Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

TeslaTissel skrev:
Jämför. - typ
Skärmavbild 2018-10-18 kl. 20.53.39.png
Ser ut som en kopia av Porsche Panamera Sport Turismo
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

dd88 skrev:
TeslaTissel skrev:
Jämför. - typ
Skärmavbild 2018-10-18 kl. 20.53.39.png
Ser ut som en kopia av Porsche Panamera Sport Turismo
Jag skrev i min blog om just det:
Inte en annan version av Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en off-road version. Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”. Porsches variant ser ut nästan att hämta formen från RemetzCar Model S Shooting Brake

Artikeln nedan antyder att modellen skulle kunna komma 2022. Men det är ju en kvalificerad gissning. InsideEvees skriver också att prisbilden skulle ligga kring $65,700 och $85,000. Men det kommer inte Porsche att tycka ligger rätt. Snarare runt 1.2 miljoner i svenska pengar. Se artikeln från InsideEvees nedan:
Min länk: http://blog.ho-form.se/?p=6110

Och InsideEvees: https://insideevs.com/porsche-taycan-sp ... irst-time/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Såg det här postat på ett Porscheforum:

- 600 hp version of the Taycan will be over 140k EUR base price
- base model will be slightly over 90k (hp not known yet)

Här snackar vi EUR-priser i Tyskland med 19% moms. Med svensk moms och en kurs på 10kr+ så ser det ut att springa iväg lite och då är det bara baspriset. Porsche är som bekant rätt duktiga på att betalt för extrautrustning och Taycan lär inte avvika.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Såg det här postat på ett Porscheforum:

- 600 hp version of the Taycan will be over 140k EUR base price
- base model will be slightly over 90k (hp not known yet)

Här snackar vi EUR-priser i Tyskland med 19% moms. Med svensk moms och en kurs på 10kr+ så ser det ut att springa iväg lite och då är det bara baspriset. Porsche är som bekant rätt duktiga på att betalt för extrautrustning och Taycan lär inte avvika.
Instämmer.

Här kommer lite mer om P. Taycan.

Som vanligt är Electrek snabba!
https://electrek.co/2018/10/19/porsche- ... o-concept/

https://newsroom.porsche.com/en/product ... 16274.html
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Mehr!



Porsche Taycan Prototyper sedda testas mot Tesla Model S! - Länk:
http://blog.ho-form.se
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Nico Rosberg drives a hybrid

De pratar om TAYCAN här! Och det går UNDAN i klippet!

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Intressant förstås men...
Du glömde ange källan eller...

Hittade detta också i samma veva
https://www.motor1.com/news/276738/pors ... spy-video/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Det är Porsche handlaren i Umeå som säger att det är 3 september 2019 som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Porsche lanserar Taycan den 3 september 2019.
Man ger nu certifieringskurser för säljare och service personal.
Det är Porsche handlaren i Umeå som säger att det är 3 september 2019 som gäller.

DET var väldigt konkret!?

Tack!
Det diffar lite grand med den officiella mässan som äger rum 12 till 14 september. Men skit samma, det är känt sedan länge.
Så Umeå.säljaren har alldeles rätt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Tror inte de pratar 400 verkliga km, det är nog 400 specade km vilket har en mycket lägre förbrukning än 200 Wh/km. På en S är det väl runt 150 Wh/km de räknat med?

Om det är specade kilometrar de pratar om så verkar det mer rimligt om de kör på 800v.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Jag har läst att de ska kunna ladda från 0 till 80% på 15 minuter tidigare. Batteripacket i Taycan sägs hamna på runt 90 kWh, så om vi antar det och också antar att de utnyttjar ett SOC-fönster på 90% får vi en användbar kapacitet på 81 kWh. För att ladda 80% av 81 kWh på 15 minuter krävs en snitteffekt på ~260 kW. Med en peak på 350 kW och lägre effekt i slutet av laddcykeln låter det rimligt.

Helt klart är iaf att man kan bygga celler som kan ta emot så höga strömmar som krävs för en sån laddning, men då måste man kompromissa med något annat. Det lär bli dyra celler med en hög effekttäthet och en lägre energitäthet, jämfört med alla andra elbilar ute på marknaden idag. Det skulle inte förvåna mig om cellerna har en kemi och sammastättning som är mer lik den som sitter i många PHEV-batterier, de har i regel just de egenskaperna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Geni87 skrev:
Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.
Ja det visar ju verkligen suget efter elbilar i Norge. Läste att I-pace sålde ca 40% mer än Model S och X kombinerat i Oktober i Norge, gött att de har fått igång produktionen även om den fortfarande är ganska låg totalt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.


Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.

French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.


Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.

French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Intressant men väldigt osannolikt för snabbladdning. En kondensator är inte lämplig att använda och ett batteri med flera olika celltyper hjälper inte heller. Såna lösningar kan vara lämpliga för väldigt snabba i- och urladdningar. Inte hög effekt under 15 minuter som det pratas om här.

Nej, det mest troliga är som sagt att de helt enkelt använder celler som är optimierade för hög effekt, såna finns tillgängliga och nackdelen blir då lägre energitäthet och högre pris. I kombination med ett bra kylsystem kan man då köra mycket högre strömmar i-och ur cellerna under en längre tid jämfört med i dagens elbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
Precis, celler med lägre energidensitet och lägre inre resistans. Möjliggör högre strömmar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Ja om du då själv vill sätta dig och räkna ut hur långt man kan köra på X tidsenhet visst (vilket kommer kräva laddkurvor med mera). Det enda Porsche gjort är att räkna ut det åt dig och vill väl att man lätt ska kunna jämföra olika bilar. Jag tycker det verkar vara ett bra mått för gemene man att förhålla sig till givet att det är realistisk förbrukning vi pratar om.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Med tanke på att optimal hastighet i en Taycan bör bli extremt hög (över 200 km/h?) så blir det verkligen helt irrelevant. Det finns ju ingen allmän väg i hela världen där du får köra 200 km/h i uppåt 400 mil...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar