Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Volt »

Hej!

Med händelserna i helgen med drönar-angrepp mot världens största oljeraffinaderi i Saudiarabien, tillika hubben för världens oljeproduktion och leveranser ut i världen från Mellanöstern, påminns vi om värdet av att ställa om transportsystemet till fossilfri drift på bred front. Världsmarknadspriset Brent crude är i skrivande stund upp 13,6 %!

En bransch där bränslepriserna och tillgången till flygbränsle är direkt avgörande för verksamheten och där oljepriset till stor del är en indikator på utvecklingen är flygbranschen. Förhoppningsvis blir oljemarknadens sårbarhet ett uppvaknande som kan leda till något positivt med ökad elektrifiering på bred front däribland flyget!
Här följer del 2 av mitt samtal med Anders Forlsund, VD:n och grundaren för Heart Aerospace om framtiden för elflyget på Evolution Show som jag är värd för, ger visst hopp :)

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Laban »

Väldigt intressant. Exempelvis att 80% av alla flygturer är vad man benämner "short haul" eller <= 200 mil. Dessa står för 40% av alla utsläpp i världen. Här undrar han över vad marknaden är för dessa även om det potentiellt skulle kräva ett stopp pga begränsningar räckviddsmässigt. Ser man på Sverige som exempel så borde det fungera alldeles utmärkt för resor runt om Europa. Bor man i ex Luleå så måste man ändå mellanlanda i Stockholm för låt säga Luleå - Prag.

Det som hade varit intressant att diskutera är kanske nya designer på flygplanen. Deras plan bygger väl på ett befintligt propellerplan som byggs om för eldrift. Eviations flygplan som ska klara 100 mil/9 passagerare skiljer sig en del åt jämfört med Hearts, 100 mil räckvidd jämfört med Hearts 40 mil. Det skiljer sig också åt en hel del designmässigt/konstruktionsmässigt. Hade varit intressant att veta vad Anders tänker om detta.

En sak som också var väldigt intressant är tidsramarna. Han nämner på slutet att hade de siktat på 20 passagerare eller mer hade de kanske kunna släppa planet 2030 istället för 2025. Detta pga regelverk (testprotokoll osv får man anta) som måste följas om man har mer än 19 passagerare. Här finns det kanske en del för politikerna att göra för att accelerera detta. Sen ska det förstås vara säkert också..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Volt »

Laban skrev:
Väldigt intressant. Exempelvis att 80% av alla flygturer är vad man benämner "short haul" eller <= 200 mil. Dessa står för 40% av alla utsläpp i världen. Här undrar han över vad marknaden är för dessa även om det potentiellt skulle kräva ett stopp pga begränsningar räckviddsmässigt. Ser man på Sverige som exempel så borde det fungera alldeles utmärkt för resor runt om Europa. Bor man i ex Luleå så måste man ändå mellanlanda i Stockholm för låt säga Luleå - Prag.

Det som hade varit intressant att diskutera är kanske nya designer på flygplanen. Deras plan bygger väl på ett befintligt propellerplan som byggs om för eldrift. Eviations flygplan som ska klara 100 mil/9 passagerare skiljer sig en del åt jämfört med Hearts, 100 mil räckvidd jämfört med Hearts 40 mil. Det skiljer sig också åt en hel del designmässigt/konstruktionsmässigt. Hade varit intressant att veta vad Anders tänker om detta.

En sak som också var väldigt intressant är tidsramarna. Han nämner på slutet att hade de siktat på 20 passagerare eller mer hade de kanske kunna släppa planet 2030 istället för 2025. Detta pga regelverk (testprotokoll osv får man anta) som måste följas om man har mer än 19 passagerare. Här finns det kanske en del för politikerna att göra för att accelerera detta. Sen ska det förstås vara säkert också..
Hej!

Kul du uppskattar videon! Jag känner till Eviation och Alice-modellen väl och tycker deras plan är mkt intresant också. Här bör dock påpekas att räckvidden på 1000 km Eviation utlovar för sin första kommersiella elflygplansmodell att vara redo för trafik ca 2022, inkluderar en reserv på uppskattningsvis minst 200 km, vilket inte är medräknat i Heart Aerospace ES19 när de anger 400 km räckvidd. Lägger vi till 200 km till där så har de en räckvidd på 600 mot 1000 för Eviations plan. Jag noterar även att Eviation satsat på motsvarande 9 Tesla Model S batterier på 100 kWh eller 900 kWh medan Anders Forslund nämnde 5 x 100 kWh batterier. Men det återstår förstås mkt för Heart Aerospace som inte har en fullskalig prototyp ännu vilket Eviation har. Desstuom rör det sig om dubbla antalet passagerare för ES19/Heart Aerospace så blir lite svårt att jämföra utan mer tekniska data.

Tror definitivt det finns en stor marknad för båda och att Heart Aerospace satsar på en konventionell elflygplansmodell i början för att inte skrämma bort investerare och gå försiktigt fram i början. Anders berättade dock att de tittar på att utveckla en egen motor och förstås vill göra större ändringar med tiden. Tror det är klokt.
Tänker osökt på att Tesla tog en Lotus Elise och byggde om till vad som senare blev den första Roadstern med de för- och nackdelar det innebar.

Gäller ju att visa upp något som ser pålitligt ut men samtidigt inte missgynnar de fördelar som kommer med eldrift, extra knepigt i flygindustrin med de rigorösa krav på säkerhet som med all rätt gäller.

Ska definitivt ta upp Eviation nästa gång Anders gästar studion vilket kan bli ganska snart. Del 3 med Anders kommer på måndag.

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Laban »

Volt skrev:
Jag noterar även att Eviation satsat på motsvarande 9 Tesla Model S batterier på 100 kWh eller 900 kWh medan Anders Forslund nämnde 5 x 100 kWh batterier. Men det återstår förstås mkt för Heart Aerospace som inte har en fullskalig prototyp ännu vilket Eviation har. Desstuom rör det sig om dubbla antalet passagerare för ES19/Heart Aerospace så blir lite svårt att jämföra utan mer tekniska data.
Frågan är väl om det går att stoppa in mer batterier i ES19. Finns det kanske begränsningar konstruktiosmässigt jämfört med Eviation planet som är byggt från grunden som elflygplan ? Eller är det bara ett val man har gjort i detta skede.
Tror definitivt det finns en stor marknad för båda och att Heart Aerospace satsar på en konventionell elflygplansmodell i början för att inte skrämma bort investerare och gå försiktigt fram i början. ..
Det tror jag också. Med en beprövad flygplanstyp måste det gå betydligt snabbare att få planen i trafik och det tror jag är väldigt viktigt. Elflygplan kommer att ha en stor påverkan på vilka investeringar som görs på ex tåg och det är stora summor som nämns där. 280 miljarder för utbyggnaden av tågtrafiken i Sverige till 2030. Är detta en bra ide om vi kan flyga elflyg mellan Luleå-Stockholm 2030 ? Tåg är mindre miljövänligt än elflyg, extremt dyrt och kommer sannolikt kräva kontinuerliga subventioner.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Volt »

Laban skrev:
Volt skrev:
Jag noterar även att Eviation satsat på motsvarande 9 Tesla Model S batterier på 100 kWh eller 900 kWh medan Anders Forslund nämnde 5 x 100 kWh batterier. Men det återstår förstås mkt för Heart Aerospace som inte har en fullskalig prototyp ännu vilket Eviation har. Desstuom rör det sig om dubbla antalet passagerare för ES19/Heart Aerospace så blir lite svårt att jämföra utan mer tekniska data.
Frågan är väl om det går att stoppa in mer batterier i ES19. Finns det kanske begränsningar konstruktiosmässigt jämfört med Eviation planet som är byggt från grunden som elflygplan ? Eller är det bara ett val man har gjort i detta skede.

Det är en bra fråga jag bara kan spekulera men det är ju möjligt att Alice/Eviations plan kan klämma in fler batterimodular i flygplanskroppen genom att designa den för detta från början. Jag tror dock alla siffror från Heart Aerospace är väldigt preliminära ännu då de inte satt ihop en fullskalig prototyp, återigen blir det många följdfrågor till nästa möte med Anders Forslund, bra du tog upp detta!

Tror definitivt det finns en stor marknad för båda och att Heart Aerospace satsar på en konventionell elflygplansmodell i början för att inte skrämma bort investerare och gå försiktigt fram i början. ..
Det tror jag också. Med en beprövad flygplanstyp måste det gå betydligt snabbare att få planen i trafik och det tror jag är väldigt viktigt. Elflygplan kommer att ha en stor påverkan på vilka investeringar som görs på ex tåg och det är stora summor som nämns där. 280 miljarder för utbyggnaden av tågtrafiken i Sverige till 2030. Är detta en bra ide om vi kan flyga elflyg mellan Luleå-Stockholm 2030 ? Tåg är mindre miljövänligt än elflyg, extremt dyrt och kommer sannolikt kräva kontinuerliga subventioner.
Även här ett bra påpekande. Själv tror jag dubbelspår norrut från Sthlm är mkt bra ur miljösynpunkt samt effektivt för tunga godstransporter. Green Cargo får ju flytta över massor med gods till väg för alla problem med förseningar och pga endast 1 spår i vardera riktning. Så nog värt att kika på ändå för gods i alla fall. Men vet, kanske får snart självkörande fraktfartyg med gigantiska batterilager+vätgas-drift som gör billigare och effektivare än godståg? Framförallt hinner komma på plats snabbt/förverkligas i tid!

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Framtiden för elflyg aldrig varit mer efterlängtad!

Inlägg av Laban »

Volt skrev:
Så nog värt att kika på ändå för gods i alla fall. Men vet, kanske får snart självkörande fraktfartyg med gigantiska batterilager+vätgas-drift som gör billigare och effektivare än godståg? Framförallt hinner komma på plats snabbt/förverkligas i tid
Den främsta konkurrenten för godstrafik via tåg är nog ellastbilen. Klarar Teslas semi 100 mil på en laddning så har jag svårt att se hur tåget ska kunna konkurrera. När dessa kommer är en annan femma men garanterat långt före 2030.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar