Sida 1 av 3

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 12:28
av RagWal
Lansering 2021 innebär väl inte heller leveranser 2021? Skiljer väl iaf några månader till år. Dessutom först i Kina.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 12:33
av Laban
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 15:08
av Geni87
Laban skrev:
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 15:38
av taliz
Geni87 skrev:
Laban skrev:
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 16:07
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 16:16
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?

Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 16:32
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?

Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Leverantörerna vet att det finns en enorm efterfrågan, de vet också att konkurrensen är mycket hög. Nya batterifabriker i Europa från Koreanska och Kinesiska leverantörer står som spön i backen känns det som, de vill alla vara först med att knyta upp volymer från de Europeiska OEM:erna. Vad är det du begär egentligen, att någon ska smita in i LG:s fabrik för att kolla om de verkligen investerar för ökad produktion? :) Och vad hade en sån film bevisat? Möjligtvis att de producerar batterier (vilket vi redan vet då det rullar bilar med dessa celler i), men det hade ju inte sagt något om volymer. Det finns liksom ingen naturlag som säger att biltillverkarna och dess leverantörer tvunget måste bevisa sina investeringar för allmänheten genom filmer på produktionslinor etc. Tvärtom så är de nog restrektiva med att göra det pga sina konkurrenter, ju mindre de vet ju bättre. Tesla har ju varit i ett annat läge då de har varit beroende av extern finansiering för sin verksamhet, då har man ett annat krav på sig att visa på att allt flyter på (vilket det ju iofs inte gjorde alla gånger).

Hur som helst så om du nu är sugen på att titta på drönarfilmer så råder jag dig att söka efter såna på exempelvis Youtube. Bara för att du inte har fått en film länkad till dig här på forumet eller i en artikel på Electrek så betyder det ju inte att de inte finns, eller hur? ;) (det finns minst en som visar delar av LG:s område i Polen).

Jag har fortfarande svårt att förstå argumentet att VW skulle lämna cellvolymerna helt åt slumpen (de visar ju inga filmer), med tanke på de gigantiska pengar de investerar i produkter som kräver just battericeller.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 16:54
av taliz
Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 17:18
av Geni87
taliz skrev:
Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 15 apr 2019 17:27
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.
Jag hittar artiklar som spekulerar i att LG ska bygga ut, andra att de ska bygga nytt, i Polen. Någon säger att de ska producera för 80k bilar, en annan säger 100k bilar, ytterligare en annan 300k bilar, och sist en med 1 miljon bilar...
Och det ska ske om ”2-3 år”.
VW skulle väl bygga 300k typ nästa år?

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 10:32
av Headline
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:

Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?

Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.

LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.

Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?

Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Leverantörerna vet att det finns en enorm efterfrågan, de vet också att konkurrensen är mycket hög. Nya batterifabriker i Europa från Koreanska och Kinesiska leverantörer står som spön i backen känns det som, de vill alla vara först med att knyta upp volymer från de Europeiska OEM:erna. Vad är det du begär egentligen, att någon ska smita in i LG:s fabrik för att kolla om de verkligen investerar för ökad produktion? :) Och vad hade en sån film bevisat? Möjligtvis att de producerar batterier (vilket vi redan vet då det rullar bilar med dessa celler i), men det hade ju inte sagt något om volymer. Det finns liksom ingen naturlag som säger att biltillverkarna och dess leverantörer tvunget måste bevisa sina investeringar för allmänheten genom filmer på produktionslinor etc. Tvärtom så är de nog restrektiva med att göra det pga sina konkurrenter, ju mindre de vet ju bättre. Tesla har ju varit i ett annat läge då de har varit beroende av extern finansiering för sin verksamhet, då har man ett annat krav på sig att visa på att allt flyter på (vilket det ju iofs inte gjorde alla gånger).

Hur som helst så om du nu är sugen på att titta på drönarfilmer så råder jag dig att söka efter såna på exempelvis Youtube. Bara för att du inte har fått en film länkad till dig här på forumet eller i en artikel på Electrek så betyder det ju inte att de inte finns, eller hur? ;) (det finns minst en som visar delar av LG:s område i Polen).

Jag har fortfarande svårt att förstå argumentet att VW skulle lämna cellvolymerna helt åt slumpen (de visar ju inga filmer), med tanke på de gigantiska pengar de investerar i produkter som kräver just battericeller.
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 12:20
av Geni87
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 12:36
av Stevvee
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 13:28
av Geni87
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 14:13
av Headline
Sen antar jag att VW sitter på lite stålar så de skulle kunna subventionera bilarna som startups eller som Tesla inte kan. Jag tror MEB kommer röra runt ordentligt i grytan.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 14:26
av taliz
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 14:51
av Laban
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 15:49
av Walker
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Rätta mig gärna om jag har fel: men en orsak till att det är lång väntan på Kia är att LG inte kan leverera tillräckligt med batterier....
Vilka ska leverera batterier till ID?
LG.... :?

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:12
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.
Klart det inte finns några garantier, det har jag inte påstått heller. Men bara med tanke på vilka pengar som är inblandade för MEB kan man vara säker på att VW iaf anstränger sig för att kunna leverera. Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det. Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)

Man kan inte bara titta på hur det har sett ut historiskt när man försöker sia om framtiden, förutsättingarna kan ändras. :)

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:27
av Headline
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.
Klart det inte finns några garantier, det har jag inte påstått heller. Men bara med tanke på vilka pengar som är inblandade för MEB kan man vara säker på att VW iaf anstränger sig för att kunna leverera. Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det. Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)

Man kan inte bara titta på hur det har sett ut historiskt när man försöker sia om framtiden, förutsättingarna kan ändras. :)
"Volkswagen will source its battery cells from either LG Chem or Samsung; the company says having two options will avoid production slowdowns if there's a supply issue."

https://www.cnet.com/roadshow/news/volk ... CAD7f780fb

Sen är ju allt relativt, efterfrågan kan bli mycket större än förväntat och även om det blir Kia/Hyundai effekter så lär det bli på en betydligt högre nivå i producerat antal.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:46
av Stevvee
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:52
av Headline
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)
Vi kan ju hålla på fram och tillbaka i frågan. I slutet av dagen killgissar vi ändå allihop. Jag släpper härmed detta och väntar nyfiket på utfallet.

Fast jag har rätt! :D :lol:

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:53
av Stevvee
Headline skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)
Vi kan ju hålla på fram och tillbaka i frågan. I slutet av dagen killgissar vi ändå allihop. Jag släpper härmed detta och väntar nyfiket på utfallet.

Fast jag har rätt! :D :lol:
Ja så är det ! Men historiken är svår att bli av med.

Jag killgissar att det går åt skogen med leveranser precis som det gick åt skogen med GTE Bild hörs närmare och ser hur det blev Bild

Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 16:54
av taliz
Geni87 skrev:
Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det.
De naiva är nog de som tror att bara för att VW är stora så löser sig allt.
Det spelar ingen roll hur många hundratals miljarder det är fråga om.
Många verkar nämligen lägga sina ägg i samma korg som övriga. LG Chem, Samsung SDI och/eller CATL.
Dessa bolag är medvetna om att de sitter i en väldigt bra sits förhandlingsmässigt. Missar de att leverera till 100% so what? Biltillverkarna har inte mycket att välja på än att acceptera läget.

Att VW inte bygger eget tycker jag är ett tydligt tecken på att de inte förstår utmaningen riktigt. Alternativt att de är desperata, de kan inte vänta på att få färdig egen tillverkning.
Med de volymer det är frågan om är det ju ganska självklart att det lönar sig att ”insourca”. VW tillverkar ju tex sina egna motorer av en anledning...

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Postat: 16 apr 2019 17:15
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det.
De naiva är nog de som tror att bara för att VW är stora så löser sig allt.
Det spelar ingen roll hur många hundratals miljarder det är fråga om.
Många verkar nämligen lägga sina ägg i samma korg som övriga. LG Chem, Samsung SDI och/eller CATL.
Dessa bolag är medvetna om att de sitter i en väldigt bra sits förhandlingsmässigt. Missar de att leverera till 100% so what? Biltillverkarna har inte mycket att välja på än att acceptera läget.

Att VW inte bygger eget tycker jag är ett tydligt tecken på att de inte förstår utmaningen riktigt. Alternativt att de är desperata, de kan inte vänta på att få färdig egen tillverkning.
Med de volymer det är frågan om är det ju ganska självklart att det lönar sig att ”insourca”. VW tillverkar ju tex sina egna motorer av en anledning...
Som sagt, alla här analyserar på olika sätt kombinerat med sina egna killgissningar. Vi får se hur det blir. :)

För övrigt så är det bara BYD som tillverkar egna battericeller. Även Tesla har alla ägg i samma korg (Panasonic), som ju verkar ha problem med att komma upp i kapaciteten det investerades för. Vem som äger byggnaden som leverantörens maskiner står i spelar mindre roll i det här sammanhanget.