Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V. W. ID

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

V. W. ID

Inläggav PapaD » 11 sep 2019 21:54

Eftersom tråden spårat ur till speakers corner om privatekonomi startar jag en ny för oss som är intresserade av bilen.

Ngn hade info att dragkrok inte är aktuell, var finns den infon?
PapaD

Re: V. W. ID

Inläggav Teslaägare Laban » 12 sep 2019 04:15

Ingen dragkrok eller takräcke sägs det. Däremot skulle det komma någon form av fäste istället för dragkrok som klarar 75 kg last. Ställ för skidor borde väl fungera kan man tycka. Har ingen länk tyvärr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 sep 2019 05:45

Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
https://invite.tibber.com/4c05e5f0 500 bonus kr och möjlighet att styra din laddning mot elpriset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Stevvee » 12 sep 2019 06:24

LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).

Är väll lite standard att varje elbil skall konkurrera med någon tesla? Precis som att man jämför Olika teslor mot allt mellan himmel och jord i samma prisklass.

Men frågan är om den ens kan vara en konkurrent till Leaf och E-Niro ?
Stevvee

Inläggav Teslaägare kikat » 12 sep 2019 07:07

ID går inte att jämföra med M3 för det är helt olika bilar. Det är synd att Tesla inte får någon riktig konkurrens inom lågprissegmentet för det tror jag de skulle behöva.
Tycker ID var väldigt överhypad och blev väldigt besviken när de nu äntligen presenterar den och det bara verkar vara en elbil i mängden. Kanske är de för rädda för att få för många beställningar? Om de lagt lite utvecklingstid på interiören, sänkt priset ~50k och haft takräcke och dragkrok som tillval så lär det varit en riktig fossildödare.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippe » 12 sep 2019 07:31

LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).

På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 sep 2019 07:38

det som jag tycker talar mot ID.3 är stolarna och det som är där emellan. Det ser väldigt billigt och plastigt ut. Stolarna ser ut som de billigaste du fick till första generation eGolf och dom var inte att leka med, fula, dåliga, blev smutsiga väldigt fort. Sen känns det som ett STORT misstag att inte ha möjlighet till någon sorts takräcken, hur tänkte dom där? Då blir ju bilen automatiskt kategoriserad som bil #2 för de flesta. En Golf må vara ungefär lika stor, men den går ju att använda till det mesta ändå. Långa brädor på taket, cyklar, skidor etc.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 sep 2019 07:40

frippe skrev:

På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.

definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Laban » 12 sep 2019 07:49

HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.

Tycker den ser relativt stor ut. Och den ska väl vara 10 cm högre än Golf.

Men med tanke på att de har flyttat fram föraren lite och därmed har goda utrymmen invändigt så hade jag förväntat mig att den skulle vara mer som en crossover funktionsmässigt. Liten bil men med funktioner som en lite större bil. Tycker därför som andra här att det är lite märkligt att man inte brytt sig om att fixa takräcke och/alternativt dragkrok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare frippe » 12 sep 2019 08:22

HelectriC skrev:
frippe skrev:

definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.

Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon