Vad behövs mer än själva laddboxen?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag sitter och planerar med en elektriker om vad som exakt behövs för den laddbox vi planerar att installera.

Enligt honom så behövs en separat jordfelsbrytare typ A, även om laddboxen i sig har en inbyggd jordfelsbrytare typ B. Stämmer detta?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av fth »

Nej, du ska inte seriekoppla jfb, om laddboxen har jfb b inbyggd behöver du bara säkra av inkommande matning till boxen, parallellt med husets jfb (separat nolla!).

Om din elektriker säger något annat så kanske du skall överväga att byta elektriker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av Teslaspolen »

fth skrev:
Nej, du ska inte seriekoppla jfb, om laddboxen har jfb b inbyggd behöver du bara säkra av inkommande matning till boxen, parallellt med husets jfb (separat nolla!).

Om din elektriker säger något annat så kanske du skall överväga att byta elektriker.

/fth
Seriekoppla dessa var nog aldrig tanken, nej. Du menar att säkra av kabeln innan laddboxen med typ-a?

Han har skrivit så här i en summering jag bad få skickad till mig.

"GARO Laddbox, uttag typ 2, 24 491 39 monteras
på stolpfäste. Laddboxen är utrustad med DC-
felövervakning men behöver kompletteras med
jordfelsbrytare och säkringar, eller
personskyddsautomat. Dessa placeras inuti
stolpfästet."

Jag kan ha missförstått honom, men han visste inte om det svenska kravet på jordfelsbrytare typ-b (utan tänkte sig bara typ-a själv innan jag påpekade det.). Gäller detta krav även Norge? Om nej, är det ens nödvändigt?

Jag är ingen elektriker själv så ibland riskerar vi att pratar vi förbi varandra då min ellära är ungefär lika bra som hans kunskap om elbilar specifikt, dvs grundläggande men med stora kunskapsluckor. :P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elcentralen där kabeln ska börja bör ha tre lediga säkringar i lämplig storlek eller så får den kompletteras.

Och helst sektioneras så kabeln blir utan jordfelsbrytare om det redan finns rätt typ i laddboxen.

Men det är inte förbjudet att skydda hela kabeln med en till jordfelsbrytare, om det till exempel redan sitter en för hela elcentralen.

I vissa miljöer är det faktiskt ett krav, till exempel om kabeln dras genom ett djurstall.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av fth »

Ok, den boxen har inbyggd likströmsövervakning, men ingen jfb så du måste ha en sådan innan.
B2CA1991-BF01-4C14-9128-58B02CEE268B.jpeg
Jag antar att du egentligen skulle kunna koppla in den på din befintliga jfb, men i vilket fall så skall du förstås ha en säkring.

Jag skulle nog ha satt boxen på en egen sektion med separat jfb typ A och säkring, alt en personskyddsautomat som Garo rekommenderar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av Teslaspolen »

Ok, problemet ligger nog i att jag inte vet skillnaden på jfb B, personskyddsautomat och likströmsövervakning. Men har vi tänkt rätt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad behövs mer än själva laddboxen?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Ok, problemet ligger nog i att jag inte vet skillnaden på jfb B, personskyddsautomat och likströmsövervakning. Men har vi tänkt rätt?
Ja, det tror jag, du måste alltså antingen ha jfb b eller jfb a+dc-övervakning. Din box har dc-övervakning inbyggd, så då räcker det med ”vanlig” jfb a. Under alla omständigheter skall du förstås ha en separat säkring till boxen.

En personskyddsautomat är helt enkelt en kombinerad jfb a och säkring, så om du ska ha boxen på separat sektion så sparar en sån lite plats i skåpet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar