Mercedes EQV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Legato »

kallekula skrev:
Går den där 40 mil så heter jag Kalle Anka.

Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.

Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
kallekula skrev:
Går den där 40 mil så heter jag Kalle Anka.

Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.

Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Bjelke »

I tidigare diskussioner här på forumet har vi ju kunnat konstatera att den här typen av bilar ofta (men absolut inte alltid) rullar
ganska få mil per dag och med mycket stillestånd (vilket skulle kunna nyttjas för laddning), så jag tror fortfarande att den kan sälja riktigt bra,
dom kommer antagligen få problem med leveranstider på den (tyvärr vanligt i den här delen av branschen men men...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mercedes EQV

Inlägg av taliz »

Denna jag tänkte på när jag nämnde de negativa aspekterna(samt alla vita rostiga firmabilar och hyrbussar man ser)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQV

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
kallekula skrev:
Går den där 40 mil så heter jag Kalle Anka.

Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.

Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt. :)
Hm, e-tron har drygt 40 mil i WLTP med bara något mindre tillgänglig batterikapacitet än EQV. Det går att uppnå med lätt högerfot under bra förhållanden. Men hur den här kryssaren ska gå att köras i princip lika långt är inte helt uppenbart för mig. Hos Mercedes är man kanske än mer kreativ i räckviddsberäkningen än hos Audi. För jag tror inte att de har kringått fysikens lagar. De kanske menar i vakuum? ;)
Oavsett så håller jag med, riktigt kul att det kommer sådana bilar nu. 30 riktiga mil vore helt okej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
kallekula skrev:
Går den där 40 mil så heter jag Kalle Anka.

Dock mycket trevligt det kommer fler sorters elbilar.
Ja det låter verkligen helt galet. Med 90 kWh tillgängligt så vore 40 verkliga mil i partitet med en Model S i förbrukning. Det känns faktiskt helt omöjligt.

Men, men, även om det är 30 mil vilket känns mer troligt så duger det ju gott och väl bara laddarna finns där...
Säkert 40 mil WLTP. Så ja, då känns ~30 mil mer troligt. :)
Hm, e-tron har drygt 40 mil i WLTP med bara något mindre tillgänglig batterikapacitet än EQV. Det går att uppnå med lätt högerfot under bra förhållanden. Men hur den här kryssaren ska gå att köras i princip lika långt är inte helt uppenbart för mig. Hos Mercedes är man kanske än mer kreativ i räckviddsberäkningen än hos Audi. För jag tror inte att de har kringått fysikens lagar. De kanske menar i vakuum? ;)
Oavsett så håller jag med, riktigt kul att det kommer sådana bilar nu. 30 riktiga mil vore helt okej.
6-7 kWh mer batteri och tvåhjulsdrift kan nog kompensera för det förmodade högre luftmotståndet, sen har den säkerligen smalare däck också. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQV

Inlägg av taliz »

Den har väl lägre markfrigång och betydligt mindre hjul. Inte säker på att den är mkt sämre än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQV

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Den har väl lägre markfrigång och betydligt mindre hjul. Inte säker på att den är mkt sämre än étron.
Kan vara så. Det vore ju riktigt bra i så fall. Men jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Laban »

mati skrev:
taliz skrev:
Den har väl lägre markfrigång och betydligt mindre hjul. Inte säker på att den är mkt sämre än étron.
Kan vara så. Det vore ju riktigt bra i så fall. Men jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk.
V klass förbrukar från 0.67l/mil enligt WLTP så helt omöjligt är det inte. Men man bör nog hålla nere hastigheten för att komma i närheten av den förbrukningen och samma då med EQV. 90 snarare än 120 km/h..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQV

Inlägg av HelectriC »

Speciellt i Tyskland, så används V-klass ofta som hotell-flygplats shuttle eller direktörsvagn och i båda fall så kör de sällan mer än kanske 50-100km en väg, så det finns nog potential. Väldigt trevligt om de kan stå på tomgång utanför ett departement eller hotell med en elversion kontra diesel. Jag vet inte hur många gånger jag stört mig i Berlin på alla chaufförsbilar som står och spyr avgaser i timmar framför diverse myndigheter bara för att den som ska hämtas ska få en behaglig temperatur när de behagar komma ut och sätta sig i bilen. Nu kan de ju bli ändring på de :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQV

Inlägg av taliz »



Verkar ha lagt mindre jobb på att "digitalisera" den än EQC. Analoga mätare liksom, och nyckel....
Å andrasidan kommer ju dessa rulla med chaufförer så who cares. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

Häftigt!
Har dålig koll, men när kommer denna?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

Såg nu. Nästa år och kostar 70.000 euro.
Funkar för hantverkare, men mycket pengar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Mercedes EQV

Inlägg av taliz »

Nä EQV är nog inget för hantverkare.
Dom har Mercedes en annan produkt för:

https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/vi ... -panel-van
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Nä EQV är nog inget för hantverkare.
Dom har Mercedes en annan produkt för:

https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/vi ... -panel-van
Bara 460k ex moms för hela 15 mils räckvidd. Fossilvarianten kostar från 222k. Man blir alldeles varm inombords.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

15 mil är ointressant.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av BrooklynS »

Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.

Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.

Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

BrooklynS skrev:
Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.

Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.

Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
För oss funkar det tyvärr inte.

Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.

Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.

De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.

Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.

Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.

Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

Behöver inte vara en massa jäkla lulllull utan det räcker med utrymme och räckvidd.
Thats it.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQV

Inlägg av taliz »

I Malmö kör Otto Magnusson(medelstor byggfirma) med Nissan eNV200.
Så att säga att alla hantverkare behöver lång range är nog att överdriva en hel del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av BrooklynS »

Tars skrev:
BrooklynS skrev:
Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.

Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.

Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
För oss funkar det tyvärr inte.

Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.

Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.

De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.

Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.

Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.

Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!

Jag känner väldigt få snickare, rörmokare eller golvläggare som kör mer än 15 mil om dagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Tars »

BrooklynS skrev:
Tars skrev:
BrooklynS skrev:
Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig hantverkare i storstäder. Vilket gissningsvis är målgruppen.

Kör man 10 mil om dagen är det 200 mil i månaden och lika många liter diesel i den miljön. 3200/mån mindre i drift.

Samt det där med kostnader för biltullar, service osv osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
För oss funkar det tyvärr inte.

Då har de missuppfattat vad den genomsnittlige hantverkaren gör om dagarna.

Helt plötsligt måste man tex slänga sig i bilen och korsa stan och då är man rökt.

De tänkte lika långsiktigt som regeringen med sina miljömål.

Vi bor inte i Stockholm c och kan ej ta cykeln.

Inget riktat mot dig, utan snarare mot de som tror vad vi behöver.

Om peugoet, Citroen eller annan biltillverkare kommer med en HANTVERKARBIL som går 35-50 mil på en laddning, då har vi en succé för oss hantverkare.
Har kikat på det där inför upphandlingar mm. En servicebil i kommunal verksamhet, tex vaktmästare, mattransporter osv rullar inte särskilt många mil och däremellan står den ofta vid stolpe. 15 mils räckvidd räcker gott för väldigt många - men såklart inte alla!

Jag känner väldigt få snickare, rörmokare eller golvläggare som kör mer än 15 mil om dagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vårt företag finns i Mälardalen och vi snittar 15 mil om dagen.

Jag jobbar mycket i Roslagen och där är avstånden många gånger 8-15 mil enkel väg.

Det är dessa hantverkare jag känner.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
Det räcker nog mer än väl för en genomsnittlig..
Det räcker säkert för vissa men med så litet batteri måste den vara billigare än 460k om fossila varianten kostar 222k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Mercedes EQV

Inlägg av big-olle »

Vi kör en V-klass idag. Jättebra bil. Fram för allt rymlig.
Lite spekulant på denna, men är lite rädd för räckvidd på vintern samt laddnätverk och laddhastighet.
Tesla går ju från klarhet till klarhet. Snabbare laddare, större laddnätverk, snålare bilar.

Till vardags är denna säkert grym.
Men jag tänker Åre, snöstorm, griniga barn och räckviddsångest.

Då känns det tryggare att komma fram med en X.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQV

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes har öppnat orderböckerna för EQV.
Den förstklassiga elektriska skåpbilen finns ursprungligen i en variant med en lång hjulbas.
Priset börjar för närvarande på 71 388,10 euro.

Efter eVito och eSprinter designad för kommersiella kunder är EQV den tredje elektriska skåpbilen från Daimler och efter EQC den andra EQ-modellen. Medan de två kommersiella modellerna ser exakt ut som sina förbränning motsvarigheter, tar EQV upp några designelement i EQC och skiljer sig därmed från V-klass - till exempel i kylargaller eller det svarta designelementet som omger gallret.

Uppgifterna på frekvensomriktaren är kända: den 150 kW elmotorn, kraftelektroniken och växellådan med ett fast förhållande är tätt packade i framkanten av motorrummet. Litiumjonbatteriet är installerat i fordonets underkropp och påverkar därför inte interiören. Bruttokapaciteten är 100 kWh, varav 90 kWh kan användas enligt meddelandet. Delphi-laddaren ombord möjliggör trefasströmladdning med upp till 11 kW. Mercedes specificerar DC-laddningseffekten maximalt 110 kW, men namnger också en laddningstid från 10 till 80 procent från "under 45 minuter". Den maximala laddningseffekten är därför begränsad vid en viss punkt, men den är fortfarande 84 kW över det nämnda SoC-området.

Den provisoriska områdespecifikationen på 405 kilometer kan ökas till upp till 418 kilometer efter den slutliga WLTP-homologeringen. Det Stuttgart-baserade företaget specificerar standardförbrukningen på 19,7 till 20,8 kWh / 100 km. Maxhastigheten ex fungerar är begränsad till 140 km / h, vilket valfritt kan höjas till 160 km / h.
https://www.electrive.net/2020/05/26/me ... en-eqv-an/


38 mils räckvidd
Att värma upp kupén i förväg går bra så länge bilen är inkopplad till elnätet. Mercedes vill inte ta av batterikapaciteten för att värma upp kupén om bilen inte är inkopplad för laddning.
Batteripaketet är på 100 kWh (varav 90 kWh är användbart) vilket ska ge en räckvidd på 38 mil enligt WLTP-körcykeln. Det är placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten. Bilen är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hästkrafter.
Ombordladdaren är på 11 kW och Mercedes EQV kan snabbladdas med upp till 110 kW.
Prislappen för Mercedes EQV 300, som modellen heter, ligger på 855 000 kronor inklusive MBUX-systemet och sex separata fåtöljer.

https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... r-elbussen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar