nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du har inte provat taliz glasögon. Han ser allt med en lite annan vinkel tack vare dem.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Håller med.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?helix skrev:Håller med.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Som tillägg till det jag skrev ovan:
Bortser man från kostnad/vikt så kan man skapa i princip vilken laddkurva man vill. Ta två Model 3 pack, seriekoppla (800+V). Kalla det sedan ett 100 kWh pack (50 kWh buffert) och du har ett pack som klarar 500 kW laddning och kanske 300+ kW upp till 100%. Krossar allt som finns idag, men det är ju inte direkt imponerande för det med tanke på pris, nyttjandegrad av cellerna.
Så om man nu ska prata om imponerande i detta fall bör man ta hänsyn till vad som händer på cellnivå. Allt enligt min personliga åsikt
Bortser man från kostnad/vikt så kan man skapa i princip vilken laddkurva man vill. Ta två Model 3 pack, seriekoppla (800+V). Kalla det sedan ett 100 kWh pack (50 kWh buffert) och du har ett pack som klarar 500 kW laddning och kanske 300+ kW upp till 100%. Krossar allt som finns idag, men det är ju inte direkt imponerande för det med tanke på pris, nyttjandegrad av cellerna.
Så om man nu ska prata om imponerande i detta fall bör man ta hänsyn till vad som händer på cellnivå. Allt enligt min personliga åsikt
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Japp, precis.HelectriC skrev:
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.
Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver
Re: Porsche Taycan (Mission E)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.helix skrev:Japp, precis.HelectriC skrev:
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.
Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Utgår man från WLTP så blir det en relevant jämförelse. Att man sen snålkör i 50km/h eller maxar Autobahn i 250km/h blir ju en helt annan dimension.HelectriC skrev:fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.helix skrev:Japp, precis.HelectriC skrev:
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.
Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver
Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
WLTP.HelectriC skrev:fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.helix skrev:Japp, precis.HelectriC skrev:
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.
Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För brukaren stämmer det. Men om man ser till tekniken i batteripack, celler så kan man in princip bortse från räckvidd.helix skrev:Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
jag har svårt att se att gängse man på gatan ser på den typen detaljer. Mer imponerande för de flesta är nog hur många kWh får du i på kortast tid. Jag tror att vi kan vara överens om att de flesta inte har en aning om C-värdet är bra eller dåligt. Jag har ingen aning tex om hur det korrelerar med övriga faktorer och då anser jag mig ändå relativt insatt i elbilism. Självklart är det också viktigt hur långt man kommer på de laddade kWh.taliz skrev:This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:This.Laban skrev:Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Givetvis. Men jag kan inte påstå att jag litar mer på VW (Porsche, Audi..) än på Tesla när det gäller detta. Tesla har dessutom betydligt mer erfarenhet än Audi när det gäller batterier, elbilar med stora batteripack, snabbladdning osv.Verdi skrev:Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag kan bekräfta. Mötte den (borde vara samma) i Lund vid 17:30 tiden, fångade den på dashcamen också. Ser ut som att den var utländsk-reggad.taliz skrev:WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Snap från min dashcam film. Det måste väl vara en Taycan? Har googlat lite, och det är min slutsats i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Körde förbi en grön Taycan med tyska plåtar utanför Lund E22 söder gående vid kl 15.15. Snygg! Men är inte ett fan av Porsches framlyktor, dom fyra led’s.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Från FB
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inget fel på utseendet, för att vara Porsche så är den rätt snygg, synd bara att den är så slö.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag blev lite orolig när de maskerade bilarna visades/testades innan lansering. Kändes som att de hade gått ifrån prototypen väldigt mycket. Men slutresultatet blev bra, hade inte gråtit över att köra omkring i en Taycan. Inte så förtjust i interiören då men de som gillar Porsche verkar gilla den och det är väl det viktiga i sammanhanget.Bjelke skrev:Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja conceptet var ju finare men jag tycker den är riktigt trevlig ändå. Var lite orolig att det skulle bli en Panamera rakt av när man såg testbilarna men den blev bra. Nu skall man bara se vad som kommer i en lite vettigare prisklass för en som inte har 2 mille på banken att lägga på en bil. Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.OfarligTesla skrev:Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd