Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Mission E
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Mission E
Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.
Stämmer detta?
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.
Stämmer detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Mission E
Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150
Pontus skrev:Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.
Stämmer detta?
Re: Porsche Mission E
Men det är en stor bil med fokus på prestanda och säkert stora hjul mm. Så jag tror nog att i verkligheten drar den mer än 200 Wh/km. Kanske (mest troligt) är det som du säger att siffrorna är säljsiffror som inte relaterar så bra till verkligheten.bullen skrev:Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150Pontus skrev:Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.
Stämmer detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Mission E
Batteripacket i Mission E är väl på 95 kWh, sen om det är den användbara kapaciteten vet jag inte. Men de redovisar väl räckvidd och förbrukning enligt EPA och WLTP som alla andra.Pontus skrev:Men det är en stor bil med fokus på prestanda och säkert stora hjul mm. Så jag tror nog att i verkligheten drar den mer än 200 Wh/km. Kanske (mest troligt) är det som du säger att siffrorna är säljsiffror som inte relaterar så bra till verkligheten.bullen skrev:Tror inte den drar 2kwh/mil. Troligen ca 170 wh/km. Men antagligen har dom räknat 400 EPA km o då är det ännu lägre. Kanske under 150Pontus skrev:Någon som vet mer om deras laddning. Tänker på uttalandet om att bilen ska klara att ladda 400 kilometer på 20 minuter.
2 kWh per 10 km ger 80 kWh på 20 min.
Säg att batteriet klarar max laddningshastighet upp till 75% (optimistiskt) då ska bilen ha 107 kWh tillgängligt i bilen.
Stämmer detta?
Här är för övrigt ett klipp på när Mark Webber kör Mission E. Saknar livet down under när man hör dialekten, även om vädret i Sverige har varit helt ok det senaste.
Re: Porsche Mission E
Tack för länken till videon.
Det blir spännande att se hur den ser ut utan kamouflage.
Blir säkert en bra men dyr bil.
Det blir spännande att se hur den ser ut utan kamouflage.
Blir säkert en bra men dyr bil.
Re: Porsche Mission E
Säkerligen, $85 000 har Porsche sagt, förmodligen "frånpris". Så mellan Model S 75D och 100D ungefär.Hok skrev:Tack för länken till videon.
Det blir spännande att se hur den ser ut utan kamouflage.
Blir säkert en bra men dyr bil.
Re: Porsche Mission E
Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Re: Porsche Mission E
Japp. Brukar inte vara några problem att dubbla startpriset om man vill... På en Tesla blir det väl typ 25% extra om man "bockar allt". Sen är det såklart långt mycket mer och exklusivare utrustning till Porscharna.Hok skrev:Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Mission E
Nej det blir nog inga problem att hoppa upp snabbt i pris i takt med att man kryssar i tillvalslistan. Något som i och för sig gäller de flesta "premiumtillverkare". Tesla tar 35kkr för "premium innertak" eller 43kkr för två bakåtvända "barnsäten" i bagaget på Model S, så de är i gott sällskap.Hok skrev:Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Re: Porsche Mission E
Jo precis, Porschen lär erbjuda en del extrautrustning som inte finns som tillval i Teslorna (än). Typ HUD med mera.Legato skrev:Japp. Brukar inte vara några problem att dubbla startpriset om man vill... På en Tesla blir det väl typ 25% extra om man "bockar allt". Sen är det såklart långt mycket mer och exklusivare utrustning till Porscharna.Hok skrev:Och Porches tillval brukar inte vara direkt billiga heller. Så det går nog snabbt att komma upp i betydligt högre belopp.
Re: Porsche Mission E
Taycan blev namnet på bilen!
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Mission E
Låter mer som en VW.Legato skrev:Taycan blev namnet på bilen!
Trådskaparen kanske vill uppdatera rubriken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Mission E
Är väl i linje med deras andra icke-sportbilsmodeller. Cayenne, Macan, Panamera osv.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
Re: Porsche Mission E
Nej, inte på tyska, men däremot på något orientaliskt språk.TeslaTissel skrev:TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Mission E
TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Mission E
Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.TeslaTissel skrev:TiborBlomhall skrev:"Taycan't be serious with that name!"
Jo. Är Tyska för unghingst om jag tolkat det rätt?
Är medlem i Porsche Club Sverige, men de har för mycket cylinder-tankar i huvudet fortfarande, så någon värst uppmärksamhet verkar Porsche Taycan inte fått ännu.
Tyvärr vet vi inte så mycket om drivlinan ännu, men det verkar inte vara asynkrona motorer som på Tesla? Dr Blume säger att det är synkrona motorer?
Har svårt tro de kopierat Model 3's koncept med Dual motor för performance-verisionen?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
Ja precis. Men har du mer än detta vore det skoj ta del av det.Geni87 skrev:Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.
Vad jag vet så här långt har Audi samma plattform för batterierna. Kallas J1. Enligt vissa media är även Bentley med på J1-plattformen.
Men vi vill veta mer om el-motorerna.
Se för övrigt min blog http://blog.ho-form.se/?p=5865 där jag ställt samman en liten preliminär modell-lista inklusive ev specifikationer, de kan komma att presentera.
För övrigt började Porsche experimentera med eldrivning redan 2008 på ett antal Boxters. Och så sent som 2017 byggde de om en Cayman (Boxster i realiteten) till eldrift och visade upp på en mässa i Tyskland. Se länk: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... n-revealed
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Mission E
Jag har sammanställt lite spekulationer
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Re: Porsche Mission E
Av det lilla man kan se så verkar J1-plattformen ha bolt-on/integrerade invertrar på elmaskinerna då det ej verkar vara separata enheter med trefaskablage mellan.TeslaTissel skrev:Jag har sammanställt lite spekulationer
Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?
http://blog.ho-form.se/?p=5865
Re: Porsche Mission E
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Mission E
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?