Verdi skrev:Fandorin skrev:Svenssons skrev:
Flera faktafel där.
Räckvidd: Vätgas ger inte längre räckvidd. Batterielbilar har möjlighet till längre räckvidd än bränslecellsbilar. Max räckvidd för bränslecellsbilar ligger på ca 70 mil enligt NEDC, mycket kortare enligt andra körcyklar. Vill man ha längre räckvidd är det batterielbilar som gäller om man inte är beredd att köra runt i en bil stor som en V70 fast med bara ett par sittplatser och begränsat lastutrymme...
Vad f-n snackar du om? Det finns ingen batteribil med 70 mils räckvidd och det kommer aldrig finnas en marknad för en batteribil med mer 70 mils räckvidd för ingen har råd att köpa en och väldigt få förare kör en så lång sträcka regelbundet ändå och om man ändå envisas med att vilja ha en bil med 70 mils räckvidd är bränslecellsbilen mycket billigare att köpa.
Vad kostar en bränslecellsbil nuförtiden? Vad kostar den att tanka?
Så långt från 70 mil är inte nya S LR. Batterier är dyra men inte så dyra som du verkar tro.
Toyota Mirai Hydrogen Fuel Cell (2017) driven with max speed on the German Autobahn.
Power: (114 kW / 155 PS / 153 bhp)
Engine: Hydrogen Fuel Cell powered Electrical Engine
Battery: 1.6 kWh Nickel-metal hydride
Hydrogen Tanks: 2 x 2,5 kg 700 Bar carbon-fiber reinforced
Torque: 335 Nm Fuel Consumption: 2,4 kg / 100km
Max Range: 502 km (312 mi)
Driven Top Speed: 183 km/h (114 mph)
12,6$ för 1kg gas?
Hur får man ihop 502km range om man har tank för 5kg och förbrukning ligger på 2,4kg/100km?
Vad är meningen med en sån bil?
Vem vill betala för en bil som ser krockad ut från fabriken, kostar massor att köpa och tanka?
Vem vill ha skiten.