Mini Cooper SE går att förboka

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Epicure skrev:
Mini har tillräckligt med kunskap kring elektrifiering från BMW genom BMWi och deras Formula E-satsningen. Klart de kan stoppa in mer batterier, klart dom kan stoppa in större motor. Men då ökar priset och vikten. Alla behöver inte 64-100kWh. Jag tror att Mini satsar på att få till en sportig liten stadsbil med go-kartkänsla till ett lägre pris. Kan nog bli en populär andrabil till de redan frälsta.
Dom har ju enligt utsago valt gamla komponenter. 29kWh med 64kwh vikt. Det sämsta av bägge världar.

Väger batteriet i min i3 sådär mycket också alltså?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Epicure skrev:
Mini har tillräckligt med kunskap kring elektrifiering från BMW genom BMWi och deras Formula E-satsningen. Klart de kan stoppa in mer batterier, klart dom kan stoppa in större motor. Men då ökar priset och vikten. Alla behöver inte 64-100kWh. Jag tror att Mini satsar på att få till en sportig liten stadsbil med go-kartkänsla till ett lägre pris. Kan nog bli en populär andrabil till de redan frälsta.
Dom har ju enligt utsago valt gamla komponenter. 29kWh med 64kwh vikt. Det sämsta av bägge världar.
Väger batteriet i min i3 sådär mycket också alltså?
Tja, det är ju likt leaf en bil som började på 24kwh som med åren blev 30kwh som blev 40kwh som nu är kring 60kwh. Så det är nog inte långt från sanningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av ippii »

Henrik Torphammar skrev:
Man har stoppat in drivlinan från en i3 94Ah i en Mini Cooper från 2001.
Tredje generationens New MINI kom 2014, dumt att sprida osanningar.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Henrik Torphammar »

ippii skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Man har stoppat in drivlinan från en i3 94Ah i en Mini Cooper från 2001.
Tredje generationens New MINI kom 2014, dumt att sprida osanningar.
Chilla lite
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av taliz »

ippii skrev:
Tredje generationens New MINI kom 2014
Dvs New New New MINI?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Stevvee »

Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Grimlos »

Stevvee skrev:
Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Instämmer helt. Sin storlek och antydan med namn till trots så har elektrifieringen av Mini varit medioker hittills. Nu kommer ändå en användbar modell för stadstrafik/pendling med ca 150 km räckvidd. Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Jerka »

Grimlos skrev:
Stevvee skrev:
Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Instämmer helt. Sin storlek och antydan med namn till trots så har elektrifieringen av Mini varit medioker hittills. Nu kommer ändå en användbar modell för stadstrafik/pendling med ca 150 km räckvidd. Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jag håller inte med. Jag tror denna bil blir ett dunderfiasko om det stämmer att den har en räckvidd på bara 150 km. Med så lite räckvidd måste man ju ha en bil till och jag tror marknaden för renodlade andrabilar är begränsad. Åtminstone i den prisklassen. De som har råd att lägga nybilspengar på en andrabil väljer förmodligen hellre en i3 eller Zoe som åtminstone har okej räckvidd.

Jag kanske får äta upp detta sen, men vi kan ju lägga tråden på minnet och se vem som får rätt när den väl släpps!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av HenrikC »

Grimlos skrev:
Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jo. Alla bilar i Sverige behöver ha 300+ km WLTP, annars är man begränsad i vardagen. Det är faktiskt så enkelt.
En elbil med 150 km räckvidd är att jämföra med en Citroën 2 CV med 12 hk motor: Fullständigt omsprungen av tiden och oduglig i vardagen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Jeppe_E »

HenrikC skrev:
Grimlos skrev:
Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jo. Alla bilar i Sverige behöver ha 300+ km WLTP, annars är man begränsad i vardagen. Det är faktiskt så enkelt.
En elbil med 150 km räckvidd är att jämföra med en Citroën 2 CV med 12 hk motor: Fullständigt omsprungen av tiden och oduglig i vardagen.
*Åsikt

Ditt behov är inte detsamma som någon annans.

En art director med 2 mil till jobbet, som köper en Mini och har den som reklampelare/jobbpendlingsfordon, passar den utmärkt till. Hen skiter i att den bara har en räckvidd på 15 mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Stevvee »

Jerka skrev:
Grimlos skrev:
Stevvee skrev:
Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Instämmer helt. Sin storlek och antydan med namn till trots så har elektrifieringen av Mini varit medioker hittills. Nu kommer ändå en användbar modell för stadstrafik/pendling med ca 150 km räckvidd. Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jag håller inte med. Jag tror denna bil blir ett dunderfiasko om det stämmer att den har en räckvidd på bara 150 km. Med så lite räckvidd måste man ju ha en bil till och jag tror marknaden för renodlade andrabilar är begränsad. Åtminstone i den prisklassen. De som har råd att lägga nybilspengar på en andrabil väljer förmodligen hellre en i3 eller Zoe som åtminstone har okej räckvidd.

Jag kanske får äta upp detta sen, men vi kan ju lägga tråden på minnet och se vem som får rätt när den väl släpps!
Som sagt jag tror det är väldigt få här som vet hur den klassiska Mini cooper ägaren är.

Vi får se hur det blir men jag tror verkligen Mini ägare kommer köpa denna och struntar i räckvidden för det är inte därför dom köper den.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av HenrikC »

Jeppe_E skrev:

*Åsikt

Ditt behov är inte detsamma som någon annans.

En art director med 2 mil till jobbet, som köper en Mini och har den som reklampelare/jobbpendlingsfordon, passar den utmärkt till. Hen skiter i att den bara har en räckvidd på 15 mil.
Definitivt bara min åsikt. Du har rätt i att en reklampelare behöver inte ha någon räckvidd alls. Men en Mini Cooper är så mycket mer. Det är en cool, tidlös, rymligt bil med ett härligt distinkt utseende. Kostar mer, är mer. Om den inte går att köra till och från kunden tror jag inte ADn blir så imponerad.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Epicure »

De elbilar som kom för 4-5 år sedan från traditionella biltillverkare hade räckvidd under 18 mil. Det fanns kunder som köpte dessa nya, trots att de kostade mer än motsvarande fossilbil. Körmönster och kundbeteende lär inte ha ändrats på 4-5 år, snarare tvärtom att man idag kör ännu kortare sträckor.
Det finns väldigt många företag som arbetar lokalt och aldrig kör mer än 3-5 mil under en arbetsdag. De sitter i princip alltid ensamna i bilen och behöver inte en stor bil. Den här bilen kommer passa de eftersom förmånsvärdet lär vara sjukt lågt.
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Epicure »

Stevvee skrev:
Jerka skrev:
Grimlos skrev:
Stevvee skrev:
Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Instämmer helt. Sin storlek och antydan med namn till trots så har elektrifieringen av Mini varit medioker hittills. Nu kommer ändå en användbar modell för stadstrafik/pendling med ca 150 km räckvidd. Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jag håller inte med. Jag tror denna bil blir ett dunderfiasko om det stämmer att den har en räckvidd på bara 150 km. Med så lite räckvidd måste man ju ha en bil till och jag tror marknaden för renodlade andrabilar är begränsad. Åtminstone i den prisklassen. De som har råd att lägga nybilspengar på en andrabil väljer förmodligen hellre en i3 eller Zoe som åtminstone har okej räckvidd.

Jag kanske får äta upp detta sen, men vi kan ju lägga tråden på minnet och se vem som får rätt när den väl släpps!
Som sagt jag tror det är väldigt få här som vet hur den klassiska Mini cooper ägaren är.

Vi får se hur det blir men jag tror verkligen Mini ägare kommer köpa denna och struntar i räckvidden för det är inte därför dom köper den.
Jag är inte så säker på att det finns en typisk Mini-ägare? Jag har sett alla möjligt typer av människor köpa Mini. Vissa köper mini för de vill ha en bil med coolt utseende. Vissa köper den för att det är en liten bil som är enkel att ratta och parkera i stan. Och vissa köper den för dess sportiga utseende. Kunderna kan alltså vara i alla möjliga åldrar och kön samt med helt olika intressen och bilkunskap.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Stevvee »

Epicure skrev:
Stevvee skrev:
Jerka skrev:
Grimlos skrev:
Stevvee skrev:
Det många här inne inte förstår är hur Mini kunden fungerar och vem Mini kunden är. Denna bil är efterfrågad hos Mini försäljning och kommer säkert gå åt som smör i solsken.
Instämmer helt. Sin storlek och antydan med namn till trots så har elektrifieringen av Mini varit medioker hittills. Nu kommer ändå en användbar modell för stadstrafik/pendling med ca 150 km räckvidd. Alla bilar behöver inte ha 300 km+.
Jag håller inte med. Jag tror denna bil blir ett dunderfiasko om det stämmer att den har en räckvidd på bara 150 km. Med så lite räckvidd måste man ju ha en bil till och jag tror marknaden för renodlade andrabilar är begränsad. Åtminstone i den prisklassen. De som har råd att lägga nybilspengar på en andrabil väljer förmodligen hellre en i3 eller Zoe som åtminstone har okej räckvidd.

Jag kanske får äta upp detta sen, men vi kan ju lägga tråden på minnet och se vem som får rätt när den väl släpps!
Som sagt jag tror det är väldigt få här som vet hur den klassiska Mini cooper ägaren är.

Vi får se hur det blir men jag tror verkligen Mini ägare kommer köpa denna och struntar i räckvidden för det är inte därför dom köper den.
Jag är inte så säker på att det finns en typisk Mini-ägare? Jag har sett alla möjligt typer av människor köpa Mini. Vissa köper mini för de vill ha en bil med coolt utseende. Vissa köper den för att det är en liten bil som är enkel att ratta och parkera i stan. Och vissa köper den för dess sportiga utseende. Kunderna kan alltså vara i alla möjliga åldrar och kön samt med helt olika intressen och bilkunskap.
Har lång erfarenhet utav mini både försäljning och service. Tro mig det finns Mini människor precis på samma sätt som det finns tesla människor. Bara det att jag tror skaran Mini människor är fler, sen finns det såklart vissa som köper Mini ändå men deras grundpelare kommer bestå.

Bmw som äger Mini har ju också en tydlig taktik och alltid haft som fungerat väldigt länge och det är att mannen kör BMW och frun Mini, detta har sedan breddat sig en hel del.

Men vi får se när försäljningen börjar. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Zalman3 »

Den är dyr och har kort räckvidd.

The new MINI Electric is on sale now, with the first customer deliveries expected to take place in March 2020, the manufacturer has confirmed.
Prices will start from £24,300 – after the Government’s £3,500 plug-in car grant has been applied – making it the MINI cheaper alternative to the new Honda e.

MINI promises between 124 and 144 miles of range from the Electric’s 29kWh battery. A 0-80% charge should take 35 minutes from a 50kW fast charger, with an 11kW charger capable of delivering a full top-up in 3.5 hours.
https://www.drivingelectric.com/mini/ha ... -sale-date
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Den är dyr och har kort räckvidd.
£24300 efter subvention är faktiskt inte så dyrt jämfört med motsvarande bensinare. Mini'n startar från £16895 men då är det 1.3l motor med 102 hk. 192 hk varianten kostar från £21625. El-mini får 184 hk.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av vigge50 »

359 000 kr blir det här i Sverige för instegsmodellen.

https://teknikensvarld.se/mini-cooper-s ... m-elbilen/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
359 000 kr blir det här i Sverige för instegsmodellen.

https://teknikensvarld.se/mini-cooper-s ... m-elbilen/
Hittade en lagerbil, Mini S 3 dörrars för 269 000 :-, 300k efter subvention är helt ok då kan jag tycka. Sen kan man förstås fråga sig om en elbil med så pass litet batteri verkligen ska behöva subventioner för att konkurrera prismässigt.

Förresten, någon som får Model S 1'st gen/noskons vibbar av fronten ? Inte sagt som något negativt, snarare tvärtom. Jag gillar el-minin.

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Ken1 »


30.000$ i USA låter trevligt :?
Men här är den tydligen dyrare :!:
Synd att dom inte lagt sig på samma nivå här. Hade den kostat 240.000kr efter statens bidrag så hade den nog kunnat sälja mycket!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av vigge50 »

Ken1 skrev:

30.000$ i USA låter trevligt :?
Men här är den tydligen dyrare :!:
Synd att dom inte lagt sig på samma nivå här. Hade den kostat 240.000kr efter statens bidrag så hade den nog kunnat sälja mycket!
Utan att ha dött filmen så är priserna i USA alltid utan moms så $30.000 konverterat till svenska kronor och sen 25% moms blir ungefär vad den kostar här.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
I november 2019 påbörjas produktionen av den första helt elektriska Mini-modellen, som kommer heta Mini Cooper SE. Redan i dag kan svenska köpare förboka bilen hos svenska Mini-återförsäljare. Eller på nätet via den här länken.
Bokningsavgiften är 15 000 kronor och dras av från priset när den slutgiltiga ordern läggs. Ångrar man sig återbetalas avgiften i sin helhet, skriver BMW Group Sverige i ett pressmeddelande.
http://www.elbilen.org/helelektriska-mi ... 4a91WnLYKs

https://www.mini.se/modeller/mini-elect ... /%EF%BB%BF
November 2019???
Känns ju sådär aktuell.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
I november 2019 påbörjas produktionen av den första helt elektriska Mini-modellen, som kommer heta Mini Cooper SE. Redan i dag kan svenska köpare förboka bilen hos svenska Mini-återförsäljare. Eller på nätet via den här länken.
Bokningsavgiften är 15 000 kronor och dras av från priset när den slutgiltiga ordern läggs. Ångrar man sig återbetalas avgiften i sin helhet, skriver BMW Group Sverige i ett pressmeddelande.
http://www.elbilen.org/helelektriska-mi ... 4a91WnLYKs

https://www.mini.se/modeller/mini-elect ... /%EF%BB%BF
November 2019???
Känns ju sådär aktuell.
?
Du kanske glömde kolla när tråden skapades?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av Walker »

vigge50 skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
I november 2019 påbörjas produktionen av den första helt elektriska Mini-modellen, som kommer heta Mini Cooper SE. Redan i dag kan svenska köpare förboka bilen hos svenska Mini-återförsäljare. Eller på nätet via den här länken.
Bokningsavgiften är 15 000 kronor och dras av från priset när den slutgiltiga ordern läggs. Ångrar man sig återbetalas avgiften i sin helhet, skriver BMW Group Sverige i ett pressmeddelande.
http://www.elbilen.org/helelektriska-mi ... 4a91WnLYKs

https://www.mini.se/modeller/mini-elect ... /%EF%BB%BF
November 2019???
Känns ju sådär aktuell.
?
Du kanske glömde kolla när tråden skapades?
Ursäkta. Allt detta nya förvirrar mig. Tryckte bara på pilen och hamnade på första inlägget istället för sista. Jag hittar lite dåligt efter att Tibor ”städat”... :lol: men, mitt fel. Jag backar tyst ur rummet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mini Cooper SE går att förboka

Inlägg av bonath »

Walker skrev:
Jag backar tyst ur rummet.

Den var... ny... :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar