Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av Jerker »

Nu har jag haft kontakt med en person på Bilprovningen i Jönköping som för något år sedan hade inne en Zoe för registreringsbesiktning av den i Tyskland typgodkända Zoekupplung. Men han avslog den och sedan hjälpte han den ägaren att söka dispens hos Transportstyrelsen men fick avslag där också.

Vi är många som närde en förhoppning att det skulle gå att få denna godkänd i Sverige med hänvisning till att något som är godkänt i ett EU-land också ska vara godkänt i andra EU-länder. Men Transportstyrelsen godkänner den inte eftersom att man i typgodkännandet i Tyskland inte har använt sig av EU-regler utan sig av ett nationellt regelverk som inte är giltigt för andra länder inom EU. Att vissa andra länder inom EU ändå har godkänt den betyder inte att Sverige är tvunget att göra det samma.

Case closed.
Ingen Zoekupplung.png
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av PoloPrinsen »

Hur blir det då med en begagnadköpt zoe med drag monterat ala tysk metod och tysk typ när man vill få den bilen svenskregistrerad, behöver man använda en fil då och fila av kroken? Eller är det så man kan gå runt problemet draglös liten elbil via tyska begagnatmarknaden?

Lada niva hade nått liknande problem vill jag minnas, jajustja, ladas ryska orginalkrok från fabriken godkändes inte i sverige så man var tvungen att köpa ett annat drag av annan typ och eftermontera själv (eller via nån firma, bara det var en annan typ av drag).

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Hur blir det då med en begagnadköpt zoe med drag monterat ala tysk metod och tysk typ när man vill få den bilen svenskregistrerad, behöver man använda en fil då och fila av kroken? Eller är det så man kan gå runt problemet draglös liten elbil via tyska begagnatmarknaden?

Lada niva hade nått liknande problem vill jag minnas, jajustja, ladas ryska orginalkrok från fabriken godkändes inte i sverige så man var tvungen att köpa ett annat drag av annan typ och eftermontera själv (eller via nån firma, bara det var en annan typ av drag).

Mvh PP
Jag tog upp även detta i mina samtal med olika myndighetspersoner och det troligaste är nog att en Tysklandsmonterad och godkänd krok inte heller kommer att bli godkänd vid import till Sverige. Det borde nämligen stå i det tyska regbeviset att kroken är godkänd via ett nationellt undantag och då kommer den inte att bli godkänd i Sverige.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av PoloPrinsen »

Surt!!

Kanske kan man få behålla en tyskkrokad bils krok med någon lämplig modifiering så att den kan få agera som (tex) cykelställshållare men ej kunna användas som dragkrok till ett släp.

Far min löste det med bågsåg och några svetsloppor om jag minns korrekt när vår dåvarande bils kroks infästning var för rostig och kroken egentligen skulle demonteras pga underkännande vid besiktningen. Kroken och en del av ett cykelställshållare blev en permanent del, omöjlig att använda till annat än cyckelställ. Gubbarna på aktuell besiktningsstation såg kanske mellan fingrarna den gången, eller så är det ok om man kan visa på att dragkroksfunktionen för släp är bortmodifierat fast man har kvar kroken på bilen.

Mvh pp.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av fth »

Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
Så är det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
fth skrev:
Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
Så är det.
Så fritt fram att montera cykelhållare, lastkorgar, skidhållare etc på "fulkrokar" så länge det är hyfsat trafiksäkert alltså! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av Bejje »

fth skrev:
Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
Men besiktningen kommer att gnälla, blir det inte en anmärkning som resulterar i körförbud om det inte åtgärdas?
Det är inget brott om så skulle vara fallet men det ställer till det en del.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av fth »

Bejje skrev:
fth skrev:
Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
Men besiktningen kommer att gnälla, blir det inte en anmärkning som resulterar i körförbud om det inte åtgärdas?
Det är inget brott om så skulle vara fallet men det ställer till det en del.
Det finns ju dom här på forumet som har krok monterad på Model S, dom skulle väl ha fått anmärkningar då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av Jeppe_E »

Bejje skrev:
fth skrev:
Det är väl iofs inte olagligt att ha en icke godkänd krok monterad, det är väl först när man faktiskt drar något som brottet uppstår?

/fth
Men besiktningen kommer att gnälla, blir det inte en anmärkning som resulterar i körförbud om det inte åtgärdas?
Det är inget brott om så skulle vara fallet men det ställer till det en del.

Nej, besiktningen gnäller inte eftersom det är fullt lagligt att ha drag på bilen även om den inte är typad för det. Innan var det dock krav på att draget skulle ha något som förhindrade att man kunde koppla en kärra på den. Men jag tror det kravet är borttaget nu. Dvs cykelhållare, lastbox etc är helt ok.

Det är lite som med lagen om att bakre skylt måste vara synlig, men det är inte heller tillåtet att ha en extra skylt på cykelhållaren. Moment 22.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Transportstyrelsen godkänner inte drag på Zoe

Inlägg av mati »

Jag har för några år sedan importerat ett relativt nytt EU-släp från Tyskland. Jag hade fått släpet av min morfar som inte behövde det längre. (Ja, det var den gamla goda tiden när jag hade drag på min bil). Och trots att släpet var inreggat och godkänt i Tyskland så godkände inte de svenska registreringsbesiktingsgubbarna det. De gnällde på allt möjligt. Det saknades reflexer tyckte de, och de tyckte inte heller att lastöglorna var tillräckligt bra för att möta den svenska tuffa specialstandarden där det står att man alltid ska vara lite bättre i Sverige än i alla andra länder. "Vi har lagar och regler här i Sverige" fick jag veta då. (Iofs inte första och enda gången jag fick höra ett sådan uttalande, beripligt med tanke på att det i bananrepubliken Tyskland som bekant råder anarki och godtycklighet).
Hursomhelst, jag köpte sedan skitbilliga öglor i aluminium på Jula och skruvade fast dem med små skruv nånstans, några gamla reflexer hittade jag i en låda hemma. Och mirakulöst var det då plötsligt godkänt för den kräsna svenska specialmarknaden. Lastöglorna har som förväntat sedan länge trillat av och ingen har brytt sig sedan dess.
Det här handlar nog mycket om att man helt enkelt ska vara besvärlig när man vägrar att godkänna ett tyskt drag på Zoe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar