Fast du behöver faktiskt inte tanka den. Den funkar fint utan dieselvärmaren igång. Lite kallare, och högre förbrukning blir det dock.
Men håller med, att de fortfarande har kvar den lösningen känns lite märkligt.
Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Moderator: Redaktion
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Det här att folk fortfarande tror att värmen är ett problem i en elbil är helt sjukt. Har fått diskussionen om uppvärmning slängd i ansiktet på mig såå många gånger på jobbet. Det är ingenjörer som kommer med diverse kreativa lösning på problemet som inte finns. ”Men du skulle ju kunna isolera taket?” ”Vore det inte bra med en liten dieselvärmare?” Osv osv.
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Pinsamt att erkänna men när jag började titta på Tesla så var det värmen jag oroade mig för
När väl fick den så förstod jag att jag kunde ha slutat frysa i bil redan 2014 om jag fattat bättre
När väl fick den så förstod jag att jag kunde ha slutat frysa i bil redan 2014 om jag fattat bättre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Även värmen i en Leaf slår vilken avgasbil som helst! Snabbt varmt och när det väl är varmt drar den inte mkt. Långresor med nån enstaka minusgrad är jag nere på 500-700w för att hålla värmen på ca 19-20c. (gillar inte att ha varmare i bilen på vintern).
I -16c drog det 1400-1700w att hålla samma värme alltså knappt en mil räckviddsförlust per timme.
I -16c drog det 1400-1700w att hålla samma värme alltså knappt en mil räckviddsförlust per timme.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hur korkade kan de vara, bilföretagen?
Jag har kört rätt många mil i C30 electric, och jag måste säga att etanolvärmaren var en riktigt bra idé i den bilen.Lofet2 skrev:Detta är inget nytt. Volvo hade en etanoldriven värmare när de testade c30 electric och var väldigt stolta över det
Idag, med betydligt större batterier, är ju en eldriven värmare självklart, men med knappt 23 kWh användbart så var bränslevärmaren ett välkommet tillskott. Tillsammans med välkonstruerat thermal management, gjorde den att räckvidden var densamma i såväl sommar- som vintertemperaturer. Snöslask och annat vinterföre påverkade såklart, men när det var barmark hade man samma räckvidd som på sommaren.