Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.

Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.

Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.

Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
20190517_083750.jpg
För att koppla på släpet finns de ett extra val i backkameran - koppla släpkärra vilket underlättar. Backa inte för nära bara, svårt att se exakt var draghandsken är,
och dragkroken sitter ganska nära stötfångarplasten.
20190517_083529.jpg
Med släpet påkopplat sker vissa saker automatisk, elbakluckan spärras för motoröppning, nivåreglering ställs in, test av lamporna på släpet, ESD aktiverar släpvagnsläge mm.

Finns också möjlighet att ställa in en maxhastighet med släp så rättar sig farthållaren efter den. Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
20190518_141133.jpg
Förbrukningen hamnade på 3,1 kWh per mil för de fyra mil jag körde. Det var + 17 grader ute.

90% lägre förbrukningskostnad per mil jämfört med min tidigare Volvo XC 90 gen 1 med T5 bensinmotor.

Cirka 1000 kg på släpet, armeringsmattor som var stora men inte mycket luftmotstånd. Hade även 15 stora hinkar grus för att få lite jämvikt på släpet, det var inte någon optimal last men e-tron gick väldigt stadigt med släpet.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron del 1

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med släpet på så går det väldigt smidigt att smyga igång bilen, testade i uppförsbacke på grusväg några gånger.

Hill holder-funktionen gör att bilen står helt stilla och sedan smyger igång utan minsta hjulspinn.
20190517_103912.jpg
Backkamera är ju smidigt när det är trångt, hade förstås varit bra om toppview kameran nådde lite längre.

Det går att backa väldigt långsamt, men ett lite för hårt tryck på gaspedalen så sticker den iväg fort, krävs ett ägg under foten.
20190518_140158.jpg
På plats med det spretiga lasset, det är inte så långt överhäng från bakaxeln till dragkulan så släpet är följsamt att backa med.

Dragkroken är lite låg i standardläget på luftfjädringen, i allroadläget blev det perfekt för skogsbilsvägar.
20190517_133254.jpg
Ska jag klaga på något så är det att öglan till nödviren sitter lite väl långt in under bilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron del 1

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
Även släpet måste vara godkänt för 100 km/h för att man ska få dra i 100 km/h, och bara på motorväg och motortrafikled.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av StefL »

Off Grid Byggaren skrev:
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.

Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.

Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
Det låter ganska precis som samma konstruktion jag har för dragkroken på min Octavia från 2011 - kan inte säga om det är exakt samma utifrån bilderna men beskrivningen indikerar att den även om den skulle vara "nykonstruerad" är byggd efter samma princip.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron del 1

Inlägg av Feddan »

bylund skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
[...]och bara på motorväg och motortrafikled.
Har vi andra vägar som man får köra 100 km/h på?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron del 1

Inlägg av bylund »

Feddan skrev:
bylund skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
[...]och bara på motorväg och motortrafikled.
Har vi andra vägar som man får köra 100 km/h på?
I Tyskland är det 100 km/h utanför tättbebyggt område för lätta fordon, om inte annat anges.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

StefL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.

Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.

Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
Det låter ganska precis som samma konstruktion jag har för dragkroken på min Octavia från 2011 - kan inte säga om det är exakt samma utifrån bilderna men beskrivningen indikerar att den även om den skulle vara "nykonstruerad" är byggd efter samma princip.
Har funnits längre än så. Så nej ingen direkt ny konstruktion.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det var vid leveransgenomgången jag ville få montera på och av dragkroken, min säljare fick då hämta en kollega som visste hur det skulle göras.

Han nämnde då att det var en för Audi helt ny konstruktion.

Med rätt handgrepp går det smidigt, den kan säkert sitta på andra bilar också. Är väl inte Audi själva som tillverkar kroken, det är ju inte så avancerad lösning.
Draget.JPG
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Arild »

Tack för den detaljerade och noggranna beskrivningen. Bra att veta hur motorn beter sig vid krypkörning. Med ägget under foten är det ju betydligt lättare att ge exakta instruktioner till motorn, jämför med ICE, manuell, som automat. :P
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Off Grid Byggaren skrev:
Det var vid leveransgenomgången jag ville få montera på och av dragkroken, min säljare fick då hämta en kollega som visste hur det skulle göras.

Han nämnde då att det var en för Audi helt ny konstruktion.

Med rätt handgrepp går det smidigt, den kan säkert sitta på andra bilar också. Är väl inte Audi själva som tillverkar kroken, det är ju inte så avancerad lösning.
Draget.JPG
Ja okunniga säljare finns det ju i varje bilhall tyvärr. Tipset är iallafall att du alltid monterar plastkåpan när du inte använder kroken och låt inte kroken sitta i hela tiden. Du kommer få stora problem om du låter det vara öppet alternativt inte tar lös kroken.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Wahll »

Tack för en utförlig beskrivning. Verkar ju som AUDI verkligen tänkt till och använt alla möjligheter bilen har.
Blir spännande att se hur Tesla eventuellt kan matcha detta i sin programvara.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron del 1

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Feddan skrev:
bylund skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
[...]och bara på motorväg och motortrafikled.
Har vi andra vägar som man får köra 100 km/h på?
I Tyskland är det 100 km/h utanför tättbebyggt område för lätta fordon, om inte annat anges.
Just det. Precis på samma sätt som det är 70km/h i Sverige när skyltning saknas. Man får alltså helt lagligt köra i 100 knyck på vägar som ibland ser ut som lite bättre skogsstigar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi rekommenderar att ta av kroken när den inte används även krocksäkerhetsskäl, det blir skonsammare om någon skulle köra in bakifrån.

Viktigt med att sätta dit plastskyddet förstås, så att allt är rent och välsmort. Höj gärna bilen till offroad läget så blir det mycket lättare att komma åt allt.

Kan passa på att ta med dragvikterna för de olika körkortsklasserna.

BE-körkort krävs för att utnyttja fulla dragvikten.
Vikter.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Apropå att inte montera bort den när den inte används... Det vi kom fram till då, typ, är att det antagligen inte är olagligt att köra med den monterad men uppenbarligen inte helt Ok iaf...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&p=122705
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Måste bara lägga in den här snyggingen också, visst är den underbar? :D
Tung dragkrok eller.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det var ta mig fan en tung dragkrok. Är den löstagbar? Hur får man upp den då? Med en kran?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Läst på lite mer nu, när släpet kopplas på ska fjädringen stå i läge komfort, för att fjädringsautomatiken ska träda in.

Jag hade det läget inställt när jag testade förra gången så tänkte inte på det.

Därefter kan valfritt körläge väljas.

Står också att detta med alla automatiska inställningar när släpet kopplas på (eller snarare när släpvagnskontakten ansluts)
gäller endast för bilar med fabriksmonterad dragkrok, annars får släpvagnsknappen i MMI användas.


När bilen har backats till dragkroken så dra åt parkeringsbromsen direkt. P-läget på växelväljaren är lika gungigt som på
fossilbilar, bilen rör sig 5-6 cm när bromspedalen släpps upp vilket är mycket olämpligt om allt var i rätt läge först.

Med parkeringsbromsen står bilen helt stilla, om du först har fått info om hur den verkligen fungerar, vilket jag inte hade fått.

Jag har haft en del bekymmer att få bilen att stå exakt stilla där jag vill ha den, det finns en otäck funktion där
e-tron automatisk lossar parkeringsbromsen, som i vissa situationer med släp kan ställa till det.

Som exempel skulle det kunna vara en brant båttrailer ramp eller som när jag körde upp för en slänt och ville stanna just där.

Om bilen står parkerad med parkeringsbromsen åtdragen, du sätter dig i, tar på bilbältet, foten på bromsen och lägger i drive.
Då när gaspedalen trycks ned lossas parkeringsbromsen automatisk. Bekvämt i de flesta situationer.

Men samma sak händer om du kör upp för en slänt, låser parkeringsbromsen och har foten kvar på gaspedalen.
Då tror bilen att du vill köra iväg, och lossar parkeringsbromsen direkt. Tog ett tag innan jag förstod vad som händer.

Tar du av dig bilbältet innan släpet ska rangeras så funkar parkeringsbromsen som normalt, så det är tricket.
Rull.jpg

Hittade två släpvagnsfunktioner till i instruktionsboken, dessa kan även användas med endast bilen förstås.

1. Gunga loss bil och släp om släpkärran sjunkit ned i leran:

Om växelväljaren flyttas, i mycket låg fart, mellan R och D utan
att trycka på bromspedalen skiftas drivläget omdelbart. Även användbart om släpet måste tricksas in med back-fram & back-fram
flera gånger i följd så är det väldigt smidigt med denna funktion. Men ytterst lite tryck på gaspedalen i denna manöver.


2. Dra upp tung båtrailer ur vattnet på brant ramp eller tungt släp som kräver extra dragkraft vid startmomentet:

Hill holder funktionen räcker normalt, men med riktigt tungt släp och väldigt brant kan bilen rulla något bakåt
innan drivningen kommit igång.

Det är elektrisk parkeringsbroms på e-tron, håll reglaget uppdraget och tryck på gasen. När du känner att drivmomentet finns,
släpp ned parkeringsbromsreglaget. Med allroadläget aktiverat drar den fint iväg då. Kräver bilbältet på först.


Ska inte förväxlas med rödljus race funktionen i e-tron, som nog inte bör användas alls vid släpvagnskörning, möjligen
om allt annat inte funkar för att komma loss. Ställ in sportläget på växelväljaren, tryck med vänster fot ned bromspedalen, tryck
gaspedalen i botten och släpp upp bromsen efter några sekunder. Risk finns då att allt åker av från släpet då e-tron verkligen rivstartar.
Backe.jpg

Truckföraren hade lastat 1-tons pallen exakt på släpets hjulaxel, inget kultryck alls med andra ord.
Vid backning i uppförsbacke reste sig då bakre luftfjädringen till maxläget, finns tydligen ingen spärr uppåt.
Normalt ska det ju helst vara minst 75 kg kultryck så det är väl inget större problem. Möjligen med en mycket lång husvagn typ villavagn.
Luft.jpg

1300 kg blev det på släpet denna tur, vilket också är maxvikten på denna släpkärra.

Förbrukning 2,8 kWh per mil +16,5 grader.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var ute på en 10-mila tur med 1300 kg på släpet idag.

Imponeras över hur fint farthållaren samarbetar med motorbromsen / regen i branta nedförsbackar. Det finns en lång brant nedförsbacke på vägsträckan, den slutar i en svacka upp över en vägtrumma. Brukar kunna bli lite oroligt med släp just där om det ska bromsas i den backen.

Med farthållaren inställd på 80 så gick regen in väldigt mjukt och fint i nedförsbacken och på plan mark lika mjukt och fint började elmotorn driva på.

Släpet gick lugnt och stadigt efter bilen hela tiden.

Kanske är lika i alla elbilar, men jämfört med fossilbil är det verkligen stadigare och risken för wobbling minskar.

Noterade också att släpvagnsvyn som sätter en markör på dragkroken även funkar om bilen backas i vinkel mot släpet, den visar radien på kurvan vartefter framhjulen vrids. Gör det smidigt att hamna rätt direkt.

Förbrukning 2,7 kWh per mil +22,5 grader och knappt 10 mils körning med släpet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Kul att det fungerar så bra. Svårt att säga om det är likadant för alla elbilar, de flesta får ju inte dra släp. Men det är ju egentligen helt logiskt att en elbil med sin starka motorbroms är perfekt lämpad för släpvagnskörning.

Själv har jag numera nästan gett upp hoppet att jag någonsin får en krok på min bil. Det är helt tyst från Audis sida. Inget leveransdatum, nada. Jag undrar ju hur de tänker kompensera mig för det faktumet att jag inte bara har beställt min bil med dragkrok, jag har ju faktiskt betalat för den också. Lite extra surt att jag ville ha bilen främst för dragkrokens skull. Bilen är jättefin. Den fungerar kanonbra och jag är mycket nöjd med den. Men utan krok är den på sikt tyvärr lika värdelös för mig som Teslan har varit. Det är riktigt dåligt skött av Audi.
Eftersom jag inte kan sitta ytterligare sommar utan dragkrok får jag låna grannens gamla S40 nu. Skorven drar en liter milen, ACn är trasig och motorn låter som en ångmaskin. Usch. Skräcken är total. Men det är kanske mitt öde. En gammal fossilhäck med dragkrok. Man vänjer sig nog. Fast det känns onekligen jäkligt onödigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Själv har jag numera nästan gett upp hoppet att jag någonsin får en krok på min bil. Det är helt tyst från Audis sida. Inget leveransdatum, nada. Jag undrar ju hur de tänker kompensera mig för det faktumet att jag inte bara har beställt min bil med dragkrok, jag har ju faktiskt betalat för den också.
Känns väldigt märkligt. Om det nu inte går att åtgärda det med din nuvarande bil måste de väl låta dig byta till en bil med krok eller återköp till nybilspriset. Allt annat borde vara kontraktsbrott.

Men rent allmänt verkar det här med att vänta vara något man får räkna med som elbilsägare. Tog 2 månader innan jag fick den utlovade AP'n till 3:an. Nästan två månader innan jag fick tillbaka handpenning + reservationsavgift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Känns väldigt märkligt. Om det nu inte går att åtgärda det med din nuvarande bil måste de väl låta dig byta till en bil med krok eller återköp till nybilspriset. Allt annat borde vara kontraktsbrott.
De säger inte att det inte går att eftermontera krok, de säger bara att de inte vet när detta är möjligt. "Troligen under sommaren" är det enda jag har fått veta. Luddigare går ju nästan inte. Känns lite som Tesla, same shit but different. Återköp är nog inte aktuellt så länge de hävdar att kroken går att eftermontera. Frågan är vilken väntetid som kan anses vara rimlig. Det har ju redan gått några månader. Dessutom vill jag inte byta bort bilen. Jag vill bara ha dragkrok.
Min åf har många gånger erbjudit mig en lånebil med krok, jag kan även låna deras demo e-tron som levererades med krok redan i januari (!). Men det är så jäkla omständligt. Det kräver en massa planering, allt blir så himla komplicerat när man måste låna andras bilar hit och dit. Att köra till tippen eller till bygghandeln en lördag eller söndag - som jag brukar göra i vanliga fall - funkar ju inte då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var och hämtade en pall med murblock till garagebygget. Lade ut några reglar och backade upp släpet på plattan, tycker faktiskt e-tron motsvarar en bil med extra lågväxel när det ska backas långsamt och trixa lite.

Det går väldigt fint att smyga i krypfart, samtidigt finns väldigt mycket kraft när det behövs. Det var bara att backa långsamt mot plankorna, ge lite gas och så klättrar släpet upp hur mjuk och fint som helst.

Skönt att slippa dieselröken med nedvevad ruta och när jag behöver gå ut och kolla att släpet hamnat rätt. Kom att tänka på hästtransport borde vara perfekt, då slipper hästarna hamna i avgaserna från dragbilen

Smidigt att det går att höja luftfjädring så pass mycket också, på bilden är det offroad läget som är högsta möjliga. Det var motvind från byggvaruhuset, hamnade precis på 3,0 kWh/mil denna vända.
Murblock.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hämtade takstolarna till garagebygget idag.

Var lite orolig för att det skulle bli svajigt med så långt överhäng, men det gick riktigt stadigt och fint.
Tak-1.jpg
Då det är rätt så slingrig och smal väg var det lite knepigt genom kurvorna, fick backa och ta om 7-8 gånger på de tväraste ställena.

Smidigt med att bara kunna föra växelväljaren mellan fram och bak, men märkte när det var lite lutning så är det frihjul på bilen tills jag trycker på gasen.

Finns då risk att det rullar iväg lite längre än man tänkt sig, kan vara säkrare med traditionell körning och hålla på bromsen mellan byten av körriktning.

Kan vara bra med en liten paus så det blir rätt med rattrörelserna.
Tak-2.jpg
Körde upp på ett par plankor för att hamna i rätt läge vid bygget, av gammal vana öppnade jag förardörren för att kolla att hjulen kom rätt.

Men då slår den automatiska handbromsen till, så antingen använda kameran, fast den ser ju inget under bilen.

Så det bästa är att kliva ur och kolla noga.
Tak-4.jpg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Tack för all info om släpvagnskörning med e-tron. Jag har inte använt kroken än, men snart måste jag åka till tippen.

Fortsätt gärna uppdatera, jag läser alla dina inlägg.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var och hämtade en lass bergkross till dräneringen.
Lastning.jpg
Provade några olika körlägen och tycker dynamic funkar bäst med lastat släp. Bilen får mer kraft och fjädringen styvas upp, går mycket stabilt.

Eco-läget funkar inte med tyngre last, verkar dra mer ström istället.

Ligger runt 3 kWh per mil med denna kärra, 1300 kg last lite drygt.

Jag kom ihåg att ta av mig bältet innan backning med kärran så att handbromsen funkar som vanligt.

Men glömde bort att man inte får öppna dörren med bilen igång och körläge aktiverat, då slår handbromsen till som säkerhetsfunktion.

Verkar gå att lura, provade med halvmeter öppen dörr, lossade handbromsen och backade. Höll jag dörren helt stilla verkade sensorn inte reagera, rörde jag dörren slog handbromsen till igen.

Ibland är det bra att kunna luta sig ut och titta om det är trixigt att backa. E-tron är en rätt bred bil, min släpkärra är lite smalare än bilen.

Backkameran har några extra funktioner, med släp påkopplat ställs bilden om, den zoomar ut och tar bort bilens egna stödlinjer så nu får det bli att träna upp sig på att använda den mer.

Hittade också en ny grej, om jag aktiverar släpvagnsvy när släpet ska kopplas på, vilket jag oftast gör då markören till dragkroken är riktigt lyckad. Den funktionen avaktiveras när släpet är påkopplat, om jag återigen väljer släpvagnsvy så aktiveras istället backkameran utzommad över släpet när jag kör framåt. Då går det att ha koll på sin last, eller om släpet finns kvar efter bilen då min lilla kärra inte syns i backspeglarna när jag kör rakt fram.

Nu finns bakre stänkskydd att köpa hos Audi, min e-tron levererades endast med de främre stänkskydden, så nu har jag monterad de bakre då blir mycket grusvägskörning.
Stankskydd.jpg
Skriv svar