Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.Verdi skrev:Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
Moderator: Redaktion
Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.Verdi skrev:Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Henrik Torphammar skrev:Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.Verdi skrev:Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
The result is a system that generates far less power loss than other methods of wireless charging—with end results of 90 to 93 percent efficiency—and is thus able to generate charging speeds that match or exceed those of wired chargers. The system is also safe, with built-in obstacle detection systems to turn itself off if pets or people inadvertently find their way into the power path—though in general, Reig says, only magnetic objects would be impacted.
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
LarsL skrev:Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
LarsL skrev:Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
En kopia, hur då menar du?TeslaTissel skrev:Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:
Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/
De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Technologically, Porsche employs the Co ... and China.
Hepp!
Bra, liknande lösning som Tesla’s Destination Chargers, skulle det nog ha stått?Geni87 skrev:En kopia, hur då menar du?TeslaTissel skrev:Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:
Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/
De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Technologically, Porsche employs the Co ... and China.
Hepp!
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?Geni87 skrev:Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Nja, det tror jag inte på. Det skulle inte hjälpa till vid snabbladdningen. Hur menar du att de skulle dela grundbatteri? Själva lådan då? Cellerna har lite olika sammansättning och andelar av olika material beroende på om man vill optimera mot energiinnehåll eller mot hög kontinuerlig effekt. Om man tar PHEV:s som exempel så tar de ut förhållandevis mycket effekt ur ett litet batteripack, och för att cellerna ska överleva det så krävs det (bortsett från bra kylning) att man har designat cellerna rätt. Många PHEV:s kan plocka ut ~30 kW kontinuerligt ur ett ~8 kWh-batteri, men det finns inga elbilar på marknaden idag som kan plocka ut 300 kW kontinuerligt ur ett 80 kWh-batteri. Min teori är att Porsche har använt sig av celler som liknar PHEV-celler (dyrare och mindre energi/volym) för att kunna uppnå de höga snabbladdningseffekter och kontinuerliga effektuttag de pratar om.Bjelke skrev:Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?Geni87 skrev:Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Jag skulle iaf vilja gissa på att dom testar att köra med två tekniker tillsammans, varav den ena står för highperformance-komponenten och ganska vanliga batterier för resten, typ 90/10% eller nåt liknande.
Det öppnar ju isf upp för en differentierad prissättning där värstingarna kan kosta mer men delar grundbatteri med basmodellen osv...
HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Känns lite halvkomiskt när man använder sig av invand fossilterminologi på elbilar. Men tyskarna har ju också tex ”Tankstelle für Elektrofahrzeuge“,vilken tank är det som ska fyllas på?
Superkondensator?HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Nej en fluxkondensator. Så att dom gör en negativ tid på strippenRic skrev:Superkondensator?HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Flux.... jag blir ju nostalgisk. Doc’s fantastiska uppfinning i ”Tillbaka till framtiden” med en effekt på 1,32 gigawattbullen skrev:Nej en fluxkondensator. Så att dom gör en negativ tid på strippenRic skrev:Superkondensator?HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Nä, då får man nöja sig med en Tesla.Surfaren skrev:Jag tycker det låter billigare än jag hade väntat mig. Vill man ha bil med tajt budget kanske det inte är hos Porsche man ska handla...
Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.Surfaren skrev:Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Snygga avgasrör!TeslaTissel skrev:Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.Surfaren skrev:Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Vi har lite för bråttom i olika forum ibland, tyvärr,
Skall se om jag kan lägga med en här bara för det?
- Såja!