Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Problemet är om jag tolkade det rätt att man måste bygga (om) en produktionslina i fabriken samtidigt som de befintliga linorna fortfarande måste vara i full produktion. De kan inte bara bygga helt nya fabriker för elbilarna för att sedan sitta med x antal fabriker som kanske måste läggas ner om 5-10 år.

Som intressant fotnot kring detta så ser vi att Volvo kommer att bygga sina första elbilar i Kina för att exportera dem globalt. Även BMW kommer att tillverka kommande X3 elbil i Kina för global export. Att man går med på att använda uteblivna löneförhöjningar som en investering i fabriken är nog av rädsla för att förlora jobb långsiktigt. Och då är långsiktigt inte 20 år utan kanske 5-10 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Prediktorn »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Tycker inte det är så konstigt, de vill minimera minskningen av deras vinst. Jobbigt att göra förändringar som kostar när det löpt på så fint tidigare. En ambivalens uppstår.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av AGCF »

Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.

Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

AGCF skrev:
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.

Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Japp, Zuffenhausen utanför Stuttgart är platsen där den "ursprungliga fabriken" som tillverkar sportvagnarna 911, 718 och motorer är lokaliserad. Jag har varit där och förstår att det är knöligt att bygga ut den fabriken för produktion av elbilar, elmotorer och batteripack. Staden har växt upp runt fabriken så de logistiska problemen under utbyggnaden är svåra, men det är ett häftigt projekt. När jag var där var de i färd med att gjuta plattorna till de nya delarna av fabriken.

https://newsroom.porsche.com/en/company ... 14785.html
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN

Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden.

Jag ser också att de förstås inte använder samma system som TESLA batteripack men ser ändå intressanta detaljer i konstruktionen som förändrats något från de koncept-bilder man redan för något år sedan släppte.

Batterierna ligger i separata sektioner och man ser tydligt hur de är kopplade.
Den högre sektionen är mer svårtolkad? Här sitter förmodligen batteristyrning och andra komponenter som kan ha varit skrymmande?
Det sitter även två anslutningar framtill till vänster i bilden, som jag antar har med batteriernas ladd-intag att göra? Baktill ser man förmodligen kablage till bakre motorn?
Två utrymmen ser tomma ut men de är bland annat till för fot-utrymme åt passagerare bak.

Det vi inte ser: Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande. Här upptäckte jag också att artikeln är skriven före april/maj 2018 och har inte rätt modellbetäckning Porsche Taycan, där står istället Porsche Mission E.

Så uppgifterna är faktiskt lite för gamla här: https://newsroom.porsche.com/en/technol ... 15797.html
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Porsche-Taycan-battery-pack-e1532963897573.jpg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade. :roll:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade. :roll:
Är det? Varför då? Finns såklart vissa problem som måste överkommas. T ex så måste man vara så exakt när man parkerar så att det faktiskt känns enklare att stoppa i en sladd. Men kanske går det att göra så att plattan flyttar sig själv till exakt rätt plats bara bilen står rätt på ett ungefär?

Det ska komma induktiv laddning till BMW 530e redan i år. https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -laddning/

Skulle jag köpa en sån platta för 25-50 tkr? Nej. Men som med all teknik så blir det ju billigare och billigare. Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Man slipper ju sätta upp en massa stolpar och ha rörliga delar som kan gå sönder med allt underhåll som tillkommer. Tänk nu en framtid där vi har tiotusentals laddplatser i t ex centrala Stockholm och kanske till och med autonoma bilar. Där nästan varje parkeringsplats har laddmöjlighet. Både boendeparkering längs gatan och i stora parkeringshus.

Att ha motoriserade armar som stoppar in kontakter som idag kommer ju gå fel. Bilarna ser olika ut, kontakterna sitter på olika höjd, ibland fram och ibland bak... Finns hur mycket problem som helst. Induktiv laddning skulle vara betydligt robustare och avsevärt enklare.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.

http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.

http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf

Med all respekt för de som skrivit den där rapporten så verkar induktiv laddning vara mer intressant än jag själv trodde först.

http://www.thedrive.com/tech/19995/wire ... power-grid
The result is a system that generates far less power loss than other methods of wireless charging—with end results of 90 to 93 percent efficiency—and is thus able to generate charging speeds that match or exceed those of wired chargers. The system is also safe, with built-in obstacle detection systems to turn itself off if pets or people inadvertently find their way into the power path—though in general, Reig says, only magnetic objects would be impacted.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN

Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN

Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.

Ja, för Porsche är ju verkligen ökända för att fuska med detaljerna. :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN

Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.

Ja precis, det var därför jag skrev att det är förmodligen en demo-konstruktion, något som många inte lagt märke till är också att artikeln är gammal, före sommaren idå varumärket ”TAYCAN” saknas i artikeln.

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:

Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/

De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken

”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.

Technologically, Porsche employs the Co ... and China.

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:

Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/

De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken

”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.

Technologically, Porsche employs the Co ... and China.

Hepp!
En kopia, hur då menar du? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:

Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/

De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken

”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.

Technologically, Porsche employs the Co ... and China.

Hepp!
En kopia, hur då menar du? :)
Bra, liknande lösning som Tesla’s Destination Chargers, skulle det nog ha stått?
(Klick-betes-rubrik)? :D

Tanken är att de skall ha samma typ av ladd-parkeringar. Men det framgår inte när och om det börjar utbyggnaden i Europa?
Gissar att det kommer igång nästa år?

Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Porsche laddar, för elbilar

Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.

“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.

Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.

Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten

Länkar i min blog nedan...

http://blog.ho-form.se/?p=6068
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Porsche laddar, för elbilar

Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.

“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.

Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.

Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten

Länkar i min blog nedan...

http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Porsche laddar, för elbilar

Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.

“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.

Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.

Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten

Länkar i min blog nedan...

http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?
Jag skulle iaf vilja gissa på att dom testar att köra med två tekniker tillsammans, varav den ena står för highperformance-komponenten och ganska vanliga batterier för resten, typ 90/10% eller nåt liknande.
Det öppnar ju isf upp för en differentierad prissättning där värstingarna kan kosta mer men delar grundbatteri med basmodellen osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Porsche laddar, för elbilar

Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.

“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.

Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.

Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten

Länkar i min blog nedan...

http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?
Jag skulle iaf vilja gissa på att dom testar att köra med två tekniker tillsammans, varav den ena står för highperformance-komponenten och ganska vanliga batterier för resten, typ 90/10% eller nåt liknande.
Det öppnar ju isf upp för en differentierad prissättning där värstingarna kan kosta mer men delar grundbatteri med basmodellen osv...
Nja, det tror jag inte på. Det skulle inte hjälpa till vid snabbladdningen. Hur menar du att de skulle dela grundbatteri? Själva lådan då? Cellerna har lite olika sammansättning och andelar av olika material beroende på om man vill optimera mot energiinnehåll eller mot hög kontinuerlig effekt. Om man tar PHEV:s som exempel så tar de ut förhållandevis mycket effekt ur ett litet batteripack, och för att cellerna ska överleva det så krävs det (bortsett från bra kylning) att man har designat cellerna rätt. Många PHEV:s kan plocka ut ~30 kW kontinuerligt ur ett ~8 kWh-batteri, men det finns inga elbilar på marknaden idag som kan plocka ut 300 kW kontinuerligt ur ett 80 kWh-batteri. Min teori är att Porsche har använt sig av celler som liknar PHEV-celler (dyrare och mindre energi/volym) för att kunna uppnå de höga snabbladdningseffekter och kontinuerliga effektuttag de pratar om.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Porsche aviserar prisnivån.

Som jag anade så blir det en riktigt dyr ”Blitz” på ett par miljoner SKR i värsting-version

October 17, 2018 06:01 CET
WEISSACH, Germany -- Porsche will position the Taycan below the brand’s Panamera sedan when the electric four-door sports car reaches markets next year, with a likely starting price above 80,000 euros (about $92,500).

“We’re expecting a price somewhere between a Cayenne and a Panamera,” said Robert Meier, the complete vehicle model line director for the Taycan.

Including taxes, that would place the vehicle between 74,828 euros and 90,655 euros for its base version of the car in Germany.

However, Porsche Chief Financial Officer Lutz Meschke told reporters that he wants to offer higher-performance versions that could be priced as much as 200,000 euros, such as a Taycan Turbo S

Fast räkna inte med en ”Taycan Turbo S”! Haha, måste vara en felskrivning, snarare GTS. :lol:
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Är väl som förväntat? Runt vad en Model S kostar även om värstingmodellen i så fall blir något dyrare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo :lol:
Känns lite halvkomiskt när man använder sig av invand fossilterminologi på elbilar. Men tyskarna har ju också tex ”Tankstelle für Elektrofahrzeuge“,vilken tank är det som ska fyllas på?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar