Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf. Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Volkswagen ID. ROOMZZ
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau..taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf. Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Jo fast då handlar det ju om en helt annan variabel. ID kommer alldeles säkert att knapra på Golf-försäljningen, sen om andra saker så som lågkunjuktur eller liknande gör att mindre bilar rent generellt ökar är en annan femma.taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf. Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Den kommer bara tillverkas i Wolfsburg i och med nya generationen. Dagens generation görs i både Wolfsburg och Zwickau (för Europa då).Walker skrev:...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau..taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf. Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Högst relevant som flera tillverkare antagligen optimerar mot.taliz skrev:Hyundai/Kia har ju faktiskt varit ärliga och sagt att deras elbilar är till för att kunna sänka snittutsläppen av alla deras fordon, så de slipper böter från bl.a. EU.Laban skrev:Vi kan i alla fall konstatera att Hyundai/Kia har missat rätt grovt vad gäller efterfrågan. Alternativt så hade de inte tänkt producera mer bilar oavsett marknadens val. Det är trots allt en ganska drastisk omställning som ska göras hos de stora.Geni87 skrev:Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga.
Men spännande år blir det. Vad man än tycker om VW så verkar de göra mer än någon av de andra stora, åtminstone på pappret. Vad det blir i verkligheten är en annan femma. Får vi ex se konceptens mer Model 3 liknande avskalade interiörer eller blir det gammaldags e-Tron stuk ?
Dvs de tillverkar bara så många som krävs för att nå de målen.
De har aldrig haft något mål att sälja dem i stor volym.
VW är ju en ännu större tillverkare än koreanerna, dvs de behöver fler elbilar för att minska snittutsläppen. Vill man vara konspiratorisk så kan man tänka att VW nog siktar på att först och främst få till volymer som gör att de slipper just böter från EU.
Det kan ju också vara en anledning till att de vänder sig till tredje part för batterier nu i början.
De behöver dem snabbt för att undvika böter...
Fiat Chrysler pays Tesla to allow Tesla vehicles to be counted in its fleet to avoid fines for violating new European Union emission rules.
To avoid emission fines, Fiat Chrysler Automobiles bringing down its average emissions of the greenhouse gas to a permissible level. This is EU regulations.
https://www.reuters.com/article/us-fiat ... e=facebook
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!