Seat Mii i lanseras i juni

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

SEAT Mii Electric city car will be launched in the Norwegian capital Oslo later this month, it has been confirmed.

SEAT says the Mii Electric will go on sale before the end of 2019, with pre-ordering opening in September.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Jerka »

https://www.google.com/amp/s/www.autoex ... iled%3famp

Tydligen är det en E-Up i Seattappning. 18,7 kWh batteri och typ 12 mils räckvidd. Det finns säkert en marknad för såna bilar, även om jag aldrig lyckats lista ut vem som ska köpa dem.

Positivt 1: CCS!

Positivt 2: det kan inte uteslutas att den så småningom kommer med ett batteri på 36,8 kWh från Skoda CitiGo. Då blir inte bara räckvidden dubbelt så lång, utan 0-100 går på 7,6 s istället för 11,3. Plötsligt har man en både kul och användbar bil.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Limbster »

Klart intressant :D Seat kommer väl gå ut med exakta specs inom några dagar och skulle tro att mii och citigo blir samma. Sen kommer väl svenska priser inom en snar framtid. Skoda gick tydligt ut med startpris under 20 tusen euro för sin citigo, men sen har vi lite högre moms i Sverige, vinterpaket kommer som standard plus extra kostnader för vagnskadegarantin. Under 200 tusen kronor efter bonus kan vi nog vänta oss.

För mig som bor på landet och har 9 mils daglig bilpendling till jobbet verkar denna lilla stadsbil passa perfekt. Beställningar för både mii och citigo ska kunna göras i september.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Tydligen är det en E-Up i Seattappning. 18,7 kWh batteri och typ 12 mils räckvidd. Det finns säkert en marknad för såna bilar, även om jag aldrig lyckats lista ut vem som ska köpa dem.
Borde finnas en stor marknad för den typen av bilar om priset bilr det rätta. Vi körde 22 kWh Zoe hela vintern, även då det var -20C. ca 5 mil tur och retur. Vad kan det genomsnittliga pendlingsavståndet vara i Europa, 3 mil ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Limbster skrev:
Klart intressant :D Seat kommer väl gå ut med exakta specs inom några dagar och skulle tro att mii och citigo blir samma. Sen kommer väl svenska priser inom en snar framtid. Skoda gick tydligt ut med startpris under 20 tusen euro för sin citigo, men sen har vi lite högre moms i Sverige, vinterpaket kommer som standard plus extra kostnader för vagnskadegarantin. Under 200 tusen kronor efter bonus kan vi nog vänta oss.

För mig som bor på landet och har 9 mils daglig bilpendling till jobbet verkar denna lilla stadsbil passa perfekt. Beställningar för både mii och citigo ska kunna göras i september.
Kan tänka mig att dessa 3 bilar från VW, Seat och Skoda är i princip samma bil.
Dock verkar det som att Skoda Citigo är billigast.
Ca 27 mils räckvidd och ett pris efter stöd långt under 200.000kr blir intressant för många.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

The new SEAT Mii electric has been launched in Oslo, the Spanish brand’s first all-electric car. Prices will be announced in autumn this year, but are expected to start below £18,000.

In effect, the SEAT Mii electric is a re-skinned version of the recently-announced Skoda Citigo e iV. As such, it uses a 36.8kWh battery pack and electric motor, producing 81bhp and 212Nm of torque. Like the Skoda, the all-electric Mii has a range of around 160 miles, 0-62mph time of 7.6 seconds and a top speed of 81mph.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Jerka »

Laban skrev:
Jerka skrev:
Tydligen är det en E-Up i Seattappning. 18,7 kWh batteri och typ 12 mils räckvidd. Det finns säkert en marknad för såna bilar, även om jag aldrig lyckats lista ut vem som ska köpa dem.
Borde finnas en stor marknad för den typen av bilar om priset bilr det rätta. Vi körde 22 kWh Zoe hela vintern, även då det var -20C. ca 5 mil tur och retur. Vad kan det genomsnittliga pendlingsavståndet vara i Europa, 3 mil ?
Sant, en sådan här bil kan säkert vara attraktiv för pendlare som har kort till jobbet men bor där kollektivtrafiken inte är så väl utbyggd. Då får man ha en bil till för längre resor, men det kan man ju ha råd med om priset på pendlarbilen är lågt nog.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Limbster »

Zalman3 skrev:
The new SEAT Mii electric has been launched in Oslo, the Spanish brand’s first all-electric car. Prices will be announced in autumn this year, but are expected to start below £18,000.

In effect, the SEAT Mii electric is a re-skinned version of the recently-announced Skoda Citigo e iV. As such, it uses a 36.8kWh battery pack and electric motor, producing 81bhp and 212Nm of torque. Like the Skoda, the all-electric Mii has a range of around 160 miles, 0-62mph time of 7.6 seconds and a top speed of 81mph.
Med 81 hk blir det inga 0-62 mph på 7.6 sek. Kanske var det 0-62 km/h som avsågs? Priset verkar brutalt bra om det stämmder :D Jag har dock svårt att se att de skulle välja ett så pass lågt pris så att de får en mindre del av bonussystemet i Sverige.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Limbster skrev:
Zalman3 skrev:
The new SEAT Mii electric has been launched in Oslo, the Spanish brand’s first all-electric car. Prices will be announced in autumn this year, but are expected to start below £18,000.

In effect, the SEAT Mii electric is a re-skinned version of the recently-announced Skoda Citigo e iV. As such, it uses a 36.8kWh battery pack and electric motor, producing 81bhp and 212Nm of torque. Like the Skoda, the all-electric Mii has a range of around 160 miles, 0-62mph time of 7.6 seconds and a top speed of 81mph.
Med 81 hk blir det inga 0-62 mph på 7.6 sek. Kanske var det 0-62 km/h som avsågs? Priset verkar brutalt bra om det stämmder :D Jag har dock svårt att se att de skulle välja ett så pass lågt pris så att de får en mindre del av bonussystemet i Sverige.
0-100 på ca 12s ska det vara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Budskapet: ICE versionen utgår eftersom BEV versionen har samma pris, är nåt som blir allt vanligare.

"Interestingly, Seat Mii electric will be exclusively electric as the production of the conventional Seat Mii will end in July (that's now) without the refresh.
According to Seat, the Mii electric will be not only one of the most affordable EVs but also priced on par with an ICE equivalent."
https://insideevs.com/news/360942/seat- ... g-we-know/

Fossilbilen är död.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Går man in på VWs hemsida så står det:
"Kommande modellår 2020 kommer vi i Sverige endast att erbjuda e-up!"

Man kan alltså inte längre beställa en fossil VW up.
Fossilbilen dör i allt snabbare takt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Budskapet: ICE versionen utgår eftersom BEV versionen har samma pris, är nåt som blir allt vanligare.

"Interestingly, Seat Mii electric will be exclusively electric as the production of the conventional Seat Mii will end in July (that's now) without the refresh.
According to Seat, the Mii electric will be not only one of the most affordable EVs but also priced on par with an ICE equivalent."
https://insideevs.com/news/360942/seat- ... g-we-know/

Fossilbilen är död.
Hej Zalman3 om man upprepar önskan tillräckligt många gånger ,blir den uppfyld. Jag har en önska men vet inte hur många gånger ska jag upprepa så den uppfylls. Idag har jag kört Aneby-Huskvarna-Eksjö-Huskvarna-Aneby ca 20 mil och har mött 0 elbilar. Såg en MX på parkeringen i Huskvarna. Mötte några hundra "döda" fossiler . Kan inte påstå att de var speciellt döda, en del körde om mig :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Mötte några hundra "döda" fossiler . Kan inte påstå att de var speciellt döda, en del körde om mig :)
SUV-ar kanske eller?

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Mötte några hundra "döda" fossiler . Kan inte påstå att de var speciellt döda, en del körde om mig :)
SUV-ar kanske eller?

Bild
Ursäkta men jag fattar inte vad du menar
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Mötte några hundra "döda" fossiler . Kan inte påstå att de var speciellt döda, en del körde om mig :)
SUV-ar kanske eller?

Bild
Ursäkta men jag fattar inte vad du menar
Nä, det är från 3år
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Mötte några hundra "döda" fossiler . Kan inte påstå att de var speciellt döda, en del körde om mig :)
SUV-ar kanske eller?

Bild
Ursäkta men jag fattar inte vad du menar
Nä, det är från 3år
Aha, meddela när du är det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Det visar sig att Seat slår både VW och Skoda vad gäller lågt pris.
SEAT Mii Electric
Germany: 20.650 euros (before subsidies) and 16.300 euros (after subsidies)

ŠKODA CITIGOe iV 
Germany: 20.950 euros (before subsidies) and 16.570 euros (after subsidies)
Czech Republic: 429.900 CZK (16.633 euros)

Volkswagen e-up 
Germany: 21.975 euros (before subsidies) and 17.595 euros (after subsidies)
https://pushevs.com/2019/09/10/seat-mii ... w-triplet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Det visar sig att Seat slår både VW och Skoda vad gäller lågt pris.
SEAT Mii Electric
Germany: 20.650 euros (before subsidies) and 16.300 euros (after subsidies)

ŠKODA CITIGOe iV 
Germany: 20.950 euros (before subsidies) and 16.570 euros (after subsidies)
Czech Republic: 429.900 CZK (16.633 euros)

Volkswagen e-up 
Germany: 21.975 euros (before subsidies) and 17.595 euros (after subsidies)
https://pushevs.com/2019/09/10/seat-mii ... w-triplet/
Priset kvittar ju, bara ta ett billån. Up är ju billigare i drift än model S så den kan kosta mer i inköp. Det är ju totalen som spelar roll har jag lärt mig på detta forum. Haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Limbster »

Det kommer en lågkonjunktur Henrik, Det är då man är glad att man väljer en Seat :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Priset kvittar ju, bara ta ett billån. Up är ju billigare i drift än model S så den kan kosta mer i inköp. Det är ju totalen som spelar roll har jag lärt mig på detta forum. Haha....
Då får du lära om, det är totalkostnaden som spelar roll. Priset är en del av totalkostnaden men är på inget sätt allt. Man måste göra en beräkning på vad för kapitalkostnader man kommer få med de olika alternativen. Elbil vinner på driftskostnader men förlorar på inköpspris. Totalkostnaden tar hänsyn till bägge.

Kan man köpa en bil för 1:- som dock kostar 1 000 000 per år att köra 1500:- så är det ju en riktigt dyr bil även ifall den bara kostar 1:- i inköp. Inte så svårt att fatta
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Priset kvittar ju, bara ta ett billån. Up är ju billigare i drift än model S så den kan kosta mer i inköp. Det är ju totalen som spelar roll har jag lärt mig på detta forum. Haha....
Då får du lära om, det är totalkostnaden som spelar roll. Priset är en del av totalkostnaden men är på inget sätt allt. Man måste göra en beräkning på vad för kapitalkostnader man kommer få med de olika alternativen. Elbil vinner på driftskostnader men förlorar på inköpspris. Totalkostnaden tar hänsyn till bägge.

Kan man köpa en bil för 1:- som dock kostar 1 000 000 per år att köra 1500:- så är det ju en riktigt dyr bil även ifall den bara kostar 1:- i inköp. Inte så svårt att fatta
Menar du att om du kör 1 000 000 mil för 1500 :- och köper bilen för 1:- så är det en riktigt dyr bil :lol: Mycket svårt att fatta skulle jag säga.

Min uppfattning är att det är många på detta forum som gör ungefär sådana här bedömningar när de köper en bil. Nåja det är bara pengar och bilar ;)
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Priset kvittar ju, bara ta ett billån. Up är ju billigare i drift än model S så den kan kosta mer i inköp. Det är ju totalen som spelar roll har jag lärt mig på detta forum. Haha....
Då får du lära om, det är totalkostnaden som spelar roll. Priset är en del av totalkostnaden men är på inget sätt allt. Man måste göra en beräkning på vad för kapitalkostnader man kommer få med de olika alternativen. Elbil vinner på driftskostnader men förlorar på inköpspris. Totalkostnaden tar hänsyn till bägge.

Kan man köpa en bil för 1:- som dock kostar 1 000 000 per år att köra 1500:- så är det ju en riktigt dyr bil även ifall den bara kostar 1:- i inköp. Inte så svårt att fatta
Menar du att om du kör 1 000 000 mil för 1500 :- och köper bilen för 1:- så är det en riktigt dyr bil :lol: Mycket svårt att fatta skulle jag säga.

Min uppfattning är att det är många på detta forum som gör ungefär sådana här bedömningar när de köper en bil. Nåja det är bara pengar och bilar ;)
Ja, blev lite fel där från min sida, kastade visst om enheterna/glömde dem :)

Totalkostnaden är ju inte en enkel siffra som kan jämföras vilket inköpspriset är. Det är nog detta som gör att många stirrar sig blinda på inköpspriset istället. Det finns ju numera hjälpmedel så som https://www.teslakalkylen.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

Ser att Seat Mii går att få för 145 euro per månad i Tyskland, undrar vad månadskostnaden blir i Sverige?
SEAT Mii Electric nu från 145 € mtl.¹
Det finns många skäl att byta till den helelektroniska frekvensomriktaren, här kommer en av er säkerligen övertygad:
Eftersom SEAT Mii-elen nu börjar från 145 € per månad 1 med dig i en utsläppsfri och smart framtid. Utan extra batterikostnader.
https://www.seat.de/modelle/mii-electri ... sicht.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

SEAT Mii pris i Tyskland.
16.270 €
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... -electric/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seat Mii i lanseras i juni

Inlägg av Zalman3 »

En av Sveriges billigaste elbilar är Seat Mii.
Den kostar 264.900kr.
Vilket är billigare än VW e-up och Skoda Citigo.

EDIT:
Tre års fri hemmaladdning.
Om du tecknar avtal med Skellefteå Kraft får du hela tre års fri laddning hemifrån. Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år – i tre år, dras då direkt av från din elräkning.

SEAT Trygghet.
Gäller vid finansiering via SEAT Financial Services;
Fri service i 3 år/4.500 mil, assistans och nybilsgaranti i 3 år/9.000 mil (det som infaller först).
https://www.seat.se/bilar/mii-electric/oversikt.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar