Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like :) vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack! 8-)
Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge? ;)
Snackas om nån i4 som ska komma 2021. Och så ryktas det om att nya trean ska komma som BEV.

Kan man köa till Taycan?
Jepp, 20 papp, så har du platsen i kön. Jag avstår. Kan inte tänka mig att en Porsche får ett liknande pris som en Audi. Porschen kommer garanterat kosta mycket mer och det tycker jag är för mycket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Surfaren skrev:
TeslaTissel skrev:
Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.

Vi har lite för bråttom i olika forum ibland, tyvärr,
Jag hade inte ett dugg bråttom. Du länkade till en sida som var ganska tom, med en enda bild. Det var den sidan jag tittade på och kommenterade. (Det fanns ingenting som antydde att man skulle klicka på den enda bilden som fanns där, så det gjorde jag aldrig.)
Spelar ingen roll nu. Men jag kan ju inte sätta upp en stor skylt om att det går att klicka på bilden.
Den var nämligen direktlänkad till originalartikeln i InsideEvees.

För övrigt har jag uppdaterat sidan nu. Och det finns en jämförelse med RemetzCar Model S Shooting Brake
Ibland lägger jag ut något på sidan när jag ändå är ute och reser tack vare min iPad Pro.

Medger att den var lite kortfattad. :roll:

Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6110
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like :) vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack! 8-)
Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge? ;)
Snackas om nån i4 som ska komma 2021. Och så ryktas det om att nya trean ska komma som BEV.

Kan man köa till Taycan?
Jepp, 20 papp, så har du platsen i kön. Jag avstår. Kan inte tänka mig att en Porsche får ett liknande pris som en Audi. Porschen kommer garanterat kosta mycket mer och det tycker jag är för mycket.
Ja, prisbilden hamnar kring 1.2 miljoner här i Sverige.

Skrev den kommentaren också i min blog.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like :) vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack! 8-)
Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge? ;)
Snackas om nån i4 som ska komma 2021. Och så ryktas det om att nya trean ska komma som BEV.

Kan man köa till Taycan?
Var det inte förra året BMW valde att inte komma till Paris Motor show och de ryktades om att de var tvungna att bestämma sig angående elbilar. Efter det gick de ut och sa att en BEV Mini och iX3 skulle komma. Senare har det även pratats om Vission(?) och i4 men jag tror inte jag har läste en artikel med info från BMW om en BEV av 3-serien. Har jag missat något eller är det rykten från länge sedan som fortfarande diskuteras och ofta tas upp av media?
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.

Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Surfaren skrev:
HelectriC skrev:
Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like :) vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack! 8-)
Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge? ;)
Snackas om nån i4 som ska komma 2021. Och så ryktas det om att nya trean ska komma som BEV.

Kan man köa till Taycan?
Var det inte förra året BMW valde att inte komma till Paris Motor show och de ryktades om att de var tvungna att bestämma sig angående elbilar. Efter det gick de ut och sa att en BEV Mini och iX3 skulle komma. Senare har det även pratats om Vission(?) och i4 men jag tror inte jag har läste en artikel med info från BMW om en BEV av 3-serien. Har jag missat något eller är det rykten från länge sedan som fortfarande diskuteras och ofta tas upp av media?
3-serien är nog mycket riktigt ett gammalt rykte. Tycker BMW är lite svajiga minst sagt. Först körde de el under i-märket. Sen skulle de integrera eldrift i de vanliga modellerna men nu visar de ändå en i4. För nåt år sen fanns det nåt koncept som hette i5 också. Och så var det nåt som kallade iNext eller nåt. Känns verkligen som om BMW var för tidigt ute med i3 och brände sig lite vilket gjorde att de nu är lite efter...
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Surfaren »

TeslaTissel skrev:
Men jag kan ju inte sätta upp en stor skylt om att det går att klicka på bilden.
Den var nämligen direktlänkad till originalartikeln i InsideEvees.
Trams. Vad är det för fel på en vanlig, tydlig textlänk? Istället leker bloggen kurragömma med denna viktiga komponent (än viktigare när man skriver endast 3 rader själv).
Ledsen för off topic men jag har så svårt för att sitta tyst när folk inte förstår att de inte förstår sig på användarvänlighet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Porsche har nu gett grönt ljus för Taycan CUV som bygger på Mission E Cross turismo.

https://electrek.co/2018/10/19/porsche- ... o-concept/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

vigge50 skrev:
Porsche har nu gett grönt ljus för Taycan CUV som bygger på Mission E Cross turismo.

https://electrek.co/2018/10/19/porsche- ... o-concept/

Här några bilder på en prototyp av produktionsbilen. Väldigt lik Panamera Sport Turismo.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Jämför. - typ
Skärmavbild 2018-10-18 kl. 20.53.39.png
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
Jämför. - typ
Skärmavbild 2018-10-18 kl. 20.53.39.png
Ser ut som en kopia av Porsche Panamera Sport Turismo
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jämför. - typ
Skärmavbild 2018-10-18 kl. 20.53.39.png
Ser ut som en kopia av Porsche Panamera Sport Turismo
Jag skrev i min blog om just det:
Inte en annan version av Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en off-road version. Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”. Porsches variant ser ut nästan att hämta formen från RemetzCar Model S Shooting Brake

Artikeln nedan antyder att modellen skulle kunna komma 2022. Men det är ju en kvalificerad gissning. InsideEvees skriver också att prisbilden skulle ligga kring $65,700 och $85,000. Men det kommer inte Porsche att tycka ligger rätt. Snarare runt 1.2 miljoner i svenska pengar. Se artikeln från InsideEvees nedan:
Min länk: http://blog.ho-form.se/?p=6110

Och InsideEvees: https://insideevs.com/porsche-taycan-sp ... irst-time/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Såg det här postat på ett Porscheforum:

- 600 hp version of the Taycan will be over 140k EUR base price
- base model will be slightly over 90k (hp not known yet)

Här snackar vi EUR-priser i Tyskland med 19% moms. Med svensk moms och en kurs på 10kr+ så ser det ut att springa iväg lite och då är det bara baspriset. Porsche är som bekant rätt duktiga på att betalt för extrautrustning och Taycan lär inte avvika.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Såg det här postat på ett Porscheforum:

- 600 hp version of the Taycan will be over 140k EUR base price
- base model will be slightly over 90k (hp not known yet)

Här snackar vi EUR-priser i Tyskland med 19% moms. Med svensk moms och en kurs på 10kr+ så ser det ut att springa iväg lite och då är det bara baspriset. Porsche är som bekant rätt duktiga på att betalt för extrautrustning och Taycan lär inte avvika.
Instämmer.

Här kommer lite mer om P. Taycan.

Som vanligt är Electrek snabba!
https://electrek.co/2018/10/19/porsche- ... o-concept/

https://newsroom.porsche.com/en/product ... 16274.html
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Mehr!



Porsche Taycan Prototyper sedda testas mot Tesla Model S! - Länk:
http://blog.ho-form.se
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Nico Rosberg drives a hybrid

De pratar om TAYCAN här! Och det går UNDAN i klippet!

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Intressant förstås men...
Du glömde ange källan eller...

Hittade detta också i samma veva
https://www.motor1.com/news/276738/pors ... spy-video/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Det är Porsche handlaren i Umeå som säger att det är 3 september 2019 som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Det är Porsche handlaren i Umeå som säger att det är 3 september 2019 som gäller.

DET var väldigt konkret!?

Tack!
Det diffar lite grand med den officiella mässan som äger rum 12 till 14 september. Men skit samma, det är känt sedan länge.
Så Umeå.säljaren har alldeles rätt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Tror inte de pratar 400 verkliga km, det är nog 400 specade km vilket har en mycket lägre förbrukning än 200 Wh/km. På en S är det väl runt 150 Wh/km de räknat med?

Om det är specade kilometrar de pratar om så verkar det mer rimligt om de kör på 800v.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Jag har läst att de ska kunna ladda från 0 till 80% på 15 minuter tidigare. Batteripacket i Taycan sägs hamna på runt 90 kWh, så om vi antar det och också antar att de utnyttjar ett SOC-fönster på 90% får vi en användbar kapacitet på 81 kWh. För att ladda 80% av 81 kWh på 15 minuter krävs en snitteffekt på ~260 kW. Med en peak på 350 kW och lägre effekt i slutet av laddcykeln låter det rimligt.

Helt klart är iaf att man kan bygga celler som kan ta emot så höga strömmar som krävs för en sån laddning, men då måste man kompromissa med något annat. Det lär bli dyra celler med en hög effekttäthet och en lägre energitäthet, jämfört med alla andra elbilar ute på marknaden idag. Det skulle inte förvåna mig om cellerna har en kemi och sammastättning som är mer lik den som sitter i många PHEV-batterier, de har i regel just de egenskaperna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Geni87 skrev:
Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.
Skriv svar