SAIC är ingen liten biltillverkare.
Koncernen gör 7 miljoner bilar per år!
SAIC är Kinas största biltillverkare och omfattar även märken som Maxus, SAIC Volkswagen och SAIC-GM. Totalt tillverkar man över sju miljoner bilar per år och är världens sjunde största biltillverkare. Koncernens batterifabrik kan tillverka 300 000 enheter per år. Mer om MG:s batteritillverkning kan du se i klippet nedan.
SAIC är ingen liten biltillverkare.
Koncernen gör 7 miljoner bilar per år!
SAIC är Kinas största biltillverkare och omfattar även märken som Maxus, SAIC Volkswagen och SAIC-GM. Totalt tillverkar man över sju miljoner bilar per år och är världens sjunde största biltillverkare. Koncernens batterifabrik kan tillverka 300 000 enheter per år. Mer om MG:s batteritillverkning kan du se i klippet nedan.
SAIC är även ägt av den Kinesiska staten och har således gräddfil in på den Kinesiska bilmarknaden; att bli stor i en skyddad verkstad är inte så svårt. Risken är väl att SAIC får samma "skydd" när de ska ta sig utomlands (2018 såldes ~99,85% av deras bilar inom Kina), vilket vore olyckligt för konkurrensen och utvecklingen på den globala bilmarknaden.
SAIC Volkswagen och SAIC GM ska inte ses som "SAIC-märken" utan det är 50/50 joint ventures samägda med VW respektive GM för att kunna producera deras bilar lokalt för den Kinesiska marknaden. Detta som en direkt följd av Kinas lagar om att biltillverkning i landet max får ha 50% utländskt ägande. Denna lag börjar nu lättas lite på under vissa förutsättningar och i vissa geografiska områden. Det är därför Tesla nu kan bygga en helägd fabrik i Kina och det är även därför BMW nyligen har kunnat plocka majoritetsägande i sin verksamhet i Kina.
Av SAIC:s 7 miljoner tillverkade bilar 2018 kommer 6 miljoner från dessa joint-ventures, SAIC:s "egna" produktion ligger alltså på runt 1 miljon bilar.
MG ZS EV ska säljas i Tyskland, Spanien och England under 2019.
När kommer den till Sverige?
SAIC is one of the industry’s leaders selling over 140,000 EV s in 2018. SAIC is expecting to sell more than 200,000 electric cars globally. The ZS EV will start selling in China, Thailand, Germany, Spain, and the UK in 2019.
Youtube-recensionerna av MG ZS EV är övervägande positiva, även de som haft den några dagar för längre test. Helt klart en värdig utmanare till Leaf och Niro, till ett mycket bättre pris. Leaf lär tappa försäljning till MG i Storbritannien.
Youtube-recensionerna av MG ZS EV är övervägande positiva, även de som haft den några dagar för längre test. Helt klart en värdig utmanare till Leaf och Niro, till ett mycket bättre pris. Leaf lär tappa försäljning till MG i Storbritannien.
Fossilbilarna lär tappa mest till alla billiga elbilar som kommer nu.
MG ZS EV är ju i prisnivå med en motsvarande fossilbil.
Och stämmer gårdagens uppgifter om Skoda Citigo ev på 154.700kr, har den också ett rimligt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gokarthjul. Kineserna brukar ha det på sina lokala bilmärken. Vet inte varför. Det är väl mode eller så är det billigare att tillverka med små hjul. Eller bättre vändradie?
Gokarthjul. Kineserna brukar ha det på sina lokala bilmärken. Vet inte varför. Det är väl mode eller så är det billigare att tillverka med små hjul. Eller bättre vändradie?
Nu har väl bilden en lite konstig vinkel, men visst, små hjul har den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Att biltillverkare är kassa med rost är ju tyvärr allt för utbrett, att bli blockad från deras twitterkonto för att man ställer jobbiga frågor är väl mer något Kinesiskt Tyvärr
Finns det någon tillverkare alls, av någon produkt som diskuterar denna typ av frågor i media? Det går ju inte att "vinna" på något sätt, när man börjar med att visa produkten på värsta möjliga sätt.
Skicka McDonalds en bild på en BigMac med en kackerlacka i, och fråga "om jag får en kackerlacka i min BigMac som här på bilden får jag en ny då?"
Det de borde gjort är att inte ge sig in i diskussionen alls. Dålig mediaträning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Baserat på i-Pace recensionerna från engelskt håll så skulle jag ta just de engelska recensionerna av MG'n med en viss nypa salt. i-Pace var (innan Model 3) världens bästa elbil enligt dem vilket allmänheten/köparna inte direkt verkar hålla med om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Baserat på i-Pace recensionerna från engelskt håll så skulle jag ta just de engelska recensionerna av MG'n med en viss nypa salt. i-Pace var (innan Model 3) världens bästa elbil enligt dem vilket allmänheten/köparna inte direkt verkar hålla med om.
Fast med den logiken är ju världens bästa bil Toyota Corolla. Världens bästa betyder ju inte nödvändigtvis världens bäst säljande... Jag har inte läst alla recensioner i UK på I-pace men Autocars slutsats var väl iaf i stil med att I-pace i princip var Teslas första konkurrent, och det kan man nog hålla med om.
Sen är det klart att man kan misstänka en viss favorisering av lokala märken, men det gäller ju överallt.
Nu förlängs erbjudandet till ytterligare 1000 bilar.
MG ZS EV: 1,000 orders received as launch price offer is extended
New MG ZS EV hits 1,000 orders in two weeks, as launch price of £21,495 is extended to a further 1,000 customers
EDIT:
Kommer man någonsin till "ordinarie" pris?
EDIT2:
MG skryter om att de har bra produktionskapacitet.
Kan MG bli en av Europas mest sålda elbilar 2020?
Renaut Zoe kan sälja i volymer, Tesla 3 likaså.
Men Kia verkar ha en bra bil men leveransbekymmer.
Läser på forum om folk som beställt en Kia och fått leveransen framflyttad till v8 2020.
Då har flera helt enkelt brutit kontraktet och beställt en Tesla 3 istället.
Kommer man någonsin till "ordinarie pris".
Först skulle 1000 personer få rabatt, sen 2000, nu får 3000 personer rabatt.
MG Already Received 2,000 Orders For ZS EV, Extends Cheap Promotion
The next rational step for the company is an extension of the promotional prices (for the next 1,000 cars), with s mall price bump for the entry-level version by £500 to £21,995 (€24,934
$27,476).
/quote]
Men MG EZ säljer som smör i solsken.
Blir intressant att se försäljningen i Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verkar som de kommit igång med leveranserna i England nu och de verkar ha en klar strategi för hur försäljningen i Europa ska börja. Först Holland och Norge med början i Oktober. Sedan Sverige och några till mot slutet av året. De påstår leveranser innan årets slut. Bilarna ska redan vara tillverkade och på väg med båt.
Pris ska vara 30 tusen euro för enklare modellen och 32 tusen euro för den lite mer utrustade. Samma pris i hela EU. Låter som vi får köpa bilen i Euro helt enkelt? Jag är helt okej med det.
Den käre Tesla Björn spelade in MGs presentation och testade bilen lite.
Den har helt klart sina nackdelar och fördelar. Vill man ha en trevlig Elbil till vettigt pris utan det senaste och finaste så kanske det är det bästa valet? Lite rörigt, dåligt och långsamt infotaiment system enligt Björn.
Verkar som de kommit igång med leveranserna i England nu och de verkar ha en klar strategi för hur försäljningen i Europa ska börja. Först Holland och Norge med början i Oktober. Sedan Sverige och några till mot slutet av året. De påstår leveranser innan årets slut. Bilarna ska redan vara tillverkade och på väg med båt.
Pris ska vara 30 tusen euro för enklare modellen och 32 tusen euro för den lite mer utrustade. Samma pris i hela EU. Låter som vi får köpa bilen i Euro helt enkelt? Jag är helt okej med det.
30.000 euro blir 324.000kr, efter stöd på 60.000kr så hamnar man på 264.000kr netto.
För en bil i Volvo XC40 storlek(Volvo XC40 kostar från 294.900kr).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag uppfattar det som att momsen var inkluderat i de 30 tusen euro. Stämmer ju överens med vad de får betala för bilen i England oxå. De flesta länder i Europa har moms på runt 20% på bilar så kan ju tänkas att vi får ett prispåslag på 5% i Sverige?
De räknar med att nästan uteslutande sälja den dyrare version i norden då den billigare saknar sätesvärmare. Såg att jag hade sätesvärmare i min Ampera, tror jag använt den 1 gång på 3 år