast med den farten - för att inte tala om risken att det kan bli dyrt också om man kör fortare och "fel" personer råkar se det . Men jag inser också att man inte vill ladda fullt hela tiden heller för det tar ju länge. Åt rätt håll går det åtminstone så vem vet vad som finns på marknaden om 5-10 år.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Är det så lätt att få tag på trefas eller Schuko när man är ute och åker? Och behöver man ta med egen sladd? Jag tänker att det vore smidigt med CCS eftersom de finns utmärkta på karta, är avsedda för laddning och inte kräver att man har med sig sladd själv (förutom att det går snabbare såklart).
Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här: http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/
Standardmodellen har en 3 kW laddare. Premium har 2x 3 kW. Båda kan kompletteras med en extra på 6 kW, totalt upp till 12 kW som kan användas tillsammans över varsin fas eller en separat via adapter till shuko.
Mer om Zero SR/F finns nu här: http://mickesmotor.se/detta-ar-zero-sr- ... ch-190-nm/
På Mässan i Gtb fanns Zero men då var det typ 1 uttag på den. Är det typ två idag som på bilden eller är det fotomontage?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Det är typ 2 som på bilden (eget foto, ej manipulerat) på de SR/F som kommer till Europa. Jag tror att de som säljs i USA kommer att ha typ 1 för att passa bra där, men det är samma innehåll - upp till tre separata laddare som drivs med var sin fas via typ 2 i Europa och antagligen av samma fas via typ 1 i USA där trefas inte används på samma sätt som här.
Mer info om Zero SR/F finns på: http://mickesmotor.se/mc/zero/zero-sr-f/
och https://elhojsbloggen.se/
Mvh Petter Hammarbäck, Zero-importör och återförsäljare via Mickes Motor i Växjö
Finns det någon i närheten av Linköping som har en Zero man kanske kan få prova ? Är främst intresserad av en FXS. Jag har 25 mil till båda återförsäljarna som jag hittat.
Jag skall prova en Cake snart så skulle vara roligt att jämföra.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Nu har jag själv skaffat en Zero FXS, de som vill prova är välkomna, hör av er om ni vill.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tack är du i närheten bara komma prova. Håller hus i Linköping.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv gärna lite om hur hojen är att köra (och lite om räckvidden beroende på körstil såklart) !
Jag är själv sugen på nåt kul och jämför då med en Honda Fireblade som jag hade senast