Kia e soul

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Kia e soul

Inlägg av Mickep »

Dafaq??
Ser ju ut som sono sion. Fyrkantig som få

Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Kia e soul

Inlägg av LarsA »

Så släppte de priserna på hemsidan;

Advance. 433.900:-
Advance plus 463.800:-

Står något kryptiskt om att de är förbereda för UVO-connect ( har kanske inte fixat med leverantör av datatrafik?! ).
Polestar 2 awd -21
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia e soul

Inlägg av Mickep »

Hur är intresset för denna?
det är lanseringshelg så kanske man kan provköra i helgen? eller? Har sett ett reklamblad där den stått bland e-niro. resterande var ice bilar och privatleasing för dem.
Själva bilen? Den har allt man kan önska (om man bortser från att betala för fsd som kanske kommer bli godkänns om några år)
Men den har ju samma saker som eniro + appsupport och ett rimligt pris (inte för mig dock) runt 400 000 efter bonus.
hoppas det blir lite testar av björn snart. (hur lång är lev tiden?)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia e soul

Inlägg av Teslaspolen »

Mickep skrev:
Själva bilen? Den har allt man kan önska (om man bortser från att betala för fsd som kanske kommer bli godkänns om några år)
Trefas? :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia e soul

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Mickep skrev:
Själva bilen? Den har allt man kan önska (om man bortser från att betala för fsd som kanske kommer bli godkänns om några år)
Trefas? :)
LG har ju lanserat en 3-fas laddare som kommer i kompisbilarna (Kona/Niro) Så det bör väl dyka upp här också kan tyckas.

https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia e soul

Inlägg av Mickep »

Intressat att det ser ut som 2020 modellerna får trefas, 11 kw. Det borde ju visa sig snart då nya modellerna brukar dyka upp runt.. den här tiden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia e soul

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
Teslaspolen skrev:
Mickep skrev:
Själva bilen? Den har allt man kan önska (om man bortser från att betala för fsd som kanske kommer bli godkänns om några år)
Trefas? :)
LG har ju lanserat en 3-fas laddare som kommer i kompisbilarna (Kona/Niro) Så det bör väl dyka upp här också kan tyckas.

https://pushevs.com/2019/05/07/2020-hyu ... d-charger/
Hade verkligen varit på tiden!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia e soul

Inlägg av Mickep »

Är det någon här som tycker e-Soul är snygg?
Får en känsla att folk kommer tro det är en taxi som kommer.
(det verkar som om folk ser den och sedan ögonblickligen försöker raderar den från medvetandet som den aldrig har existerat. vill minnas att det var mycket mer stohej i forumet kring kona och eniro).
Är esoul en bra bil? (praktisk m.m.) bagaget ser lite begränsande ut. Vet inte vem målgruppen är.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia e soul

Inlägg av Teslaspolen »

Nej den är verkligen inte vacker. Laddporten sticker ut väldigt mycket och linjen mellan strålkastarna ger intrycket av ett s.k monobrow...

Personligen hade jag mycket lättare för den gamla Soul EV.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia e soul

Inlägg av juristen »

Mickep skrev:
Är det någon här som tycker e-Soul är snygg?
Får en känsla att folk kommer tro det är en taxi som kommer.
(det verkar som om folk ser den och sedan ögonblickligen försöker raderar den från medvetandet som den aldrig har existerat. vill minnas att det var mycket mer stohej i forumet kring kona och eniro).
Är esoul en bra bil? (praktisk m.m.) bagaget ser lite begränsande ut. Vet inte vem målgruppen är.
Jag tycker den är cool, designen växer med tiden för mig. Så var det inte med e-Niro (tråkig) och Kona (för aggressiv, plastig och liten). Jag skulle välja den framför både e-Niro och Kona Electric. e-Soul har bra innerutrymmen och jag har fått intrycket av att baksätet är bättre än det i e-Niro (lägre golv). Gamla e-Soul var även tystare invändigt än e-Niro enligt Teslabjörns mätningar, den nya borde inte vara sämre. Jag tycker den är det smartaste valet av alla tillgängliga elbilar, förutom Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Kia e soul

Inlägg av Melkin »

Mickep skrev:
Är det någon här som tycker e-Soul är snygg?
Får en känsla att folk kommer tro det är en taxi som kommer.
(det verkar som om folk ser den och sedan ögonblickligen försöker raderar den från medvetandet som den aldrig har existerat. vill minnas att det var mycket mer stohej i forumet kring kona och eniro).
Är esoul en bra bil? (praktisk m.m.) bagaget ser lite begränsande ut. Vet inte vem målgruppen är.
Jag skulle kanske inte använda ordet snygg, men jag tycker att den ser cool ut. Lite som en överdimensionerad Mini. Jag gillar de nya smala strålkastarna, men den nya laddluckan ser verkligen inte bra ut.

Jag har en 2018 Soul EV och tycker att det var en trevlig förstabil för mig (alltså den första bil jag ägt). Säkert en bra andrabil för den som har behov av två bilar. Den känns väldigt praktisk som stadsbil då den är kompakt men ändå har (förvånansvärt) gott utrymme för fullvuxna passagerare i bak. Bagageutrymmet är inget man lastar stora resväskor i, men det är helt perfekt för shoppingkassar. Med fällda säten går det mesta in. Jag har använt den för att köra flyttlass mellan Växjö och Stockholm. Den nya modellen är något längre än den gamla, och bagaget är därmed en aning större (315 liter jämfört med 291, nedfällt 1339 resp 891).

Den gamla Soul:en var rätt skön att köra, tyst inuti, och väldigt effektiv vid stadskörning, men begränsningen var just räckvidden vid längre resor på motorväg. Vid 120 känns vindmotståndet rätt rejält, men med det nya stora batteriet borde det inte spela så stor roll längre. Med bekräftad appsupport tycker jag att e-Soul är ett klart bra alternativ till en Kona, och även till e-Niro för den som hellre har en kompakt bil än stort bagageutrymme.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Kia e soul

Inlägg av Vasp »

Kul att man ser reklam på tv för den här bilen. Kan säkert bli en populär modell i Sverige. Praktiskt i formerna och inte allt för stor.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia e soul

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vad är skämtet om e soul? E-tron har jag efter många om och men greppat men inte e soul
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Kia e soul

Inlägg av Melkin »

Henrik Torphammar skrev:
Vad är skämtet om e soul? E-tron har jag efter många om och men greppat men inte e soul
Syftar du på att vissa skämtar om att man får vara försiktig med hur man uttalar det? I så fall tror jag att de tänker att det ligger nära "asshole".
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia e soul

Inlägg av Henrik Torphammar »

Melkin skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Vad är skämtet om e soul? E-tron har jag efter många om och men greppat men inte e soul
Syftar du på att vissa skämtar om att man får vara försiktig med hur man uttalar det? I så fall tror jag att de tänker att det ligger nära "asshole".
Precis, långsökt men visst. Jag funderade kring att det blev "diesel" men som sagt, fattade aldrig... :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar