Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Jag vet att du inte har så jättemycket användning av gratis laddning men som kompensation tycker ändå att det kan duga . Det kostar inte mycket för Audi och du kan njuta av gratis el på vägen till familjen i Tyskland .
Ja precis. Idén är riktigt bra. Känslan att nånting är gratis värderas högre än vad det egentligen är värt. Vi funkar väl så, antar jag. Det sjuka är ju att man faktiskt tycker att det det är svindyrt när man någon enstaka gång betalar någon hundring för laddning. Man blir väldigt snål med elbil.
Nu står det en Q7 ute på gräsmattan som kostar 13-14kr milen att tanka. Vilken tur att jag slapp betala för det. :shock:
LarsL skrev:
Jag misstänker att detta samtal inte passar för Skype-möte. Kommentaren att han tänker ta med sig några dragkrokar antyder att de kommer få ett litet h@#&*@ nere på Audi om de inte ger honom ett par dragkrokar i bagaget. Lyckas han är han lite av en hjälte i min bok.
Ja, verkligen. Jag ringer honom på måndag igen. Få se vad han säger. Han lovade mig att jag får första kroken han får tag i. Är inte detta jävligt sjukt allting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det skulle isåfall innebära att av de 585 e-tron som är registrerade idag i Sverige är det endast 117 som fått dragkrok.

Då har jag en rätt så unik bil just nu verkar det som.

Men att få fram 468 dragkrokar kan väl inte vara så svårt.

Undrar hur stor andel nya X och M3 som har krok?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nej. 58 bilar i Sverige har inte fått dragkrok.
Model X 100%. Det är standard.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Jag vet att du inte har så jättemycket användning av gratis laddning men som kompensation tycker ändå att det kan duga . Det kostar inte mycket för Audi och du kan njuta av gratis el på vägen till familjen i Tyskland .
Ja precis. Idén är riktigt bra. Känslan att nånting är gratis värderas högre än vad det egentligen är värt. Vi funkar väl så, antar jag. Det sjuka är ju att man faktiskt tycker att det det är svindyrt när man någon enstaka gång betalar någon hundring för laddning. Man blir väldigt snål med elbil.
Nu står det en Q7 ute på gräsmattan som kostar 13-14kr milen att tanka. Vilken tur att jag slapp betala för det. :shock:
LarsL skrev:
Jag misstänker att detta samtal inte passar för Skype-möte. Kommentaren att han tänker ta med sig några dragkrokar antyder att de kommer få ett litet h@#&*@ nere på Audi om de inte ger honom ett par dragkrokar i bagaget. Lyckas han är han lite av en hjälte i min bok.
Ja, verkligen. Jag ringer honom på måndag igen. Få se vad han säger. Han lovade mig att jag får första kroken han får tag i. Är inte detta jävligt sjukt allting?
Frågan är hur många "första krokar" han redan lovat till andra som ringt till honom
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Frågan är hur många "första krokar" han redan lovat till andra som ringt till honom
Max 58. Det är så många som saknas här i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Han lovade mig att jag får första kroken han får tag i. Är inte detta jävligt sjukt allting?
Alltså förlåt Mari men lite kul att scrolla upp i flödet och se konspirationsteorierna om guldkunder och favorisering utav ägare. Och sedan detta.

Hoppas det löser sig nu och jag är imponerad utav chefen och även säljaren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Han lovade mig att jag får första kroken han får tag i. Är inte detta jävligt sjukt allting?
Alltså förlåt Mari men lite kul att scrolla upp i flödet och se konspirationsteorierna om guldkunder och favorisering utav ägare. Och sedan detta.

Hoppas det löser sig nu och jag är imponerad utav chefen och även säljaren.
Ja, jag håller ju fullständigt med. Det är därför jag skrev att det är sjukt. Bortsett från att jag tror som Neko, att han har lovat samma sak till alla, så tycker jag det är förjävligt att man ska behöva ringa och tjata för att få det man har betalat för, samtidigt som andra inte får det, bara för att de inte ringer och tjatar.
Som sagt, en kund här i stan har fått sin krok monterad. Vete fan vad han har gjort för att få den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerka »

Jag skulle nog tagga ner snacket om att den där säljchefen har gjort ett så bra jobb tills han har lyckats leverera kroken...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag skulle nog tagga ner snacket om att den där säljchefen har gjort ett så bra jobb tills han har lyckats leverera kroken...
Jag naturligtvis måste han fixa kroken eller visa upp en fin blåtira.
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

Min krok var naturligtvis inte monterad idag. Det hade blivit ett ”fel”.
Mati, får du inga positiva besked på måndag tar jag gärna upp stafettpinnen och ringer regionchefen också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bengil skrev:
Min krok var naturligtvis inte monterad idag. Det hade blivit ett ”fel”.
Mati, får du inga positiva besked på måndag tar jag gärna upp stafettpinnen och ringer regionchefen också.
Mycket trist, men tyvärr inte oväntat. Jag fattar inte hur det kan bli "fel" besked hela tiden. Först sa de att monteringsdetaljerna till min krok hade kommit. Det var flera veckor sedan. Sen sa de hela kroken hade kommit. Det ena stämde lika lite som det andra.
Och för dig var det nu alltså exakt samma sak. Vad håller de på med? Systemfel? Jag fattar verkligen inte.
Jag återkommer med kontaktuppgifterma till honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

De borde gjort undersökningen i Danmark. Kollat in mina barns legibilar och vartenda en har dragkrokm, dock inte avtagbar.

Bild
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
mati skrev:
Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok!
Då är det fastställt att intresset för dragkrok på elbilar med en vettig dragvikt är stort, för att inte säga bedövande stort.

Kan inte släppa att det är ett så stort ointresse från elbilstillverkarna att se till att elbilar får dragkrok. Jag kan inte se nån annan förklaring än den konspiratoriska. De vill helt enkelt inte göra elbilarna för användbara.
Detta är även ngt att skicka med till Tesla så att de ser till att Model Y får rejäl dragvikt i Europa, samt fixar den efterlängtade kroken på Model S!

Tesla har uppenbarligen loosat 900st kunder till e-tron på grund av avsaknad av krok på Model S ! :roll: Ok, kanske inte alla 900st men säkerligen en bunt.
Tesla Model Y
Verdi

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok!
Då är det fastställt att intresset för dragkrok på elbilar med en vettig dragvikt är stort, för att inte säga bedövande stort.

Kan inte släppa att det är ett så stort ointresse från elbilstillverkarna att se till att elbilar får dragkrok. Jag kan inte se nån annan förklaring än den konspiratoriska. De vill helt enkelt inte göra elbilarna för användbara.
Detta är även ngt att skicka med till Tesla så att de ser till att Model Y får rejäl dragvikt i Europa, samt fixar den efterlängtade kroken på Model S!

Tesla har uppenbarligen loosat 900st kunder till e-tron på grund av avsaknad av krok på Model S ! :roll: Ok, kanske inte alla 900st men säkerligen en bunt.
Jag tror de allra flesta som köper E-Tron är existerande Audi-kunder. De flesta av dem skulle aldrig köpa en Tesla no matter what. Misstänksamheten mot Tesla är kompakt. Räcker att bege sig till FB-gruppen för BMW i3 så hittar du många som anser sig alldeles för "fina" för Tesla. För att inte nämna Taycan-gruppen (som jag gick ur illa kvickt).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
gellerstam skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok!
Då är det fastställt att intresset för dragkrok på elbilar med en vettig dragvikt är stort, för att inte säga bedövande stort.

Kan inte släppa att det är ett så stort ointresse från elbilstillverkarna att se till att elbilar får dragkrok. Jag kan inte se nån annan förklaring än den konspiratoriska. De vill helt enkelt inte göra elbilarna för användbara.
Detta är även ngt att skicka med till Tesla så att de ser till att Model Y får rejäl dragvikt i Europa, samt fixar den efterlängtade kroken på Model S!

Tesla har uppenbarligen loosat 900st kunder till e-tron på grund av avsaknad av krok på Model S ! :roll: Ok, kanske inte alla 900st men säkerligen en bunt.
Jag tror de allra flesta som köper E-Tron är existerande Audi-kunder. De flesta av dem skulle aldrig köpa en Tesla no matter what. Misstänksamheten mot Tesla är kompakt. Räcker att bege sig till FB-gruppen för BMW i3 så hittar du många som anser sig alldeles för "fina" för Tesla. För att inte nämna Taycan-gruppen (som jag gick ur illa kvickt).
Säkert helt rätt... Men vi kan låta Tesla tro på min analys så vi får bättre Teslor. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok!
Då är det fastställt att intresset för dragkrok på elbilar med en vettig dragvikt är stort, för att inte säga bedövande stort.

Kan inte släppa att det är ett så stort ointresse från elbilstillverkarna att se till att elbilar får dragkrok. Jag kan inte se nån annan förklaring än den konspiratoriska. De vill helt enkelt inte göra elbilarna för användbara.
Detta är även ngt att skicka med till Tesla så att de ser till att Model Y får rejäl dragvikt i Europa, samt fixar den efterlängtade kroken på Model S!

Tesla har uppenbarligen loosat 900st kunder till e-tron på grund av avsaknad av krok på Model S ! :roll: Ok, kanske inte alla 900st men säkerligen en bunt.
Kan vara så. Alla e-tron köpare är säkerligen inte f d teslaägare men några stycken lär det vara. Oavsett vilket så visar detta den enorma efterfrågan på elbilar med dragkrok. Jag har varit tydlig med det hela tiden, har sagt det till min säljare och även till den där Audi-chefen. Hade det funnits en billigare elbil med dragkrok (underförstått med vettig dragvikt) så hade jag inte köpt en e-tron. Det är enbart för dragkrokens skull jag köpte just denna bilen. Utan dragkrok är den inte mer värd än vilken annan elbil som helst. Tvärtom, den är mindre värd, eftersom den kostar mig bara en massa pengar samt att jag inte kan nyttja bilen som jag vill.
Man trodde ju i början att Audi har förstått detta, just eftersom de har utrustat e-tron men en så pass hög dragvikt ändå. Men det verkar inte finnas något samband där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har vi avverkat ungefär 60 husvagnsmil med låne-dieselloket. Det hade såklart varit mycket trevligare om vi hade kunnat ta vår e-tron, men SQ7:an fungerar - inte helt oväntat - bra att dra släp med. Även om den låter förfärligt. Och det eviga upp- och nerväxlandet som automatlådan håller på med är inte jätteroligt heller. Q7:an har dessutom inte samma filassistent som e-tron. Den tjatade oavbrutet med ett störande pling att man ska hålla i ratten, fastän jag gjorde det. Jag stängde alltså av filassistenten. Adaptiva farthållaren är inte heller av samma kvalitet som i e-tron. Den läser visserligen skyltar, men den anpassar inte hastigheten efter skyltarna. Det glömde jag flera gånger och dundrade förbi några fartkameror i alldeles för hög fart. Tack och lov hände ingenting.
Det enda som är bättre i Q7 är bagaget. Hundarna hade gott om plats. Just det, och naturligtvis dragkroken. Fina grejer det. :)
Förbrukningen hamnade vid ganska exakt 1 liter/mil. Jag fick alltså bita i det sura äpplet och tanka kärran på hemvägen. Usch, fy och blä. Förnedrande och ovärdigt. Det var första gången sedan 2016 att jag har tankat en bil. 20 liter kostade nästan 360 kronor. Men det kan ju rimligen inte stämma. Måste varit nåt fel nånstans. Kostar det verkligen så mycket?
Q7 är visserligen en fin bil att åka i, men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa den, även om jag hade haft råd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Jag skulle nog tagga ner snacket om att den där säljchefen har gjort ett så bra jobb tills han har lyckats leverera kroken...
Jag naturligtvis måste han fixa kroken eller visa upp en fin blåtira.
Han hade varken en blåtira en dragkrok med sig. Inga nya besked heller. Han sa bara att de jobbar på det. Jag är så trött på skiten att det inte går att beskriva med ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Jag skulle nog tagga ner snacket om att den där säljchefen har gjort ett så bra jobb tills han har lyckats leverera kroken...
Jag naturligtvis måste han fixa kroken eller visa upp en fin blåtira.
Han hade varken en blåtira en dragkrok med sig. Inga nya besked heller. Han sa bara att de jobbar på det. Jag är så trött på skiten att det inte går att beskriva med ord.
Köp Dannis X! ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Då får jag nog flytta till Mölndal för att det ska kännas bra. Men idén är inte helt fel.

Edit: Fick telefonsamtal nu. Jag får en annan helt ny e-tron direkt från Audi fram tills problemet är löst. Förslaget om gratis laddning som kompensation har nått längre upp nu. Alla tyckte att det var en bra idé. Vi får väl se vad de kommer med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Då får jag nog flytta till Mölndal för att det ska kännas bra. Men idén är inte helt fel.

Edit: Fick telefonsamtal nu. Jag får en annan helt ny e-tron direkt från Audi fram tills problemet är löst. Förslaget om gratis laddning som kompensation har nått längre upp nu. Alla tyckte att det var en bra idé. Vi får väl se vad de kommer med.
Någon sade att det är inte frånvaron av problem som alltid gör kunden nöjd, utan hur man hanterar de problem som uppstår.

Hoppas det löser sig för dig nu framåt och att du känner att du också får lite plåster på såren för det som varit. Fallet kanske blir lite vägledande för deras egen organisation också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ja, jag är nöjd med den lösningen. Bara jag får en e-tron med drag så är det okej. Jag sliter ju mindre på min egen under tiden jag har en annan bil. Hoppas att det är rätt färg bara. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Ja, jag är nöjd med den lösningen. Bara jag får en e-tron med drag så är det okej. Jag sliter ju mindre på min egen under tiden jag har en annan bil. Hoppas att det är rätt färg bara. :lol:
Låter som en mycket bra lösning, även om den kom typ ett halvår för sent! Hoppas du får nöta på lånebilen minst lika länge som du varit utan kroken ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Ja, jag är nöjd med den lösningen. Bara jag får en e-tron med drag så är det okej. Jag sliter ju mindre på min egen under tiden jag har en annan bil. Hoppas att det är rätt färg bara. :lol:
Låter som en mycket bra lösning, även om den kom typ ett halvår för sent! Hoppas du får nöta på lånebilen minst lika länge som du varit utan kroken ;)
Ja, nåt sånt blir det troligen. Jag har redan bokat tid för besiktning av släpkärran. Den har ju varit avställd jag vet inte hur länge. I våras har den gåtts igenom, jag trodde ju då att jag snart kommer kunna använda den. Det blev inte så. Hoppas den inte har kärvat ihop igen. Klarar den besiktningen så kommer jag nog inte ens kroka av den. Byggvaruhuset ligger precis bredvid besiktningsstationen. Det blir många släpvagnsmil nu. Jag vet inte ens var jag ska börja. Så sett är det till och med en fördel att det inte är min bil som får slita med släpet nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Den utlovade e-tron lånebilen som jag skulle fått igår har fortfarande inte dykt upp. En jäkla tur att jag inte lämmade tillbaka Q7:an så som det var tänkt. Annars hade jag återigen stått utan krok. Jag har visserligen ingen elbil alls nu men det skiter jag i tills vidare. Och det sätter förhoppningsvis lite press på dem när jag kör omkring i en överdimensionerad lånebil som jag egentligen bara skulle haft över helgen. Vi får se om den "permanenta" lånebilen kommer imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar