Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Känns väldigt märkligt. Om det nu inte går att åtgärda det med din nuvarande bil måste de väl låta dig byta till en bil med krok eller återköp till nybilspriset. Allt annat borde vara kontraktsbrott.
De säger inte att det inte går att eftermontera krok, de säger bara att de inte vet när detta är möjligt. "Troligen under sommaren" är det enda jag har fått veta. Luddigare går ju nästan inte. Känns lite som Tesla, same shit but different. Återköp är nog inte aktuellt så länge de hävdar att kroken går att eftermontera. Frågan är vilken väntetid som kan anses vara rimlig. Det har ju redan gått några månader. Dessutom vill jag inte byta bort bilen. Jag vill bara ha dragkrok.
Min åf har många gånger erbjudit mig en lånebil med krok, jag kan även låna deras demo e-tron som levererades med krok redan i januari (!). Men det är så jäkla omständligt. Det kräver en massa planering, allt blir så himla komplicerat när man måste låna andras bilar hit och dit. Att köra till tippen eller till bygghandeln en lördag eller söndag - som jag brukar göra i vanliga fall - funkar ju inte då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var och hämtade en pall med murblock till garagebygget. Lade ut några reglar och backade upp släpet på plattan, tycker faktiskt e-tron motsvarar en bil med extra lågväxel när det ska backas långsamt och trixa lite.

Det går väldigt fint att smyga i krypfart, samtidigt finns väldigt mycket kraft när det behövs. Det var bara att backa långsamt mot plankorna, ge lite gas och så klättrar släpet upp hur mjuk och fint som helst.

Skönt att slippa dieselröken med nedvevad ruta och när jag behöver gå ut och kolla att släpet hamnat rätt. Kom att tänka på hästtransport borde vara perfekt, då slipper hästarna hamna i avgaserna från dragbilen

Smidigt att det går att höja luftfjädring så pass mycket också, på bilden är det offroad läget som är högsta möjliga. Det var motvind från byggvaruhuset, hamnade precis på 3,0 kWh/mil denna vända.
Murblock.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hämtade takstolarna till garagebygget idag.

Var lite orolig för att det skulle bli svajigt med så långt överhäng, men det gick riktigt stadigt och fint.
Tak-1.jpg
Då det är rätt så slingrig och smal väg var det lite knepigt genom kurvorna, fick backa och ta om 7-8 gånger på de tväraste ställena.

Smidigt med att bara kunna föra växelväljaren mellan fram och bak, men märkte när det var lite lutning så är det frihjul på bilen tills jag trycker på gasen.

Finns då risk att det rullar iväg lite längre än man tänkt sig, kan vara säkrare med traditionell körning och hålla på bromsen mellan byten av körriktning.

Kan vara bra med en liten paus så det blir rätt med rattrörelserna.
Tak-2.jpg
Körde upp på ett par plankor för att hamna i rätt läge vid bygget, av gammal vana öppnade jag förardörren för att kolla att hjulen kom rätt.

Men då slår den automatiska handbromsen till, så antingen använda kameran, fast den ser ju inget under bilen.

Så det bästa är att kliva ur och kolla noga.
Tak-4.jpg
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Tack för all info om släpvagnskörning med e-tron. Jag har inte använt kroken än, men snart måste jag åka till tippen.

Fortsätt gärna uppdatera, jag läser alla dina inlägg.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var och hämtade en lass bergkross till dräneringen.
Lastning.jpg
Provade några olika körlägen och tycker dynamic funkar bäst med lastat släp. Bilen får mer kraft och fjädringen styvas upp, går mycket stabilt.

Eco-läget funkar inte med tyngre last, verkar dra mer ström istället.

Ligger runt 3 kWh per mil med denna kärra, 1300 kg last lite drygt.

Jag kom ihåg att ta av mig bältet innan backning med kärran så att handbromsen funkar som vanligt.

Men glömde bort att man inte får öppna dörren med bilen igång och körläge aktiverat, då slår handbromsen till som säkerhetsfunktion.

Verkar gå att lura, provade med halvmeter öppen dörr, lossade handbromsen och backade. Höll jag dörren helt stilla verkade sensorn inte reagera, rörde jag dörren slog handbromsen till igen.

Ibland är det bra att kunna luta sig ut och titta om det är trixigt att backa. E-tron är en rätt bred bil, min släpkärra är lite smalare än bilen.

Backkameran har några extra funktioner, med släp påkopplat ställs bilden om, den zoomar ut och tar bort bilens egna stödlinjer så nu får det bli att träna upp sig på att använda den mer.

Hittade också en ny grej, om jag aktiverar släpvagnsvy när släpet ska kopplas på, vilket jag oftast gör då markören till dragkroken är riktigt lyckad. Den funktionen avaktiveras när släpet är påkopplat, om jag återigen väljer släpvagnsvy så aktiveras istället backkameran utzommad över släpet när jag kör framåt. Då går det att ha koll på sin last, eller om släpet finns kvar efter bilen då min lilla kärra inte syns i backspeglarna när jag kör rakt fram.

Nu finns bakre stänkskydd att köpa hos Audi, min e-tron levererades endast med de främre stänkskydden, så nu har jag monterad de bakre då blir mycket grusvägskörning.
Stankskydd.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av NEO »

mati skrev:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Inte fått din krok ännu? Vet inte vad man ska välja mellan, vänta på servicetimme eller vänta på en krok ...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

MDurante skrev:
mati skrev:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Inte fått din krok ännu? Vet inte vad man ska välja mellan, vänta på servicetimme eller vänta på en krok ...
Jag pendlar mellan desperation, uppgivenhet, ilska, och en allt svagare förhoppning att allting ändå kommer lösa sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Har inte eTron sån släpfunktion som många andra VAG-bilar har där man ”styr” med spegelinställningsspaken?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Laban skrev:
Känns väldigt märkligt. Om det nu inte går att åtgärda det med din nuvarande bil måste de väl låta dig byta till en bil med krok eller återköp till nybilspriset. Allt annat borde vara kontraktsbrott.
De säger inte att det inte går att eftermontera krok, de säger bara att de inte vet när detta är möjligt. "Troligen under sommaren" är det enda jag har fått veta. Luddigare går ju nästan inte. Känns lite som Tesla, same shit but different. Återköp är nog inte aktuellt så länge de hävdar att kroken går att eftermontera. Frågan är vilken väntetid som kan anses vara rimlig. Det har ju redan gått några månader. Dessutom vill jag inte byta bort bilen. Jag vill bara ha dragkrok.
Min åf har många gånger erbjudit mig en lånebil med krok, jag kan även låna deras demo e-tron som levererades med krok redan i januari (!). Men det är så jäkla omständligt. Det kräver en massa planering, allt blir så himla komplicerat när man måste låna andras bilar hit och dit. Att köra till tippen eller till bygghandeln en lördag eller söndag - som jag brukar göra i vanliga fall - funkar ju inte då.
:P , du får bygga nästa sommar mati. Även Audi kan klanta sig vid nybil tydligen, inte så konstigt iof med hundra olika val. Säkrare köpa nyare begagnad, då vet man exakt vad man får, men såklart svårt när modellen är helt ny... En E tron verkar suverän, men är för dyr tycker jag. Lägg hälften på bilen och du får ett super garage för 500 000 kr, samtidigt som du är på lyx semester. Iof privat pengar, annan sak med förmånsbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag behöver inget garage. Jag bor på ett gammalt torp som byggdes i början av 1900-talet. Det är fem byggnader totalt, inklusive en stor ladugård. Sen har vi ytterligare ett hus som är ännu äldre (och större). Alla dessa byggnader behöver konstant kärlek. Det handlar inte om ett enskilt byggprojekt. Det är ett konstant behov av underhåll och renovering. Jag har med vissa problem klarat mig tre år utan dragkrok, när jag körde Tesla. Jag visste att detta inte skulle funka hur länge som helst. Det var därför jag var noga med att välja en bil med dragkrok igen när jag ändå skulle byta bort Teslan. Tyvärr var det ett rejält felköp om det visar sig att jag inte kan få en krok på denna bil heller. Jag kan inte vara utan krok i ytterligare tre år, dvs hela leasingperioden ut. Det funkar inte. Jag får i det fallet bita i det sura äpplet och sälja den tidigare. Men då har jag inte längre råd med en ny elbil. Då får det bli en begagnad laddhybrid eller än värre.
Alternativet är att köpa en gammal skrotbil med krok och att ha den vid sidan av Audin. Men ska allt detta verkligen vara nödvändigt? Det finns ju bevisligen krok för e-tron. Se bilderna ovan. Det är bara att jag har dragit nitlotten igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Jag behöver inget garage. Jag bor på ett gammalt torp som byggdes i början av 1900-talet. Det är fem byggnader totalt, inklusive en stor ladugård. Sen har vi ytterligare ett hus som är ännu äldre (och större). Alla dessa byggnader behöver konstant kärlek. Det handlar inte om ett enskilt byggprojekt. Det är ett konstant behov av underhåll och renovering. Jag har med vissa problem klarat mig tre år utan dragkrok, när jag körde Tesla. Jag visste att detta inte skulle funka hur länge som helst. Det var därför jag var noga med att välja en bil med dragkrok igen när jag ändå skulle byta bort Teslan. Tyvärr var det ett rejält felköp om det visar sig att jag inte kan få en krok på denna bil heller. Jag kan inte vara utan krok i ytterligare tre år, dvs hela leasingperioden ut. Det funkar inte. Jag får i det fallet bita i det sura äpplet och sälja den tidigare. Men då har jag inte längre råd med en ny elbil. Då får det bli en begagnad laddhybrid eller än värre.
Alternativet är att köpa en gammal skrotbil med krok och att ha den vid sidan av Audin. Men ska allt detta verkligen vara nödvändigt? Det finns ju bevisligen krok för e-tron. Se bilderna ovan. Det är bara att jag har dragit nitlotten igen.
Jag rekommenderar att du ligger på Audi att skruva dit en krok snarast så att du kan underhålla dina byggnader. Den verkar grym som dragbil. Har du papper på det så får de fixa det på ett eller annat sätt, annars förfaller dina hus. Har du köpt den privat kan du börja prata om ARN också, få se om de får lite fart och prioriterar ditt ärende. Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Jobbigt att det finns så många funktioner kopplade till kroken att man helt enkelt inte vill hänga på en eftermarknadsgrej.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
...Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.
Jag har inte köpt den privat. Annars hade jag gått till ARN för länge sedan.
Jag kan låna en bil gratis hos min Audi-handlare. Men det är opraktiskt och omständligt eftersom jag knappast kan ha bilen på obegränsad tid utan snarare över dagen, och sen får jag lämna tillbaka den tills jag behöver den igen. Det är inte så jag vill ha det. Och jag är ärligt talat inte beredd att göra sådana eftergifter. Då säger de bara att det uppenbarligen fungerar för mig att låna en dragbil vid behov, ergo är det inte så bråttom att sätta en krok på min egen bil.
Dessutom har jag ju belatat för kroken. Jag tycker inte att jag ens behöver förklara för Audi varför jag behöver en bil med drag och inte nöjer med med en lånebil då och då. Jag har beställt den, jag har betalat den för över fyra månader sedan, jag har följaktligen all rätt att kräva att få den monterad omgående.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jobbigt att det finns så många funktioner kopplade till kroken att man helt enkelt inte vill hänga på en eftermarknadsgrej.
Men är det så? På vilket sätt? Bilen ska ju vara förberedd för krok, allt kablage och så ska redan finnas. Det finns till och med en inställning i menyn för släpvagnskörning. Det kan mycket väl vara så att bilen faktiskt tror att det redan sitter en krok där bak. Jag kanske är ute och cyklar, men i min värld kan det inte handla om så mycket mer än att bara skruva dit den. Vad mer kan krävas som kan ställa till det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Jag vet inte men risken finns ju att det är så att något måste aktiveras i mjukvaran. För du menar väl inte att du kan aktivera de här funktionerna nu på din bil?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Swede1 skrev:
...Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.
Jag har inte köpt den privat. Annars hade jag gått till ARN för länge sedan.
Jag kan låna en bil gratis hos min Audi-handlare. Men det är opraktiskt och omständligt eftersom jag knappast kan ha bilen på obegränsad tid utan snarare över dagen, och sen får jag lämna tillbaka den tills jag behöver den igen. Det är inte så jag vill ha det. Och jag är ärligt talat inte beredd att göra sådana eftergifter. Då säger de bara att det uppenbarligen fungerar för mig att låna en dragbil vid behov, ergo är det inte så bråttom att sätta en krok på min egen bil.
Dessutom har jag ju belatat för kroken. Jag tycker inte att jag ens behöver förklara för Audi varför jag behöver en bil med drag och inte nöjer med med en lånebil då och då. Jag har beställt den, jag har betalat den för över fyra månader sedan, jag har följaktligen all rätt att kräva att få den monterad omgående.
Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Det måste ju gå att häva köp/leasing i ett sådant fall, eller bara fixa fram en ny bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.
Det är varken service eller servicetid det är brist på. Felet ligger enbart hos Audi centralt. De har av någon anledning levererat några bilar utan krok, och min är tyvärr en av dem. Sedan i april hävdar de att krokarna är beställda från fabrik men att det inte finns något leveransdatum. De vet mao inte när krokarna finns tillgängliga. Både jag och min säljare har varit på dem och tjatat, men vi har båda fått ungefär samma svar. Nämligen att de inte vet när krokarna kan levereras. Han brukar visa mig mejlen han får från Audi, jag vet alltså hur tongångarna går dem sinsemellan. Nu har de gått ut med ett mejl till alla säljare där de skriver att återförsäljarna ska ge kunderna en lånebil med krok vid behov, så att kunderna inte blir missnöjda, som de uttryckte sig. För sent, skulle jag vilja säga. Och en lånebil vid behov kompenserar knappast för en dragkrok på den egna bilen som man dessutom har betalat för.
Att häva köpet vet jag inte om det går. Jag har ju redan kört nästan 1000 mil med den. I så fall borde jag förmodligen inte accepterat bilen vid leverans. Men då trodde jag ju att det handlar om kanske några dagar att få kroken monterad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Swede1 skrev:
Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.
Det är varken service eller servicetid det är brist på. Felet ligger enbart hos Audi centralt. De har av någon anledning levererat några bilar utan krok, och min är tyvärr en av dem. Sedan i april hävdar de att krokarna är beställda från fabrik men att det inte finns något leveransdatum. De vet mao inte när krokarna finns tillgängliga. Både jag och min säljare har varit på dem och tjatat, men vi har båda fått ungefär samma svar. Nämligen att de inte vet när krokarna kan levereras. Han brukar visa mig mejlen han får från Audi, jag vet alltså hur tongångarna går dem sinsemellan. Nu har de gått ut med ett mejl till alla säljare där de skriver att återförsäljarna ska ge kunderna en lånebil med krok vid behov, så att kunderna inte blir missnöjda, som de uttryckte sig. För sent, skulle jag vilja säga. Och en lånebil vid behov kompenserar knappast för en dragkrok på den egna bilen som man dessutom har betalat för.
Att häva köpet vet jag inte om det går. Jag har ju redan kört nästan 1000 mil med den. I så fall borde jag förmodligen inte accepterat bilen vid leverans. Men då trodde jag ju att det handlar om kanske några dagar att få kroken monterad.
Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av chpaulin »

Jag lider med dig mati. Sjukt att det skall vara så svårt att få fram en krok till en existerande bil när det bevisligen monteras flertalet om dagen på fabriksnya. Att inget skall få påverka produktionslinan verkar det vara flera biltillverkare som har som mantra :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
nek0 skrev:
Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
Men du har ju faktiskt inte fått den produkt du beställt och betalt för. Jag har svårt att tro att man kan komma undan med att leverera något annat än det man tagit betalt för. Är det ens lagligt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av bylund »

mati skrev:
nek0 skrev:
Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
Din leverantör (Audihandlaren) kan väl inte skylla på sin leverantör (Audi) för att komma undan? Din leverantör har väl ändå ett ansvar gentemot dig, oavsett om de i sin tur anlitat klåpare (även om de inte detta fall inte kan välja en annan och bättre Auditillverkare)?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Det är alltid den som står på avtalet som du ska processa mot. Dom kan hänvisa till vem dom vill, men det är den som skrivit på avtalet som är avtalspart och svarar för det juridiskt. Om jag skulle vara dig skulle jag försöka häva köpet. Att bilen är begagnad, har rullat några mil är inte relevant i sammanhanget.

Om man ska göra en jämförelse från "andra hållet" så är det som om du inte skulle betala bilen eller huset och när långivaren kontaktar dig om betalning så skulle du svara "jag kan inte göra nått, jag får för lite betalt. prata med min arbetsgivare så jag får mer lön".
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar