Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.

Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Det är bara att läsa trådarna här på forumet. Inställda leveranser, sena avbokningar, inga reservdelar/lång väntetid, "egenskap hos bilen". Dessa saker är fakta. Inget jag hittar på. Men det är klart, har man druckit kylarvätskan och aldrig haft bekymmer med sin Tesla så ser man inte detta som ett problem. Det är ju helt olika hur man upplever ett märkes kundvård. En del saker hos Tesla gillar jag verkligen, andra - not so much.
"Druckit kylarvätskan"? Du har verkligen en riktigt pissig attityd ibland. Detta är ett Teslaforum... Vill du beskylla oss Teslaägare för att vara idioter så föreslår jag att du gör det någon annanstans.

För övrigt fantastiskt att du som aldrig ägt en Tesla ändå bergfast uttalar dig om hur det är att äga en Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Det är bara att läsa trådarna här på forumet. Inställda leveranser, sena avbokningar, inga reservdelar/lång väntetid, "egenskap hos bilen". Dessa saker är fakta. Inget jag hittar på. Men det är klart, har man druckit kylarvätskan och aldrig haft bekymmer med sin Tesla så ser man inte detta som ett problem. Det är ju helt olika hur man upplever ett märkes kundvård. En del saker hos Tesla gillar jag verkligen, andra - not so much.
Ja, då är ju alla märken ”kassa” enligt dig då du kommer hitta massvis av problem för alla märken om du läser på forum. Så om det är din definition av ”kass” så ja då är väl Tesla det också.

Sen kan man nog hitta värre problem det skrivs om än lite inställda leveranser även hos Tesla.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:

"Druckit kylarvätskan"? Du har verkligen en riktigt pissig attityd ibland. Detta är ett Teslaforum... Vill du beskylla oss Teslaägare för att vara idioter så föreslår jag att du gör det någon annanstans.

För övrigt fantastiskt att du som aldrig ägt en Tesla ändå bergfast uttalar dig om hur det är att äga en Tesla.
Svårt det här med ironi. Vissa läser inlägg som fan läser bibeln. Jag har väl inte beskyllt någon för att vara en idiot? Sluta tolka in saker som jag inte skriver. Jag har heller inte uttalat mig om hur det är att äga en Tesla. Varför skulle jag göra det?

Men nu blev detta en sidodiskussion av en liten fjäder här pga att man jämförde äpplen och bävrar. Så jag släpper det nu, eftersom det knappast är en diskussion som skall föras i ett forum.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av StefL »

Referensen till "drinking the kool aid" har uppenbarligen gått någon förbi här ovan vilket lett till lite halvdålig stämning. Som bredvidbestående betraktare av diskussionen måste jag dock tillstå att översättningen av "kool aid" till "kylarvätska" var något långsökt.

För referens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_the_Kool-Aid
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Några nya mule-bilder som photoshoppats en smula som kan ses nedan. Är nog ganska nära sanningen hur bilen kommer se ut när den väl presenteras på Frankfurt, eller lite tidigare online.

Apropå priser och löften så går Taycan samma väg som övriga. Det skrevs en del om att basversionen skulle kosta 75000 dollar, men detta är såklart bara något som existerar i en fantasivärld.

Senaste info jag har är att en något billigare basversion (med bara bakhjulsdrift) kommer tidigast 2021. Det som blir först ut är tre versioner med fyrhjulsdrift där den billigaste i Sverige kommer att ha ett grundpris på 1,1-1,2MSEK och värstingen runt 1,6-1,7MSEK. Utrustningslistan kommer vara lång precis som vanligt för Porsche och Taycan blir inget undantag. Det jag har hört är att launch-versionen med "nödvändiga extra" kommer att ligga på 1,2-1,3MSEK och ska man ha allt på toppversionen närmar man sig 2MSEK. Dvs, den som ska accelerera under 3,5sek till 100km/h och ha mer tekniska hjälpmedel som standard (bakaxelstyrning, dynamiskt chassi, m.m.). Vill man ha keramiska bromsar kommer det kosta nästan 100k extra osv.

Intressant är dock att det ryktas om ett 105kWh batteripack så blir intressant att se vad Porsche väljer till lansering om det blir samma storlek på pack för alla modeller, eller om det blir olika storlekar. Hörde också av en som provsuttit i en prototyp att den är ganska liten inuti, vilket inte behöver vara något negativt i sig. Men bagageutrymme, sittplats osv kommer vara mer som Model 3 än Model S. Porsche har alltså en produkt här som hamnar i ett nytt segment, vilket i sig bara är trevligt.

Ska hur som helst bli riktigt spännande att se när det väl släpps på marknaden. Detta är helt klart den elbilen som jag personligen är mest intresserad av vid sidan av Tesla.
602BIHh.jpg
Ae9s5Lq.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

kommer helt säkert bli en störtskön bil, men om man har lågt pris och mycket plats på sin priolista, så ska man nog leta efter nåt annat än en Porsche sedan. Bara att se på Panamera, varken billig eller stor inuti eller i bagaget.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?

Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?

Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå. :)
Dom vill väl att avgasbilarna skall vara fortsatt konkurrenskraftiga.
Om Taycan var mkt snabbare än vanliga Panamera så dödar det nog efterfrågan på toppmodellerna av den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Så prestandaversionen blir ungefär lika snabb som en Model 3 Performance. Fast till dubbla priset?

Jo, jag fattar. Det är en Porsche och allt det där. Men ändå. :)
Dom vill väl att avgasbilarna skall vara fortsatt konkurrenskraftiga.
Om Taycan var mkt snabbare än vanliga Panamera så dödar det nog efterfrågan på toppmodellerna av den.
Den verkar vinna den interna tävligen iaf. :P
porsche-taycan-spied-with-less-camouflage-1.jpg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Lite mer info om Taycan i den här videon. Man får också se baksätet testas, vilket jag inte sett tidigare. Det ser onekligen ut att vara trångt där bak och här visas det tydligt att bilen är mycket mindre än Panamera. Storleksmässigt verkar Taycan kvala mer in som en Model 3, vilket även gäller öppningen av bakluckan som vi sett på tidigare bilder.

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Verkar bli två batteristorlekar. 80kWh samt 96kWh enligt info nedan. Dollarpriserna indikerar också att bilen blir rejält dyr, vilket dock inte är en överraskning.

Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.

"Since the Taycan’s official debut remains some months away, the final specs remain undecided, but we do know for sure that there will be three different versions. The base Taycan is rear-wheel drive only, sports an 80-kWh battery, and is powered by a choice of 240-kW (322-hp) and 280-kW (375-hp) motors. A Porsche brand ambassador who must remain nameless confirmed the contents of a document obtained by this magazine that stated the entry model—due late next year—will be priced in the low $90,000s, the 4S equipped with a 96-kWh battery pack and 320-kW (429-hp) or 360-kW (483-hp) of power will be positioned in the high $90,000s, and the Turbo will start at about $140,000. All-wheel drive and the bigger battery are standard on the latter two versions.

Still to be signed off are an even rawer 540-kW (724-hp) Turbo S and a lighter RWD GTS. Starting with J1 II, solid-state power packs will be phased in as they become available. By 2021 at the very latest, the peak charging power is set to increase from 250 to 350 kW, which should—in combination with that best-in-class 800V energy provider—reduce the charge time to a swift 14 minutes. In contrast, a plug-in at your home takes up to 30 hours. The pending inductive-charging ability is initially restricted to a miserly 11 kW, which means a charge will take just about the same amount of time as a season of Game of Thrones."
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Verkar bli två batteristorlekar. 80kWh samt 96kWh enligt info nedan. Dollarpriserna indikerar också att bilen blir rejält dyr, vilket dock inte är en överraskning.

Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.

"Since the Taycan’s official debut remains some months away, the final specs remain undecided, but we do know for sure that there will be three different versions. The base Taycan is rear-wheel drive only, sports an 80-kWh battery, and is powered by a choice of 240-kW (322-hp) and 280-kW (375-hp) motors. A Porsche brand ambassador who must remain nameless confirmed the contents of a document obtained by this magazine that stated the entry model—due late next year—will be priced in the low $90,000s, the 4S equipped with a 96-kWh battery pack and 320-kW (429-hp) or 360-kW (483-hp) of power will be positioned in the high $90,000s, and the Turbo will start at about $140,000. All-wheel drive and the bigger battery are standard on the latter two versions.

Still to be signed off are an even rawer 540-kW (724-hp) Turbo S and a lighter RWD GTS. Starting with J1 II, solid-state power packs will be phased in as they become available. By 2021 at the very latest, the peak charging power is set to increase from 250 to 350 kW, which should—in combination with that best-in-class 800V energy provider—reduce the charge time to a swift 14 minutes. In contrast, a plug-in at your home takes up to 30 hours. The pending inductive-charging ability is initially restricted to a miserly 11 kW, which means a charge will take just about the same amount of time as a season of Game of Thrones."

11 kW induktionsladdning fnyser reportern åt. Märkligt. Han kan inte veta mycket om elbilar. :)

I övrigt står det klart att den blir alldeles för dyr för mig. Vad trodde jag egentligen? Det är klart det måste bli så, annars slår de undan benen för sina andra modeller. Antar att Tesla är väldigt tacksamma för det.

Det är väl därför e-tron gjorts förhållandevis "långsam" också? För att inte vara snabbare än "sportversionerna" av Q5 och Q7. Antar att de bedömer att konkurrensen från Tesla är mindre allvarlig än att kannibalisera på de modeller som de har störst marginaler på.

Även om 0-100 är en löjlig grej så är det en signal till köparna. Så att BMW släpper en eldriven 3-serie som är lika snabb som en Model 3 Performance kan man nog se sig i stjärnorna efter i ganska många år... :(
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

Intressant tanke, hur ska man förhålla sig till sina egna befintliga topversioner prestanda mässigt med nya elbilar. Tror man gör som sagts här lite långsammare versioner först men att man ganska snart låter elbilarna bli de snabbaste vad det gäller 0-100 i varje fall. När jag säger ganska snart så gissar jag på sent 2021 för tyskarna.
Bland annat för det kommer säkert prestanda versioner ifrån företag som idag inte alls konkurrerar där och det blir nog tufft även om dessa inte har märkeshistoriken som tyskarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.
[/i]
Frågan är om det då kräver ny mjukvara eller om bilarna i sig är begränsade till 250 kW hårdvarumässigt. Ska vi gissa att Taycan får samma batteripack som e-Tron men att man precis som Tesla tillåter 250 kW i början av laddcykeln. e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Den stora grejen med Taycan var väl att den skulle klara 350kw, och det via ett 800 volt-system.
Problemet med 800 volt är vad jag förstått att det är betydligt mer komplext och därmed dyrt.

Att de nu begränsar sig till 250kw, vilket råkar vara samma gräns som Tesla Model 3 har på ett 400 volt-system, kan det vara ett tecken på att de inte lyckats lösa problemen med 800 volt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Min tolkning är den motsatta. Att etron är så ineffektiv beror på att BMS är inställd/optimerad för att -alltid- kunna ta emot peak effekt, dvs 150kw.
Tradeoffen är väldigt hög förbrukning, särskilt vintertid, och att en stor del av batterikapaciteten är låst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
helix skrev:
Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.
[/i]
Frågan är om det då kräver ny mjukvara eller om bilarna i sig är begränsade till 250 kW hårdvarumässigt. Ska vi gissa att Taycan får samma batteripack som e-Tron men att man precis som Tesla tillåter 250 kW i början av laddcykeln. e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Att de kommer ha samma batteripack kan vi nog utesluta då Taycan har ett 800V-elsystem. ;) Däremot skulle de teoretiskt kunna använda sig av likadana celler men konfigurera dem annorlunda. Skulle dock gissa på att Taycans celler är ett snäpp mer effektoptimerade än e-trons.
taliz skrev:
Den stora grejen med Taycan var väl att den skulle klara 350kw, och det via ett 800 volt-system.
Problemet med 800 volt är vad jag förstått att det är betydligt mer komplext och därmed dyrt.

Att de nu begränsar sig till 250kw, vilket råkar vara samma gräns som Tesla Model 3 har på ett 400 volt-system, kan det vara ett tecken på att de inte lyckats lösa problemen med 800 volt?
Det är osannolikt att de skulle byta till ett 400V-system eftersom alla komponenter lär ha designats för att jobba med 800V från början. 800V är inte mer komplext egentligen så länge man har med det från början. En högre spänning kräver däremot att man designar med längre krypavstånd mellan elektriska ledare etc för att inte få problem, men svårare än att designa för 400V är det egentligen inte.

Däremot ser ju den enskilda cellen samma strömmar oavsett vilken spänning man har konfigurerat för på systemnivå givet en viss effekt. Min killgissning när det gäller laddningen är att Porsche, likt Tesla nu gör med TM3, vill samla statistik från kundbilar under en tidsperiod för att känna sig komfortabla med att vrida på ladd-kranen ännu mer. Och att det då handlar mer om bilarnas faktiska användning kontra cellernas strömtålighet, än om systemspänningen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Laban skrev:
helix skrev:
Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.
[/i]
Frågan är om det då kräver ny mjukvara eller om bilarna i sig är begränsade till 250 kW hårdvarumässigt. Ska vi gissa att Taycan får samma batteripack som e-Tron men att man precis som Tesla tillåter 250 kW i början av laddcykeln. e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Att de kommer ha samma batteripack kan vi nog utesluta då Taycan har ett 800V-elsystem. ;) Däremot skulle de teoretiskt kunna använda sig av likadana celler men konfigurera dem annorlunda. Skulle dock gissa på att Taycans celler är ett snäpp mer effektoptimerade än e-trons.
taliz skrev:
Den stora grejen med Taycan var väl att den skulle klara 350kw, och det via ett 800 volt-system.
Problemet med 800 volt är vad jag förstått att det är betydligt mer komplext och därmed dyrt.

Att de nu begränsar sig till 250kw, vilket råkar vara samma gräns som Tesla Model 3 har på ett 400 volt-system, kan det vara ett tecken på att de inte lyckats lösa problemen med 800 volt?
Det är osannolikt att de skulle byta till ett 400V-system eftersom alla komponenter lär ha designats för att jobba med 800V från början. 800V är inte mer komplext egentligen så länge man har med det från början. En högre spänning kräver däremot att man designar med längre krypavstånd mellan elektriska ledare etc för att inte få problem, men svårare än att designa för 400V är det egentligen inte.

Däremot ser ju den enskilda cellen samma strömmar oavsett vilken spänning man har konfigurerat för på systemnivå givet en viss effekt. Min killgissning när det gäller laddningen är att Porsche, likt Tesla nu gör med TM3, vill samla statistik från kundbilar under en tidsperiod för att känna sig komfortabla med att vrida på ladd-kranen ännu mer. Och att det då handlar mer om bilarnas faktiska användning kontra cellernas strömtålighet, än om systemspänningen.
Om det nu inte var mer komplext eller dyrt med 800 volt, om man hade med det från början, så kan man ju fråga sig varför inte alla andra också valde det.

Nej jämförelsen med Tesla haltar betydligt. De har inte först gått ut med att bilarna klarar 250kw och sen strypt dom till 120kw. De har tvärtom ökat hastigheten över tid.
Porsche däremot, de annonserar tidigt att de ska klara 350kw, men när de sen börjar bli redo för produktion meddelar de att ojdå, 250kw blir max.

Som vanligt lägger de rökridåer, ”köp inte Tesla! Vi kommer snart med ngt mkt bättre!”
Var ju samma med ID nyss. Den skulle ju kosta från 25k euro enligt inofficiella rykten, i praktiken några år senare blev det 40k euro.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
helix skrev:
Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.
[/i]
Frågan är om det då kräver ny mjukvara eller om bilarna i sig är begränsade till 250 kW hårdvarumässigt. Ska vi gissa att Taycan får samma batteripack som e-Tron men att man precis som Tesla tillåter 250 kW i början av laddcykeln. e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Att de kommer ha samma batteripack kan vi nog utesluta då Taycan har ett 800V-elsystem. ;) Däremot skulle de teoretiskt kunna använda sig av likadana celler men konfigurera dem annorlunda. Skulle dock gissa på att Taycans celler är ett snäpp mer effektoptimerade än e-trons.
taliz skrev:
Den stora grejen med Taycan var väl att den skulle klara 350kw, och det via ett 800 volt-system.
Problemet med 800 volt är vad jag förstått att det är betydligt mer komplext och därmed dyrt.

Att de nu begränsar sig till 250kw, vilket råkar vara samma gräns som Tesla Model 3 har på ett 400 volt-system, kan det vara ett tecken på att de inte lyckats lösa problemen med 800 volt?
Det är osannolikt att de skulle byta till ett 400V-system eftersom alla komponenter lär ha designats för att jobba med 800V från början. 800V är inte mer komplext egentligen så länge man har med det från början. En högre spänning kräver däremot att man designar med längre krypavstånd mellan elektriska ledare etc för att inte få problem, men svårare än att designa för 400V är det egentligen inte.

Däremot ser ju den enskilda cellen samma strömmar oavsett vilken spänning man har konfigurerat för på systemnivå givet en viss effekt. Min killgissning när det gäller laddningen är att Porsche, likt Tesla nu gör med TM3, vill samla statistik från kundbilar under en tidsperiod för att känna sig komfortabla med att vrida på ladd-kranen ännu mer. Och att det då handlar mer om bilarnas faktiska användning kontra cellernas strömtålighet, än om systemspänningen.
Om det nu inte var mer komplext eller dyrt med 800 volt, om man hade med det från början, så kan man ju fråga dig varför inte alla andra också valde det.

Nej jämförelsen med Tesla haltar betydligt. De har inte först gått ut med att bilarna klarar 250kw och sen strypt dom till 120kw. De har tvärtom ökat hastigheten över tid.
Porsche däremot, de annonserar tidigt att de ska klara 350kw, men när de sen börjar bli redo för produktion meddelar de att ojdå, 250kw blir max.

Som vanligt lägger de rökridåer, ”köp inte Tesla! Vi kommer snart med ngt mkt bättre!”
Var ju samma med ID nyss. Den skulle ju kosta från 25k euro enligt inofficiella rykten, i praktiken några år senare blev det 40k euro.
Förmodligen för att tillgången på komponenter från leverantörer som stödjer 800V lär vara väldigt begränsad då det knappt finns några befintliga bilar med den spänningsnivån. Runt 400V har ju varit mer eller mindre standard ganska länge nu, även för många hybrider. Väljer man att ändå utveckla ett system från grunden så betyder det ju att man får göra en hel del nyutveckling vilket kostar pengar i investeringar, men att det skulle vara mycket mer komplext eller tekniskt mycket svårare är inte sant. Det handlar ju om behov och krav, anser man att man klarar sig fint med 400V för det man ska uppnå finns det ju ingen poäng med att gå till 800V.

Nej det är sant, de (Elon) har dock kallat Ionitys 350 kW-laddning för "Children's toy". Hur man väljer att tolka det är ju upp till var och en men det indikerar ju iaf att bilarna klarar mer än dagens nivåer. :) Håller med om att det var klantigt av Porsche att kommunicera ut 350 kW, de skulle ha nöjt sig med en lägre nivå från början (som fortfarande hade varit väldigt konkurrenskraftig) för att sedan öka upp mot 350 kW till 2021. Då hade uppfattningen blivit mer positiv. Men att den sänkta laddhastigheten skulle vara kopplad till att de sänker spänningen är inte tekniskt rimlig.

Gällande priset på ID.3 så handlar det ju där om att folk (precis som för TM3) trodde/hoppades att den billigaste varianten med det minsta batteriet skulle finnas med från produktionsstart.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
helix skrev:
Intressant att notera är även att Porsche släpper bilen med "bara" 250kW peakladdning och skriver att det under 2021 kommer öka effekten.
[/i]
Frågan är om det då kräver ny mjukvara eller om bilarna i sig är begränsade till 250 kW hårdvarumässigt. Ska vi gissa att Taycan får samma batteripack som e-Tron men att man precis som Tesla tillåter 250 kW i början av laddcykeln. e-Trons platta laddkurva är en stark indikation på att den borde klara betydligt mer i peak.
Att de kommer ha samma batteripack kan vi nog utesluta då Taycan har ett 800V-elsystem. ;) Däremot skulle de teoretiskt kunna använda sig av likadana celler men konfigurera dem annorlunda. Skulle dock gissa på att Taycans celler är ett snäpp mer effektoptimerade än e-trons.
taliz skrev:
Den stora grejen med Taycan var väl att den skulle klara 350kw, och det via ett 800 volt-system.
Problemet med 800 volt är vad jag förstått att det är betydligt mer komplext och därmed dyrt.

Att de nu begränsar sig till 250kw, vilket råkar vara samma gräns som Tesla Model 3 har på ett 400 volt-system, kan det vara ett tecken på att de inte lyckats lösa problemen med 800 volt?
Det är osannolikt att de skulle byta till ett 400V-system eftersom alla komponenter lär ha designats för att jobba med 800V från början. 800V är inte mer komplext egentligen så länge man har med det från början. En högre spänning kräver däremot att man designar med längre krypavstånd mellan elektriska ledare etc för att inte få problem, men svårare än att designa för 400V är det egentligen inte.

Däremot ser ju den enskilda cellen samma strömmar oavsett vilken spänning man har konfigurerat för på systemnivå givet en viss effekt. Min killgissning när det gäller laddningen är att Porsche, likt Tesla nu gör med TM3, vill samla statistik från kundbilar under en tidsperiod för att känna sig komfortabla med att vrida på ladd-kranen ännu mer. Och att det då handlar mer om bilarnas faktiska användning kontra cellernas strömtålighet, än om systemspänningen.
Om det nu inte var mer komplext eller dyrt med 800 volt, om man hade med det från början, så kan man ju fråga dig varför inte alla andra också valde det.

Nej jämförelsen med Tesla haltar betydligt. De har inte först gått ut med att bilarna klarar 250kw och sen strypt dom till 120kw. De har tvärtom ökat hastigheten över tid.
Porsche däremot, de annonserar tidigt att de ska klara 350kw, men när de sen börjar bli redo för produktion meddelar de att ojdå, 250kw blir max.

Som vanligt lägger de rökridåer, ”köp inte Tesla! Vi kommer snart med ngt mkt bättre!”
Var ju samma med ID nyss. Den skulle ju kosta från 25k euro enligt inofficiella rykten, i praktiken några år senare blev det 40k euro.
Förmodligen för att tillgången på komponenter från leverantörer som stödjer 800V lär vara väldigt begränsad då det knappt finns några befintliga bilar med den spänningsnivån. Runt 400V har ju varit mer eller mindre standard ganska länge nu, även för många hybrider. Väljer man att ändå utveckla ett system från grunden så betyder det ju att man får göra en hel del nyutveckling vilket kostar pengar i investeringar, men att det skulle vara mycket mer komplext eller tekniskt mycket svårare är inte sant. Det handlar ju om behov och krav, anser man att man klarar sig fint med 400V för det man ska uppnå finns det ju ingen poäng med att gå till 800V.

Nej det är sant, de (Elon) har dock kallat Ionitys 350 kW-laddning för "Children's toy". Hur man väljer att tolka det är ju upp till var och en men det indikerar ju iaf att bilarna klarar mer än dagens nivåer. :) Håller med om att det var klantigt av Porsche att kommunicera ut 350 kW, de skulle ha nöjt sig med en lägre nivå från början (som fortfarande hade varit väldigt konkurrenskraftig) för att sedan öka upp mot 350 kW till 2021. Då hade uppfattningen blivit mer positiv. Men att den sänkta laddhastigheten skulle vara kopplad till att de sänker spänningen är inte tekniskt rimlig.

Gällande priset på ID.3 så handlar det ju där om att folk (precis som för TM3) trodde/hoppades att den billigaste varianten med det minsta batteriet skulle finnas med från produktionsstart.
Det du själv säger gör ju att det blir mer komplext och dyrt. Nyutveckling är varken enkelt eller billigt.

Elon syftade garanterat på laddarna för lastbilen, den hade väl nyss presenterats då.

Nja, ryktena kom ju från källor hos VW. Givetvis inget som bekräftades dock. Sen gjordes alla möjliga och omöjliga tolkningar av detta.
Ganska tydligt enligt mig att VW ville få folk på kroken, de hade ju annars enkelt kunnat gå ut och bestridit detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Förmodligen för att tillgången på komponenter från leverantörer som stödjer 800V lär vara väldigt begränsad då det knappt finns några befintliga bilar med den spänningsnivån. Runt 400V har ju varit mer eller mindre standard ganska länge nu, även för många hybrider. Väljer man att ändå utveckla ett system från grunden så betyder det ju att man får göra en hel del nyutveckling vilket kostar pengar i investeringar, men att det skulle vara mycket mer komplext eller tekniskt mycket svårare är inte sant. Det handlar ju om behov och krav, anser man att man klarar sig fint med 400V för det man ska uppnå finns det ju ingen poäng med att gå till 800V.

Nej det är sant, de (Elon) har dock kallat Ionitys 350 kW-laddning för "Children's toy". Hur man väljer att tolka det är ju upp till var och en men det indikerar ju iaf att bilarna klarar mer än dagens nivåer. :) Håller med om att det var klantigt av Porsche att kommunicera ut 350 kW, de skulle ha nöjt sig med en lägre nivå från början (som fortfarande hade varit väldigt konkurrenskraftig) för att sedan öka upp mot 350 kW till 2021. Då hade uppfattningen blivit mer positiv. Men att den sänkta laddhastigheten skulle vara kopplad till att de sänker spänningen är inte tekniskt rimlig.

Gällande priset på ID.3 så handlar det ju där om att folk (precis som för TM3) trodde/hoppades att den billigaste varianten med det minsta batteriet skulle finnas med från produktionsstart.
Det du själv säger gör ju att det blir mer komplext och dyrt. Nyutveckling är varken enkelt eller billigt.

Elon syftade garanterat på laddarna för lastbilen, den hade väl nyss presenterats då.

Nja, ryktena kom ju från källor hos VW. Givetvis inget som bekräftades dock. Sen gjordes alla möjliga och omöjliga tolkningar av detta.
Ganska tydligt enligt mig att VW ville få folk på kroken, de hade ju annars enkelt kunnat gå ut och bestridit detta.
Dyrt kanske, förutsatt att alternativet hade varit att köpa allt från hyllan (inte så troligt om man ser till Porsches historia). :) Du skrev att du trodde att 800V är mer komplext och dyrt, som i att tekniken i sig är komplex och dyr, och det var det jag kommenterade på.

Ja det gjorde han kanske, varför nu det skulle ha varit en relevant kommentar till något som ett gäng personbilstillverkare har dragit ihop för laddning av personbilar. :) Läser man kommentarerna till Tweeten så tolkar ungefär alla det som att de ska brassa på laddningen i sina bilar, det skrivs inget om Semin utan spekuleras i hur snabbt bilarna nu kommer kunna ladda. Förmodligen högst medvetet från Elon. :)

Jo så påstogs det. Sen var det en hel del prisförvirringar i pressen där ID.3 blandades ihop med vad som från VW kommenterades som "entry level MEB", aka ID.1. Hur som helst så var ju en vanlig hänvisning från VW "som en motsvarande välutrustad dieselgolf", och det är väl ungefär där instegsvarianten av ID.3 hamnar. Skulle biltillverkarna gå ut och rätta alla rykten om kommande modeller skulle de knappt ha tid att göra något annat, så det är nog ganska väntat och inget de brukar göra. :)

För att återgå till Taycan ska det bli väldigt intressant att se de första laddkurvorna när den laddar på en Ionitystation eller annan HPC-laddare. Om de nu begränsar sig till max 250 kW i början återstår det att se inom vilket fönster de kan hålla det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
Sänka till 250 kW kan de göra genom att helt enkelt begränsa maxströmmen. Sänka från 400 till 800 V gör man inte utan att konstruera om hela den elektriska drivlinan. Som de sedan ska konstruera om en gång till när de går upp till 350 kW 2021. Låter enormt osannolikt om du frågar mig, men visst är det teoretiskt möjligt. Dessutom kan inte Ionityladdarna leverera 250 kW @ 400V. Poängen med 800V är att kunna dimensionera ner/slippa dimensionera upp vissa komponenter i bilen och laddaren för en högre effekt, cellerna exkluderade.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar