Viktig laddutrustning på resa

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av Shven »

Har haft en Tesla MS sedan 4,5 år. Har varit och rest i Sverige i huvudsak men också i Danmark och i Norge. När jag hämtade min Tesla fanns det ett enda leveransställe och det var Stockholm. För att komma hem till Skåne fick jag köra om Göteborg pga dåligt utbyggt SC-nätverk. Så väldigt mycket positivt har hänt på laddsidan. Men vid sidan av SC-nätverket och utanför räckvidden av den egna laddboxen som jag menar att alla elbilsägare ska skaffa sig. Teslas hemmaladdare är bra och billigast.

Viken laddutrustning ska man ha med sig? Skriver det jag haft nytta av i fallande ordning.

1. Schuko. Om man kan ladda med 13A får man 3 kWh/tim. Inte så dåligt. Men fungerar inte i Norge.
2. Förlängningskabel 15 m 1 fas 16A
3. Rund 3-fas 3x16A (Särskilt illa att inte Tesla skickar med denna UMC-laddsladden till nya Teslor
4. Förlängningskabel 3 fasx16A 10 m
5. Typ 2-laddsladd. Mycket användbar för offentliga laddplatser som oftast är utan fast kabel. Ska levereras med alla nya model S X och 3
6. Adapter EU-standard rund kontakt 3x32A till 3x16A. Har räddat mig vid ett par tillfällen.
5. 1-fas industrikontakt övergång till schuko. Aldrig använt.

Ser fram mot reaktioner
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av fth »

Det kan också vara bra att ha några väl valda nationella adaptrar, t.ex. använder ju Storbritannien, Danmark och Schweiz egna typer av kontakter, och för Frankrike är det bra att ha en kort schuko-schuko så att man kan vända på kontakten om fas/nolla är felvända.

Här är det viktigt att inte använda "universella reseadaptrar", dom är inte alls lämpliga att använda för höga laster och lång tid.

Det skall alltså vara en adapter per land/typ som är specad att klara högre laster.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Det kan också vara bra att ha några väl valda nationella adaptrar, t.ex. använder ju Storbritannien, Danmark och Schweiz egna typer av kontakter, och för Frankrike är det bra att ha en kort schuko-schuko så att man kan vända på kontakten om fas/nolla är felvända.

Här är det viktigt att inte använda "universella reseadaptrar", dom är inte alls lämpliga att använda för höga laster och lång tid.

Det skall alltså vara en adapter per land/typ som är specad att klara högre laster.

/fth
Apropå det så har ju Tesla några adaptrar till UMC:n fast det går väl inte att köpa dom här hemma utan man får trixa lite...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Apropå det så har ju Tesla några adaptrar till UMC:n fast det går väl inte att köpa dom här hemma utan man får trixa lite...
Det går att beställa via SC tror jag, men dom är ju rätt dyra, typ 1200:- styck, en bra reseadapter får du för en hundring, se t.ex. följande:

Storbritannien: https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... UK/36-5931

Italien: https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... ly/36-6771

Schweiz: https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... nd/36-6772

Dom skall alla klara 13A

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av jeppe_sthlm »

För min del använder jag till 90% Typ2, sedan Chademo följt av 3-fas via UMC.

Schuko har jag nog bara använt ett par gånger.

Ska tilläggas att jag inte har någon hemmaladdning.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av Haglund »

För oss med uråldriga bilar så är ChaDeMo-adaptern riktigt bra att ha emellanåt. För moderna bilar så finns det ju redan CCS-uttag på dem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nog är de uråldriga, men inga fossiler :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av Teslaspolen »

Ska men resa i norge rekommenderar jag verkligen att man köper antingen en norsk Tesla EVSE (UMC), alternativt hittar en tredjepartskabel. Själv har jag en spiralkabel från Elements of Norway som har både enfas CEE (blå industri) med en medföljande Schuko-adapter på. Fungerar precis överallt, lätt och händig. Har varit till stor nytta flera gånger. :)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av thedude »

Shven skrev:
Har haft en Tesla MS sedan 4,5 år. Har varit och rest i Sverige i huvudsak men också i Danmark och i Norge. När jag hämtade min Tesla fanns det ett enda leveransställe och det var Stockholm. För att komma hem till Skåne fick jag köra om Göteborg pga dåligt utbyggt SC-nätverk. Så väldigt mycket positivt har hänt på laddsidan. Men vid sidan av SC-nätverket och utanför räckvidden av den egna laddboxen som jag menar att alla elbilsägare ska skaffa sig. Teslas hemmaladdare är bra och billigast.

Viken laddutrustning ska man ha med sig? Skriver det jag haft nytta av i fallande ordning.

1. Schuko. Om man kan ladda med 13A får man 3 kWh/tim. Inte så dåligt. Men fungerar inte i Norge.
2. Förlängningskabel 15 m 1 fas 16A
3. Rund 3-fas 3x16A (Särskilt illa att inte Tesla skickar med denna UMC-laddsladden till nya Teslor
4. Förlängningskabel 3 fasx16A 10 m
5. Typ 2-laddsladd. Mycket användbar för offentliga laddplatser som oftast är utan fast kabel. Ska levereras med alla nya model S X och 3
6. Adapter EU-standard rund kontakt 3x32A till 3x16A. Har räddat mig vid ett par tillfällen.
5. 1-fas industrikontakt övergång till schuko. Aldrig använt.

Ser fram mot reaktioner
8. Chademo har jag använt många ggr i östeuropa
9. CEE till Schuko kunde jag använt i Köpenhamn men hade dock inte det :-D
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av kler »

Och så har man ju avdelningen esoteriska kontakter...
Jag har en sån här spiskontakt. Aldrig använt dock... :D
Tänkte att det är ett bra sätt att kunna ordna 3-fas i nödfall.
46-278_xl_1.jpg
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ah! Där gav du mig en ide...som boende i radhus utan laddning hemma (än) finns det vissa lägen där man skulle behöva lite ström.

Typiskt innan man ska åka iväg på långfärd och när man kommer hem. Om man skulle ta och fixa en sådan spiskontakt, så kunde jag hänga en kabel genom fönstret medan jag packar i/ur bilen...

Har faktiskt tänkt tanken att be en elektriker sätta en 3-fas utanför dörren för det ändamålet men det här låter billigare och snabbare :-)

Gissar att det inte finns några färdiga spiskontakt till CEE hona?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av kler »

Antagligen inte :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av X-Model »

Klart att det finns... :D
Det är bara att söka på perilex och cee så får man upp ett antal förslag på leverantörer.
T ex: https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av kler »

Ha, där ser man :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av jeppe_sthlm »

X-Model skrev:
Klart att det finns... :D
Det är bara att söka på perilex och cee så får man upp ett antal förslag på leverantörer.
T ex: https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Dra mig baklänges! En styck beställd :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Viktig laddutrustning på resa

Inlägg av jeppe_sthlm »

jeppe_sthlm skrev:
X-Model skrev:
Klart att det finns... :D
Det är bara att söka på perilex och cee så får man upp ett antal förslag på leverantörer.
T ex: https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Dra mig baklänges! En styck beställd :)
Tjohoo! Kablen kom och det funkar (även om det var lite skitigt bakom spisen..). Jag har trefasladdning hemma! :)
Tack för tipset!
CRLV7172.JPG
IMG_E3068.JPG
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar