Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av NEO »

Du har nog varit för snäll, de ska absolut få ordna upp. Men det ska vara inom rimlig tid så att du inte blir lidande. Man känner ju ditt lidande till Svalbard. Ge de en chans till och nämn att de får två veckor på sig att ordna upp annars blir nästa steg att blanda in jurist och häva köpet. Maila gärna på förhand innan du dyker upp och ha med en kopia på mailet du skickat som du kan överlämna personligen. Allt skriftligt inget muntligt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

En väninna till mig hade problem med växellådaan på sin KiaCeed. Atteviks kunde inte få en ny växellåda på flera månader. Istället för att vänta och ha missnöjd kund hämtade de växellåda från en ny Ceed som kom från fabriken
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Jo sånt här har jag också hört om. Jag skulle provköra en Santa Fe, när jag tittade på sådana. När jag kon till hallen sa säljaren att det blir svårt nu för en annan kund hade fått något styrkort då de hade problem med sin bil. Samma hände oss, precis innan vi skulle sälja Santa Fe:n och någon spridarstyrning trasslade, de gick helt enkelt ut i bilhallen och plockade en. De ursäktade att den var begagnad, men jädrans vilken service egentligen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Har inte eTron sån släpfunktion som många andra VAG-bilar har där man ”styr” med spegelinställningsspaken?
Inte vad jag har hittat ivarjefall. Står inget i instruktionsboken om det heller.

Audi behöver väl ha några framtida nyheter när de kan leverera dragkrokarna också.

Tänkte om man kunde knappa in släpets längd och avståndet till hjulaxeln så skulle ju bilen kunna räkna ut svängradie i backkameran, det kunde ju vara något.

Om bilden gick att spegelvända kanske det är lättare att backa med backkameran och släp, jag ska träna lite med den då jag alltid backat släp med backspeglar tidigare.

Sidospeglarna ger en bättre siktlinje om släpet ska backas in i ett garage till exempel. Nu är jag klar med gjutningen och murningen för garagebygget.
Betong.jpg
:lol: :lol: :lol:

Trailer Assist fanns till Skodan men kostade 2900kr extra.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

HelectriC skrev:
Har inte eTron sån släpfunktion som många andra VAG-bilar har där man ”styr” med spegelinställningsspaken?
Tyvärr inte! Vi hade det på vår Q7:a. Det satt en liten ring på kulan som även hade elektronik i sig. Är tveksam att det ens går att ha på en avtagbar krok likt den i e-tron.



Källa:
https://www.audi-mediacenter.com/de/fot ... tent-42323
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Låter ju fullständigt rimligt. Antingen tar de kroken från en av dessa bilar eller så ger de dig den bilen istället, om de är likvärdiga i övrigt.
Det är de inte. Min är mycket bättre utrustad. Jag tänker inte byta ner mig bara för att få en krok. Då får de skruva loss den och sätta på min bil istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
LarsL skrev:
Låter ju fullständigt rimligt. Antingen tar de kroken från en av dessa bilar eller så ger de dig den bilen istället, om de är likvärdiga i övrigt.
Det är de inte. Min är mycket bättre utrustad. Jag tänker inte byta ner mig bara för att få en krok. Då får de skruva loss den och sätta på min bil istället.
Låna deras etron med krok en-två månader också får de ha din som utställningsbil under tiden samt rekonda den. Då har du kunnat göra en del på byggnaderna och sparat några mil på km räknaren och fått bilen ren. Audi måste väl kunna göra några dragkrokar till oktober?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Låter ju fullständigt rimligt. Antingen tar de kroken från en av dessa bilar eller så ger de dig den bilen istället, om de är likvärdiga i övrigt.
Det är de inte. Min är mycket bättre utrustad. Jag tänker inte byta ner mig bara för att få en krok. Då får de skruva loss den och sätta på min bil istället.
Nä, det bytet vill man inte göra. Då återstår bara för dem att montera av kroken från en av demobilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
... Audi måste väl kunna göra några dragkrokar till oktober?
Skulle man kunna tro. Men jag har väntat sedan i början av april, eller egentligen ännu längre. För krokarna har varit beställda redan innan jag fick min bil. Och då sades det att kroken skulle komma "snart". Nu är man ju f d teslaägare och vet av erfarenhet att snart är ett extremt töjbart begrepp. Jag hyser inga större förhoppningar längre att det nu plötsligt skulle gå fort, dvs inom två månader. Tvärtom så säger Audi nu att de inte vet när krokarna kommer. "Snart" har alltså flyttats till "senare".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är det dags för lite markjobb, så jag körde ut en minigrävare till stugan.

Drygt 1500 kg blev det på dragkroken denna gång.
GRAV_1.jpg
Det gick stadigt och fint, chassiet på e-tron skulle säkert klara av upp mot 3000 kg, men det är nog elektriska drivlinan som sätter gränsen vid 1800 kg.

I hastigheter mellan 70-80 låg förbrukningen strax under 4 kWh per mil, och mellan 80-90 strax över. Totalt blev det 3,84 kWh per mil efter 7 mil, jag körde på rätt bra då det gick så stadigt.

Om lägsta regen används i alla nedförsbackar gick inte påskjutsbromsen till på detta släp, det kan spara en del energi, istället för att låta släpet bromsa bort den.

Fick tanka upp grävmaskinen längs vägen, hade redan glömt hur otrevligt det är med slabbig diesel, tur jag hade handskar med mig då jag lyckades spilla några droppar.

Avgasröken när minigrävaren startade upp var också väldig obehagligt att sitta i.
TANKA.jpg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu är det dags för lite markjobb, så jag körde ut en minigrävare till stugan.

Drygt 1500 kg blev det på dragkroken denna gång.
GRAV_1.jpg
Det gick stadigt och fint, chassiet på e-tron skulle säkert klara av upp mot 3000 kg, men det är nog elektriska drivlinan som sätter gränsen vid 1800 kg.

I hastigheter mellan 70-80 låg förbrukningen strax under 4 kWh per mil, och mellan 80-90 strax över. Totalt blev det 3,84 kWh per mil efter 7 mil, jag körde på rätt bra då det gick så stadigt.

Om lägsta regen används i alla nedförsbackar gick inte påskjutsbromsen till på detta släp, det kan spara en del energi, istället för att låta släpet bromsa bort den.

Fick tanka upp grävmaskinen längs vägen, hade redan glömt hur otrevligt det är med slabbig diesel, tur jag hade handskar med mig då jag lyckades spilla några droppar.

Avgasröken när minigrävaren startade upp var också väldig obehagligt att sitta i.
TANKA.jpg
Tack för alla bra inlägg. Har du alltid kroken på? Om inte, hur upplever du att det är att montera/demontera den?

Har inte testat min krok än, känns lite dumt mot mati som inte fått sin än. Förlåt!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nämen så ska du inte tänka. Det är ju knappast ditt fel att jag har dragit en nitlott. Sätt du på ditt drag och så är det bra med det.
De enda som ska må dåligt är idioterna på Audi. Fast de skiter i det. Jag får i värsta fall dra konsekvenserna och skaffa en annan bil med drag. Synd bara att den inte kommer vara eldriven. Antalet alternativ går ju mot noll tyvärr.
Jag kanske får kontakta nån tidning. Det brukar lösa sådana problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tack för alla bra inlägg. Har du alltid kroken på? Om inte, hur upplever du att det är att montera/demontera den?

Har inte testat min krok än, känns lite dumt mot mati som inte fått sin än. Förlåt![/quote]

Jag har kroken på nästan jämt. Konstigt att de inte kan ha den elektriskt infällbara kroken på så dyr bil, men jag ska väl inte klaga då kroken sitter där ivarjefall.

Det är lätt att montera den, spärrhandtaget kan behöva röras några millimeter upp eller ned för att nyckellåset ska funka.

Jag brukar sätta bilen i offroad läget så är det lättare att komma åt, den ska ju bara rakt upp eller ned. Glöm inte att sätta dit täckkåpan när kroken är av, jag lade frugans sminkspegel under bilen så gick det bra att se var öppningen var. Det uppskattades dock inte av henne.....
Krok.jpg
Upptäckte en ny funktion när jag skulle köra tillbaka minigrävaren, hade glömt att sätta i släpvagnskontakten, då jag fick koppla loss kärran och dra runt den med grävaren. Jag brukar kolla i sidospegeln att positionsljuset lyser vid start, såg att det var släckt men körde en kort bit ändå.

Efter 40-50 meter kom ett varningsmeddelande i e-tron att belysningen på släpet inte fungerade! Tydligen har e-tron någon sensor som känner av att något är kopplat på dragkroken. Det var ju finurligt, trodde det var släpvagnskontakten som signalerade släpkärra påkopplad.
Traila.jpg
Hade lite tyngre last på tillbakavägen, provade med eco körning runt 75 km/h och körde regen i alla nedförsbackar. Lät ekipaget sjunka lite i fart uppför backarna och körde inte med farthållaren. Blev lite lägre förbrukning, ska det köras med husvagn får nog farten sänkas lite.
Forbrukning.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Problemet med släp och elbil är väl inte så mkt vikt utan luftmotstånd.
Betydligt bättre med ett tungt släp som har lågt luftmotstånd än tvärtom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu börjar det hända lite saker. Min åf säger att de nu har fått möjlighet att beställa dragkrokar, vilket de har gjort omgående. Fortfarande dock inget leveransdatum eller bekräftelse. Jag har bokat en preliminär verkstadstid i mitten av september ifall kroken har kommit fram tills dess. Kanske är det bara ett sätt för Audi att hålla gnällande kunder på avstånd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Då håller vi tummarna lite grand iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Problemet med släp och elbil är väl inte så mkt vikt utan luftmotstånd.
Betydligt bättre med ett tungt släp som har lågt luftmotstånd än tvärtom.
Jag tycker det verkar som att vikten spelar rätt så stor roll i kombination med körstilen. Det är ju inte så höga farter med släp heller, men lasten är ju sällan så aerodynamisk, vet inte hur det är med en stor husvagn.

Hämtade ett lass med virke, då stora mörka åskmoln tornade upp sig så höjde jag tempot lite. Några mopedbilar och traktorer fick jag också köra om längs vägen, hamnade då på 3,8 kWh/ mil med tung högerfot.
Virke.jpg
På hemväg var det ett lass med ved, ungefär samma vikt men lugnare körning. Då sjönk förbrukningen till 2,4 kWh/ mil.
Ved.jpg
Det är lätt att bli fartblind i e-tron, farthållaren kan vara ett bra hjälpmedel. Men vid risk för wobbling på släpet bör nog autopiloten stängas av, eller filhållningsassistenten som Audi kallar den för.

Jag tycker den kan gå in lite tvärt på krokiga vägar, med ett släp som inte är så bra lastat kan det skapa en krängning på släpkärran. Visserligen reder ESP ut det hela snabbt, men jag tycker det är bättre med lugna rattrörelser och inte hamna där alls.

Släpet ska ju helst lastas med bra kultryck, men ibland lyckas det inte riktigt och i högre fart kan det börja wobbla.

E-tron har ju även en funktion där den lär sig vägsträckan och bromsar lagom inför varje rondell och korsning med regen. Verkar som E-tron även anpassar detta med släp, bilen börjar bromsa lite tidigare och har perfekt fart vid rondellen kunde jag notera idag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Nu börjar det hända lite saker. Min åf säger att de nu har fått möjlighet att beställa dragkrokar, vilket de har gjort omgående. Fortfarande dock inget leveransdatum eller bekräftelse. Jag har bokat en preliminär verkstadstid i mitten av september ifall kroken har kommit fram tills dess. Kanske är det bara ett sätt för Audi att hålla gnällande kunder på avstånd.
Åh! Då hoppas vi på det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Uppdatering angående min krok. Jag har sedan tidigare bokat en preliminär tid i verkstan för montering av kroken. Det är nästa vecka tisdag. Men som det ser ut nu blir det inte av, inte denna gången heller. Kroken har fortfarande inte levererats och det finns inget leveransdatum heller. Några monteringsdetaljer har de fått för ett tag sedan, men själva kroken går inte att få tag på. Ingen verkar längre tro att den kommer i närtid. Det hela är helt jälva otroligt. En sketen dragkrok. Vad håller de på med? Driver de med mig?
Jag har nu alltså bett om att få en annan bil, åtminstone tills min krok har kommit. Jag måste ha en bil med drag. Det blir visserligen ingen elbil, men vad ska man göra liksom...? Jag får alltså vänja mig vid tanken att få köra dieselbil igen. Nåväl, det gick ju förr. Men den saken är klar, Audi kan inte få nåt annat än allra lägsta bottenbetyg för det här. De kan nog inte räkna med att jag kommer vara märkestrogen. Inte denna gången heller. Tråkigt.
Man kanske ska satsa på en häst istället. Det är ju populärt med hästar...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Uppdatering angående min krok. Jag har sedan tidigare bokat en preliminär tid i verkstan för montering av kroken. Det är nästa vecka tisdag. Men som det ser ut nu blir det inte av, inte denna gången heller. Kroken har fortfarande inte levererats och det finns inget leveransdatum heller. Några monteringsdetaljer har de fått för ett tag sedan, men själva kroken går inte att få tag på. Ingen verkar längre tro att den kommer i närtid. Det hela är helt jälva otroligt. En sketen dragkrok. Vad håller de på med? Driver de med mig?
Jag har nu alltså bett om att få en annan bil, åtminstone tills min krok har kommit. Jag måste ha en bil med drag. Det blir visserligen ingen elbil, men vad ska man göra liksom...? Jag får alltså vänja mig vid tanken att få köra dieselbil igen. Nåväl, det gick ju förr. Men den saken är klar, Audi kan inte få nåt annat än allra lägsta bottenbetyg för det här. De kan nog inte räkna med att jag kommer vara märkestrogen. Inte denna gången heller. Tråkigt.
Man kanske ska satsa på en häst istället. Det är ju populärt med hästar...
Verkligen helt otroligt! Man undrar ju om det inte sitter nån bitter petrolhead på Audi och medvetet sabbar detta...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fast jag tar det nästan personligt numera. Man ser nu allt oftare e-tron bilar ute på vägarna. Och jag kollar varje gång. Drar de inte släp just då så har de åtminstone en dragkrok på bilen. Jag har kört omkring utan krok i ett halvår nu. I en svindyr bil som jag köpte för dragkrokens skull. Det är som att gå till en fin restaurant, man är jättehungrig, man betalar en massa pengar, och så får man aldrig någon mat, men alla andra runtomkring sitter och smaskar i sig. Och så går man till sist till MacDonalds och äter där. Det är precis så det känns.
Vi har faktiskt hela sommaren pratat om att skaffa en liten husvagn för två personer, men av uppenbara skäl har vi inte gjort det. Det är ju meningslöst utan bil som kan dra den.
Men nu har vi fått tag i ett demo-ex till ett riktigt bra pris. Så vi köpte den. Och det är därför jag numera skiter i vilken bil jag får. Bara den kan dra den där förbaskade vagnen. Bortsett från alla byggprojekt som inte har blivit av under sommaren.
Och ska man då tanka diesel så får det väl vara så. Jag orkar inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

Finns det ingen universal dragkrok som kan skruvas dit så länge?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
Finns det ingen universal dragkrok som kan skruvas dit så länge?
Det finns eftermarknadskrokar. Men de är inte kompatibla med originalkroken. Och för det första vill verkstan inte sätta dit en icke-original krok, och för det andra har jag faktiskt betalat för originalkroken när jag köpte bilen. Jag strunar väl i och för sig i det, bara jag får en krok. Men verkstan vill som sagt inte montera nåt annat än Audi-original. Om jag nu på eget initiativ tar hem en eftermarknadskrok så måste jag alltså gå till en fri verkstad om jag vill ha den ditskruvad. Och så måste jag slåss med Audi om att få tillbaka mina 8000kr som jag har betalat för deras originalkrok som bilen inte levererades med, men som de ändå tog betalt för. Då kommer de ju såklart hävda att jag hade fått min originalkrok om jag bara hade väntat lite till. Den ska ju komma "snart", säger de. Jag orkar inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Alfred »

Vad händer om du hotar med att häva köpet eller anmäla dem? Om det kommer andra bilar med krok från fabrik borde ju ÅF som sista utväg kunna ta delar från en annan bil för att montera på din?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Alfred skrev:
Vad händer om du hotar med att häva köpet eller anmäla dem? Om det kommer andra bilar med krok från fabrik borde ju ÅF som sista utväg kunna ta delar från en annan bil för att montera på din?
Ja, det kan man tycka. Men de har sålt demobilarna som jag har förstått det, den möjligheten finns alltså inte kvar. Enda alternativet är då verkligen att häva köpet, och det kommer jag nog behöva göra i så fall. Jag kan ju inte köra omkring i en lånebil på obestämd tid och samtidigt betala leasing och förmånsskatt för min bil. Och om jag har båda bilarna hemma så måste jag väl betala förmån för båda om jag har förstått det hela rätt? Det blir ju smått konstigt och det tänker jag inte göra heller. Då är det bättre att byta ner sig till en betydligt billigare bil, en som har dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar