Sida 1 av 1

V. W. ID

Postat: 11 sep 2019 22:54
av PapaD
Eftersom tråden spårat ur till speakers corner om privatekonomi startar jag en ny för oss som är intresserade av bilen.

Ngn hade info att dragkrok inte är aktuell, var finns den infon?

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 05:15
av Laban
Ingen dragkrok eller takräcke sägs det. Däremot skulle det komma någon form av fäste istället för dragkrok som klarar 75 kg last. Ställ för skidor borde väl fungera kan man tycka. Har ingen länk tyvärr.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 06:45
av LarsL
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 07:24
av Stevvee
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Är väll lite standard att varje elbil skall konkurrera med någon tesla? Precis som att man jämför Olika teslor mot allt mellan himmel och jord i samma prisklass.

Men frågan är om den ens kan vara en konkurrent till Leaf och E-Niro ?

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 08:07
av kikat
ID går inte att jämföra med M3 för det är helt olika bilar. Det är synd att Tesla inte får någon riktig konkurrens inom lågprissegmentet för det tror jag de skulle behöva.
Tycker ID var väldigt överhypad och blev väldigt besviken när de nu äntligen presenterar den och det bara verkar vara en elbil i mängden. Kanske är de för rädda för att få för många beställningar? Om de lagt lite utvecklingstid på interiören, sänkt priset ~50k och haft takräcke och dragkrok som tillval så lär det varit en riktig fossildödare.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 08:31
av frippe
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 08:38
av HelectriC
det som jag tycker talar mot ID.3 är stolarna och det som är där emellan. Det ser väldigt billigt och plastigt ut. Stolarna ser ut som de billigaste du fick till första generation eGolf och dom var inte att leka med, fula, dåliga, blev smutsiga väldigt fort. Sen känns det som ett STORT misstag att inte ha möjlighet till någon sorts takräcken, hur tänkte dom där? Då blir ju bilen automatiskt kategoriserad som bil #2 för de flesta. En Golf må vara ungefär lika stor, men den går ju att använda till det mesta ändå. Långa brädor på taket, cyklar, skidor etc.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 08:40
av HelectriC
frippe skrev:
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 08:49
av Laban
HelectriC skrev:
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Tycker den ser relativt stor ut. Och den ska väl vara 10 cm högre än Golf.

Men med tanke på att de har flyttat fram föraren lite och därmed har goda utrymmen invändigt så hade jag förväntat mig att den skulle vara mer som en crossover funktionsmässigt. Liten bil men med funktioner som en lite större bil. Tycker därför som andra här att det är lite märkligt att man inte brytt sig om att fixa takräcke och/alternativt dragkrok.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 09:22
av frippe
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 09:27
av Walker
frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.
Bra??? :roll:

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 09:29
av HelectriC
frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.
bagaget är ju faktiskt större än dagens eGolf, så att det skulle vara på Polonivå har jag svårt att tänka mig. Iom att det är en elbil från grunden, till skillnad mit eGolf, som är en compliance car, så tror jag ID.3 blir betydligt rymligare interiört än dagens Golf.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 09:33
av frippe
Walker skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
frippe skrev:
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.

Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.
Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.
Bra??? :roll:
Ironi! ;)

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 13:27
av chaffis75
LarsL skrev:
Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Ja de kan man tycka men de blir lite att alla elbilar jämförs med alla framförallt om de har liknande range detta eftersom de finns så få elbilar att välja på I jämförelse med antal fossil modeller de finns.

Sen får jag också instämma i kören att jag känner mig besviken men jag får avvakta lite och samla fakta för att se om de kan vara en bil för mig.. Men just nu är svaret Nej.

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 13:47
av PapaD
Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?

Re: V. W. ID

Postat: 12 sep 2019 13:49
av Verdi
PapaD skrev:
Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
Den ska ha kort vändradie. Det andra vet jag inte något om.

Re: V. W. ID

Postat: 13 sep 2019 23:20
av Muhlegg
Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?

Re: V. W. ID

Postat: 14 sep 2019 05:29
av Laban
Muhlegg skrev:
Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Om 1st edition hamnar på 409k så är den betydligt billigare än väntat. Omräkningsfaktorn på grundmodellen är ca 11.6 (förutsatt att under 350k är 349k. Kanske blir lägre än så). Borde i så fall innebära ~€35k för ID.3 mellanmodell snarare än €40k. €40k hade blivit 464k.

Men det börjar bli dags att ta fram officiella priser nu kan man tycka. Känns som att VW sonderar terrängen med "below €30k" osv.

Re: V. W. ID

Postat: 14 sep 2019 10:42
av Black
Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...

Re: V. W. ID

Postat: 14 sep 2019 12:35
av Svenssons
Black skrev:
Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Det nämnde de vid presentationen. Vet inte om de gick in på några detaljer. Såg inte hela då de pratade på tyska med en och samma simultantolk och bakgrundssorlet från publiken.

Re: V. W. ID

Postat: 14 sep 2019 21:24
av Leo
Har gått på alla elbilar/PHEV från VW/Audi sen 2013 så är helt övertygad om att det kommer gå även på ID.3