Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Sofie »

Trevligt att se att dom jämför med Teslorna samtidigt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Henrik Torphammar »

rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av e5m1r »

Henrik Torphammar skrev:
rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänning
Intressant om någon kan dela med sig förbrukning på 75 bil med 85 batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Verdi »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Bod »

Och inga Superchargers.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Jerker »

Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Porsche Mission E

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/
Spännande. Undrar vem dom har tänkt ska ladda där?
Deras prototyp! :mrgreen:
Verdi

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Porsche har byggt en laddstation som ger 350 kW.

https://electrek.co/2017/07/14/porsche- ... g-station/

Den ger väl inte 350 kW än? Den ska dock kunna göra det "sen".
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Porsche Mission E

Inlägg av pegs »

Verdi skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Verdi

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Verdi »

pegs skrev:
Verdi skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Tror det är tidigt att bli besviken än på två år. Har förhoppningen av Porsche kommer att höja ribban rejält. Utan att egentligen ha någon erfarenhet av Porsche är min förväntan att dom gör något riktigt genomarbetat med hög kvalitet och finish som får dagens Teslor att blekna. Det är inte bara 0-100 som räknas.



Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jo det finns nästan inget som är bättre byggt än en Porsche. Och självklart räknas annat. Jag kan säkert räkna upp 10 saker där Tesla är direkt undermåliga. Men ändå.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Porsche Mission E

Inlägg av chaffis75 »

Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Jerker »

Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Nu har det kommit en tidsplan för 350 kW CCS-laddnätverket. Men det blir väl naturligtvis bara en laddare på varje ställe?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-350-kw/
Nä, i denna artikeln som citerar uttalandet så handlar det om 400 laddstationer med flera laddare på varje station, hur många laddare återstår dock att se.

https://electrek.co/2017/11/03/ultra-fa ... olkswagen/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Om de nu använder 800 volt, kommer laddare och bilen då vara bakåt kompatibel? Ja helt enkelt kommer laddarna komna ladda tex en BMW i3 och kommer Porschen kunna ladda på den lokala clever laddaren?
Jag hoppas de för annars kommer de bli ännu rörigare med olika laddnätverk, kontakter spänningar och annat strul snart.
Bygger dom laddarna smart så borde dom kunna ladda andra bilar oxo (dvs att laddaren även kan ge 400V)
och bygger dom bilen riktigt smart så att dom kan koppla om kretsarna till batteriet så att det blir som ett 400V-
batteri under laddning på vanliga laddare så ska det oxo funka (men ev ta längre tid beroende på laddeffekt
framöver i dom vanliga laddarna)...
Så jag skulle säga att svaret på frågorna kan bli JA :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Pontus »

Väldigt kalla avgaspipor :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Elbilisten »

Jag såg för några dagar sen fyra svarta tyskregistrerade (?) Porsche Panamera-aktiga bilar köra efter varandra söderut på E45. Undrar om det kan ha varit de på filmen jag såg. Borde skaffa dashboard cam.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Mission E

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Väldigt kalla avgaspipor :D
Det är ny miljödiesel som inte värmer upp atmosfären lika mycket :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Ric »

BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av vigge50 »

Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/

Japp, mycket intressant utveckling!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Porsche funderar på att höja den från början planerade produktionen på 20 000 per år efter en fallande efterfråga på diesel och ökad efterfråga på plug-in hybrider. Elektrisk Macan kanske också kommer.

https://insideevs.com/porsche-increase- ... onsidered/

Lite ur tråden kanske - men Sveriges radio Klotet har ett mycket intressant inslag just nu...

(På torsdag ska en tysk domstol besluta om 19 städer måste göra mer för att luften ska bli renare. Domen kan leda till att dieselbilar förbjuds i dessa städer, eller på vissa gator).
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/10 ... ramid=3345
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av danni »

Ric skrev:
BK2-vikter får ej överträdas tror jag det står på tilläggstavlan, så filmen är från Sverige.
På den handskrivna skylten där de stavat fel till "Porche" finns även en referens till "Fixar'n i Arjeplog AB", så ja, väldigt mycket Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Porsche Mission E

Inlägg av TiborBlomhall »

Porsche har släppt några bilder på Mission-E, bland annat denna:
Porsche-Mission-E-Pre-Production-5.jpg
Först hajade jag till, ingen CCS? Men sen kom jag ju på att bilen skulle ändå inte kunnat ladda på CCS stationer som bara ger 400V.

Så stora frågan blir var blivande Porsche ägare ska kunna snabbladda? :?
Skriv svar