Ta ut el från batteriet

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Ta ut el från batteriet

Inlägg av kler »

Finns det något vettigt sätt att ta ut el ut batteriet på en elbil?
Just i mitt fall gäller det MX och/eller Zoe.

Det retar mig så mycket att man har runt 100 användbara kWh som inte går att använda.

Jag tänker då främst på nödsituationer då det hade varit fint att kunna driva grundläggande saker i hemmet.

Jag har sett transport evolved på Youtube när hon kopplar en inverter till 12V-batteriet, men jag undrar hur mycket det tål att dra, och hur stor risken är att bilen inte matar på tillräckligt snabbt, vilket då skulle kunna sluta med att man står med tomt 12V och en obrukbar bil i stället.

Finns det något annat sätt - utan att mecka sönder bilen och voida garantin? :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta ut el från batteriet

Inlägg av bjelkeman »

På en Tesla, nej inte vad jag vet. Följer inte Zoe tech, så det kan jag inte säga något om.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ta ut el från batteriet

Inlägg av Zalman3 »

kler skrev:
Finns det något vettigt sätt att ta ut el ut batteriet på en elbil?
Just i mitt fall gäller det MX och/eller Zoe.

Det retar mig så mycket att man har runt 100 användbara kWh som inte går att använda.

Jag tänker då främst på nödsituationer då det hade varit fint att kunna driva grundläggande saker i hemmet.

Jag har sett transport evolved på Youtube när hon kopplar en inverter till 12V-batteriet, men jag undrar hur mycket det tål att dra, och hur stor risken är att bilen inte matar på tillräckligt snabbt, vilket då skulle kunna sluta med att man står med tomt 12V och en obrukbar bil i stället.

Finns det något annat sätt - utan att mecka sönder bilen och voida garantin? :)
Köp en Nissan Leaf, den har V2G.


"Nissan och Kungsbacka kommun har inlett ett samarbete, tillsammans med E.ON, gällande installation och drift av 10 Vehicle-to-Grid (V2G) enheter. Med V2G-teknik kommer elbilar att spela en mycket viktig roll i det framtida energihanteringssystemet. V2G är Nissans mål om ett mer integrerat samhälle med kontor, skolor, bostäder, vägar och bilar, som alla är sammankopplade."
https://sweden.nissannews.com/sv-SE/rel ... o-grid-v2g#
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ta ut el från batteriet

Inlägg av LarsL »

Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ta ut el från batteriet

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.
När gratis SuC blir mer ovanligt kanske Tesla öppnar för detta. Med gratis el från SuC kunde ju Teslaägare åka och fylla på batteriet och hjälpa till att driva bostaden med bilen. Eller.....?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ta ut el från batteriet

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.
När gratis SuC blir mer ovanligt kanske Tesla öppnar för detta. Med gratis el från SuC kunde ju Teslaägare åka och fylla på batteriet och hjälpa till att driva bostaden med bilen. Eller.....?
Korrekt.
En variant (och som förekommer) är att åka och ladda bilen (gratis) och sedan ställa den i sitt inbyggda garage i huset och värma garaget och lite av huset gratis...
Man måste då lämna bilen med öppna dörrar och full värme på osv.
Som nödlösning skulle jag nog kunna göra det men annars? Njaaa...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar