VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av Zalman3 »

Scania, the heavy truck division of Volkswagen Group, also had battery manufacturing news this week. It says it has signed a deal with Swedish startup Northvolt to purchase a “significant proportion” of the 32 MWh worth of batteries that will be produced at its factory every year, according to Reuters. Scania CEO Henrik Henriksson says “There will be a shortage of batteries for the automotive sector globally in the coming five to six years because there’s simply not enough capacity. So the more capacity we can get our hands on, the better we feel.”
https://cleantechnica.com/2019/05/15/vo ... -car-push/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av Bjelke »

Det största "felet" med Northvolt är väl att dom skulle ha behövt vara i fasen att bygga minst två fabriker till redan nu, dom skulle kunna skaffa sig en
position på marknaden som dominanta och ledande (Teslas är ju privata och räcker ändå till något annat än Teslas egna behov ett bra tag framöver iaf),
Northvolt tror jag skulle kunna bli ett av Sveriges mest internationellt betydande bolag.
Dom har nu läge att göra lite som LG...
Jag tror också att Northvolt kan leda utvecklingen även inom helt nya batteri/lagrings-tekniker... Delvis i samarbete med andra såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Såg ingen tråd om detta men det är ju rätt stora nyheter egentligen. VW's styrelse har beslutat att VW ska starta cellproduktion i Tyskland tillsammans med Northvolt. Det har ju ryktats om det här tidigare och VW har sagt att de undersöker egen produktion, men det har tidigare blivit stoppat pga hot från befintliga leverantörer. Det verkar som att de har kommit fram till en lösning nu då.
Volkswagen’s supervisory board has announced the automaker’s entry into battery cell production and is ready to invest one billion euros. Depending on the political circumstance, VW wants to set-up production in Germany at its Salzgitter site in Lower Saxony.

The decision to build battery cells for the Volkswagen in Europe is not entirely unexpected as the Group had recently bundled all battery competencies including recycling and R&D in the new Component unit in Salzgitter, a town in Lower Saxony. Still, tonight’s announcement must be considered an “important milestone,” Volkswagen CEO Herbert Diess commented after the Board met on the eve of the general meeting.
Yet competition aside, the Board confirmed the desired location for the battery cell facility to be Salzgitter and also that the Group is to “move forward with setting up a battery cell production facility in Europe under a partnership,” with SK Innovation having previously been rumoured as potential partner. Supervisory Board Chairman Hans Dieter Pötsch added that at the same time, “we wish to expand our production capacities in Europe to support our growth plans” overall.
I Volkswagens batteristrategi kan man läsa följande, och det bör ju vara steg nr 3 som avses här då. Produktion under ett partnerskap med en leverantör, liknande upplägg som Tesla och Panasonic har kan man misstänka.
• In the first stage, strategic partnerships with the established cell suppliers are a crucial basis
for supplying batteries for vehicles as part of the electrification offensive. They are long-term
partnerships that lastingly secure a large part of the batteries that are needed and deliver the
PAGE 2 OF 3
requisite technological leaps. SKI, LG Chem and CATL have been defined as the main suppliers
for the first wave of electromobility.
• An additional objective is to build substantial know-how in research into and development
and production of lithium-ion batteries. The Group has pooled responsibility for development,
procurement and quality assurance activities for all battery cells for the Group at the Center
of Excellence (CoE) in Salzgitter. The Group will start pilot production from the second half of
2019 on.
• Since investing in cell production is highly capital-intensive, what are termed gigafactories
will be established with partners in the next stage; the focus of that will also be on potential
locations in Germany.
• In the subsequent phase, the Group plans to establish cell production facilities for lithium-ion
batteries and solid-state batteries – both in Europe. The partnership with the U.S. company
QuantumScape is an integral part of the Group’s battery strategy, in particular with regard to
cell production for solid-state batteries.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... group-4982
https://www.electrive.com/2019/05/13/vo ... l-factory/
https://uploads.volkswagen-newsroom.com ... 1557764653






VW satsar ännu mera i QuantumScape solid state batterier.


Volkswagen ökar andelen i batteriföretaget QuantumScape.
200 miljoner dollar pumpar de in.
Känns lite oroande för Northvolt.
Hänger de med i den snabba teknikutvecklingen?
Hänger Tesla med i den snabba teknikutvecklingen.

Volkswagen Group ökar sin andel i QuantumScape och investerar upp till ytterligare 200 miljoner dollar i den amerikanska batterispecialisten. Målet är att främja den gemensamma utvecklingen av solidcellsteknologi. Solid state-batterier bör öka utbudet av elbilar betydligt i framtiden och ytterligare förkorta laddningstiderna.

” Vi gör tekniska framsteg med vår partner QuantumScape. Den ytterligare investeringen kommer att hållbart stärka och påskynda vårt gemensamma utvecklingsarbete, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components, som har ett slutansvar för batteriet. Volkswagen-gruppen och QuantumScape har också arbetat tillsammans i ett joint venture sedan 2018 för att förbereda storskalig produktion av solid-state-batterier.

”Volkswagen utökar elektromobiliteten. En stark uppställning om batterier är en av de avgörande faktorerna för detta. Vi säkerställer vår världsomspännande leverans med effektiva leverantörer, bygger gradvis upp produktionskapacitet och vi driver utvecklingen av den framtida tekniken för solid-state celler. Vi förlitar oss på långsiktiga strategiska partnerskap. ”- Frank Blome, chef för affärsenheten för battericeller vid Volkswagen Group Components

Solid-state-battericellen anses vara en lovande strategi för nästa generations elektromobilitet. Med samma storlek som ett aktuellt batteripaket bör solid-state-batteriet möjliggöra elektriska områden som är på nivå med konventionella enheter. Samtidigt bör laddningstiden reduceras avsevärt.

Volkswagen Group har samarbetat med QuantumScape sedan 2012 och är den största bilägare med en investering på över 100 miljoner dollar hittills. Slutförandet av den nya investeringen på upp till ytterligare 200 miljoner dollar och den tillhörande ökningen av aktier är fortfarande föremål för olika villkor. Båda grundade ett joint venture under 2018 för att förbereda storskalig produktion av solida batterier för Volkswagen. Partnerna strävar efter att inrätta en pilotproduktion . Planerna ska utarbetas senare i år.

Utvidgningen av e-mobilitet är en viktig byggsten i vägen mot den totala koldioxidneutraliteten för hela företaget. Detta mål ska uppnås år 2050. Volkswagen-gruppen är således helt engagerad i Paris klimatmål.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... antumscape
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av PoloPrinsen »

VW satsar som synes på flera hästar i samma lopp. Och det är förståeligt, för de som missar detta lopp kanske missar det sista loppet på ett bra tag...dvs konkurs....
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av Zalman3 »

Mer om QuantumScape.

QuantumScape.

The battery price is dropping significantly. Since 2010, the cost of batteries has reduced by 85%, Gates notes. So, EVs will become cheaper moving forward and come at prices equivalent of ICE vehicles in a few years. In fact, there’s a €30,000-VW ID.3 coming to Germany next year. That’s approximately the price of a mid-level VW Golf Mk8; €29,687.23 is the price of the base VW Golf mild-hybrid in Germany.

Some companies are pushing for cheaper batteries, and QuantumScape, in which the Microsoft co-founder has invested, is one of them. In the video we have embedded above, Jagdeep Singh, Founder and CEO, QuantumScape, talks about the next-gen battery technology the company is working on – solid-state battery. Solid-state batteries require lower space to accommodate, have higher energy density (which means higher range), support faster charging and are safer as they don’t have a liquid electrolyte.

The €30,000-VW ID.3 with a 45 kWh Lithium-ion battery pack will go on sale internationally next year.

Volkswagen Group also has invested in QuantumScape. Just back in June this year, it announced an additional US$200 million investment in it over the previous investment of over US$100 million. The German conglomerate simplifies the main advantage of solid-state batteries – range – saying that a solid-state fuel battery can increase the range (WLTP) of the VW e-Golf from 231 km to approximately 750 km. That’s a whopping 225% increase, and certainly a big deal!

https://electricvehicleweb.in/bill-gate ... -vehicles/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av Zalman3 »

Vad tror ni om QuantumScape?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Vad tror ni om QuantumScape?

Definitivt spännande med solid state batterier, ska bli kul att se vem som först får fram ett fungerande? Jag har förstått det som att man kan få högt energiinnehåll och snabb laddning, men hur ser det ut med antal cykler?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW investerar i cellproduktion i Europa (med Northvolt)

Inlägg av PapaD »

Solid staten är ett brett epitet. Men gemensamt är jakt på stabilare celler, där livslängd ingår.
Men, dagens celler är bra nog för bilar. Behöver bara komma ner i pris. Litet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar