Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Porsche Mission E
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.
Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.
(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Porsche Mission E
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänningHenrik Torphammar skrev:Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.rightnow skrev:Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.
Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.
(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Intressant om någon kan dela med sig förbrukning på 75 bil med 85 batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Porsche Mission E
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Re: Porsche Mission E
Och inga Superchargers.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Porsche Mission E
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Re: Porsche Mission E
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Model S P85DL+
Re: Porsche Mission E
Deras prototyp!mans71 skrev:Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Re: Porsche Mission E
Jerker skrev:Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.
https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Den ger väl inte 350 kW än? Den ska dock kunna göra det "sen".
Re: Porsche Mission E
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.Verdi skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Porsche Mission E
Jo det finns nästan inget som är bättre byggt än en Porsche. Och självklart räknas annat. Jag kan säkert räkna upp 10 saker där Tesla är direkt undermåliga. Men ändå.pegs skrev:Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.Verdi skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9
Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist.
Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Porsche Mission E
Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Porsche Mission E
Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
Re: Porsche Mission E
Nä, i denna artikeln som citerar uttalandet så handlar det om 400 laddstationer med flera laddare på varje station, hur många laddare återstår dock att se.Jerker skrev:Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
https://electrek.co/2017/11/03/ultra-fa ... olkswagen/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Mission E
Bygger dom laddarna smart så borde dom kunna ladda andra bilar oxo (dvs att laddaren även kan ge 400V)chaffis75 skrev:Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
och bygger dom bilen riktigt smart så att dom kan koppla om kretsarna till batteriet så att det blir som ett 400V-
batteri under laddning på vanliga laddare så ska det oxo funka (men ev ta längre tid beroende på laddeffekt
framöver i dom vanliga laddarna)...
Så jag skulle säga att svaret på frågorna kan bli JA
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Mission E
Väldigt kalla avgaspipor
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Porsche Mission E
Jag såg för några dagar sen fyra svarta tyskregistrerade (?) Porsche Panamera-aktiga bilar köra efter varandra söderut på E45. Undrar om det kan ha varit de på filmen jag såg. Borde skaffa dashboard cam.
Re: Porsche Mission E
Det är ny miljödiesel som inte värmer upp atmosfären lika mycketPontus skrev:Väldigt kalla avgaspipor
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
Re: Porsche Mission E
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.
https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/
https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
vigge50 skrev:Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.
https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/
Japp, mycket intressant utveckling!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
TeslaTissel skrev:vigge50 skrev:Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.
https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/
Lite ur tråden kanske - men Sveriges radio Klotet har ett mycket intressant inslag just nu...
(På torsdag ska en tysk domstol besluta om 19 städer måste göra mer för att luften ska bli renare. Domen kan leda till att dieselbilar förbjuds i dessa städer, eller på vissa gator).
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/10 ... ramid=3345
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
På den handskrivna skylten där de stavat fel till "Porche" finns även en referens till "Fixar'n i Arjeplog AB", så ja, väldigt mycket Sverige.Ric skrev:BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Mission E
Porsche har släppt några bilder på Mission-E, bland annat denna:
Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda?
Först hajade jag till, ingen CCS? Men sen kom jag ju på att bilen skulle ändå inte kunnat ladda på CCS stationer som bara ger 400V.Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda?